Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skjønner at MBH trenger støtte fra familien etter å egenhendig ha rotet til sitt eget liv, men er det virkelig nødvendig å «belønne» han med weekendopphold på et resort? Er det ingen voksne rådgivere på jobb som kan si ifra til kronprinsparet at dette kan virke uheldig? Hva blir det neste, «søskentreff på luksusyacht ved Ibiza»? Blir ikke overrasket over noe lenger 🙄

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Korpsnerden skrev (2 minutter siden):

Men det du da ikke forstår fra oss som "okker og akker" er signalene vi oppfatter.  Det er ikke det konkrete madrasskjøpet eller det at de drar på besøk til IA og overnatter på hotell som er problemet. Det er det at de ved å vise seg offentlig med MBH viser verden at de 1) støtter MBH og bare ham (så langt de ikke har tatt avstand fra hans handlinger og  vold/voldtekt generelt, ikke uttrykt støtte til ofrene osv) og  2) at de oppfører seg som om ingenting hadde skjedd (måtte de handle offentlig og dra på offentlig hotell midt i denne stormen når det finnes alternativer?) 

Er det en ting kongehuset er vant til å forholde seg til så er det hvilke signaler deres handlinger symboliserer, så at dette er helt tilfeldig og kun spontane handlinger kjøper jeg ikke. 

Jeg, i motsetning til deg, tviler sterkt på at de som mener disse handlingene er helt rimelige og fornuftige er i klart mindretall, men det får vi dessverre aldri fasit på. 

Det hadde vært mye bedre om de tilpasset sine private relasjoner til et medie- og kommentarfelt som krever offentlige distansering og symbolske handlinger på kommando. Synes du ikke? La oss kritisere for å kritisere. La oss demonisere og forvrenge deres intensjoner og relasjoner enda litt til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (2 minutter siden):

Det hadde vært mye bedre om de tilpasset sine private relasjoner til et medie- og kommentarfelt som krever offentlige distansering og symbolske handlinger på kommando. Synes du ikke? La oss kritisere for å kritisere. La oss demonisere og forvrenge deres intensjoner og relasjoner enda litt til. 

På kommando? Det har vel gått sånn ca 6 mnd nå, siden saken sprakk, har det ikke? 

La oss heller hylle, ukritisk, alt MBH og kronprinsfamilien foretar seg. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (2 minutter siden):

Det er det vel ingen som sier. Det man sier er at man får helt klare anbefalinger fra helsepersonell i slike situasjoner.

Kutt støtte, ikke gi de bolig, skap avstand og la de kjenne på egne handlinger. Hva er det så langt her som tyder på at noe av dette er gjort?

Bullshit. Det finnes ikke en universell oppskrift på dette som du skal ha det til. Råd fra helsepersonell er basert på nyanserte individuelle vurderinger. Lurer på hva som går gjennom hodet på folk når de klarer å fantasere seg fritt frem til slike utsagn. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (9 minutter siden):

Bullshit. Det finnes ikke en universell oppskrift på dette som du skal ha det til. Råd fra helsepersonell er basert på nyanserte individuelle vurderinger. Lurer på hva som går gjennom hodet på folk når de klarer å fantasere seg fritt frem til slike utsagn. 

Det er ikke bullshit, selv om du synes det. Det er praksis i alle statlige rusinstitusjoner. 

F.eks her, fra nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid:

Sitat

Men hjelper vi egentlig? Når man lever med en rusavhengig i nær familie må man til slutt sette foten ned, man må ta hensyn til seg selv for å leve sitt eget liv. Det er en grense for hvor lenge man makter å se på det livet de lever, som de ikke klarer å komme seg ut av! Det er så ubeskrivelig vondt å se på, man mister nattesøvnen og all livsgnist av det, til vi lærer at vi må sette grenser. Dette må vi gjøre for å orke å leve vårt eget liv!

Eller her da - på rusinfo

Sitat

SETT GRENSER. Du bør også sette tydelige grenser for deg selv og han. Ikke gjør ting for han som han kan klare selv. Ha fokus også på deg selv. Ikke la hans behov gå foran dine. Unngå for mye «medavhengighet» ved å utsette dine egne eller barnas behov pga han. Ikke ta på deg roller som han selv eller andre (fagfolk) kan ha. Speil deg gjerne i andre, folk du stoler på som kan gi deg råd. Ikke flytt på dine egne grenser. Stå for det du sier, og krev det samme av han. Tenk før du handler. Lytt til magefølelse og egen fornuft, spør andre ved tvil.

HA GOD KOMMUNIKASJON. Snakk med hverandre ofte, vær enige om hvordan dere vil ha det og ikke ha det. Diskutèr og sett av tid til å snakke sammen om stort og smått. Vær en god lytter, og krev å bli lyttet til. Vær tydelig, ærlig og åpen med hverandre. Vær konstruktiv og løsningsorientert. Tenk objektivt og vis at du gjør det. Oppfordre og støtt hans tilfriskning, lytt og vær nysgjerrig.

TA VARE PÅ DEG SELV. Ivareta dine egne interesser. Sett av tid til deg selv med hobbyer, venner, praktiske ting osv. Ved å dyrke dine egne interesser vil han også ha respekt for deg, og forstå at du er selvstendig og kan klare deg selv om du må. Det skaper balanse.

Noe annet du vil diskreditere mens vi er i gang?

Endret av 1600
  • Liker 6
  • Hjerte 5
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (2 minutter siden):

Det er ikke bullshit, selv om du synes det. Det er praksis i alle statlige rusinstitusjoner. 

Herregud, nei 🤣 Tvert i mot så understrekes det derimot viktigheten av å gi pårørende støtte og veiledning, samt involvere dem i behandlingsprosessen når det er hensiktsmessig. Altså basert på en individuell tilpasset vurdering. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (13 timer siden):

Jeg tviler sterkt på at de 10-20 personene på KG som deler det synspunktet, er spesielt representative for hva folk flest tenker. Det er et ekkokammer her inne, der veldig sære synspunkter fremstilles som vanlige og normale og representative for holdningen i befolkningen, men det er det ingen grunn til å tro at de er.

Jeg tror folk flest skjønner at en overnatting i Malangen for å besøke søster/datter i militæret, ikke er et uansvarlig party på luksusspa. 

Jeg har lest mange overdrivelser i denne tråden, og det er ingen som overgår okkingen og akkingen over madrasskjøpet, men den saken her er en god nummer 2. 

Jeg tror du tar veldig feil hvis du tenker at det du kaller «ekkokammeret» på en 10-20 personer på KG ikke er noe representative for nordmenn flest sine meninger om kongehus og kronprinsparets egnethet. Flere og flere våkner opp nå og forstår hvor avleggs og utdatert dette systemet er. Hvorfor du mener det er «veldig sært» å mene at et kongehus ikke fungerer når medlemmene i huset åpenbart ikke er egnet til rollen er uvisst. Dessverre har denne fæle saken med MBH og ditto katastrofal håndtering vist oss nettopp dette. 
Ved å f.eks lese kommentarfelt hos diverse mediehus som har dekket saken, vil påstanden din om at «ekkokammeret» her inne består av noen særinger med rare holdninger og ikke representerer en økende del av befolkningen, falle i grus. 

Selv synes jeg det er et mye mer betydelig ekkokammer andre veien, hvor tendensen er at ikke f skal kronprinsparet kunne kritiseres for det de gjør, og da ikke gjør. MM er ei slags hellig ku som har fripass til å gjøre og ikke gjøre det som måtte falle henne inn vedrørende denne sønnen sin. Hun skal såklart ikke stå til rette for sitt genetiske opphav, men det har praktisk talt ingen ment. Men at hun «rydder» i sin sønns hus under en pågående politietterforskning; se det er uproblematisk. Det er virkelig mye mer ekkokammer spør du meg, men vi er vel forskjellige i synet på det og 😊

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (1 time siden):

Svaret er et titalls ferieeindommer. HM og MM har bla. a. en egen holme med flere bygninger utenfor Risør. Om de vil skjerme Marius hadde det kanskje vært bedre å ta han med til en egen holme?

Harald og Sonja eier også halve Mågerø med en vei inn. Men jeg forstår godt om ikke Harald vil ha eiendomsknuseren Marius inn på sine hytter. 

Tror du ikke litt av poenget her var og møte Ingrid? Og hun er jo ikke i Risør. 
Ellers er Risør og Mågero fine steder og skjerme Marius, og ta isbad og holde han vekk fra miljøet i Oslo. Fine steder for privat rehabilitering om du vil. Disse 2 dagene med Ingrid var nok ikke Risør aktuelt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (1 time siden):

Vi bor i et fritt land og har heldigvis lov til å ytre våre tanker - til og med om kongefamiliens handlinger. 

Frihet under ansvar. Det er grenser for ytringsfrihet også, og med god grunn.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (49 minutter siden):

Ja, alle helsesituasjoner skal behandles innenfor Norsk behandlingsplan for helse. Det er derfor vi har et helsedepartement. På lik linje med kriminalomsorgen følger de helt klare regler og anbefalinger fra sin etat.

At du tror noe annet, sier mer om deg. Du kan gjerne gå inn på helsedepartementet og lese deg opp. Behandlingsteder som ikke følger norsk lov, mister behandlingslisens.

Du kan gjerne argumentere for helt andre tilnærminger enn det statlige organer anbefaler og pålegger norske helsearbeidere, men da er det som sagt ikke gjort av Norske helsefagarbeidere som MM og HM sier de har hatt hjelp av, og man risikerer sterke følger om man gjør noe feil.

Resten av det du skriver er bare et dårlig forsøk på brukerdebatt og drittslening, så det forholder jeg meg ikke til.

Helt klart at du begir deg inn i et fagfelt du ikke aner noe om. At Helsedepartementet setter generelle retningslinjer for helsevesenet betyr ikke at det er de som følger behandlings protokollene. Det er det helsearbeidere (ikke nødvendigvis bare helsefagarbeidere) på gulvet som gjør. Det finnes ingen universell behandlingsplan for alle situasjoner. Hver pasient situasjon er individuell og behandles på grunnlag av tilgjengelig informasjon og faglig vurdering. På individnivå. Departementet har heller ingen direkte ansvar for enkeltsaker. Lisensen kan i enkelte tilfeller dersom det er brudd på behandlinger som er regulert av spesifikke lovverk. Ikke på grunn av individuelle faglige begrunnende råd. Troverdigheten i dine argumenter er lik null og du blander poteter og tomater eller whatever.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (1 time siden):

Det er det vel ingen som sier. Det man sier er at man får helt klare anbefalinger fra helsepersonell i slike situasjoner.

Kutt støtte, ikke gi de bolig, skap avstand og la de kjenne på egne handlinger. Hva er det så langt her som tyder på at noe av dette er gjort?

Nei det er helt feil. Man kan få slike råd om det er er riktig.  Så slike råd får man ikke annet enn noen av og til.  Tvert imot er nermeste familie beste resursen,  når folk sliter med  ting. 

Hva som er riktig og best hjelp å gi til hver enkelt,  er 100% individuelt.  Men ingenting hjelper om den det gjelder ikke ønsker det selv. 

Man kan ikke hekte seg opp i en setning og si at det er løsningen på alle problemer innen psykisk helse og rus. Det er isåfall en en sterk misforståelse. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Nei det er helt feil. Man kan få slike råd om det er er riktig.  Så slike råd får man ikke annet enn noen av og til.  Tvert imot er nermeste familie beste resursen,  når folk sliter med  ting. 

Hva som er riktig og best hjelp å gi til hver enkelt,  er 100% individuelt.  Men ingenting hjelper om den det gjelder ikke ønsker det selv. 

Man kan ikke hekte seg opp i en setning og si at det er løsningen på alle problemer innen psykisk helse og rus. Det er isåfall en en sterk misforståelse. 

Hvilken setning er det man har hektet seg opp i?

Hva tror du rådene er til en som MBH, som er siktet for voldtekt, vold, rus, trusler, brudd på besøksforbud og diverse? Kos og nærhet? Late som ingenting? Fortsette å få ukelønn og gratis bolig?

Jeg har ikke påstått at det er løsningen på alle problemer innen psykisk helse og rus, så jeg vil gjerne ha meg frabedt at du legger ord i munnen min. Jeg påpeker at statlige organer anbefaler avstand, kutte av finansiell støtte og grensesetting som klare anbefalinger i situasjoner som den rundt MBH.

Endret av 1600
  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Du har sikkert rett, at det er individuelt. Men slik jeg ser det, har det ikke gjort saken noe bedre at han har fått livet servert på sølvfat, akkurat...

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1600 skrev (21 minutter siden):

Hvilken setning er det man har hektet seg opp i?

Hva tror du rådene er til en som MBH, som er siktet for voldtekt, vold, rus, trusler, brudd på besøksforbud og diverse? Kos og nærhet?

At eneste rette som familie er å kutte ut et familiemedlem som sliter. Er bate tull

Hva slags råd han får vet da vel ikke jeg . Her diskuteres det iht forumregler, kun det som er kjent informasjon.  Og så vidt jeg vet  er det lite kjent informasjon å finne iht akkurat  med han. 

Men å få han litt ut av oslo nå, anser jeg som mer klokt enn dumt. Er han i oslo er tilgangen til å  gjøre mer dumme ting større enn på et resort med familie,  iallefall.  Mange mil unna. Der får han iallefall ikke akutte infall om å bli med noen i rusmiljøet på fest. Om han får det, er de litt for langt unna. Så da blir det også fysisk umulig å gjøre det. Hyggelige ting,  kan hjelpe en hjerne til å ha litt annet fokus. Enn å grave seg kun ned i mørke tanker. 

Man kurerer ikke dritt nødvendigvis med å tømme på mer dritt iallefall.  Å bli rusfri er og blir tøft og hardt, for den det gjelder  Og litt lyspunkter innimellom  der , er det som kan holde han oppe. Og gjøre den prosessen bittelitt lettere. 

All den tid han er med familien, er også tid han ikke får bedrevet  voldtekter, eller henge med kompiser å ruse seg . Så da vet vi iallefall at ingen ble voldtatt den helgen han var i nord da, eller?

Endret av Krokenguri
Manglet tekst, skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (13 minutter siden):

Du har sikkert rett, at det er individuelt. Men slik jeg ser det, har det ikke gjort saken noe bedre at han har fått livet servert på sølvfat, akkurat...

Å gi eller ta vekk et sølvfat , endrer ingenting.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (10 minutter siden):

At eneste rette som familie er å kutte ut et familiemedlem som sliter. Er bate tull

Hva slags råd han får vet da vel ikke jeg . Her diskuteres det iht forumregler, kun det som er kjent informasjon.  Og så vidt jeg vet  er det lite kjent informasjon å finne iht akkurat  med han. 

Men å få han litt ut av oslo nå, anser jeg som mer klokt enn dumt. Er han i oslo er tilgangen til å  gjøre mer dumme ting større enn på et resort med familie,  iallefall.  Mange mil unna. Der får han iallefall ikke akutte infall om å bli med noen i rusmiljøet på fest. Om han får det, er de litt for langt unna. Så da blir det også fysisk umulig å gjøre det. Hyggelige ting,  kan hjelpe en hjerne til å ha litt annet fokus. Enn å grave seg kun ned i mørke tanker. 

Man kurerer ikke dritt nødvendigvis med å tømme på mer dritt iallefall.  Å bli rusfri er og blir tøft og hardt, for den det gjelder  Og litt lyspunkter innimellom  der , er det som kan holde han oppe. Og gjøre den prosessen bittelitt lettere. 

All den tid han er med familien, er også tid han ikke får bedrevet  voldtekter, eller henge med kompiser å ruse seg . Så da vet vi iallefall at ingen ble voldtatt den helgen han var i nord da, eller?

Hvem har sagt noe om å kutte noen ut? Jeg peker på grensesetting, kutte av finansiell støtte og at MBH må føle på konsekvensene av det han har gjort. Det er det faglitteraturen og anbefalingene er i slike tilfeller.

Endret av 1600
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
spirå12 skrev (2 timer siden):

En mor som ser sønnen sin virkelig trenger hjelp, gjør nettopp det. Stiller krav og fratar han muligheten å leve som en arbeidsledig kriminell voldsmann.

Hva skal det hjelpe for?

Hva tror du han kommer til å gjøre om hele familien hans viser han ryggen?

Litt naivt  å tro at kvinner blir mer tryggere i gata om de gjør det iht denne saken. Da er det vel  rett i kriminelt miljø, som eneste  sted å være. Etter min mening eneste stedet  han absolutt ikke bør være. Da går det nok enda værre enn det hsr gjort til nå

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Hva skal det hjelpe for?

Litt naivt  å tro at kvinner blir mer tryggere i gata om de gjør det iht denne saken. Da er det vel  rett i kriminelt miljø, som eneste  sted å være. Etter min mening eneste stedet  han absolutt ikke bør være. Da går det nok enda værre enn det hsr gjort til nå

Hvem har sagt at de skal vise han ryggen?

Å sette grenser, og kutte finansiell støtte, er ikke å vise han ryggen. Heller motsatt. Å fortsette som før, når han nå er siktet for voldtekt på skaugum, er å vise han ryggen.

Du tror dette er sort hvit, det viser en helt basal forståelse av hvordan det er å være foresatt av rusavhengige mennesker. Det går an å vise omsorg og å sette klare grenser og forventninger. Spesielt når tidligere mønster ikke har fungert. Fool me once..

Denne heseblesende argumenteringen for at man ikke skal foreta seg noe fordi det ville være å vise han ryggen har jo gjort at de har havnet i denne situasjonen. Da må man kanskje prøve noe annet enn jetset-liv, gratis livsopphold og lommepenger, og heller la MBH møte systemet som alle andre som er i denne situasjonen. MM og HM er ikke eksperter, kanskje det er på tide å slutte skjermingen og heller la noen i systemet prøve seg? Det de har gjort har ikke fungert, det viser de utallige siktelsene.

Endret av 1600
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Hva skal det hjelpe for?

Helt fra barna er små lærer vi at det å stille krav og sette grenser gir trygge barn - for det viser at vi elsker dem og bryr oss. 

1600 skrev (3 minutter siden):

Hvem har sagt at de skal vise han ryggen?

Å sette grenser, og kutte finansiell støtte, er ikke å vise han ryggen. Heller motsatt. Å fortsette som før, når han nå er siktet for voldtekt på skaugum, er å vise han ryggen.

Du tror dette er sort hvit, det viser en helt basal forståelse av hvordan det er å være foresatt av rusavhengige mennesker. Det går an å vise omsorg og å sette klare grenser og forventninger. Spesielt når tidligere mønster ikke har fungert. Fool me once..

Helt enig - stans pengekranen og la ham ta ansvar selv. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (4 minutter siden):

Hvem har sagt noe om å kutte noen ut? Jeg peker på grensesetting, kutte av finansiell støtte og at MBH må føle på konsekvensene av det han har gjort. Det er det faglitteraturen og anbefalingene er i slike tilfeller.

Blandet  litt teksten din i dette sitatet med andre brukere som skriver at de skal kuttte han ut og ta avstand.  (Noen svar  lengre  bak i tråden)

Sitat: Kutt støtte, ikke gi de bolig, skap avstand og la de kjenne på egne handlinger. Hva er det så langt her som tyder på at noe av dette er gjort?

Litt usikker på hva du legger i dettte.

Hvilken støtte skal kuttes?

Hva er nyttig og god avstand? (denne  jeg tolket som å kutte han ut, så har da sikkert misforstått)

Hvordan kjenne på egne handlinger? 

Hvor skal han bo?

Hva skal han leve av? 

Og hva skal det hjelpe mot?

Jeg spør fordi jeg ser endel lignende komentarer som ligner.  Men innholdet og praksis iht  hva man egentlig mener og hvordan dette skal foregå i paksis, og evnt hvordan  det  skal hjelpe på marius sin oppførsel,  blir  mer diffust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...