Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

rebella81 skrev (4 minutter siden):

Etter et helt liv i rampelyset så vil jeg tro særlig Haakon greier å resonnere seg frem til at ved å bevege seg vekk fra privat område, - så opphører begrepet skjerming
Da er telefonen til Se og Hør ikke langt unna, og man er straks en del av offentlighetens interesse. Skal man være kongelig er det, dessverre for dem, en del av pakka. 

Også kongelige har rett på et privatliv. Det er faktisk en menneskerett - for alle.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

rebella81 skrev (6 minutter siden):

At en hardt prøvet familie har behov for å omgås, særlig i slike vanskelige tider som nå, er isolert sett ikke vanskelig å skjønne. At det kan være fint å møte hverandre på en resort med x antall stjerner; ja, kanskje det. Hadde det vært bedre om de hadde bodd på et slitent hybelhus bare for å ikke provosere mer enn nødvendig? Trolig ikke. Om de har kosa seg med isbading eller eventuelt full spabehandling dagen lang? Ingen vet. 

Det en del reagerer på handler ikke nødvendigvis om luksusgraden på den resorten, men derimot timingen for dette besøket. Var det virkelig taktisk smart å dra med seg MBH på en lang utflukt fra hverdagens kjas og mas til familiekos og full oppvartning i indre Troms, særlig i en uke som dette? Hadde det, kanskje, vært LURERE å skjerme MBH, både for hans egen del og for det signalet denne kronprinsfamilien sender med å gjøre dette? 

Hva om de hadde dratt ivei på luksusferie til Maldivene da, midt oppi alt dette? For å «lade batteriene og være sammen som familie» Hadde det vært «noe» problematisk og umusikalsk over det, eller har kronprinsfamilien fripass til å gjøre alt det som måtte falle dem inn? 

Akkurat.

For min del er det revnende likegyldig hvor de dro eller hvor dyrt eller billig for den del. Det er det faktum at de velger å samles rundt ham, sammen med ham, på ett sted hvor også andre ferdes.

Hadde de møttes bak husets fire vegger i eget hjem hadde det vært langt mer privat, enn dette.

Det er flere som er veldig opptatt av å påpeke at «de er jo en familie» og hva som er bra for Marius sin helse.

Mange har kanskje egne erfaringer med kriminelle barn/søsken og dette er fremgangsmåten de selv ville stått inne for: «la oss reise på hyttetur sammen»

Det handler om verdisyn. 

For andre ville ett barn eller en søsken som hadde utført handlingene til MBH medført at de trakk seg noe unna, kanskje med behov for å skjerme seg selv og finne ut av hvordan de skal forholde seg til noe sånt.

Det hadde vært helt umulig å opprettholde kontakt på samme måte som før,

det kalles:

Konsekvenser.

De hadde kanskje hatt ett behov for å skjerme yngre søsken, og for å enes om hvordan de skal håndtere dette. 

Jeg reagerer på  det ser ut til at alle Marius sine handlinger tilsynelatende ikke hatt særlig med : 

konsekvenser.

Vi kjenner til diverse typer tyveri. Invitasjon av gjengmedlemmer, bekjente relasjoner i kriminelle nettverk «hylles» grunnet «lojalitet». Pengeflyt har Marius absolutt hatt tilgang til, selv med en rus historikk han selv sier han tydeligvis har slitt med over lang tid.

Jeg håper staten til syvende og sist gir Marius de konsekvensene han trenger og fortjener. Og jeg mener folket er i ferd med å gi kongehuset vårt den konsekvensen de også fortjener og trenger.

Vi snur ryggen til dem.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 minutt siden):

Også kongelige har rett på et privatliv. Det er faktisk en menneskerett - for alle.

Det er klart, men det er ikke en menneskerett at du vil ha folkets lojalitet som monark når du aktivt velger å omgi deg med kriminelle som begår voldelige handlinger mot andre. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (18 minutter siden):

Kanskje det å dra på en rolig familietur til et øde sted i Malangen VAR ment som skjerming?

Men så fant en eller annen som også tilfeldigvis var på samme sted og så dem det for godt å tipse Se og Hør?

Marius er som en rød klut.

Det er som å gå med trusa på hodet i butikken og bli sjokkert og indignert over at noen skulle finne på å reagere.

Så klart folk følger med dem, mannen er jo en anklaget serieovergriper. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (Akkurat nå):

Nei, bare i et svært smalt ekkokammer her inne.

Unnskyld, kanskje tar jeg feil, men:

er ikke du også en av de som har poengtert at mediatrykket på Marius og denne saken, har vært så voldsomt at det er helt ekstremt? - Og samtidig hevder du at han ikke er en rød klut? 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga høy aktivitet vil tråden bli stengt på natten. Den blir åpnet igjen i morgen tidlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg registrerer at det nye forsvaret liksom er at man måtte ha med MBH til Malangen fordi han ikke kan være alene. Det er da litt merkelig at han ikke er på et sted hvor folk som har store problemer med vold, misbruk og kriminalitet er. Du vet, rehabilitering og sånn. 

Her har vi altså en side av saken som kritiserer folk for å spekulere, men som selv spekulerer i vilden sky til fordel for MBH og kongefamilien, når nær sagt all kompetanse på avhengighetskomplekser og denne typen kriminalitet sier man skal bryte bånd, sette opp grenser og skydde seg selv. Men neida, stakkars Marius, han må jo få treffe søstera si på hotell. Det er tross alt bedre at mor og far gir han penger og gratis bolig, enn at han må på NAV, da betaler vi jo uansett. Noen bøyer seg så langt bakover for å holde på sitt gylne syn av HM og MM at de snart er en sirkel.

Reglene mange av oss har fått fra spesialister på feltet er:

Skap rutiner, ansvar og jobb. Still krav.

Skap avstand og ikke la personen gå over disse grensene.

Ikke støtt personen med penger og bosted.

La personen kjenne på valgene sine, møte systemet og stå på egne ben. Å gå på NAV er ikke bare til hjelp, det er for å få folk til å forstå at valg har konsekvenser.

Jeg lar andre bedømme om de føler dette skjer og har skjedd med MBH. Jeg vet hvor jeg står.

Jeg merker meg stadig at en del mennesker sliter med å skille hvor synd de syntes det er på en seriesiktet vold og voldtektsmann enn hvor synd det er på ofrene hans. Det snakkes om hvor gamle ofrene var, at de ikke bør på fest, at de gjør det for klikk. Dakars Marius og Mette 'jeg står godt i det' Marit. 

Det er på tide å si noe, noe som helst, som ikke er 'vi tenker på alle, inkludert Marius'. Denne sympatien dere graver etter vil gjøre fallet desto hardere.

Igjen, se litt på hvordan det Danske kongehus oppfører seg i forhold til vårt eget. Våres koster mer enn det svenske og danske til sammen.

Marius er ikke 18 år, han nærmer seg 30. På tide å la denne gutte-bassen oppleve voksenlivet og litt av realiteten i det han har gjort istedenfor å kose seg på hyttetur og å lage tiktok-reels hvor han simulerer volden mot sin eks som han kvelte til hun fikk synsproblemer.  Jeg er 100% sikker på at MM og HMs skjerming ikke bidrar til noe annet enn at han føler at han er untouchable, derfor bryter han besøksforbud og håner ofrene sine over en lav sko. Det er dypt provoserende.

Endret av 1600
  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hytter disponerer kronprinsfamilien rundt i kongeriket? 2? 3? De har da flere steder å reise for å kople av enn de fleste andre i dette landet. At det akkurat nå var helt nødvendig å dra med seg voldsmannen Marius på søsterbesøk til et hotell  i Malangen, det begriper jeg ikke. De må da forstå at dette ville bli kjent, at de ikke kunne gjemme seg bort på et hotell i Norge. For meg blir det bare enda ett bevis på at kronprinsen ikke forstår hvordan dette ser ut utenfra. Er det ment som en  demonstrasjon av at " familien er viktigst,  og vi står sammen"? Jeg har trodd at Haakon Magnus kanskje skulle klare å håndtere dette. Jeg blir mer og mer i tvil. For en utbetaling på 12 million kroner pr år har jeg noen forventninger til adferd. Noen forventninger til vurderingsevne og dømmekraft. 

Kronprinsen og co trenger enten nye rådgivere eller så trenger de å begynne å lytte til de rådgiverne de har. Rådgivere som forstår at kongefamilien inkludert kronprinsen er avhengig av folkets oppslutning. 

At kronprinsen ikke slår hånda av Marius i full offentlighet kan jeg forstå. Det jeg ikke forstår er at det ser ut til at kronprins og co først og fremst opptrer som støtte for Marius. Ikke som en samlende familie. En familie som skal være samlende for landet. Blant annet mot vold. Det finnes flere måter å ivareta Marius på  dersom man er villig til å tenke nytt, lytte til anbefalinger og sette inn riktige fagfolk som tør å si noe i klartekst.

Endret av Olsen
skrivefeil
  • Liker 8
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (13 minutter siden):

Jeg registrerer at det nye forsvaret liksom er at man måtte ha med MBH til Malangen fordi han ikke kan være alene. Det er da litt merkelig at han ikke er på et sted hvor folk som har store problemer med vold, misbruk og kriminalitet er. Du vet, rehabilitering og sånn. 

Her har vi altså en side av saken som kritiserer folk for å spekulere, men som selv spekulerer i vilden sky til fordel for MBH og kongefamilien, når nær sagt all kompetanse på avhengighetskomplekser og denne typen kriminalitet sier man skal bryte bånd, sette opp grenser og skydde seg selv. Men neida, stakkars Marius, han må jo få treffe søstera si på hotell. Det er tross alt bedre at mor og far gir han penger og gratis bolig, enn at han må på NAV, da betaler vi jo uansett. Noen bøyer seg så langt bakover for å holde på sitt gylne syn av HM og MM at de snart er en sirkel.

Reglene mange av oss har fått fra spesialister på feltet er:

Skap rutiner, ansvar og jobb. Still krav.

Skap avstand og ikke la personen gå over disse grensene.

Ikke støtt personen med penger og bosted.

La personen kjenne på valgene sine, møte systemet og stå på egne ben. Å gå på NAV er ikke bare til hjelp, det er for å få folk til å forstå at valg har konsekvenser.

Jeg lar andre bedømme om de føler dette skjer og har skjedd med MBH. Jeg vet hvor jeg står.

Jeg merker meg stadig at en del mennesker sliter med å skille hvor synd de syntes det er på en seriesiktet vold og voldtektsmann enn hvor synd det er på ofrene hans. Det snakkes om hvor gamle ofrene var, at de ikke bør på fest, at de gjør det for klikk. Dakars Marius og Mette 'jeg står godt i det' Marit. 

Det er på tide å si noe, noe som helst, som ikke er 'vi tenker på alle, inkludert Marius'. Denne sympatiene dere graver etter vil gjøre fallet desto hardere.

Igjen, se litt på hvordan det Danske kongehus oppfører seg i forhold til vårt eget. Våres koster mer enn det svenske og danske til sammen.

Marius er ikke 18 år, han nærmer seg 30. På tide å la denne gutte-bassen oppleve voksenlivet og litt av realiteten i det han har gjort istedenfor å kose seg på hyttetur og å lage tiktok-reels hvor han simulerer volden mot sin eks som han kvelte til hun fikk synsproblemer.  Jeg er 100% sikker på at MM og HMs skjerming ikke bidrar til noe annet enn at han føler at han er untouchable, derfor bryter han besøksforbud og håner ofrene sine over en lav sko. Det er dypt provoserende.

Så enig med deg - veldig bra skrevet. 

Når man spekulerer "den rette veien" så er det visst lov å spekulere 😅

Jeg er stygt redd for at denne gutte-bassen ikke kommer til å bli det spor bedre før de pårørende lar ham ta ansvar for eget liv og egen livsstil. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (12 timer siden):

Hvis en renholder på McDonald's er på ferietur med en kjent kriminell. Da er det noe som vi andre ikke har noe med å gjøre. 

Hvis justisministeren gjør det samme er det av offentlig intresse. 

Jepp, justisministeren har også rett til et privtliv, men tilpasset tilliten som embetet medfører. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olsen skrev (38 minutter siden):

Hvor mange hytter disponerer kronprinsfamilien rundt i kongeriket? 2? 3? De har da flere steder å reise for å kople av enn de fleste andre i dette landet. At det akkurat nå var helt nødvendig å dra med seg voldsmannen Marius på søsterbesøk til et hotell  i Malangen, det begriper jeg ikke. De må da forstå at dette ville bli kjent, at de ikke kunne gjemme seg bort på et hotell i Norge. For meg blir det bare enda ett bevis på at kronprinsen ikke forstår hvordan dette ser ut utenfra. Er det ment som en  demonstrasjon av at " familien er viktigst,  og vi står sammen"? Jeg har trodd at Håkon Magnus kanskje skulle klare å håndtere dette. Jeg blir mer og mer i tvil. For en utbetaling på 12 million kroner pr år har jeg noen forventninger til adferd. Noen forventninger til vurderingsevne og dømmekraft. 

Kronprinsen og co trenger enten nye rådgivere eller så trenger de å begynne å lytte til de rådgiverne de har. Rådgivere som forstår at kongefamilien inkludert kronprinsen er avhengig av folkets oppslutning. 

At kronprinsen ikke slår hånda av Marius i full offentlighet kan jeg forstå. Det jeg ikke forstår er at det ser ut til at kronprins og co først og fremst opptrer som støtte for Marius. Ikke som en samlende familie. En familie som skal være samlende for landet. Blant annet mot vold. Det finnes flere måter å ivareta Marius på  dersom man er villig til å tenke nytt, lytte til anbefalinger og sette inn riktige fagfolk som tør å si noe i klartekst.

Godt skrevet.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokaten til MBH har vært påfallende stille så langt. Når var det egentlig Linni saken sprakk? Og når dro de på hyttetur? Må jo bare være snakk om dagers mellomrom? Blir Marius kontaktet før slike saker trykkes? Hva med kongehuset? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (6 minutter siden):

Advokaten til MBH har vært påfallende stille så langt. Når var det egentlig Linni saken sprakk? Og når dro de på hyttetur? Må jo bare være snakk om dagers mellomrom? Blir Marius kontaktet før slike saker trykkes? Hva med kongehuset? 

Hvorfor skal overgrepsmannen informeres? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Raven.Writingdesk skrev (7 minutter siden):

Tirsdag sprakk nyheten om Linni iflg Se og Hør.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (13 timer siden):

Jeg tviler sterkt på at de 10-20 personene på KG som deler det synspunktet, er spesielt representative for hva folk flest tenker. Det er et ekkokammer her inne, der veldig sære synspunkter fremstilles som vanlige og normale og representative for holdningen i befolkningen, men det er det ingen grunn til å tro at de er.

Jeg tror folk flest skjønner at en overnatting i Malangen for å besøke søster/datter i militæret, ikke er et uansvarlig party på luksusspa. 

Jeg har lest mange overdrivelser i denne tråden, og det er ingen som overgår okkingen og akkingen over madrasskjøpet, men den saken her er en god nummer 2. 

Men det du da ikke forstår fra oss som "okker og akker" er signalene vi oppfatter.  Det er ikke det konkrete madrasskjøpet eller det at de drar på besøk til IA og overnatter på hotell som er problemet. Det er det at de ved å vise seg offentlig med MBH viser verden at de 1) støtter MBH og bare ham (så langt de ikke har tatt avstand fra hans handlinger og  vold/voldtekt generelt, ikke uttrykt støtte til ofrene osv) og  2) at de oppfører seg som om ingenting hadde skjedd (måtte de handle offentlig og dra på offentlig hotell midt i denne stormen når det finnes alternativer?) 

Er det en ting kongehuset er vant til å forholde seg til så er det hvilke signaler deres handlinger symboliserer, så at dette er helt tilfeldig og kun spontane handlinger kjøper jeg ikke. 

Jeg, i motsetning til deg, tviler sterkt på at de som mener disse handlingene er helt rimelige og fornuftige er i klart mindretall, men det får vi dessverre aldri fasit på. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olsen skrev (48 minutter siden):

Hvor mange hytter disponerer kronprinsfamilien rundt i kongeriket? 2? 3? De har da flere steder å reise for å kople av enn de fleste andre i dette landet. At det akkurat nå var helt nødvendig å dra med seg voldsmannen Marius på søsterbesøk til et hotell  i Malangen, det begriper jeg ikke. De må da forstå at dette ville bli kjent, at de ikke kunne gjemme seg bort på et hotell i Norge. For meg blir det bare enda ett bevis på at kronprinsen ikke forstår hvordan dette ser ut utenfra. Er det ment som en  demonstrasjon av at " familien er viktigst,  og vi står sammen"? Jeg har trodd at Håkon Magnus kanskje skulle klare å håndtere dette. Jeg blir mer og mer i tvil. For en utbetaling på 12 million kroner pr år har jeg noen forventninger til adferd. Noen forventninger til vurderingsevne og dømmekraft. 

Det er ikke geografien som er problemet eller hvor de bor. Mange har jobbreiser der de tar inn på ulike hoteller eller resorter, uten at det trenger bety ferie. Hadde de dratt på egne hytter hadde det like mye vært gjenstand for spekulasjoner. Du mener kronprinsparet skal ta beslutninger som tilfredsstiller dine eller andre som er høylytte nok sine meninger? De bryter ingen regler når de drar nordover, og da er det strengt tatt ikke noe du har noe med! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aricia skrev (12 timer siden):

Hvis man ønsker privatliv i en situasjon som dette, fremstår det idiotisk å dra på hotell/resort.

De har da mer enn nok private boliger/hytter å oppholde seg i.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (2 minutter siden):

Men det du da ikke forstår fra oss som "okker og akker" er signalene vi oppfatter.  Det er ikke det konkrete madrasskjøpet eller det at de drar på besøk til IA og overnatter på hotell som er problemet. Det er det at de ved å vise seg offentlig med MBH viser verden at de 1) støtter MBH og bare ham (så langt de ikke har tatt avstand fra hans handlinger og  vold/voldtekt generelt, ikke uttrykt støtte til ofrene osv) og  2) at de oppfører seg som om ingenting hadde skjedd (måtte de handle offentlig og dra på offentlig hotell midt i denne stormen når det finnes alternativer?) 

Er det en ting kongehuset er vant til å forholde seg til så er det hvilke signaler deres handlinger symboliserer, så at dette er helt tilfeldig og kun spontane handlinger kjøper jeg ikke. 

Jeg, i motsetning til deg, tviler sterkt på at de som mener disse handlingene er helt rimelige og fornuftige er i klart mindretall, men det får vi dessverre aldri fasit på. 

Det er mye forlangt at en mor skal ta helt avstand fra sønnen sin som virkelig trenger hjelp. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrevippen skrev (1 minutt siden):

Det er ikke geografien som er problemet eller hvor de bor. Mange har jobbreiser der de tar inn på ulike hoteller eller resorter, uten at det trenger bety ferie. Hadde de dratt på egne hytter hadde det like mye vært gjenstand for spekulasjoner. Du mener kronprinsparet skal ta beslutninger som tilfredsstiller dine eller andre som er høylytte nok sine meninger? De bryter ingen regler når de drar nordover, og da er det strengt tatt ikke noe du har noe med! 

Vi bor i et fritt land og har heldigvis lov til å ytre våre tanker - til og med om kongefamiliens handlinger. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (Akkurat nå):

Det er mye forlangt at en mor skal ta helt avstand fra sønnen sin som virkelig trenger hjelp. 

Hvor har jeg skrevet at jeg forventer det? 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...