Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

CAPS LOCK skrev (13 minutter siden):

Den beste "terapien" han kan få, er å møte konsekvensene for oppførselen sin. Noen måneder i fengsel hjelper ham kanskje til å forstå at han ikke kan oppføre seg slik, og så må moren hans slutte å finansiere livet hans 

Ja, det siste der er hvert fall lett å gjøre noe med. Om fengsel i det hele tatt kommer til å hjelpe, får vi se på. Jeg har null tiltro til at han kommer til å skjerpe seg. Håper jeg tar feil.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ninaen skrev (På 18.1.2025 den 12.20):

Det vil høyst sannsynlig bli gjort en psykiatrisk vurdering av MBH dersom det tas ut tiltale. Og blir det rettssak vil nok også info om diagnosene komme fram, da dette er en del av vurderings bildet,og han selv har dratt dem inn. Så da får vi vite.

Tror ikke du trenger forvente at de trykker diagnoser eller psykiatriske vurderinger i avisen. Da må du nok sitte i rettssalen om du vil vite noe om det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært stille fra gutten en stund? Hvor lenge varer rehab på slike fine private steder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (12 minutter siden):

Tror ikke du trenger forvente at de trykker diagnoser eller psykiatriske vurderinger i avisen. Da må du nok sitte i rettssalen om du vil vite noe om det. 

Fulgt med i Frosta-saken og andre saker? Diagnoser og vurderinger blir definitivt offentliggjort jo. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (På 17.1.2025 den 12.30):

Man lurer altså på hvorfor personer som blir utsatt for vold av både psykisk og fysisk natur sliter med å anmelde. De siste par sidene her er tekstbokeksempler på hvordan en del av samfunnet minimerer og tåkelegger.

'Begge kunne avsluttet'. Dagens. På godt norsk heter det å skylde på offeret.

Det er virkelig ikke rart at partner- og familievold er så utbredt når man leser denne tråden. Dessverre er det alt for mange mennesker som er opptatte av å bagatellisere og dekke over vold. Disse holdningene er til å bli mørkredd av.

• Liker 16
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Den beste "terapien" han kan få, er å møte konsekvensene for oppførselen sin. Noen måneder i fengsel hjelper ham kanskje til å forstå at han ikke kan oppføre seg slik, og så må moren hans slutte å finansiere livet hans 

Mannen har hele sitt liv levd uten å oppleve konsekvenser, så det er faen meg på tide at rettssystemet tar et skikkelig tak i ham nå.  

• Liker 18
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (13 minutter siden):

Det er virkelig ikke rart at partner- og familievold er så utbredt når man leser denne tråden. Dessverre er det alt for mange mennesker som er opptatte av å bagatellisere og dekke over vold. Disse holdningene er til å bli mørkredd av.

Du må ha lest en annen tråd, har ikke sett at noen her har bagatellisert vold eller ønsket å dekke over vold. 

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Har det kommet frem ting i SoMe må dette dokumenteres i innlegget.

Forumansvarlig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (7 timer siden):

Ja, det siste der er hvert fall lett å gjøre noe med. Om fengsel i det hele tatt kommer til å hjelpe, får vi se på. Jeg har null tiltro til at han kommer til å skjerpe seg. Håper jeg tar feil.

Den siste der som du henviser til ("så må moren hans slutte å finansiere livet hans"), er slettes ikke så lett å gjøre noe med. Om moren hans fortsatt ønsker å finansiere livet hans, så blir det nok slik, skal du se. Mette er ikke så lett å få til å gjøre de riktige tingene om hun selv vil noe annet. 

https://www.vg.no/rampelys/i/L25LV/ny-mette-marit-dokumentar-snakker-om-mette-marits-sinne-ikke-goey-aa-vaere-uenig-med-henne

- For meg har det vært viktig å holde et fokus på at det er jeg som bestemmer over mitt liv, det er jeg som tar mine valg, og det er jeg som definerer hvem jeg skal være i denne rollen, så får andre forholde seg til det. (Sitat: Mette-Marit) 

• Liker 10
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabiola skrev (37 minutter siden):

Den siste der som du henviser til ("så må moren hans slutte å finansiere livet hans"), er slettes ikke så lett å gjøre noe med. Om moren hans fortsatt ønsker å finansiere livet hans, så blir det nok slik, skal du se. Mette er ikke så lett å få til å gjøre de riktige tingene om hun selv vil noe annet. 

https://www.vg.no/rampelys/i/L25LV/ny-mette-marit-dokumentar-snakker-om-mette-marits-sinne-ikke-goey-aa-vaere-uenig-med-henne

- For meg har det vært viktig å holde et fokus på at det er jeg som bestemmer over mitt liv, det er jeg som tar mine valg, og det er jeg som definerer hvem jeg skal være i denne rollen, så får andre forholde seg til det. (Sitat: Mette-Marit) 

Det BØR være lett å gjøre noe med, i alle fall. Med litt selvinnsikt fra MMs side. Men du har rett, det er ikke sikkert det er bare-bare. Hun lar nok ikke andre fortelle henne hva som er best for hennes sønn. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (7 timer siden):

Mannen har hele sitt liv levd uten å oppleve konsekvenser, så det er faen meg på tide at rettssystemet tar et skikkelig tak i ham nå.  

Jepp, dette oppsummerer vel saken ganske greit. Håper han får en ordentlig lærepenge (les: fengselsstraff). 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabiola skrev (1 time siden):

Det vil jo nå veldig snart vise seg om eldstesønnen til MM har arvet samme slags mening om seg sjøl, fra/av sin egen mor 🙄 ... eller ikke.

Endret av Zeniora
Redigering :)
  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fabiola skrev (21 timer siden):

Dette viser jo totalt fravær av rolleforståelse. Det ligger noen premisser til grunn som hun ikke kan endre, hun kan ikke gjøre som hun vil - derfor får de også endel goder og rettigheter som kompenserer for dette.  
Og derfor er monarki en foreldet statsform, men så lenge de kongelige får privilegier som oppveier for det, vil de jo ikke kaste kortene men la det gå sin skjeve gang. 
Hun virker jo bare veldig usympatisk med den attityden, fatter ikke at slottet lot det trykkes. Synes som gun har hatt like vanskelig med prinsesseskolen som med andre skoler, ingenting fullført. Litt pussig når hun dropper masteren på BI og sier hun må akseptere at ting ikke er perfekt. Det har hun jo aldri hatt problem med.

Veldig vanskelig da for andre å påvirke barneoppdragelse og håndtering av skandalen. Hun kommer nok aldri til å si noe om det. Og blir med dette en veldig upopulær dronning.

Endret av O Rakel
  • Liker 19
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (På 10.11.2024 den 0.18):

Virker ikke som du leste svaret til det innlegget. Brudd på personvern, som er direkte feil, offer blir aldri fri etter dette, som altså påfører kvinnen skammen.

Og som om ikke VG gjorde vurderinger av de ulike hensynene. Å holde tilbake lydfilene ville være å gi MBH en ufortjent beskyttelse som han allerede har nydt godt av i mange år allerede og som har muliggjort et liv som kriminell, rusavhengig voldsmann. Lydfilen ble spilt inn et stykke ut på dagen, likevel er han totalt psycho. Altså et det ikke bare mår han et ruset. Lydfilen gjør også at mange flere forstår at han er farligere enn man ellers hadde trodd.  Som igjen tvinger frem handling fra foreldrene og HM.
Han og de skal være så sykt glad for at dette kom frem før han rakk å skade noen alvorlig - eller enda verre. Men hør VG podcasten mediebobler for å forstå hvorfor vg valgte å publisere. De er ikke hensynsløse idioter. 

O Rakel skrev (På 10.11.2024 den 0.24):

Ingen har sagt det var eneste måte å avsløre ham på. Det finnes nok fingeravtrykk mm. Hvorfor vrir du om på det folk skriver? Du er notorisk upresis.

Men det var eneste måte folk flest kan få et reelt inntrykk av alvoret og hvor crazy han er uten å være ruset. Slike sim du hadde bare unnskyld ham med rus og at ingen kan vite helt hva som foranlediger at en kniv kom i veggen. Osv osv. og å pretendere at lydopptaket skader offeret, og lage stor sak av det, fremfor å forholde seg til hva det viser - at fyren er farlig og må få hjelp, og straff. og langt flere vil tenke seg om før de innleder et forhold til ham igjen, det gir du bæng . Og at du nå for alltid har tagget denne kvinnen som ikke er offentlig kjent ved navn til «voldsoffer for alltid» pga et opptaki. Det er så forkvaklet at jeg ikke har ord. 

Kollontaj skrev (På 10.11.2024 den 0.54):

Det er ingen motsetning i å være skeptisk til deler av medias omtaler i saken og samtidig være opptatt av at rettssikkerheten ikke forsvinner i blodtåka. Pressen har enormt med makt (var det ikke noen her som var opptatt av makt?) og i et tillitsbasert land som Norge bør de også ha vær varsom-plakaten lagt fremme i pannebrasken når de offentliggjør svært beskrivende samtaler som både den fornærmede og andre utsatte kan få vanskeligheter med. Håper virkelig ikke det skjer med denne kvinnen, at hun får adekvat hjelp til å takle den situasjonen og det presset hun står i. 

Aricia skrev (På 10.11.2024 den 8.14):

Helt enig med deg - og takk for ditt gode, nyanserte og viktige innlegg om hvorfor det at lydfilene ble lekket og publisert var vanskelig og opplevdes inngripende for den fornærmede kvinnen. 

Jeg har ikke lest meg opp på de to siste sidene (det finnes ingen grunner i universet for det strengt tatt), og dette blir en siste krampetrekning her fra meg. Men: 

https://radio.nrk.no/podkast/arena/l_27d0e062-912f-4666-90e0-62912fc666f4

Podkasten Arena med tittelen "Fråtser media i Høiby-saken?", om publisering av lydfilene. VGs Gard Steiro forsvarer valget, men forklarer at det var vanskelig og at avgjørelsen de landet på slett ikke var selvsagt, mot kritikk fra bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen, som KRITISERER det, på vegne av den fornærmede kvinnen hun representerer. Larsen ber media innrømme at de publiserer slikt for klikk og penger.

Fra 12.48-14.31.

Dessuten: Lydopptaket er viktig - for politi og påtalemyndighet. Det er der saken ikke må "dysses ned", fram til den er ferdig etterforsket og en tiltale foreligger. Vi er ikke domstolen.

~ Ada ~ skrev (På 10.11.2024 den 10.06):

Sier dere det samme om bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen når hun kaller media et mangehodet troll i denne saken, og når hun formidler belastningen hennes klient opplever mediedekningen av volden? At hun ved å kritisere media dysser ned saken og mener det er viktigere å kjefte på mediene som har fortalt sannheten enn å være forbanna på siktede?

Bak betalingsmur, men Mette Yvonne Larsen beskriver klientens opplevelse av alle lekkasjene som har vært i denne saken, særlig fra Se og Hør, der klienten er både skuffet og sjokkert over lekkasjene, og opplever deling av etterforskningsbilder og lydopptak som dramatisk i hennes liv. Videre, sitat:

Hun er sjokkert over Se og Hør som bruker sånne metoder, og legger ut privatlivet til unge folk. Det skulle ikke skjedd, sier Larsen på vegne av sin klient.

https://advokatwatch.no/nyheter/advokater/article17352602.ece

Dere trenger selvfølgelig ikke å være enig med meg i refleksjonene i går knyttet til lydopptak/svar til en bruker som lurte på noe spesifikt om akkurat det, men jeg ønsker ikke å tillegges holdninger og meninger jeg ikke har bare fordi jeg løfter fram et perspektiv. Det er fullt mulig å reflektere rundt lydopptaket og tilsvarende problemstillinger og samtidig fordømme vold. Håper det er siste gang jeg forklarer det. 

Innleggene over viser et lite utvalg av diskusjonen som har gått i tråden siden september i fjor omkring hvordan de fornærmede kvinnene i saken, særlig Frogner-kvinnen som har Mette Yvonne Larsen som bistandsadvokat, har uttalt at lekkasjene til media har vært en stor ekstrabelastning for henne på toppen av volden hun ble utsatt for i august. Hun har fått sitt privatliv brettet ut i særlig Se og Hør på en måte hun på ingen måte har søkt eller ønsket, og som hun er opprørt og fortvilet over.

Vi er flere som har tematisert dette i tråden og på den bakgrunnen stilt oss kritiske til at mest mulig "åpenhet", som feks lekkasjer av lydfiler og private bilder (kniven i veggen) til media kun er til det beste for ofrene. Men selv når vi har vist til det bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen har ytret om dette på vegne av sin klient, altså den fornærmede Frogner-kvinnen, dvs at hun har bedt media bremse lekkasjene, og bedt dem innrømme at de handler om klikkjakt, har vi blitt møtt med massiv motstand, mistro og fordømmelse. Det er bare å lese seg bakover i diskusjonen - det meste står her fremdeles, side opp og side ned.

Kvinnene i denne saken har ingen forpliktelse til å velge mest mulig åpenhet på vegne av alle andre som har vært utsatt for noe liknende, eller for at denne saken skal bli en slags spydspiss for mer åpenhet omkring partnervold i det norske samfunnet. Det er heller ikke sånn at de må velge mellom enten mest mulig åpenhet, eller fortielse og skam. Det er en falsk dikotomi. De har all mulig rett til å verne om sitt privatliv (så langt det er mulig for dem etter den massive medieoppmerksomheten) for å ivareta egen integritet og egne grenser ved å feks be om lukkede dører i rettssaken dersom det er det de skulle ønske. Det de har vært utsatt for er mer enn nok.

Endret av Aricia
  • Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabiola skrev (12 timer siden):

Akkurat dette sier jo de meste om MM og hennes holdninger. Både til seg selv og den rollen hun står. Egentlig helt utrolig, og det viser vel også hvem som styrer skuta. Hvis det er den holdningen M er vokst opp med så er det kanskje ikke så rart at han også muligens tenker sånn.

En kommende dronning kan ikke ha en sånn holdning til seg selv og rollen sin.

• Liker 11
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Aricia skrev (21 timer siden):

Innleggene over viser et lite utvalg av diskusjonen som har gått i tråden siden september i fjor omkring hvordan de fornærmede kvinnene i saken, særlig Frogner-kvinnen som har Mette Yvonne Larsen som bistandsadvokat, har uttalt at lekkasjene til media har vært en stor ekstrabelastning for henne på toppen av volden hun ble utsatt for i august. Hun har fått sitt privatliv brettet ut i særlig Se og Hør på en måte hun på ingen måte har søkt eller ønsket, og som hun er opprørt og fortvilet over.

Vi er flere som har tematisert dette i tråden og på den bakgrunnen stilt oss kritiske til at mest mulig "åpenhet", som feks lekkasjer av lydfiler og private bilder (kniven i veggen) til media kun er til det beste for ofrene. Men selv når vi har vist til det bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen har ytret om dette på vegne av sin klient, altså den fornærmede Frogner-kvinnen, dvs at hun har bedt media bremse lekkasjene, og bedt dem innrømme at de handler om klikkjakt, har vi blitt møtt med massiv motstand, mistro og fordømmelse. Det er bare å lese seg bakover i diskusjonen - det meste står her fremdeles, side opp og side ned.

Kvinnene i denne saken har ingen forpliktelse til å velge mest mulig åpenhet på vegne av alle andre som har vært utsatt for noe liknende, eller for at denne saken skal bli en slags spydspiss for mer åpenhet omkring partnervold i det norske samfunnet. Det er heller ikke sånn at de må velge mellom enten mest mulig åpenhet, eller fortielse og skam. Det er en falsk dikotomi. De har all mulig rett til å verne om sitt privatliv (så langt det er mulig for dem etter den massive medieoppmerksomheten) for å ivareta egen integritet og egne grenser ved å feks be om lukkede dører i rettssaken dersom det er det de skulle ønske. Det de har vært utsatt for er mer enn nok.

Takk for godt innlegg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt og tilhørende svar.

Rhodiola, adm.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det viser seg at hun er noe annet enn en ny flamme.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...