Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Jeg bagtelliserer det da på ingen måte. Jeg skriver da at å være i en krangel er da ikke hyggelig for de som er i den eller være et vitne til det. 

En normal krangel i et normalt par er aldri skremmende. Jeg kan garantere at jeg har vært rasende på partner og han på meg. Ikke "hyggelig"? Så klart ikke. Skremmende? Aldri. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Hvis du mener at å påpeke at det å være i en krangel ikke er hyggelig for noen, ee å bagatellisere,  så syntes jeg du må utdype perspektivet ditt litt bedre

Hvorfor det? Det er mange som har utdypt mer enn nok her, og i tillegg mange mange ganger. Du vil jo ikke forstå det folk sier til deg. Da henviser jeg deg heller til de som allerede har prøvd å forklare deg forskjellen på en krangel og det som beskrives i det vi diskuterer. Det er ikke det samme som en normal krangel. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Så det du mener er at hvis han ber henne holde kjeft er det psykisk vold, og hvis hun ber han holde kjeft er det ikke psykisk vold?

At to stk ber hverandre holde kjeft kaller jeg en krangel. Og ikke psykisk vold. 

Han var utagerende og aggressiv! Hva er det du ikke forstår?  Av og til lurer jeg på om du troller! 

• Liker 6
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Era Vulgaris skrev (3 timer siden):

100% enig. Registrerer at mine innlegg omkring min personlige mening om kongehuset blir ryddet vekk her. Ytringsfriheten står visst ikke sterkt på KG vedrørende kongehuset. Alarmerende. 

Det er fordi noen selvforherligende nek skriker og bærer og rapporterer så snart det lukter den minste kritikk av de opphøyde. Latterlig.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, bare for å presisere : denne saken handler ikke om krangling, eller flisespikkeri, det handler om Norges kongehus som nok har knaket i grunnvollene lenge, og nå når det slår sprekker så reagerer man

Endret av 42.
Tok bort to siste unødvendige ord
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Hvis du mener at å påpeke at det å være i en krangel ikke er hyggelig for noen, ee å bagatellisere,  så syntes jeg du må utdype perspektivet ditt litt bedre

Å kalle det «en krangel», når noen er aggressive og sinte, er bagatellisering. 

Å si at noe som er skummelt, skremmende, traumatiserende «ikke er hyggelig for noen», er å bagatellisere.

Du kan ikke beskrive psykisk vold som «ikke hyggelig for noen».

Det er ikke normalt å skrike, være aggressiv eller skremme sin partner. Det er ikke normalt at svigermor må steppe inn for å "hjelpe". De aller fleste har lært seg å regulere følelsene sine som barn. Det er ikke normalt å eksplodere i en krangel/uenighet/diskusjon med sin partner.

Det er veldig trist at flere oppfatter dette som en normal måte å være uenig med sin partner på. Det er tydelivis mange som blir behandlet dårlig av sine partnere der ute. Det er ikke normalt eller greit. Dere fortjener bedre!

Endret av MissHannigan
  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor det hevdes at dette var en "vanlig krangel". 

Hvis dette var en "vanlig krangel" ville ikke: 

• Politiet snakket med familiemedlemmet som Julianne snakket med like før hendelsen for å få deres forklaring om hendelsen
  • Mette Marit hadde ikke vært nødt til å gripe inn 
  • Hendelsen hadde ikke blitt betegnet som veldig ubehaglegig og veldig vanskelig (begreper som er brukt i henholdsvis Aftenposten og VG)
  • Marius ville ikke blitt betegnet som aggressiv 

Nei, det var ikke fysisk vold inne i bildet, men det er det vel kun ett innlegg som har antydet. Men det kan like fullt være vold. Psykisk vold er også vold. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42. skrev (13 minutter siden):

Altså, bare for å presisere : denne saken handler ikke om krangling, eller flisespikkeri, det handler om Norges kongehus som nok har knaket i grunnvollene lenge, og nå når det slår sprekker så reagerer man

Jeg er helt enig med deg, og det må være lov å reagere og kritisere. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (44 minutter siden):

Det er fordi noen selvforherligende nek skriker og bærer og rapporterer så snart det lukter den minste kritikk av de opphøyde. Latterlig.

Det er absurd. Jeg kommer ikke til å bruke tid på å poste noe som helst mer i denne tråden. Fullstendig bortkastet. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg, og det må være lov å reagere og kritisere. 

Selvfølgelig. Så er det sånn at man gjerne må forberede seg på motreaksjoner og motkritikk når man uttaler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carbos skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig. Så er det sånn at man gjerne må forberede seg på motreaksjoner og motkritikk når man uttaler seg.

Det er da selvsagt. Men gjerne forberede seg litt ekstra dersom kritikken rettes feil vei.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (17 minutter siden):

Det er da selvsagt. Men gjerne forberede seg litt ekstra dersom kritikken rettes feil vei.

Jaha? Hva er kriteriene for å rette kritikken riktig vei? Og hva innebærer å rette den feil vei? Virker som man ikke skal tåle å bli motsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

carbos skrev (2 minutter siden):

Jaha? Hva er kriteriene for å rette kritikken riktig vei? Og hva innebærer å rette den feil vei? Virker som man ikke skal tåle å bli motsagt.

Jeg tåler å bli motsagt, til og med uten å rapportere.

Har du lest tråden, skjønner du hva jeg mener med riktig vei.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Momma skrev (17 minutter siden):

Jeg tåler å bli motsagt, til og med uten å rapportere.

Har du lest tråden, skjønner du hva jeg mener med riktig vei.

Samtidig som du unngår å svare på spørsmål om hva det er som er problemet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 timer siden):

Å påpeke at man er to i en krangel er ikke å victim blame. Å påpeke at her er det servert en side av en sak er heller ikke å victimblame. 

En krangel i seg selv er ikke psykisk  vold. Utrivelig  for begge sider i en krangel og for alle som får den med seg. Definitivt . 

Det står ingenting  i artiklene som sier noe om at denne hedelsen handlet om psykisk vold. Men  at den handler om en krngel der marius  mistet  besinnelsen. Vold i noen firm er ikke nevnt. 

En krangel er gjensidig fra begge parter. En konflikt er også det. En høykonflikt mellom to parter med gjensidig skriking eller/og slosskamp der noen må gripe inn for å hindre eskalering, er nettopp høykonflikt og/eller vold. Som blant uregulert tullinger i Ex on the Beach eller testosteronbomber i fylla på byen. 

Psykisk vold er verken krangel eller konflikt. Psykisk vold innebærer en maktskjevhet; de er ikke likeverdige. Man hadde vært likeverdige om man viste fingeren til manipulasjonen, stakk og aldri så seg tilbake. Men slik fungerer det jo ikke, grunnet manipulasjonens intrikate form, der man gradvis tåkelegges uten å forstå hva som skjer og slik har den andre allerede fått makt. 

Til det du skriver, så er det vel ingenting som tilsier at MBH har blitt utsatt for vold slik han hevder. Det er ikke tatt ut siktelse på det, men på hans vold mot henne. Ergo er det vel svært lite sannsynlig at hendelsen på båten bar preg av en symmetrisk relasjon som ved førstnevnte gjensidighet. Var de begge uregulerte, ligger det uansett en maktubalanse i forholdet fra før som ikke gjør situasjonen til en ordinær konflikt.

Bare noen tilleggsbetraktninger, og forutsatt at han er skyldig i siktelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...