Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Hvis hendelsen ikke er en del av siktelsen,  skjønner jeg ikke helt hvorfor de skriver om det. Jeg ser heller ikke at de har verifisert denne  informasjonen heller. Siden ikke julianne eller andre har bekreftet utsagnene på noe vis. Og det er hemlig kilde. Dvs en lekkasje fra retts systemet et sted.  

Saken  slik media har lagt den frem, fremmer ingen fakta, men mange nye spekulasjoner. 

Det ble uryddig fra meg. Hendelsen skal vel ha fremkommet i avhør under siktelsen. Ettersom etterforskningen går mot slutten, vil jeg tro saken er ferdig sjekket ut hvis ikke den er et avgjørende forhold de ennå etterforsker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man lurer altså på hvorfor personer som blir utsatt for vold av både psykisk og fysisk natur sliter med å anmelde. De siste par sidene her er tekstbokeksempler på hvordan en del av samfunnet minimerer og tåkelegger.

'Begge kunne avsluttet'. Dagens. På godt norsk heter det å skylde på offeret.

Endret av 1600
  • Liker 29
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (29 minutter siden):

Iallefall  et par ganger. Å bli i usakelig forhold, gjorde jeg ikke, så da ble det brått slutt. 

Så du har opplevd minst to ganger at du og partner har kranglet på en slik måte at en tredjeperson har kommet inn i rommet fordi han/ hun var bekymret.

Jeg er lei for at du har opplevd det hvis det var du som var den det gikk ut over. Hvis du var den som utagerte så er jeg glad for at du har sluttet å krangle på denne måten. Det høres ut som du er fra et lignende miljø som MBH (og MM for den saks skyld).

Det går ikke an for folk som kommer fra så vidt forskjellige kulturer å bli enige om hva som er vanlig og ikke. Men er du i det minste åpen for at for mange av oss er ikke dette vanlig i det hele tatt? Eller tror du jeg lyver når jeg sier at jeg aldri noensinne har vært i en situasjon hvor et par har kranglet på en slik måte at andre har grepet inn? Så for meg er det faktisk høyst uvanlig. Jeg nærmer meg 50 og har aldri opplevd det. Og jeg registrerer at en del andre også sier at det er uvanlig, så jeg er ikke alene.

• Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden blir for øyeblikket ryddet. Dessverre forsvinner en hel del god debatt og gode innlegg da de stadig inneholder brukerdebatt, brukerangrep og spekulasjoner. Det er kjedelig at en-to setninger ødelegger for lange innlegg samt svarene til dette, men påpeker dette i håp om at folk holder seg god for dette og har fokus på MBH saken. 

Tråden er nå ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, spekulasjoner og nedsettende innlegg.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (3 timer siden):

Så du har opplevd minst to ganger at du og partner har kranglet på en slik måte at en tredjeperson har kommet inn i rommet fordi han/ hun var bekymret.

Jeg er lei for at du har opplevd det hvis det var du som var den det gikk ut over. Hvis du var den som utagerte så er jeg glad for at du har sluttet å krangle på denne måten. Det høres ut som du er fra et lignende miljø som MBH (og MM for den saks skyld).

Det går ikke an for folk som kommer fra så vidt forskjellige kulturer å bli enige om hva som er vanlig og ikke. Men er du i det minste åpen for at for mange av oss er ikke dette vanlig i det hele tatt? Eller tror du jeg lyver når jeg sier at jeg aldri noensinne har vært i en situasjon hvor et par har kranglet på en slik måte at andre har grepet inn? Så for meg er det faktisk høyst uvanlig. Jeg nærmer meg 50 og har aldri opplevd det. Og jeg registrerer at en del andre også sier at det er uvanlig, så jeg er ikke alene.

I dysfunksjonelle relasjoner er det nok vanlig - slik MBH sine relasjoner. Men for folk med normal sinnemestring og følelsesregulering, er det høyst uvanlig. Og det er jo litt det som er cluet her, vi vet jo at MBH er en utagerende sinnatagg, at han mishandler damer, at han har null respekt for dem. Dette vet nok også hans mor, ellers hadde hun ikke sett seg nødt til å steppe inn for å de-eskalere situasjonen.

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (36 minutter siden):

I dysfunksjonelle relasjoner er det nok vanlig - slik MBH sine relasjoner. Men for folk med normal sinnemestring og følelsesregulering, er det høyst uvanlig. Og det er jo litt det som er cluet her, vi vet jo at MBH er en utagerende sinnatagg, at han mishandler damer, at han har null respekt for dem. Dette vet nok også hans mor, ellers hadde hun ikke sett seg nødt til å steppe inn for å de-eskalere situasjonen.

Det er også mulig at for MM er denne typen krangler "ikke uvanlig". Hun har ikke det nødvendige fundamentet for å se hvor unormalt dette er. I likhet med andre som er vokst opp i et slikt miljø. Og det tror jeg er grunnen til at vi har debatten som egentlig ikke fører noe sted. De som opplever dette som normalen vil insistere på at deres oppfatning er allmengyldig. Omtrent som en dame jeg snakket med som hadde vokst opp med en alkoholisert far. Hun spurte flere ganger om noen i min familie drakk på julaften da jeg var barn. Det gikk ikke inn at andre familier ikke lot julaften utvikle seg til flatfyll. Og dette var ikke et dumt menneske. Det var bare et helt fremmed konsept for henne.

Det er på en måte verre at de i familien som er vokst opp under andre forhold tillater at dette blir den nye normalen.

• Liker 21
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Det er også mulig at for MM er denne typen krangler "ikke uvanlig". Hun har ikke det nødvendige fundamentet for å se hvor unormalt dette er. I likhet med andre som er vokst opp i et slikt miljø. Og det tror jeg er grunnen til at vi har debatten som egentlig ikke fører noe sted. De som opplever dette som normalen vil insistere på at deres oppfatning er allmengyldig. Omtrent som en dame jeg snakket med som hadde vokst opp med en alkoholisert far. Hun spurte flere ganger om noen i min familie drakk på julaften da jeg var barn. Det gikk ikke inn at andre familier ikke lot julaften utvikle seg til flatfyll. Og dette var ikke et dumt menneske. Det var bare et helt fremmed konsept for henne.

Det er på en måte verre at de i familien som er vokst opp under andre forhold tillater at dette blir den nye normalen.

Her er du nok inne på noe. Samtidig så har jo MBH vokst opp i samme hus som HM, og så vidt jeg vet er ikke hans familie dysfunksjonell (på den måten hvert fall). Man skulle jo tro at ved å være gift med HM, og det å være tett på hans familie, bidrar til at MM ser hvordan det også kan være. At det ikke trengs å kjeftes, smelles og være utagerende? For selv om hun  nødvendigvis ikke har fundamentet for å se hvor unormalt det er, så har jo Haakon det. Tenker høyt her, altså. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Og så har du oss som skjønner forskjellen fordi vi har gått i behandling og dermed har lært oss å kjenne igjen røde flagg. Og ja, det er skremmende å se normalisering av noe som definitivt ikke er normalt.

(til admin: beklager at jeg var dum og hadde 1-2 setning i gata brukerdebatt i noen innlegg, takk for generell påminner, noen ganger tar trigginga overhånd, det er krevende med slike debatter, så får man ta det som en påminner om å ta en timeout før man svarer så man unngår å være tjukk i huet selv 🙈)

• Liker 2
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Her er du nok inne på noe. Samtidig så har jo MBH vokst opp i samme hus som HM, og så vidt jeg vet er ikke hans familie dysfunksjonell (på den måten hvert fall). Man skulle jo tro at ved å være gift med HM, og det å være tett på hans familie, bidrar til at MM ser hvordan det også kan være. At det ikke trengs å kjeftes, smelles og være utagerende? For selv om hun  nødvendigvis ikke har fundamentet for å se hvor unormalt det er, så har jo Haakon det. Tenker høyt her, altså. 

På generelt grunnlag: hvis man er vokst opp med dysfunksjonelle forhold i en slik grad at det er blitt normalen før man ble voksen, så holder det ikke bare å leve med noe annet for å korrigere, det vil for mange kreve terapi og bevisst jobbing, og i alle fall at partner er stødig på å korrigere når man møter gamle mønster og «bagatelliserer». Det er sterke mekanismer. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (3 minutter siden):

På generelt grunnlag: hvis man er vokst opp med dysfunksjonelle forhold i en slik grad at det er blitt normalen før man ble voksen, så holder det ikke bare å leve med noe annet for å korrigere, det vil for mange kreve terapi og bevisst jobbing, og i alle fall at partner er stødig på å korrigere når man møter gamle mønster og «bagatelliserer». Det er sterke mekanismer. 

Hun har jo gått i terapi (flyskrekken hvert fall), så jeg håper jo at hun har tatt opp barndom og oppvekst slik man vanligvis gjør i terapi😬

Endret av PusheenPusheen
Tilleggsetning
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (7 timer siden):

Nå er det vel heller ikke konstatert at det er lekket fra avhørene, for alt man vet kan det ha lekket fra personen som Juliane har ringt, ansatte på skipet eller lignende.

Jo, det står jo i saken i Aftenposten ikke bare hva som skal ha skjedd ombord på kongeskipet, men at Snekkestad har forklart seg om saken i politiavhør: https://www.aftenposten.no/norge/i/5Ew9Mz/politiet-etterforsker-hendelse-paa-kongeskipet

Sitat

– Jeg kan bekrefte at min klient i et politiavhør har forklart seg om en hendelse på kongeskipet, som hun opplevde som veldig ubehagelig. Utover det har jeg ingen kommentar, sier Grødem.

Hun kan selvsagt ha fortalt utenforstående om både hendelsen og at den ble tema i politiavhør, men i praksis blir jo det også lekkasje av innhold i politiavhøret. Og bistandsadvokaten bekrefter altså at hun har forklart seg om saken i avhør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (5 timer siden):

Som en forlengelse av det @Ariciaskrev, så tipper jeg pressen har slått det opp fordi det skjedde på Kongehusets eiendom (skipet) med kronprinsessens involvering, ikke fordi det er et sentralt punkt i siktelsen. Det ble i alle fall ikke omtalt som det.

Ikke usannsynlig at pressen offentliggjorde denne saken, som en motvekt til: «vi har bare visst det Marius har fortalt oss». De fleste store mediehus i Norge kjørte denne saken, og ikke utelukkende se&hør som det har vært med andre hendelser. Mulig andre aviser nå har tatt av silkehanskene, og åpent setter spørsmålstegn ved ting som «skurrer» i denne saken. Når noe «skurrer» (som det har gjort for mange av debattantene i denne tråden også) så er det som regel informasjon som blir holdt tilbake eller forsøkt skjult. Den gode, gamle magefølelsen skal man ikke kimse av. Så er det en fin balanse mellom å være konspiratorisk og å være naiv. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (6 timer siden):

Jo det er faktisk ikke uvanlig.  Krangler mellom  to unge, skjer ganske ofte.  Ikke for alle, men uvanlig er det  ikke.  Svært ofte pga sjalusi bla. På utestedet, skjer det oftere mellom unge par  enn godt voksne som er mer skjeldent å se. 

Det er kanskje mer vanlig i noen miljøer enn andre? At noe er vanlig betyr ikke at det er normalt. Det er skremmende at slike holdninger ikke bare lever i beste velgående, men også at de blir åpent debattert i offentligheten. 

For de som ikke nødvendigvis kommenterer i tråden, men som er innom og leser, og befinner seg i forhold hvor krangler går over i aggressivitet og/eller utagering; dette er ikke normalt og det er ikke noe man skal måtte utsettes for. Ta kontakt med venner, familie eller krisesenter. Det er hjelp å få. Du fortjener bedre! 

• Liker 12
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TigerK skrev (15 minutter siden):

Det er kanskje mer vanlig i noen miljøer enn andre? At noe er vanlig betyr ikke at det er normalt. Det er skremmende at slike holdninger ikke bare lever i beste velgående, men også at de blir åpent debattert i offentligheten. 

For de som ikke nødvendigvis kommenterer i tråden, men som er innom og leser, og befinner seg i forhold hvor krangler går over i aggressivitet og/eller utagering; dette er ikke normalt og det er ikke noe man skal måtte utsettes for. Ta kontakt med venner, familie eller krisesenter. Det er hjelp å få. Du fortjener bedre! 

Dette! Det er superviktig å ikke normalisere slik adferd. Man skal ikke og bør ikke akseptere at noen oppfører seg på en måte som er skremmende eller truende. Å være sint er ingen unnskyldning for å oppføre seg dårlig. Og brøling, utskjelling og å ødelegge materielle ting, er også vold. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld - det HM sa til Aftenposten i Stavanger, var:

Sitat

Vi står jo veldig tett på. Så vi har visst om det Marius har fortalt oss og har visst om en del av disse problemkompleksene, men jeg har ikke lyst til å gå inn i detaljene på det, sier kronprins Haakon.

fra https://www.aftenposten.no/norge/i/1MvMje/kronprins-haakon-om-siktelsen-mot-hoeiby-ville-ikke-svare-paa-anklagene-fra-snekkestad-og-haukland

Så han har jo  ikke sagt at de bare har visst det MBH har fortalt. 

Han hadde vel kommet bedre ut av det hvis han hadde sagt noe om at de ikke har hatt den fulle oversikten over alvoret før - for jeg antar at episoden på Frogner i all sin voldsomhet også var overraskende for dem.

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd at så mye god debatt ble fjernet i siste «rydding». Noe veldig flott utspant seg i disse innleggene, nemlig at de aller fleste debattantene i tråden, fra begge «sider», unisont stilte seg bak følgende: Alle typer vold er uakseptabelt, det være seg fysisk eller psykisk. Utagerende aggressivitet er ikke «bare en krangel».

MBH saken er som et lærebok-eksempel på vold i nære relasjoner: begynner med «krangling», utvikler seg til lugging, dytting, sparking og ukvemsord, ender med drapstrusler, kvelning og kniv i veggen. I ytterste konsekvens stopper det ikke før voldsutøver har tatt livet til sin «kjæreste».

Endret av TigerK
Lagt inn et linjeskift
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TigerK skrev (13 minutter siden):

Veldig synd at så mye god debatt ble fjernet i siste «rydding». Noe veldig flott utspant seg i disse innleggene, nemlig at de aller fleste debattantene i tråden, fra begge «sider», unisont stilte seg bak følgende: Alle typer vold er uakseptabelt, det være seg fysisk eller psykisk. Utagerende aggressivitet er ikke «bare en krangel». MBH saken er som et lærebok-eksempel på vold i nære relasjoner: begynner med «krangling», utvikler seg til lugging, dytting, sparking og ukvemsord, ender med drapstrusler, kvelning og kniv i veggen. I ytterste konsekvens stopper det ikke før voldsutøver har tatt livet til sin «kjæreste».

Ja, og kronprinsparet vil gjerne sees som vanlige folk når det passer seg men samtidig påberope seg immunitet og bli diffuse østers når det blir som dette. De virker uoppmerksomme på maktforholdet mellom seg selv, ofrenes pårørende, MBH og ofrene. 

Vold i nære relasjoner må man ta tydelig avstand fra. Det skal ikke feies under teppet, men må fram i lyset. Om ikke vårt kommende regentpar kan være tydelig på dette, skal de slite hardt med folkets tillit og nesegruse beundring. Vi skriver 2025. 

Endret av Friluftsdame
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (45 minutter siden):

Krangling  er ikke knyttet  bare til miljøer.

Iallefall ikke iht det jeg ser på min tidligere jobb.  Krangling er stort sett knyttet til uenighet  og ikke miljøer. Vold er nok mer knyttet til visse miljøer Iallefall iht offentlig bråk. 

Rusbruk,  vold og psykisk vold etc foregår  i alle samfunnslag oftest da bak lukkede dører og ikke synlig offentlig.  Der fasader opprettholdes. Tidligere var narkotika  i mer visse miljøer, i dag er det utbredt også i andre miljøer man tidligere ikke knyttet  slikt mot. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (19 minutter siden):

- for jeg antar at episoden på Frogner i all sin voldsomhet også var overraskende for dem.

Vet ikke hvor lurt det er å «anta» noe som helst i denne saken, egentlig, men «Time will sjåvv».

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...