Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Jeg håper hun gjør det som er mest nødvendig for henne og sin sønn. Iht det de vurderer selv. Om det er å stå siden av 100%, 50% eller kutte kontakt,  for kort eller lang periode.  Hva som faktisk er riktig er individuelt.  Og krever raskt  vanskelige valg  for pårørende  å ta. 

Jeg tenker  at slike valg er private, og ikke åpent for andres diskusjoner og meninger. For det som teller,  er for de som står midt oppi det

Enig i det - derfor synes jeg ikke du behøver å diskutere det. 

Men du bør huske at til og med moren til ABB besøkte ham i fengsel og dersom du har sett Leo sitt program om farlige fanger så har du sett at en far som nesten ble drept med hammer av sin sønn, besøker ham jevnlig og ofte i fengselet. 

Skrevet
DaisyD skrev (43 minutter siden):

Kan du ikke tenke deg andre grunner til at noen ruser seg og begår vold?

Jeg vet ikke hva du siktet til, derfor spør jeg deg: hva siktet du til?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hva du siktet til, derfor spør jeg deg: hva siktet du til?

Leser du ikke innleggene etter at du stiller spørsmål?

Skrevet
trønder skrev (11 timer siden):

https://www.dagbladet.no/kjendis/god-venn-reagerer/82346268

Slapp av, han er en god venn og greier. Sikkert de hyggeligste voldtektene en kan forestille seg. Nesten så man blir bedre etterpå.

Interessant å lese Dagbladets artikkel som du viser til, hvor en anonym venn forsøker å tegne et positivt bilde av MBH: 
"- Han er en hyggelig fyr, og en utrolig god og lojal venn. Marius ville aldri gjort noe vondt mot vennene sine, sier han, og fortsetter: Men det er ingen hemmelighet at han kanskje har levd litt for hardt litt for lenge. Han tråkket i feil miljø og havnet litt utpå."
"Kompisen påpeker at Høiby verken er tiltalt eller dømt. - Det har blitt en ensidig framstilling og nærmest en heksejakt på Marius i media. Han er uskyldig inntil det motsatte er bevist."

Det stemmer at det er mye oppmerksomhet på MBH i media, men heksejakt? Det spesielle med heksejakten, var at heksene var utsatt for urimelige eller ulogiske anklager.  Her er vi blitt presentert for lydfiler og videoklipp, og MBH har innrømmet noe av det han er siktet for.

Vi har hørt om bruk av narkotika, uforsvarlig kjøring, skadeverk og knivkasting, spytting og slag og gjentatte kvelertak, filming av seksuelle handlinger mot sovende person og omgang med kriminelle med påfølgende tyverier fra Skaugum. Jeg undres, betyr den anonyme vennens «Marius ville aldri gjort vondt mot vennene sine»  at vedkommende anser en kjæreste som noe mindre verdt å behandle skikkelig enn en venn? 

Inntrykket av grunnleggende alvorlige atferdsproblemer lar seg ikke påvirke verken av MBHs brev til NRK «så til deg, min kjæreste, unnskyld» eller vennens «Han er en hyggelig fyr, og en utrolig god og lojal venn».

Det kan sies noe positivt og noe negativt om oss alle, og det vil helt sikkert komme flere forsøk på å få mer sympati i MBHs retning. Da er det viktig at ikke overgrepene og kvinnenes opplevelse bagatelliseres.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
DaisyD skrev (17 minutter siden):

Enig i det - derfor synes jeg ikke du behøver å diskutere det. 

Men du bør huske at til og med moren til ABB besøkte ham i fengsel og dersom du har sett Leo sitt program om farlige fanger så har du sett at en far som nesten ble drept med hammer av sin sønn, besøker ham jevnlig og ofte i fengselet. 

Det er jo ikke jeg som diskuterer det. Dette er jo noe du drar inn.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke jeg som diskuterer det. Dette er jo noe du drar inn.

Javel

Skrevet

Det er mye i mellom det å sy puter under armene og det å kutte kontakt. Det å sette grenser, sette ned foten, si nei - det er også omsorg og kjærlighet. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
DaisyD skrev (21 minutter siden):

Med all respekt å melde. Du har vært litt uklar, så stiller meg bak spørsmålet,  hva sikter du til.

Sitat: Grunnen kan faktisk ligge utenfor hans eget ansvar og. 

Hva mener du med dette? Vanskelig å gjette , hva du tenker på

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Med all respekt å melde. Du har vært litt uklar, så stiller meg bak spørsmålet,  hva sikter du til.

Sitat: Grunnen kan faktisk ligge utenfor hans eget ansvar og. 

Hva mener du med dette? Vanskelig å gjette , hva du tenker på

For en time siden skrev jeg dette innlegget:

Sitat

Hun har skrevet at det kun er hans skyld. 
Da mener jeg selvsagt ikke at man skal skylde på foreldre - for de skal slippe å føle på skyld.
Hvis det skulle skyldes gener - er det da fortsatt han som har valgt dette? 

Her kan man lese mye interessant om gener:

https://psykologtidsskriftet.no/bokessay/2021/04/fodt-sann-eller-blitt-sann-ti-ar-etter

Du skriver til stadighet at dette er kun hans ansvar. 

Skrevet
DaisyD skrev (47 minutter siden):

Svaret til @Ariciaom gener? Hvis så, så hadde jeg ikke lest det, nei.

• Liker 4
Skrevet
DaisyD skrev (17 minutter siden):

Men hva har gener med  marius saken å gjøre? Det blir kanskje litt feil å spekulere i. Det eneste vi vet om marius sin helse,  er i bunn og grunn at han har noen diagnoser, og at han sliter med rus.

Det er ikke kommet  noen form for informasjon som tilsier at han ikke er klar over egne handlinger etc. 

Så ja, han er som alle andre  ikke kongelige ansvarlig for egne handlinger.  Intill annet blir opplyst om. Som gan skriver selv, hans diagnoser og rusproblemer er ingen unnskyldning for hans handlinger. Så da syntes jeg det blir litt rart å trekke inn gener.

• Liker 5
Skrevet
DaisyD skrev (49 minutter siden):

Nå skjønnee jeg ingenting  av hva du vil frem med her. Kan du forklare hva poenget ditt er litt bedre?

• Liker 7
Skrevet (endret)
DaisyD skrev (2 timer siden):

Hun har skrevet at det kun er hans skyld. 
Da mener jeg selvsagt ikke at man skal skylde på foreldre - for de skal slippe å føle på skyld.
Hvis det skulle skyldes gener - er det da fortsatt han som har valgt dette? 

Her kan man lese mye interessant om gener:

https://psykologtidsskriftet.no/bokessay/2021/04/fodt-sann-eller-blitt-sann-ti-ar-etter

Ingen velger sine gener, men vi er alle et produkt av gener og sosial arv (i samspill med egen innvirkning) og bærer ansvaret for hvordan vi forvalter det. 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 4
Skrevet
Krokenguri skrev (45 minutter siden):

Nå skjønnee jeg ingenting  av hva du vil frem med her. Kan du forklare hva poenget ditt er litt bedre?

Les innlegget jeg linket til hvor det står om arv og gener. 

Skrevet
DaisyD skrev (3 timer siden):

Du vet ingenting om hvorfor Marius ruser seg og oppfører seg som han gjør.
Grunnen kan faktisk ligge utenfor hans eget ansvar og. 

DaisyD skrev (7 minutter siden):

Debatten om arv og miljø har med årsaksforhold å gjøre, ikke ansvaret for at han "ruser seg og oppfører seg som han gjør". 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
edlit skrev (2 timer siden):

Interessant å lese Dagbladets artikkel som du viser til, hvor en anonym venn forsøker å tegne et positivt bilde av MBH: 
"- Han er en hyggelig fyr, og en utrolig god og lojal venn. Marius ville aldri gjort noe vondt mot vennene sine, sier han, og fortsetter: Men det er ingen hemmelighet at han kanskje har levd litt for hardt litt for lenge. Han tråkket i feil miljø og havnet litt utpå."
"Kompisen påpeker at Høiby verken er tiltalt eller dømt. - Det har blitt en ensidig framstilling og nærmest en heksejakt på Marius i media. Han er uskyldig inntil det motsatte er bevist."

Det stemmer at det er mye oppmerksomhet på MBH i media, men heksejakt? Det spesielle med heksejakten, var at heksene var utsatt for urimelige eller ulogiske anklager.  Her er vi blitt presentert for lydfiler og videoklipp, og MBH har innrømmet noe av det han er siktet for.

Vi har hørt om bruk av narkotika, uforsvarlig kjøring, skadeverk og knivkasting, spytting og slag og gjentatte kvelertak, filming av seksuelle handlinger mot sovende person og omgang med kriminelle med påfølgende tyverier fra Skaugum. Jeg undres, betyr den anonyme vennens «Marius ville aldri gjort vondt mot vennene sine»  at vedkommende anser en kjæreste som noe mindre verdt å behandle skikkelig enn en venn? 

Inntrykket av grunnleggende alvorlige atferdsproblemer lar seg ikke påvirke verken av MBHs brev til NRK «så til deg, min kjæreste, unnskyld» eller vennens «Han er en hyggelig fyr, og en utrolig god og lojal venn».

Det kan sies noe positivt og noe negativt om oss alle, og det vil helt sikkert komme flere forsøk på å få mer sympati i MBHs retning. Da er det viktig at ikke overgrepene og kvinnenes opplevelse bagatelliseres.

Kunne ikke vært mer enig

• Liker 7
  • Nyttig 2
Gjest LivEinar
Skrevet
edlit skrev (3 timer siden):

Jeg støtter fullt ut dette innlegget, @edlit!

Skrevet (endret)
DaisyD skrev (1 time siden):

Kan du heller forklare  i klartekst hva du mener her. Som sagt jeg skjønner ikke hva du skal frem til,  og jeg ser ikke noe poeng å gjette meg til det 

Endret av Krokenguri
  • Liker 6
Skrevet
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Kan du heller forklare  i klartekst hva du mener her. Som sagt jeg skjønner ikke hva du skal frem til,  og jeg ser ikke noe poeng å gjette meg til det 

Har du ikke lest linken jeg la ved fra psykologtidsskiftet?

Skrevet (endret)
DaisyD skrev (5 minutter siden):

Har du ikke lest linken jeg la ved fra psykologtidsskiftet?

Jo men hva har det med marius saken å gjøre å temaet ha ansvar for egne handlinger å gjøre? Iht forumregler, så holder vi oss til kjent informasjon.  Og som han har sagt selv. Han sliter med rus og psykiske diagnoser,  men det unskylder ikke hans handlinger . 

Så da skjønner jeg ikke poenget med å spekulere i evnt gener, med mindre han opplyser om sånt selv.  Også hjepler det om du er mer tydelig  på hva du vil frem til,  for det er fortsatt en gjettelek

Endret av Krokenguri
  • Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...