Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hva Fredrik Solvang tenker idag. Har han fått beskjed ovenfra til å være så inderlig upartisk, eller er han innbitt venn av Mette Marit?

Tenk at i en sak hvor sønnen til vår kommende dronning nå nærmer seg 3 voldteks-siktelser, 3x vold i nære relasjoner, drapstrusler, 3x brudd på besøksforbud, sletting av bevis, ruskjøring, kjøring uten førerkort og venn med norges styggeste miljøer så evner faktisk NRK å bruke hele episoden om pressen til å snakke om hvor slemme de er med MBH og MM?

Nepotismen lever i full glans i Norge. Håper mediene kjører denne saken enda hardere nå, og dra gjerne inn venninnene til MM i NRK. Makta skal ettergåes.

Enig i ditt inntrykk, bortsett fra at jeg ikke synes FS fremsto upartisk, men tvertimot partisk til fordel for MM og HM. Han la mye emosjonelt trykk i kommentarer som: «Mener du virkelig det?», da redaktørene fra VG og SH forklarte sine redaksjonelle avveininger.  Jeg forelo tidligere i høst for debatten-redaksjonen å ta opp det problematiske i  det nære personlige forholdet mellom kongefamilien og enkelte pressefolk og redaktører, men fikk selvfølgelig ingen respons på det. 

• Liker 10
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Voice skrev (Akkurat nå):

Enig i ditt inntrykk, bortsett fra at jeg ikke synes FS fremsto upartisk, men tvertimot partisk til fordel for MM og HM. Han la mye emosjonelt trykk i kommentarer som: «Mener du virkelig det?», da redaktørene fra VG og SH forklarte sine redaksjonelle avveininger.  Jeg forelo tidligere i høst for debatten-redaksjonen å ta opp det problematiske i  det nære personlige forholdet mellom kongefamilien og enkelte pressefolk og redaktører, men fikk selvfølgelig ingen respons på det. 

Enig med deg, det har nok kommet en aldri så liten skrivefeil der. Partisk var ordet jeg var ute etter.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Voice skrev (Akkurat nå):

Jeg merket meg også det oppfølgingsspørsmålet, men det var ikke til VGs Gard Steiro. Det var reaksjonen til Solvang på at Ulf André Andersen i Se og Hør argumenterte for at det var kritikkverdig at Ingrid Aleksandra nevnte storebroren som sitt forbilde i talen på 18-årsdagen. Da spurte Solvang vantro (og faktisk litt lattermild) om Andersen faktisk mente det. Jeg oppfattet Solvang som at han ikke tok et slikt standpunkt på alvor, rett og slett.

Du tar med andre ord dette spørsmålet fullstendig ut av kontekst, og bruker det til å underbygge noe det ikke er noe grunnlag for.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Jeg merket meg også det oppfølgingsspørsmålet, men det var ikke til VGs Gard Steiro. Det var reaksjonen til Solvang på at Ulf André Andersen i Se og Hør argumenterte for at det var kritikkverdig at Ingrid Aleksandra nevnte storebroren som sitt forbilde i talen på 18-årsdagen. Da spurte Solvang vantro (og faktisk litt lattermild) om Andersen faktisk mente det. Jeg oppfattet Solvang som at han ikke tok et slikt standpunkt på alvor, rett og slett.

Du tar med andre ord dette spørsmålet fullstendig ut av kontekst, og bruker det til å underbygge noe det ikke er noe grunnlag for.

Jeg vet det. Når det gjelder Steiro mente han først at VG «fotfulgte» MBH i Italia. Begge deler selvølgelig i kontekst av hele programmet, og bare et par illustrasjoner av at han ikke fremsto upartisk. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
1600 skrev (24 minutter siden):

Med tanke på at hun også var med på å kjøpe ny madrass dagen etter politiet har fastslått at de har funnet bilder av en voldtekt sier jo også sitt, da. Men det er bare jeg - jeg er nok alt for streng med Mette Marit, hun fluffet nok bare putene, og tenkte ikke noe mere over at han trengte ny madrass.

See no evil, do no evil.

Det som er gøy er jo at MMs fanklubb går mellom å tenke at MM er helt uten evne til å bruke egne øyne og hjerne, til at hun er en Messias som aldri gjør noe feil. 

For de i tråden som husker mine innlegg i begynnelsen av denne saken, så vet det også at jeg har vært svært kritisk til måten MM og HM har håndtert denne saken. Mye av det jeg skrev den gangen, om at de måtte skille mellom sine offisielle roller og det som hører til privatlivet, det har spesialister innen PR og kommunikasjon også etterhvert blitt enige om, bl.a. fordi måten de nå har håndtert saken som kronprinspar, og ergo også en del av Kongehuset, dessverre også gjør at det går utover den jobben de har. Fordi kronprinsparet selv ikke har kommet med formelle, offisielle kommentarer om saken.

Her uttaler en dosent i strategisk kommunikasjon og en professor og ekspert på krisekommunikasjon seg, 12. november 2024:

https://www.dagbladet.no/nyheter/ekspert-gjor-det-verre/82219676

Her uttaler samme professor og et par andre seg om det samme, 19. november 2024:

https://www.tv2.no/aktualitet/slakter-slottets-pr-strategi-for-sent-a-reparere-skadene/17194635/

Orker ikke å finne igjen egne gamle innlegg, men jeg hadde flere lengre argumentasjoner om hvorfor det var så viktig for kronprinsparet å slutte å kommentere saken når de var på jobb som kronprinspar, og heller burde komme med en pressemelding eller ev. pressekonferanse om saken, og at det var fullt mulig å gjøre dette uten at det kom i konflikt med det at dette var og fremdeles er en sak under etterforskning.

Det er fullt mulig å være en skarp kritiker av hvordan de som kronprinspar, både MM og HM, har håndtert denne saken, og påstå at de med strategien de har valgt skadet Kongehuset - og samtidig ta avstand fra påstander fra brukere her om spesielt MM, som på nåværende tidspunkt ikke er annet enn straffbare spekulasjoner for brukerne som kommer med dem. Om spekulasjonen skulle vise seg å stemme på et senere tidspunkt, da støtter jeg fullt opp om kritikken som da er fortjent. Men pr. i dag er flere av de spekulasjonene som flere brukere i tråden driver med ikke for annet enn både brudd på forumets regler, og i noen tilfeller faktisk straffbare utsagn.

Det er fullt mulig å være en skarp kritiker av hvordan Kongehuset har håndtert denne saken, og likevel ha forståelse for og til og med empati med at det de som familie står oppi er helt forferdelig. Skal ikke mye kunnskap til om hvordan en persons rusmisbruk påvirker de nærmeste for å kunne forstå at dette er en forferdelig situasjon også for de pårørende.

Jeg tror også det er greit å minne om at både på personnivå for MBH, for familien, og for samfunnet, så er den eneste virkelig gode løsningen på denne situasjonen at MBH blir rusfri, går i nok behandling, tar sin ev. idømte straff OG etterhvert blir en lovlydig og noenlunde velfungerende borger! Dette er best for ham, for familien hans, og for samfunnet!

Å minne om dette siste er IKKE et forsvar av hans handlinger, for de er så alvorlige som de er, med de følgene de har fått for både hans ofre og andre. Men på sikt er det til det beste for alle at han på sikt greier å komme seg på beina igjen og greier å fungere i samfunnet.

Og eneste måten både vi, hans ofre, hans familie og han kan komme dit, det er at politiet og rettssystemet og helsevesenet får gjøre sitt - UTEN at folk sitter på nett og slenger ut udokumenterte (straffbare) påstander, og så beskylder alle som er imot å støtte slike udokumenterte påstander og spekulasjoner, for å være fanklubb av noen som helst!

Denne saken har potensiale til å kunne gjøre store postive endringer for samfunnet, som jeg også har skrevet tidligere. For å ramse kort opp: holdningsendring og større sikkerhet og støtte til voldsutsatte personer, nok og riktig behandling når noen trenger det i helsevesenet, fokus på vold i nære relasjoner, fokus på å få fjernet de største kriminelle nettverkene som i dag overflommer landet med kokain og annen narkotika og internasjonale samarbeid for å ta flere bakmenn. I tillegg er det store samfunnsgevinster i å få se på politiets ressurser, helsevesenets ressurser. Og også hvordan norsk presse fungerer (for at de også utenom denne saken er kommet på feil spor, det er det ingen tvil om, så klikk-kåte som de er, hvor de daglig glemmer det ansvaret de har som den fjerde statsmakt, men også for å f.eks. beskytte både barn og unge og voksne fra farlig påvirkning av f.eks. barneeksponerende influensere m.m.). Denne saken viser også at dopbruk og nettverk fletter seg inn i alle lag av samfunnet, er ødeleggende uansett hvor det skaper utfordringer.

Jeg håper inderlig at ofrene i denne saken alle får den hjelpen de faktisk trenger.

Og jeg tror at det er til alles beste om folk istedenfor å hamre ut polariserende, hatende og tildels straffbare påstander via tastaturet til nettet, heller velger å se på hvordan man kan bruke denne saken til å skape en positiv endring i Norge, av samfunnet!

Ikke minst er dette siste viktig for å ansvarliggjøre politikerne som henger evigheter etter samfunnsutviklingen på så altfor mange områder, hvorav flere er nevnt over.

Om folk er mer opptatt av å hamre løs på tastaturene for å spre edder og galle, så gir de sløve politikere en gavepakke, for da kan disse nok en gang slippe å ta ansvar for den negative samfunnsutviklingen på så mange felt, som det saken rundt MBH faktisk tar opp.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
missLynch skrev (9 minutter siden):

Vi ser konturene av en mann med dyp forakt for kvinner. I skikkelig "god" Exit-stil. 

Dersom MBH ønsker å ha noen sjanse til å ikke forbli en historisk skamplett, så burde han sparke advokaaten sin asap. Dette er ikke noe for en gangsteradvokat som heller vil hjelpe han til å bagatellisere og lyve seg unna ting. MBH burde hatt en tillitsvekkende advokat, og tatt imot hjelp av denne til stå for det han har gjort, vise anger, og å ta rehab og straff på alvor. 

• Liker 28
  • Nyttig 11
Skrevet
Isild skrev (8 minutter siden):

Vi ser konturene av en mann med dyp forakt for kvinner. I skikkelig "god" Exit-stil. 

Dersom MBH ønsker å ha noen sjanse til å ikke forbli en historisk skamplett, så burde han sparke advokaaten sin asap. Dette er ikke noe for en gangsteradvokat som heller vil hjelpe han til å bagatellisere og lyve seg unna ting. MBH burde hatt en tillitsvekkende advokat, og tatt imot hjelp av denne til stå for det han har gjort, vise anger, og å ta rehab og straff på alvor. 

Helt enig. Skampletten blir bare større og større - og jeg lurer virkelig på om at de tror at dersom de klarer å lure seg "unna" ting så vil det norske folk glemme saken?

Folk vil aldri glemme dette - det kommer til å gå inn i historiebøkene med Mette Marit og resten av den norske kongefamilien. 

Skrevet
Isild skrev (15 minutter siden):

Burde ha gjort, ja. Det er mye han burde ha gjort og ikke gjort. Burde ikke ha vært voldelig, for eksempel. Vi er nok litt forbi det å tenke på hva han burde ha gjort, for et ganske så fælt sett med egenskaper har plutselig blitt blottlagt for hele Norge. En diskusjon om hva MM / HM burde og ikke burde ha gjort er vel mer interessant, for selv de har handlet kritikkverdig her.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
DaisyD skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Skampletten blir bare større og større - og jeg lurer virkelig på om at de tror at dersom de klarer å lure seg "unna" ting så vil det norske folk glemme saken?

Folk vil aldri glemme dette - det kommer til å gå inn i historiebøkene med Mette Marit og resten av den norske kongefamilien. 

Blir som tour de nestle saken i det franske monarkiet. Ingen får gifte seg med alenemødre de neste 600 årene.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
FORFAR skrev (15 minutter siden):

Ja, jeg er blant dem som har benyttet anledningen og sendt inn klage til kringkastingsrådet. 

Samme her.

Snakke meg om partsinnlegg fra en selvgod nrk klovn.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
Nymerïa skrev (4 timer siden):

Det er vel ingen som tror at MBH har noe med arverekkefølgen å gjøre, så hvorfor ha en slik overskrift? Arverekkefølgen har ikke noe med saken å gjøre. Jeg føler vi blir utsatt for gaslighting fra NRK.

image.png.6a0c5c20d2cf69f08e3792c3ecde864c.png

Jeg merket meg denne artikkelen og reagerte på tilsvarende måte som deg. En annen ting som forundret meg var utsagnene til Bomann Larsen. Han sier altså at arverekkefølgen står stødig i generasjoner fremover, derfor vil ikke dette påvirke kongehuset i særlig grad. Marius er, som han minner oss om, helt i periferien hva kongefamilien angår.

Den er arrogant. Er det ikke slik at kronprinsen som regent ga stafettpinnen til regjeringen for å reise til London med Marius? 

Og er det ikke slik at Marius har bodd på Skaugum, hvis driftskostnader finansieres av den kongelige apanasje, dvs av skattebetalerne?

Igjen og igjen ser vi hvorledes saken rundt MBH virker inn i kongehuset. Når man skal forsøke å skille dette blir det som å se en annen vei, noe jeg mener er for sent (og regelrett smakløst) slik saken har utviklet seg de siste dagene.

Og en annen ting (og dette er en digresjon): Bomann Larsen hopper bukk over det faktum at kongehuset er tuftet på folkets vilje. At arverekkefølgen, og dermed kongehuset, står fjellstøtt beror til enhver tid på opinionen. Den er ikke et uavhengig maskineri slik tilfellet var under eneveldet.

• Liker 41
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Gjest Kattedama
Skrevet

Godt å få bekreftet at det er gode grunner til å gi overgrep og voldtekt mediedekning. Det kan hjelpe folk til å anmelde eller oppsøke hjelp.

«Rannveig Kvifte Andresen, daglig leder ved Dixi ressurssenter mot voldtekt, bekrefter også en økning i henvendelser den siste tiden.

– Vi har tatt det opp på jobb nå at vi syns at det er en økt pågang. I hvert fall de siste par-tre ukene, sier hun.

De siste ukene har både Frosta-saken og Høiby-saken fått stor medieoppmerksomhet. Begge sakene involverer flere ofre.» https://www.nrk.no/norge/okt-pagang-hos-hjelpetilbud-etter-medieomtale-av-overgrepssaker-1.17137481

Skrevet
hintoghist skrev (10 minutter siden):

Blir som tour de nestle saken i det franske monarkiet. Ingen får gifte seg med alenemødre de neste 600 årene.

Jeg tror ikke de damene var alenemødre. Men moren til dronning Victoria var alenemor, det gikk greit. Da håper jeg heller det kan bli sånn at ingen får gifte seg med folk som har kriminell omgangskrets og ruser seg de neste 600 årene.

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Kattedama skrev (1 time siden):

Godt å få bekreftet at det er gode grunner til å gi overgrep og voldtekt mediedekning. Det kan hjelpe folk til å anmelde eller oppsøke hjelp.

«Rannveig Kvifte Andresen, daglig leder ved Dixi ressurssenter mot voldtekt, bekrefter også en økning i henvendelser den siste tiden.

– Vi har tatt det opp på jobb nå at vi syns at det er en økt pågang. I hvert fall de siste par-tre ukene, sier hun.

Så bra at de som har opplevd voldtekt, seksuelle overgrep og vold oppsøker hjelp og får det, og så bra at det fins organisasjoner som støtter disse og deres pårørende og setter problematikken  på dagsorden.

Vi-tror-deg-stiftelsen f.eks.

https://www.vitrordeg.com/

De fikk Skamløsprisen i 2017, med Kronprinsessen i salen. Hun er Skamløsprisens beskytter ...

https://sexogsamfunn.no/2017/vi-tror-deg-stiftelsen-vinnere-av-skamlosprisen-2017/

Endret av edlit
  • Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet
Anne907 skrev (På 21.11.2024 den 13.09):

Ja, tenker også at én ting er å hjelpe han med rusavhengighet... hvordan hjelper man noen med å utvikle empati, respekt og hensyn til andre mennesker? Respekt for kvinner og andres eiendom? Synes det så langt virker som de har "hjulpet" han med å tro at han er hevet over loven.

100% enig👏🏽 Virker som de har hjulpet han skjule mye også for å unngå skandale,helt til skandalen var et faktum.  Hvis du voldtar og filmer det så er du et monster ,og fortjener ikke hjelp.

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Kattedama skrev (1 time siden):

De siste ukene har både Frosta-saken og Høiby-saken fått stor medieoppmerksomhet. Begge sakene involverer flere ofre.» https://www.nrk.no/norge/okt-pagang-hos-hjelpetilbud-etter-medieomtale-av-overgrepssaker-1.17137481

Her vil jeg tro det heller er en del voldtektsofre som har blitt trigget av mediedekningen, og dermed dårligere. Og at det er derfor de har tatt kontakt med Dixi. Husker hvor dårlig jeg ble av å lese mediesaker om voldtekt før.

( Overhodet ikke et argument for å ikke skrive om det, men det er ikke nødvendigvis positivt for voldtektsofre med omfattende dekning av spektakulære enkeltsaker.) 

Endret av Sarah93
  • Liker 3
  • Hjerte 6
Skrevet

Så Solvang turte ikke ta dette opp på en ordentlig måte? Jeg har ikke sett programmet. Orker ikke hvis det bare skal kjeftes på se og hør. Uten dem hadde vi ikke fått vite halvparten av alt i denne saken engang.

• Liker 23
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...