Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kattedama skrev (6 minutter siden):

Vel, du må gjerne leve i troen om at NRK gjør jobben sin fordi de får statlige midler for å drive «Nasjonal Kringasting». Det var i gamle dager det, nå er er det influensere  og drøye dokumentarer som gjelder. 

Vel bekomme. Snart har vi en Trump-type som president i Norge og ingen NRK. Men da er jeg heldigvis ikke her mer.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Purple Basil skrev (6 minutter siden):

Det er til å bli mørkeredd av. NRKs standpunkt er altså at maktpersoner skal få herje rundt, slå og voldta kvinner uten at noen utenfor skal stille kritiske spørsmål ved det. Dette er en trist dag for alle som har døtre. 

Ja, du får ta opp en klaage i kringkastningsrådet og argumentere for dette syn. Du kan melde den inn på nett.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (39 minutter siden):

Nei, det var ikke det han sa. Han sa at han mente siktelsen for den ene voldtekten står sterkere enn den andre.

GOD observasjon

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (23 minutter siden):

Helt uenig!

Når man nå ser hva slags menneske broren hun beskriver som "sitt forbilde" er, så er det helt på sin plass å kritisere det!  Et forbilde er et menneske med moralsk kompass og empati! Et forbilde er et menneske med gode verdier og ansvarsfølelse. Marius mangler alt dette. Hun må gjerne elske sin bror, men å kalle han sitt forbilde? Grøss! Familien var på dette tidspunktet klar over Marius sin livsstil.

Dette er ikke en hvilken som helst 18-åring! Hvorfor skal man gå så forbanna på tå hev for denne familien!?

Det er ganske sjelden å skryte av storebroren sin at han er så lojal til venner.

Liksom, okei? Ligger det en konkret historie bak da? Når er det man må være lojal til venner? Det er jo når man blir revet mellom å gjøre det rette og vennene sine. Evt velge mellom familie og venner.

Kan ikke tenke på noe annet eksempel egentlig.

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet

Det jeg ellers savnet i Debatten var noen kritiske spørsmål til Ulf André Andersen om det famøse "åpne brevet" skrevet i du-form til Marius Borg Høiby i Se og Hør.

Jeg stusset også på at han snakket om diskusjoner som hadde gått innad i kongefamilien om Borg Høibys vennekrets. Hvilke lukkede kilder er det Se og Hør har på dette? Hvem kan vite noe om diskusjoner familiemedlemmer imellom? Det får i hvert fall meg til å lure litt på hvor gode og velinformerte alle disse kildene til Se og Hør faktisk har vært underveis (saken om Ingrid Aleksandras forlengede opphold i Nord-Norge indikerer i hvert fall at de er av varierende troverdighet).

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
hvalstad45 skrev (5 timer siden):

Jeg kommer ikke over at han er siktet for å ha voldtatt noen ETTER at denne saken eksploderte i media! Det sier så ufattelig mye skrekkelig om ham! Den "unnskyldningen" han kom med er ikke verd en dritt (ikke at jeg mente det fra før heller, men nå viser han det til alle) og han viser helt sjokkerende for jævlig oppførsel, mannen er jo virkelig virkelig syk og ond.

Ja. Her må man nok snakke om syk og ond.

Det får meg til å tenke at forvaringsdom ville vært det riktige. Men han får nok fotlenke mens Ottar står å roper at han burde fått en klem og oppbyggelige omgivelser.

Vet ikke om noen mektige personer i Norge som faktisk har måttet sone for noe i Norge. Selv om skandalene er endeløse.

Fiskeriminister Ludvigsen og Ordfører Øygard er vel det nærmeste man kommer. Men der var det også enorm politisk støtte opprinnelig, som kun forsvant etter skriftlige bevis der de innrømmer more or less, og ofrene var mindreårige. Men f.eks. Jens Stoltenberg ble ikke innkalt som vitne, selv om det ville vært naturlig.

Fordi i Norge er det makta som rår.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Aricia skrev (Akkurat nå):

Det får i hvert fall meg til å lure litt på hvor gode og velinformerte alle disse kildene til Se og Hør faktisk har vært underveis (saken om Ingrid Aleksandras forlengede opphold i Nord-Norge indikerer i hvert fall at de er av varierende troverdighet).

Se og Hør beklaget vel at de ikke kunne dokumentere at hun ble 4 mnd ekstra for å holde henne unna brorens rampestreker i Oslo? De kunne ikke bevise det. Men det er jo klart at det er derfor de har sendt henne vekk. Samme gjelder Sverre M.

• Liker 22
  • Nyttig 9
Skrevet
hintoghist skrev (2 minutter siden):

Ja. Her må man nok snakke om syk og ond.

Det får meg til å tenke at forvaringsdom ville vært det riktige. Men han får nok fotlenke mens Ottar står å roper at han burde fått en klem og oppbyggelige omgivelser.

Vet ikke om noen mektige personer i Norge som faktisk har måttet sone for noe i Norge. Selv om skandalene er endeløse.

Fiskeriminister Ludvigsen og Ordfører Øygard er vel det nærmeste man kommer. Men der var det også enorm politisk støtte opprinnelig, som kun forsvant etter skriftlige bevis der de innrømmer more or less, og ofrene var mindreårige. Men f.eks. Jens Stoltenberg ble ikke innkalt som vitne, selv om det ville vært naturlig.

Fordi i Norge er det makta som rår.

Hvorfor skal Ottar være på hans side? 🧐 Kvinnegruppen Ottar? Hva mener du egentlig? 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Skrevet
Johan uten land skrev (41 minutter siden):

Hvor smålig går det an å bli i forhold til en 18 år gammel jente..

Hvor lite reflektert går det an å bli når vi  snakker om en tronarving der familien i lang tid har visst om den omtalte brorens kriminelle atferd. Og der «lojaliteten til venner» innebærer en gjeng med tung kriminelle personer. Dette er ikke en vanlig familie vet du. Vi snakker om kongefamilien som livnærer seg på skattebetalernes penger. 

• Liker 38
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Gjest Kattedama
Skrevet
Aricia skrev (2 minutter siden):

Det jeg ellers savnet i Debatten var noen kritiske spørsmål til Ulf André Andersen om det famøse "åpne brevet" skrevet i du-form til Marius Borg Høiby i Se og Hør.

Jeg stusset også på at han snakket om diskusjoner som hadde gått innad i kongefamilien om Borg Høibys vennekrets. Hvilke lukkede kilder er det Se og Hør har på dette? Hvem kan vite noe om diskusjoner familiemedlemmer imellom? Det får i hvert fall meg til å lure litt på hvor gode og velinformerte alle disse kildene til Se og Hør faktisk har vært underveis (saken om Ingrid Aleksandras forlengede opphold i Nord-Norge indikerer i hvert fall at de er av varierende troverdighet).

Han har bommet en gang, beklaget og NRK lagde innslag om denne feilinformasjonen. I tillegg la han seg flat og beklaget i dag også. Hvordan kan en bom indikere i hvert fall at de er av varierende troverdighet? 

Skrevet
hintoghist skrev (1 minutt siden):

Se og Hør beklaget vel at de ikke kunne dokumentere at hun ble 4 mnd ekstra for å holde henne unna brorens rampestreker i Oslo? De kunne ikke bevise det. Men det er jo klart at det er derfor de har sendt henne vekk. Samme gjelder Sverre M.

Dette er ikke riktig nei. Andersen la seg helt flat og sa at de i dette oppslaget hadde gjort en ren feil. Vinklingen deres var rent oppspinn, den er tilbakevist, og de har sagt seg enige i det.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal Ottar være på hans side? 🧐 Kvinnegruppen Ottar? Hva mener du egentlig? 

Et hjertesukk fra meg. Ser så mange kvinner som bortforklarer Marius sin vold med at det er synd på ham. 'Hvilken sjanse hadde han' etc.

Jo mer feministisk de er, jo mer virker de opptatt av gjerningsmannens ve og vel heller enn ofrene hans. I min erfaring siste uka.

Jeg fikk kjeft på jobb da jeg sa han måtte få livstid i fengsel.

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke riktig nei. Andersen la seg helt flat og sa at de i dette oppslaget hadde gjort en ren feil. Vinklingen deres var rent oppspinn, den er tilbakevist, og de har sagt seg enige i det.

Men de må jo hatt det fra et sted?

• Liker 4
Skrevet
hintoghist skrev (Akkurat nå):

Men de må jo hatt det fra et sted?

Ja, fra en kilde som påsto noe h*n ikke hadde innsikt i eller grunnlag for. Se og Hør faktasjekket ikke godt nok, og dummet seg ut.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Reisejenta skrev (På 19.11.2024 den 17.31):

Dette er det samme jeg leste på Reddit for noen måneder siden som så ble slettet. Det var altså virkelig noe i disse ryktene. Når man ikke trodde det var mulig at noe kunne bli verre. MBH er så avskyelig at det ikke finnes ord som er  dekkende.  Og jeg er helt sikker på at det kommer mer i samme gate fremover etter hva jeg leser andre steder i dag. Får håpe han blir sittende i varetekt. Samfunnet må beskyttes mot voldsmenn og voldtektsmenn som han. Stakkars stakkars ofre. 

Leser det samme andre steder jeg også. Og alt jeg har lest så langt har jo vist seg å stå i avisen noen uker senere.

Samfunnet må vernes mot denne voldtektsmannen.

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
hintoghist skrev (6 minutter siden):

Er vel ikke så vanskelig å forstå at de ønsker de vekk fra all støyen, uansett hvor mye enkelte prøver å argumentere det bort.

• Liker 11
Skrevet
K_mb skrev (1 minutt siden):

Er vel ikke så vanskelig å forstå at de ønsker de vekk fra all støyen, uansett hvor mye enkelte prøver å argumentere det bort.

Avgjørelsen om Ingrid Aleksandras forlengede opphold ble tatt i februar, lenge før støyen brøt løs.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
hintoghist skrev (2 minutter siden):

Et hjertesukk fra meg. Ser så mange kvinner som bortforklarer Marius sin vold med at det er synd på ham. 'Hvilken sjanse hadde han' etc.

Jo mer feministisk de er, jo mer virker de opptatt av gjerningsmannens ve og vel heller enn ofrene hans. I min erfaring siste uka.

Jeg fikk kjeft på jobb da jeg sa han måtte få livstid i fengsel.

Skjønner at du ble motsagt da, ja. Tro det eller ei; det går an å ha flere tanker i hodet her: synes synd på en fyr som har fucket til livet for andre og seg selv og gjort alvorlige kriminelle handlinger, og samtidig forvente at han får en straff som reflekterer alvorligheten. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Purple Basil skrev (32 minutter siden):

Det er til å bli mørkeredd av. NRKs standpunkt er altså at maktpersoner skal få herje rundt, slå og voldta kvinner uten at noen utenfor skal stille kritiske spørsmål ved det. Dette er en trist dag for alle som har døtre. 

Hva bygger du denne interessante konklusjonen på?

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
hintoghist skrev (10 minutter siden):

Jo mer feministisk de er, jo mer virker de opptatt av gjerningsmannens ve og vel heller enn ofrene hans. I min erfaring siste uke.

(Beklager at jeg forkortet innlegget ditt noe.)

Jeg tror dette handler mer om politisk ståsted og mindre om kampen for kvinners rettigheter.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...