Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge lest i denne tråden, og ikke laget konto før nå, og jeg synes det begynner å gå litt for langt.

Uten at man skal kaste sten, må folk få lov til å mene at det er riv røskende galt at vi har en kronprinsesse og kronprins som brødfør en sønn på nærmere 30 som nå er siktet og under etterforskning for vold og voldtekt mot 10 kvinner. At folk er uenige at man ikke skal kunne kritisere dette får så være, men det gir ikke akkurat en god smak i munnen når man vet at både PST og Garden legger ned enorme ressurser for å passe på Skaugum, også velger altså våre kommende statsoverhoder å brødfø og huse en serie-siktet vold og voldtektsmann.

At noen får det helt i vrangstrupen når folk stiller spørsmålstegn ved dette, får så være. Jeg synes det begynner å bli alt for mye til at man i det hele tatt har han i nærheten av Skaugum, han burde sittet i varetekt, og han burde ikke fått lappen tilbake. Det hadde ikke andre rusmisbrukere fått. Det er ikke likhet for loven når det kommer til Marius, og den VG-podden er bare på kanten til hysterisk. Når man kjenner MMs nettverk i VG, hvor bla. a. Giæver sitter tungt i ledergruppen, så lukter det ikke akkurat godt når VG kan gå ut med anonyme kilder, mens slottet og VG kritiserer at Se & Hør/Dagbladet gjør det samme.

Jeg har lenge heiet på Harald\Sonja, men det de nye generasjonene nå gjør med kongehuset har gjort at jeg ikke ønsker kongehus etter de er borte.

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 25
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Jeg får ikke sagt hvor stygt  jeg syntes  sånn prat er, der man skal mene så mye om noens indre liv, at man skal tolke negativt uansett hva de gjør. Har opplevd det selv, og kan si noe om hbor ekstra belastende  slik dritt er, og så totalt unødvendig.  Når også rådende fra krise team er at, hvis du klarer å leve mest mulig normalt i kriser, er det langsiktig  viktig  for psyken, for å kanskje unngå langvarie negativ psyke. 

Jeg mener man skal heie på de som kommer sev ut litt, lever så normalt som mulig  i kriser. De gjør så godt de kan, og det de blit rådet til. Så jeg velger da heller å rette en pekefinger på de som kritiserer sånt. For de skjønner ikke selv hvor slemt å stygt dette egentlig  er.

Dessuten alle som har en venn som er i en vanskelig  situasjon.  Om det er som pårørende, kjærlighet sorg  etc, så går man ikke til vennen og sier bry deg om all dritten alle sier og grav deg ned i dine sorger. Man oppfordrer dem jo til å komme seg på beina og igang igjen. Selv om de klarer  det, betyr jo ikke at krisen ikke eksisterer . Det beste er jo å finne rom og lommer der man kan glemme litt, og tenke på litt andre ting. Om det er en middag med venner på restaurant, en stubbe i skogen, på skitur, bok klubb etc er da helt opp til den enkelte.  Uansett  hva det er, er det sykt viktig  å gjøre det.

Og det er sykt viktig  at andre slutter å kritisere de valgene vedkommende  tar og gjør. Iallefall  så lenge det ikke går utover andre

Beklager, men jeg er uenig. Du mener jo også mye om indre følelsesliv når du bretter ut om at hun har fått råd om ditt og datt.

Gjeldende råd mtp. medavhengighet og rusmisbruk i nære relasjoner er omtrent stikk motsatt av det MM og HM gjør i forhold til MBH. Man skal skape avstand, lage barrierer og ikke la seg utnytte. Av det man ser er det desverre en slags 'cherry picking' fra flere debattanters side når det kommer til hvordan man synes MBH skal behandles, ofte stikk i strid med gjeldene råd fra Helsenorge. Da må man jo lure på hvorfor flere ikke klarer å ta innover seg at MM og HM ikke akkurat gjør ting bedre.

Hvor mange videoer og bilder av voldtekt tenker du skal avdekkes før man vurderer det som for mye til at han skal få lov til å bo der Norges folks 18-årige jenter og gutter patruljerer for å passe på MBHs stefar og mor?

Man kan lure på hvorfor MBH ikke er varetektsfengslet når det sitter flere i varetekt for mye færre voldtekter i vårt land, bla. a. en som har sittet et år i påvente av rettsak i Oslo. Beklager, men jeg ser bare ikke hvordan andre ikke hadde vært varetektsfengslet for lengst, også mtp. enorme brudd på besøksforbud, stadig ny bruk av rus og nye lovbrudd som avdekkes.

Min far sa alltid - gå noen mil i andres sko. Hvordan ville du følt deg om du var offer for MBH, og selv etter at politiet har avdekket det de tror er 10 store lovbrudd, får han lov til å dra til Cannes og feste, drikke og flashe klokker. Det er gjentatte tillitsbrudd mot ofrene som aldri får fred, og vår kommende konge og dronning bidrar til dette ved å gi han husrom og lommepenger.

Atferd er et språk, og handlinger (eller mangel på handlinger) avslører hva vi egentlig mener. Akkurat nå virker det som om strategien overfor MBH er å la det blåse over, heller enn å la ham møte konsekvensene av egne handlinger. Hvis han ikke klarer å holde seg vekk fra doplangende venner og kriminalitet om han ikke bor på Skaugum, bekrefter det jo bare hvor viktig det er å sette tydelige grenser mellom folk i offentlige roller og MBH. 

Bjørnetjenestene må slutte, MM og HM tynnsliter selve grunnfjellet i kongeriket når de fortsetter å la serie-kriminelle (ja, han har faktisk innrømmet flere lovbrudd), bo og oppholde seg gratis på Skaugum som vedlikeholdes over det Norske folks budsjett.

Endret av Ellie42
  • Liker 15
  • Hjerte 3
  • Nyttig 21
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Enig.

Dessuten kan jo ikke Mette Marit gjøre noe riktig mht jobb og representasjon om dagen. Hvis hun avlyser noe er det fordi hun faker sykdom og egentlig ikke gidder, men om hun biter tennene sammen og gjennomfører etter oppsatt program er hun kynisk, kald og ikke helt god.

Det er helt utrolig , for ja galt er det uansett hva hun gjør. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

81842844.webp?imageId=81842844&x=13.70&yHva skal man si? 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det går faktisk an å etterforske kriminelle mens de sitter i varetekt. Ikke bare går det an, men det er faktisk ganske vanlig når det kommer til seriekriminelle i klassen vold, voldtekt og drap.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Ellie42 skrev (45 minutter siden):

Jeg har lenge lest i denne tråden, og ikke laget konto før nå, og jeg synes det begynner å gå litt for langt.

Uten at man skal kaste sten, må folk få lov til å mene at det er riv røskende galt at vi har en kronprinsesse og kronprins som brødfør en sønn på nærmere 30 som nå er siktet og under etterforskning for vold og voldtekt mot 10 kvinner. At folk er uenige at man ikke skal kunne kritisere dette får så være, men det gir ikke akkurat en god smak i munnen når man vet at både PST og Garden legger ned enorme ressurser for å passe på Skaugum, også velger altså våre kommende statsoverhoder å brødfø og huse en serie-siktet vold og voldtektsmann.

At noen får det helt i vrangstrupen når folk stiller spørsmålstegn ved dette, får så være. Jeg synes det begynner å bli alt for mye til at man i det hele tatt har han i nærheten av Skaugum, han burde sittet i varetekt, og han burde ikke fått lappen tilbake. Det hadde ikke andre rusmisbrukere fått. Det er ikke likhet for loven når det kommer til Marius, og den VG-podden er bare på kanten til hysterisk. Når man kjenner MMs nettverk i VG, hvor bla. a. Giæver sitter tungt i ledergruppen, så lukter det ikke akkurat godt når VG kan gå ut med anonyme kilder, mens slottet og VG kritiserer at Se & Hør/Dagbladet gjør det samme.

Jeg har lenge heiet på Harald\Sonja, men det de nye generasjonene nå gjør med kongehuset har gjort at jeg ikke ønsker kongehus etter de er borte.

Jeg er enig i mye av dette også, men det kan man jo være samtidig som man ikke synes det er riktig å kritisere MM og HM for å representere videre, smile og å ha gode dager selv om de står i en stor krise? Jeg synes ikke det er noen motsetninger i å være enig i både det du skriver og det @Krokenguri skrev? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i mye av dette også, men det kan man jo være samtidig som man ikke synes det er riktig å kritisere MM og HM for å representere videre, smile og å ha gode dager selv om de står i en stor krise? Jeg synes ikke det er noen motsetninger i å være enig i både det du skriver og det @Krokenguri skrev? 

Personlig er jeg ikke noen stor fan av å late som alt er bra, det sitter nå faktisk 10 ofre og venter på rettferdighet, hvorpå flere av dem (minst 2) har varslet MM og HM om hvordan Marius er.

Jeg skal ikke mene noe om hvordan MM og HM har det, sikkert tungt, men å late som ingenting virker for meg som et hån mot ofrene. Om de hadde vist litt ydmykhet, og ikke bare kommet med 'vi vet bare det Marius har fortalt oss' 'Vi tenker på Marius!' og kanskje innrømmet at ting ikke er så lett, og at de tenker på ofrene, ikke 'alle (inkludert Marius)', så hadde de også sikkert fått litt medfølelse fra folket.

PR-rådgiverne deres virker helt tafatte. 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Å påstå at det er hun som har tatt telefonen  og simkortet er en grov påstand. Marius har ikke sagt det, han antydet det. Man kan gjerne si at jeg tror på han , at hun gjorde det.

Forøvrig  syntes jeg det er veldig rart, at dette er eneste punktet marius skal tros på. 

For min del høres den forklaringen ut som en 7 åring som prøver å skjule  sin skyld. Så jeg tror ikke noe på at mora hans tok det simkortet. Jeg tror  han tok det selv, og ødela sin egen telefon.

Dette baserer jeg på at forklaringen er klassisk  barnslig, og kommunikasjonen mellom vennene som skrev, noe om at de håper han ikke var dum nok til å ikke fjerne data og simkort. I tilegg, var det Marius  som også visste godt hva politiet  ikke måtte få tak i på den telefonen. 

For det første; helt enig i at det er en grov påstand. Dette er også grunnen til at politiet bør bruke tid på å etterforske sannhetsinnholdet i anklagen til Marius. 

For det andre; Jeg tror på Marius. Han er en klassisk «drittsekk» som nyter å vise at han står over loven. Litt sånn som Trump stolt sa at han kunne skyte ned en person på åpen gate og ingen ville kunne straffe ham. Han framstår som en fyr som ikke bryr seg nok til å gidde å lyve. Men jeg kan selvfølgelig ta feil. Men inntil det er bevis for at han har løyet om dette, så ser jeg ingen grunn til å betvile det. 

Til sist; å bruke argumentet at man ikke kan tro på en voksen mann fordi «det er barnslig», i en offentlig debatt, fremstår som noe….barnslig…

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (11 timer siden):

Det står ingenting om skriftlig, offisiell avtale i saken jeg har lenket til, for n'te gang. Det står bare avtale.

Men behold gjerne fantasien om en avtale, så narrativet holder. 

Heldigvis bor vi alle i et fritt land hvor alle har rett til å nære sine egne fantasier. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (3 minutter siden):

Jeg skal ikke mene noe om hvordan MM og HM har det, sikkert tungt, men å late som ingenting virker for meg som et hån mot ofrene. Om de hadde vist litt ydmykhet, og ikke bare kommet med 'vi vet bare det Marius har fortalt oss' 'Vi tenker på Marius!' og kanskje innrømmet at ting ikke er så lett, og at de tenker på ofrene, ikke 'alle (inkludert Marius)', så hadde de også sikkert fått litt medfølelse fra folket.

Har de uttalt dette altså, og bare det? "Vi tenker på Marius!"?

Lenke til uttalelsene, med hele konteksten?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Heldigvis bor vi alle i et fritt land hvor alle har rett til å nære sine egne fantasier. 

Men du sluttet å tro på Se og Hør-redaktøren da, dvs idet du ble konfrontert med at han kategorisk benektet at det forelå noen avtale med kongehuset? :filer: 

https://www.journalisten.no/marius-borg-hoiby-nevner-avtale-med-mediene-i-lydopptak-avvises-blankt-av-redaktorer/622502

Sitat

Se og Hør-redaktør Ulf André Andersen avviser også noen slik avtale.

– Se og Hør har aldri inngått en avtale med kongehuset. Frem til nå har vi vurdert Marius Borg Høibys rusproblemer som private. Nå er han siktet for straffbare forhold, hvilket forandrer situasjonen helt, sier Andersen til eget ukeblad.

Ombestemte deg da eller?

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (8 minutter siden):

Personlig er jeg ikke noen stor fan av å late som alt er bra, det sitter nå faktisk 10 ofre og venter på rettferdighet, hvorpå flere av dem (minst 2) har varslet MM og HM om hvordan Marius er.

Jeg har vært gjennom flere kriser i livet og det har aldri falt meg inn at jeg later som alt er bra selv om jeg noen dager smiler og gjør ting som er bra for meg der og da. Det er mange nok av de andre dagene og det er det garantert for MM og HM også, jeg synes heller ikke det er vanskelig å se at dette preger dem. 
At de kunne vært klarere med støtte til ofrene (som dessverre stadig blir flere), er jeg enig i, men så har de valgt en linje der de sier de ikke vil kommentere mer før det er ferdig etterforsket/behandlet i rettsapparatet og det må man jo bare akseptere selv om man er uenig i det. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Jobbermedbarn skrev (10 minutter siden):

Jeg har vært gjennom flere kriser i livet og det har aldri falt meg inn at jeg later som alt er bra selv om jeg noen dager smiler og gjør ting som er bra for meg der og da. Det er mange nok av de andre dagene og det er det garantert for MM og HM også, jeg synes heller ikke det er vanskelig å se at dette preger dem. 
At de kunne vært klarere med støtte til ofrene (som dessverre stadig blir flere), er jeg enig i, men så har de valgt en linje der de sier de ikke vil kommentere mer før det er ferdig etterforsket/behandlet i rettsapparatet og det må man jo bare akseptere selv om man er uenig i det. 

Problemet er jo at de har kommentert, flere ganger.

Kongen i sin nyttårstale, HM når han løy om at de bare vet det Marius har fortalt og han kalte det 'problemkomplekser'. 

De vil bare kommentere når det ikke er noen med kritiske stemmer til stede, f.eks helst snakke med NRK sin slottskorrespondent eller folk som er avhengig av kontakt og imøtekommelse fra slottet. Det er skjeve maktforhold og virker unnvikende og som om de heller vil at dette skal blåse over etter min mening.

Ellers kunne man begynt med å kaste MBH ut av Skaugum. De har midler og bostedsadresser nok til å sende han nær hvor som helst uten at det er et hån mot ofrene og det Norske folk.

Endret av Ellie42
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Skrevet
Ellie42 skrev (3 minutter siden):

Kongen i sin nyttårstale, HM når han løy om at de bare vet det Marius har fortalt og han kalte det 'problemkomplekser'. 

De vil bare kommentere når det ikke er noen med kritiske stemmer til stede, f.eks NRK sin slottskorrespondent. Det virker unnvikende og som om de heller vil at dette skal blåse over etter min mening.

Ellers kunne man begynt med å kaste MBH ut av Skaugum. De har midler og bostedsadresser nok til å sende han nær hvor som helst uten at det er et hån mot ofrene og det Norske folk.

Til det siste; helt enig, det er en markering de burde ha gjort for lenge siden. Ikke minst for Marius sin egen del, han er en godt voksen mann som må ta ansvaret for sitt eget liv. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (7 minutter siden):

Men du sluttet å tro på Se og Hør-redaktøren da, dvs idet du ble konfrontert med at han kategorisk benektet at det forelå noen avtale med kongehuset? :filer: 

https://www.journalisten.no/marius-borg-hoiby-nevner-avtale-med-mediene-i-lydopptak-avvises-blankt-av-redaktorer/622502

Ombestemte deg da eller?

Fint om vi kunne ha en meningsutveksling uten personangrep og hets. Men for å svare: 

Man finner de «bevisene» man vil for å støtte sitt syn. Det er faren med å ha bestemt seg for en sannhet først. De som er ute etter den virkelige «sannheten», vurderer alle  kilder og veier dem opp mot hverandre for å bestemme hvilke side som er mest sannsynlig. Selvfølgelig kan man veie ulikt og falle ned på ulike konklusjoner, det skjer selv i rettssaker at dommere ikke er enige. At debattanter ikke holder seg oppdatert på fakta i saken er et problem, da det ikke er de andre debattantenes jobb å undervise sine meddebattanter. Man skal kunne dokumentere sine påstander, ja, men å drive opplæring og lenke til fagstoff, artikler etc. som ligger åpent på nett, er noe annet. Foreslår at man gjør research på saken før man kaster seg inn i debatten. 

I dette tilfellet skal jeg lenke til noen kilder, for de som ønsker hjelp med å finne fram i «sakskomplekset» 

https://www.aftenposten.no/norge/i/rPzAvl/se-og-hoers-redaktoer-om-dekningen-av-marius-borg-hoeiby-vi-har-kanskje-vaert-for-snille

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sjokk-bilder-av-marius-borg-hoiby-har-norsk-presse-vart-for-snille/o/5-95-1980952

https://www.journalisten.no/det-mediene-ikke-skrev-om-marius-borg-hoiby/620285

https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-narkotatt-pa-festival/8181930

https://www.nettavisen.no/kjendis/se-og-hor-redaktoren-i-brutalt-brev-til-marius-borg-hoiby-virker-ikke-som-du-angrer-i-det-hele-tatt/s/5-95-2083610

https://www.nrk.no/sorlandet/kronprinsesse-mette-marit-refser-norsk-presse-1.13319980

https://www.vg.no/rampelys/i/zWzX1/redaktoer-hjalp-mette-marit-med-aa-sette-sammen-ny-vennegjeng

Still gjerne ytterligere spørsmål hvis det skulle være noe som er uklart. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet
Aricia skrev (20 minutter siden):

Ombestemte deg da eller?

Han viser til at der ikke er noen formell avtale. 

Han innrømmer i samme setning at de har visst om kokainbruken til Marius, men ikke skrevet om det.

Åffer ikke det? De skriver jo om alt annet?

Fordi de da ville mistet adgangen til slottet og reportasjer derfra. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

https://www.dagbladet.no/nyheter/etterforsker-nytt-overgrep/83034427

Selv om jeg visste dette fra før, så blir jeg litt blåst av banen når jeg leser det igjen. Tenk å lage filer med passord-beskyttelse der du lagrer filmopptak av seksuelle overgrep mot bevisstløse kvinner! Dette er langt over grensen for til og med «vanlig» overgriper-oppførsel. 

«Mappa var skjult med passordfunksjon og inneholdt seksualiserte bilder og videoer, ifølge Dagbladets opplysninger.»

Endret av Zenhouse
  • Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
heppernkax skrev (5 minutter siden):

Han viser til at der ikke er noen formell avtale. 

Han innrømmer i samme setning at de har visst om kokainbruken til Marius, men ikke skrevet om det.

Åffer ikke det? De skriver jo om alt annet?

Fordi de da ville mistet adgangen til slottet og reportasjer derfra. 

Fordi det er brudd på privatlivets fred, og derfor har de ikke lov å skrive om det, som de også har bekreftet er begrunnelsen. Dette har vi vært gjennom hundre ganger før.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (16 minutter siden):

De vil bare kommentere når det ikke er noen med kritiske stemmer til stede, f.eks helst snakke med NRK sin slottskorrespondent eller folk som er avhengig av kontakt og imøtekommelse fra slottet. Det er skjeve maktforhold og virker unnvikende og som om de heller vil at dette skal blåse over etter min mening.

Kronprinsparet har også uttalt seg om at de har hatt det vanskelig, at de har fått oppfølging fra helsevesenet og at pressens dekning av sakskomplekset (ikke Marius sine handlinger) har gjort livet krevende for dem. Ikke hørt at de har ytret sympati eller empati med ofrene, hvor vanskelig de må ha det, om behov for støtte til voldsutsatte eller at de tar avstand fra være seg rus, vold og overgrep. 

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Ellie42 skrev (1 time siden):

Det var akkurat det jeg mente!

Jeg vil påstå at det må virke svært provoserende for alle ofrene hans - og deres familier; denne tilsynelatende likegyldigheten!

Litt ydmykhet hadde nok gjort seg , var jo heller ikke mange månedene siden at de reiste på kose- tur til Nord- Norge , sammen med serie- overgriperen ….

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...