Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
MissHannigan skrev (7 minutter siden):

Det er visst helt vanlig at voksne menn filmer sine seksuelle erobringer, og viser det til kompiser.

Hva sier dere menn? Stemmer dette?

En ting er om de filmer og deler «vanlig» sex med samtykke fra kvinnene. Er det lov å filme samtykkende sex uten at kvinnen er klar over filmingen? Og så dele dette materialet?

Marius har også beviselig filmet seksuelle handlinger med bevisstløse kvinner. Dette vet vi sikkert om TV-kjendis samt kvinnen fra bildene i september som ble funnet og identifisert av politiet i vinter. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Ninaen skrev (7 minutter siden):

En viktig distinksjon: man blir ikke sånn og oppfører seg sånn pga ADHD. Men ADHD gjør deg mer sårbar i kombo med visse personlighetstrekk og andre utfordringer. Årsak og virkning, og påvirkning, to forskjellig ting. Det er ikke typisk for folk med adhd å oppføre seg sånn Marius gjør. Men uten adhd kunne det vært to hakk lettere å jobbe med å regulere og kontrollere og bremse utviklingen av personlighetstrekk og andre utfordringer og dysfunksjonell atferd. Folk med ADHD er like ulike som alle andre. Det er bare at har du en dårlig personlighet og atferd genetisk+havner i «feil miljø» og har dårlig oppfølging/støtte rundt deg, så blir oddsene enda dårligere om du har adhd i tillegg. Også er det sånn at Marius har hatt god tilgang på helsehjelp, behandling og støtte hjemmefra osv, ADHD i likningen hos ham har altså hatt gode sjanser for å bli håndtert og dempes som negativ faktor for de øvrige problemene han har (men som ikke er blitt nærmere definert). Ergo er ADHD enda mindre «unnskyldning» for Marius.

Vil til slutt også minne om at det er forskjell på å forklare og å unnskylde. Og jeg synes VG beveger seg på en hårfin og farlig linje her. Spesielt siden ADHD nevnes, ikke andre ting, og tilsynelatende får lov å bli brukt som unnskyldning. Det er på ingen måte normalt for folk med ADHD å være notorisk utro… 

Veldig enig med deg her. Noen av de aller beste menneskene i livet mitt har ADHD, og de er akkurat like forskjellige som alle andre jeg kjenner. Det handler som oftest om at det er slitsomt for dem selv. 

Jeg har aldri hørt at mennesker med ADHD har noen spesiell svakhet for denne type "moralsk brist" som jeg syns har kommet frem at MBH har (jeg velger å tro på voldelig og truende adferd og at han har seksuellt krenket forsvarsløse kvinner) 

Hvis de ønsker å bruke diagnose(r) som forklaring og unnskyldning for det han er siktet for så har de nettopp dratt ADHD ned i søla. En som er i stand til å være voldelig mot en annen er enten psykotisk eller har en personlighetsforstyrrelse som ikke er særlig flatterende, eller så er de bare onde drittsekker. Psykoser kan utløses av rus btw. 

Denne "kompisen" tente jo bare på bålet på nytt med dette her. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Korpsnerden skrev (9 minutter siden):

Tror ikke han sa at filming av sex med kvinner som var bevisstløse var vanlig, men at det var vanlig å filme sex med kvinner for så å poste det i Snapchatsamtaler for å skryte, "slå seg på brystet" osv. 

Og siden kvinnene de omtaler i de de to voldtektssakene de "dekker" i podcasten ikke følte seg voldtatt så var det jo kun Marius som gjorde som "alle andre", filmet sex. 

Men ja - sykt at vi liksom skal tro på at dette er vanlig oppførsel og at det skal være formildende i noe grad 🤮

Desverre er det nok  heller ikke så uvanlig heller.  Både frivillig  og ufrivillig.  Uansett om filmingen er frivillig,  er det ulovlig å dele videre uten samtykke. Nå er det  ikke kommet frem at marius har delt  videre disse  videoene. Men ut fra chatten se og hør delte, kunne man se at noen der iallefall visste om flere forhold. 

Det er en ukultur som har iallefall  eksistert i 20år om ikke mer. Og tør å påstå at det ikke er mange fra alder 9 år og oppover  som ikke er bedt om å gi fra seg bilder og videoer på nett  bla.  Slike forespørsler  kommer allerde via barnespill. 

Formidende er det på ingen måte, selv om "alle andre" gjør det. 

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Forumansvarlig

Skrevet (endret)
Ninaen skrev (2 timer siden):

En viktig distinksjon: man blir ikke sånn og oppfører seg sånn pga ADHD. Men ADHD gjør deg mer sårbar i kombo med visse personlighetstrekk og andre utfordringer. Årsak og virkning, og påvirkning, to forskjellig ting. Det er ikke typisk for folk med adhd å oppføre seg sånn Marius gjør. Men uten adhd kunne det vært to hakk lettere å jobbe med å regulere og kontrollere og bremse utviklingen av personlighetstrekk og andre utfordringer og dysfunksjonell atferd. Folk med ADHD er like ulike som alle andre. Det er bare at har du en dårlig personlighet og atferd genetisk+havner i «feil miljø» og har dårlig oppfølging/støtte rundt deg, så blir oddsene enda dårligere om du har adhd i tillegg. Også er det sånn at Marius har hatt god tilgang på helsehjelp, behandling og støtte hjemmefra osv, ADHD i likningen hos ham har altså hatt gode sjanser for å bli håndtert og dempes som negativ faktor for de øvrige problemene han har (men som ikke er blitt nærmere definert). Ergo er ADHD enda mindre «unnskyldning» for Marius.

Vil til slutt også minne om at det er forskjell på å forklare og å unnskylde. Og jeg synes VG beveger seg på en hårfin og farlig linje her. Spesielt siden ADHD nevnes, ikke andre ting, og tilsynelatende får lov å bli brukt som unnskyldning. Det er på ingen måte normalt for folk med ADHD å være notorisk utro… 

Takk! Nå sier heller ikke kompisen at "det er sånn folk med adhd er" (notorisk utro), som enkelte her hevder. Jeg har ikke en positiv holdning til episodene, men han sa det ikke slik.

Det er gjerne en miks av ulike risikofaktorer som leder til vold i nære relasjoner. I mange tilfeller handler det fortrinnsvis om holdninger i form av negativt og foraktfullt menneske/kvinnesyn som ligger til bestemte mikro/makro-miljøer/kulturer og samfunnsstrukturer, som ikke har sin hovedårsak i personlige traumer, personlighetsforstyrrelser ol. Det impliserer et ansvar på systemnivå på en annen måte enn der man tilskriver det personlighetsstrukturer som eksempelvis dyssosial pf.(eller andre diagnoser). De fleste med sistnevnte vil gjøre mye skade på de nære omgivelsene, men flertallet av voldsutøvere har ikke dette. Jeg har tidligere delt denne, som tematiserer noe av distinksjonen og de følger det bør gi for forståelsen og tilnærmingen til vold. (Den tar i hovedsak for seg mannlige voldsutøvere. Jeg legger da til at det også finnes mange kvinnelige utøvere av vold i nære relasjoner.)

Edit.

presisere ift linken at jeg ikke støtter det litt ensidige fokuset på kulturelle holdninger, med nedtoningen av blant annet traumeperspektivet. Det er rimelig veldokumentert i forskningsmiljøer hvilke konsekvenser ulike utviklingstraumer kan gi som voksen - for noen også i form av aggresjon og vold, selv om han hevder forskningen ikke underbygger det. Det er mye mer sammensatt enn perspektivet fra den kanten, men jeg er godt fornøyd med hvordan det dyssosiale skilles ut fra den gjengse voldsutøver.

Endret av ~ Ada ~
Limte inn en presisering gitt senere i tråden
  • Liker 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (12 minutter siden):

Takk! Nå sier heller ikke kompisen at "det er sånn folk med adhd er" (notorisk utro), som enkelte her hevder. Jeg har ikke en positiv holdning til episodene, men han sa det ikke slik.

Det er gjerne en miks av ulike risikofaktorer som leder til vold i nære relasjoner. I mange tilfeller handler det fortrinnsvis om holdninger i form av negativt og foraktfullt menneske/kvinnesyn som ligger til bestemte mikro/makro-miljøer/kulturer og samfunnsstrukturer, som ikke har sin hovedårsak i personlige traumer, personlighetsforstyrrelser ol. Det impliserer et ansvar på systemnivå på en annen måte enn der man tilskriver det personlighetsstrukturer som eksempelvis dyssosial pf.(eller andre diagnoser). De fleste med sistnevnte vil gjøre mye skade på de nære omgivelsene, men flertallet av voldsutøvere har ikke dette. Jeg har tidligere delt denne, som tematiserer noe av distinksjonen og de følger det bør gi for forståelsen og tilnærmingen til vold. (Den tar i hovedsak for seg mannlige voldsutøvere. Jeg legger da til at det også finnes mange kvinnelige utøvere av vold i nære relasjoner.)

Vil bare presisere at det var en spissing fra min side, ikke ment som sitering av kompisen. Så fint at du påpeker det.

• Liker 1
Skrevet
Ninaen skrev (6 minutter siden):

Vil bare presisere at det var en spissing fra min side, ikke ment som sitering av kompisen. Så fint at du påpeker det.

Jeg forstod det😊

• Liker 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (16 minutter siden):

Ja, er kjent med hans personlige mening. Det er noe ganske annet enn å bekrefte.

Hegnar uttaler seg om diagnose, «kompisen» uttaler seg om en diagnose. Bekreftelse på diagnose i form av en offisiell legeerklæring får vi neppe. Det er konfidensiell informasjon som bare kan deles av personen selv. Veldig uvanlig å gjøre det i media, men mulig at det vil komme fram i en eventuell rettssak. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (34 minutter siden):

Kanskje han ikke sier at alle med ADHD er notorisk utro, og jeg vet ikke om jeg har lest noen påstår det heller, men han oppgir i alle fall ADHD-diagnosen som en forståelig grunn (hans ord) til hvorfor MBH har vært utro gjentatte ganger. 

Utdrag fra podcasten "Marius Borg Høiby: Min forhatte venn (1:3)"  24:17 ut i episoden.

http://www.podme.com/no/episode/7658216

PV= podcastvert

E = "Erik" - kompis av MBH 

PV: Vet du om Marius har vært utro? 

E: Jeg vet han har vært det i andre situasjoner, ja, så..det... Men da blir jeg veldig skuffet og prøver på en måte å si spørre han hvorfor i helvete driver du med det når du på en måte åpenbart er glad i en person klarer du'kke å holde pikken i buksa. Ehhh.. men så er han jo veldig sånn situasjonsstyrt og klarer ikke å... Han eier ikke det nei-genet. Jeg tror det er veldig mye vanskeligere for han å si nei enn det er for oss. 

PV: Ikke for å forklare, men for å forstå, trekker Erik frem ADHD- diagnosen til kompisen 

E: Det er jo folk som har ADHD er følesesstyrte og de... de handler ofte i affekt. Og når det blir så turbulent som det blir med de forholdene her så kan det føre til sinne

Endret av Korpsnerden
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (8 minutter siden):

Hegnar uttaler seg om diagnose, «kompisen» uttaler seg om en diagnose. Bekreftelse på diagnose i form av en offisiell legeerklæring får vi neppe. Det er konfidensiell informasjon som bare kan deles av personen selv. Veldig uvanlig å gjøre det i media, men mulig at det vil komme fram i en eventuell rettssak. 

Jeg har ikke sett at MBH har godkjent Hegnars uttalelser, slik han har med innholdet i podkasten. Ikke at jeg synes det har noen verdi, jeg heller, men det er forskjellen.

• Liker 3
Skrevet
Korpsnerden skrev (5 minutter siden):

Kanskje han ikke sier at alle med ADHD er notorisk utro, og jeg vet ikke om jeg har lest noen påstår det heller, men han oppgir i alle fall ADHD-diagnosen som en forklaring på hvorfor MBH har vært utro gjentatte ganger. 

Utdrag fra podcasten "Marius Borg Høiby: Min forhatte venn (1:3)"  24:17 ut i episoden.

http://www.podme.com/no/episode/7658216

PV= podcastvert

E = "Erik" - kompis av MBH 

PV: Vet du om Marius har vært utro? 

E: Jeg vet han har vært det i andre situasjoner, ja, så..det... Men da blir jeg veldig skuffet og prøver på en måte å si spørre han hvorfor i helvete driver du med det når du på en måte åpenbart er glad i en person klarer du'kke å holde pikken i buksa. Ehhh.. men så er han jo veldig sånn situasjonsstyrt og klarer ikke å... Han eier ikke det nei-genet. Jeg tror det er veldig mye vanskeligere for han å si nei enn det er for oss. 

PV: Ikke for å forklare, men for å forstå, trekker Erik frem ADHD- diagnosen til kompisen 

E: Det er jo folk som har ADHD er følesesstyrte og de... de handler ofte i affekt. Og når det blir så turbulent som det blir med de forholdene her så kan det føre til sinne

Ja, riktig. Jeg nevnte det fordi det ble påstått her.

• Liker 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke sett at MBH har godkjent Hegnars uttalelser, slik han har med innholdet i podkasten. Ikke at jeg synes det har noen verdi, jeg heller, men det er forskjellen.

Har ikke sett at han benektet den heller. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
TigerK skrev (38 minutter siden):

Nå er vel ikke Hegnar kvalifisert til å gi en diagnose, og ingen har bekreftet en diagnose som han kan videreformidle, og folk som faktisk er kvalifisert til å gi slike diagnoser ville jo aldri drømme om å gi dem via Finansavisen, så alt Hegnar har å si om dette er 100 prosent ukvalifisert, verdiløs personlig mening fra en gammel mann som uttaler seg om ting han neppe har mer greie på enn andre folk.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 8
Annonse
Skrevet

ADHD er ingen unnskyldning for å gjøre overgrep. Mange mennesker fungerer fint med sin ADHD og bruker ikke diagnose som et frikort til å oppføre seg som en drittsekk. Ser overhode ingenting som skulle vært formildende omstendigheter rundt denne fyren her, eller moren for den saks skyld. 

• Liker 9
  • Nyttig 14
Skrevet
Fremmed fugl skrev (6 timer siden):

Narkotika ble ikke nevnt. Er opplagt at kompisen er godt kjent med det, og sannsynligvis bruker også han det.

Det reagerte jeg på også. Kameraten besøkte Marius i London på rehab, men fikk ikke slippe inn, så de pratet i døra. Blant annet om at det var alkoholmisbrukere der. Og at det ikke var meningen at Marius skulle holde seg helt unna alkohol etter rehab., men kunne drikke begrenset sammen med venner.

Det ble også nevnt traumer ved siden av å ha ADHD.

• Liker 8
Skrevet
MissLucy skrev (16 minutter siden):

Nå er vel ikke Hegnar kvalifisert til å gi en diagnose, og ingen har bekreftet en diagnose som han kan videreformidle, og folk som faktisk er kvalifisert til å gi slike diagnoser ville jo aldri drømme om å gi dem via Finansavisen, så alt Hegnar har å si om dette er 100 prosent ukvalifisert, verdiløs personlig mening fra en gammel mann som uttaler seg om ting han neppe har mer greie på enn andre folk.

Vi, i hvert fall ikke jeg, har noen anelse om hvilke kilder eller bakgrunnsinformasjon Hegnar sitter med som er bakgrunn for hans uttalelser, ei heller «kompisen» fra podcasten. Så lenge ikke informasjonen kommer fra Marius selv, dokumentert med en legeerklæring, så er alt som diskuteres rundt dette, inkludert den informasjonen som kommer fra «den anonyme kompisen» bare «100 % ukvalifisert, verdiløs personlig mening» fra folk som uttaler seg om ting de neppe har mer greie på enn andre folk. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Må presisere ift linken min over at jeg ikke støtter det litt ensidige fokuset på kulturelle holdninger, med nedtoningen av blant annet traumeperspektivet. Det er rimelig veldokumentert i forskningsmiljøer hvilke konsekvenser ulike utviklingstraumer kan gi som voksen - for noen også i form av aggresjon og vold, selv om han hevder forskningen ikke underbygger det. Det er mye mer sammensatt enn perspektivet fra den kanten, men jeg er godt fornøyd med hvordan det dyssosiale skilles ut fra den gjengse voldsutøver.

• Liker 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Må presisere ift linken min over at jeg ikke støtter det litt ensidige fokuset på kulturelle holdninger, med nedtoningen av blant annet traumeperspektivet. Det er rimelig veldokumentert i forskningsmiljøer hvilke konsekvenser ulike utviklingstraumer kan gi som voksen - for noen også i form av aggresjon og vold, selv om han hevder forskningen ikke underbygger det. Det er mye mer sammensatt enn perspektivet fra den kanten, men jeg er godt fornøyd med hvordan det dyssosiale skilles ut fra den gjengse voldsutøver.

Enig i at traumer og konsekvenser både for voksne og barn, er altfor lite diskutert. Ser ikke at det har vært særlig fokus på de traumene det må ha medført å bli kvalt, slått og drapstruet, mens en rabiat, voksen mann, ruset på alkohol og kokain raserer leiligheten din og hogger en svær kjøkkenkniv i veggen. Eller det traumet det må ha vært å bli konfrontert med overgrepsbilder av deg selv i bevisstløs tilstand fra mange år tilbake, av en mann du ser på som en god venn. Og som muligens har blitt sendt rundt på SnapChat som et trofé. Det må være noe som sitter i kroppen og psyken resten av livet. Det er foreløpig lite som tyder på at traumene disse kvinnene har vært utsatt for, har ført til ukontrollert vold, overgrep eller drapstrusler i noe særlig grad.  

• Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...