Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

MissHannigan skrev (8 timer siden):

Vi må ikke dømme med følelser i den norske rett, men vi kan dømme litt med følelser og gi voldtektsmannen strafferabatt for at han har blitt omtalt i media.

Stakkars. Det må være litt av en påkjenning å bli omtalt i media (sosiale medier) for voldtekt og kvinnemishandling, samtidig som man reiser, fester og koser seg i luksus.

Ikke at vi skal dømme med følelser i den Norske rettsstat. Vi må bare gi litt strafferabatt, fordi vi syns bittelitt synd på serievoldtektsmannen som ble omtalt i media (sosiale medier).

Det er jo egentlig en perfekt løsning for rettsstaten Norge, at de kan skylde på media for at så mange voldtektsmenn går fri. (Selv om det finnes flere saker med bilde og videobevis). 

Ingen her ønsker vel at han skal få strafferabatt ?  Han får ingen sympati fra meg og jeg vil ikke at han skal få strafferabatt , derfor bør lover og regler følges så han kan få den straffen han fortjener og ikke få strafferabatt pga diverse 

Endret av Orly
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pøbelsara skrev (8 timer siden):

Men altså - det er ingen i denne tråden som har hevdet at han bør få strafferabatt. Det er noen av oss som har påpekt at det massive medietrykket i noen saker tidligere har gitt strafferabatt, og at det derfor er risiko for at det skal skje også i denne saken.

Jeg synes ikke han bør få det, men påpeker at det er avgjørelser son. har lagt vekt på dette tidligere. En faktaopplysning, altså. 

👆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (8 timer siden):

Men altså - det er ingen i denne tråden som har hevdet at han bør få strafferabatt. Det er noen av oss som har påpekt at det massive medietrykket i noen saker tidligere har gitt strafferabatt, og at det derfor er risiko for at det skal skje også i denne saken.

Jeg synes ikke han bør få det, men påpeker at det er avgjørelser son. har lagt vekt på dette tidligere. En faktaopplysning, altså. 

I hvilket saker er det gitt strafferabatt pga mediekjør?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Ja, nå vet ikke jeg hvilket omfang MBH-saken har i sosiale medier - men grunnen til at det har vært skrevet mye i annen presse er jo at det hele tiden dukker opp nye momenter som skal belyses. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (23 minutter siden):

Ja, nå vet ikke jeg hvilket omfang MBH-saken har i sosiale medier -(...)

👆innlegg nr 26645 i denne tråden

🙄

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sur sitron skrev (35 minutter siden):

Ja, nå vet ikke jeg hvilket omfang MBH-saken har i sosiale medier - men grunnen til at det har vært skrevet mye i annen presse er jo at det hele tiden dukker opp nye momenter som skal belyses. 

Eh? 

Endret av Kollontaj
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (13 timer siden):

Du er klar over at MBHs advokater har tilgang på alt som blir sagt i disse avhørene, ikke sant? 

Hvem gagner det at det lekkes? MBH og hans advokater.

Vet du hva klausukerte dokumenter  betyr?

Her har du et lite sitat og en link: Politiet kan gjøre unntak fra denne retten når innsyn kan skade eller utgjøre en fare for etterforskningen eller av hensyn til tredjemann. 

https://www.advokatforeningen.no/aktuelt/blogg/klausulering-som-hovedregel--et-inngrep-i-mistenktes-rett-til-kontradiksjon/

Siden du flagger så mye støtte til ofrene her, så er kanskje ikke lekkasjer av avhør og spesielt  ikke klausulerte dokumenter det som flagger støtte til ofrene. Dette er informasjon som direkte kan skade /påvirke saken. Den som i bunn og grunn tjener mest på slike lekkasjer er gjerningsmannen her . 

Da urett mot han iht feilbehandling kan påvirke formildene, kanskje  ikke brukes. Lekkasjer om dem, gir kun han en fordel.  Evnt. Det kommer jo an på hvor skadelig informasjonen som publiseres er på saken. Det er jo klausulert av grunner. Ellers kunne han jo bare fått fullt innsyn i alt. Og da blir dwr vel litt rart at det publiseres i landsdelkende media

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (4 timer siden):

Det er algortmer som styrer hva du får opp i feeden - det er IKKE tilfeldig. 

Når du åpner google, så ligger alle de mest leste sakene . Algorymer har jeg slått av. Så der ligger det mye jeg både leser og ikke leser. 

Slå4 du av algorytmer så får du opp feks siste fugle arten du søkte om du skriver fugl. Ellers får du opp varierte feks nyheter iht mest lest og dags aktuell, fremfor det du har søkt deg direkte på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (16 timer siden):

Når du åpner google, så ligger alle de mest leste sakene . Algorymer har jeg slått av. Så der ligger det mye jeg både leser og ikke leser. 

Slå4 du av algorytmer så får du opp feks siste fugle arten du søkte om du skriver fugl. Ellers får du opp varierte feks nyheter iht mest lest og dags aktuell, fremfor det du har søkt deg direkte på

Jeg får opp ting som interesserer meg, ting jeg har sett på og søkt på. Aldri har jeg fått opp tilfeldige mennesker som jeg ikke aner noe om.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (På 7.4.2025 den 11.24):

Så du mener at han ikke har drevet med kriminell virksomhet før i august -24? Og at mediene ikke har visst om hans kriminelle nettverk og deres virksomhet? Eller mente de at det også tilhører privatlivets fred? 
Overgrepene (voldtektene) spores langt tilbake i tid. Rykter har gått - synes det er merkelig at ikke pressen har ant noe. 

Men, men, sikkert jeg som ikke følger med. 

Mediene visste om dette, men som flere har nevnt i denne tråden har de ikke hadde god nok dokumentasjon for å kunne skrive det. Da han ble pågrepet i forbindelse med trashingen av leiligheten til kjæresten, så hadde de plutselig dokumentasjon som gjorde at de kunne omtale saken. Da var det en pågående politietterforskning. 

Sitat

dette er faktisk et poeng, hadde MBH vært en hvemsomhelst hadde denne saken vært ferdig nå med dom og det hele tror jeg.. 

Nei, det tar veldig lang tid fra saker blir etterforsket til ting kommer i retten. Jeg kjenner til liknende saker privat. De har tatt lengre tid enn denne saken. Her opplever jeg at det går raskere, nettopp på grunn av at mediene er på ballen og han er kjent. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (På 7.4.2025 den 17.48):

Her er det så mye spekulasjoner at det er til å bli svimmel av. At Marius ikke har blitt anmeldt for voldtekt før er bare spekulasjoner. Bare fordi vi ikke vet om det, betyr ikke at det ikke har skjedd. Han har blitt anmeldt for uvettig kjøring før, som vi ikke visste. Henlagt.

Hvis han hadde blitt anmeldt før, ville han sittet inne nå. Pressen har tilgang til alle dokumentene. Han vill blitt behandlet mye strengere fra start om det lå inne en annen anmeldelse fra tidligere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (På 9.4.2025 den 8.12):

Jeg har hverken sett bilder eller navnet hennes, og har heller ingen interesse av det. Grunnen til at du har fått det med deg må jo skyldes at du aktivt har søkt på nettet. Slikt kommer ikke i fanget vårt av seg selv. 

Når det gjelder Linni så ble det tidlig klart at det var en kjent TV-profil som var et av hans ofre. Da er det faktisk ikke uventet at vedkommende blir navngitt til slutt. 

Om hun hadde gått ut i media selv uten å ha blitt navngitt er det ingen av oss som kan si med sikkerhet. 

Pressen navnga Linni fordi hun selv gikk ut om at det handlet om henne på Snap, etter det navnga de henne. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrie_S skrev (25 minutter siden):

Pressen navnga Linni fordi hun selv gikk ut om at det handlet om henne på Snap, etter det navnga de henne. 

Ok, jeg husket ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sur sitron skrev (7 timer siden):

Jeg får opp ting som interesserer meg, ting jeg har sett på og søkt på. Aldri har jeg fått opp tilfeldige mennesker som jeg ikke aner noe om.

Man kan delvis styre algorytmer selv. Iht å slå av og på fuknsjoner. Selv ønsker jeg ikke ekko kammer og mer av det jeg har søkt. Så har slått av tilrettelagt informasjon (eller hva det het). Da får du opp det som er mest aktuelt feks.  Ikke bare iht dine søk. Iallefall i myw mindre  grad. Du finner dette på instillinger på google. Og er det plagsomme reklamer som feks temu, kan du slå de av. De blir ikke helt borte, men de tar feks ikke over google  helt. For min del har jeg aldri søkt på temu. Men nå blir dette avsporing og of topic, så stopper her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...