Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

~ Ada ~ skrev (9 minutter siden):

Hvordan kommer det han er under etterforskning og siktet for i skyggen? Er det noe som er godt fremme i lyset, så er det vel så å si hvert skritt han tar? Nå senest en ny fornærmet kvinne. Før det at førerkortet var tilbake, før det anken på besøksforbudet og sånn har det gått slag i slag siden saken sprakk. Det belyses i media og det går knapt en time før hvert nye steg lander her også. Her stod det også nylig om hvordan han omtales i utenlandske medier, blant annet i England. 

Han har også hatt tid til å dra til Køben for å feste litt.

Du vet, et sted hvor damer antageligvis ikke kjenner han igjen så lett. Med tanke på at han også farger håret, så virker det jo særs suspekt. 

At en seriesiktet voldtektsmann i det hele tatt har lov til å reise mens han venter på rettssak er bare rart. Hva er det politiet mener han gjør som etablerer troverdighet nok til at han ikke peiser på (igjen) når han har brutt besøksforbud og nå er siktet\under etterforskning for to nye tilfeller ETTER han ble pågrepet første gangen?

Denne saken er jo tekstbok fra politihøyskolen på en sak hvor gjentagelsesfaren er stor, nettopp fordi han STADIG bryter besøksforbud, voldtar og holder på selv etter å ha blitt pågrepet.

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det slik at forsvareren og klienten kun får se bevisene politiet sitter på etter at noen er siktet? Altså, ved kun en anmeldelse må politiet ikke dele noe av det materialet de sitter på? Lurer fordi det er påfallende at Marius er anmeldt, men enda ikke siktet for flere av de påståtte voldtektene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (7 minutter siden):

Du vet, et sted hvor damer antageligvis ikke kjenner han igjen så lett. Med tanke på at han også farger håret, så virker det jo særs suspekt. 

At en seriesiktet voldtektsmann i det hele tatt har lov til å reise mens han venter på rettssak er bare rart. Hva er det politiet mener han gjør som etablerer troverdighet nok til at han ikke peiser på (igjen) når han har brutt besøksforbud og nå er siktet\under etterforskning for to nye tilfeller ETTER han ble pågrepet første gangen?

Denne saken er jo tekstbok fra politihøyskolen på en sak hvor gjentagelsesfaren er stor, nettopp fordi han STADIG bryter besøksforbud, voldtar og holder på selv etter å ha blitt pågrepet.

Jeg glemte Køben.

Det er veldig strenge regler for varetektsfengsling. Han ble som sagt sluppet fri nettopp fra det samtidig som det ble åpnet etterforskning på et nytt seksuallovbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (9 minutter siden):

Er det slik at forsvareren og klienten kun får se bevisene politiet sitter på etter at noen er siktet? Altså, ved kun en anmeldelse må politiet ikke dele noe av det materialet de sitter på? Lurer fordi det er påfallende at Marius er anmeldt, men enda ikke siktet for flere av de påståtte voldtektene. 

Som tiltalt har du fullt innsyn. Samme rettigheter i de ulike status før det (innsyn så fremt det ikke skader etterforskningen)

https://www.devibe.no/mistenkt-siktet-tiltalt

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (10 timer siden):

Hæ har ikke mora finansiert ordentlig frisør?

Ser dårlig ut gitt.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pop up bruker skrev (37 minutter siden):

Ja han er heldig som ikke er anmeldt og sikta for drapsforsøk også.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tror den mannen der ligger tynt an ift.tiltale. Flere mishandling i nære relasjoner- forhold med fellestrekk samt flere seksuallovbrudd med fellestrekk, og der politiet selv har åpnet etterforskning i flere av forholdene basert på hva som er avdekket underveis. Kanskje kommer det mer og. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (2 timer siden):

Nettopp! 👆

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (26 minutter siden):

Jeg tror den mannen der ligger tynt an ift.tiltale. Flere mishandling i nære relasjoner- forhold med fellestrekk samt flere seksuallovbrudd med fellestrekk, og der politiet selv har åpnet etterforskning i flere av forholdene basert på hva som er avdekket underveis. Kanskje kommer det mer og. 

Helt klart. Ettersom det tar så lang tid å ta ut tiltale, og det stadig dukker opp nye saker, kan det nok dessvere komme flere saker tror jeg. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FruR skrev (33 minutter siden):

Ja han er heldig som ikke er anmeldt og sikta for drapsforsøk også.

Faktisk. Det er kjempefarlig å ta kvelertak, og om det ikke føret til død kan det føre til andre alvorlige skader. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (8 timer siden):

"

Ti dager etter hendelsen på Frogner, sendte Høiby ut en offentlig uttalelse der han blant annet unnskyldte sine handlinger overfor sin daværende kjæreste.

Innholdet fikk Snekkestad og Haukland til å reagere – og begge tok etter hvert steget ut i offentligheten og fortalte om sine forhold til kronprinsessens sønn."

Påminnelse om at media dekningen var helt avgjørende for at denne serie volds og voldtektsmannen nå endelige kommer få straff for sine mange ugjerninger. Uten den Media dekningen hadde den famøse pressemeldingen fra Marius ikke kommet, og han hadde fått en mild tilståelsedom. 

• Liker 20
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (9 timer siden):

En siktelse gir den siktede rettigheter. Så lenge ikke man må gjøre tvangstiltak, som automatisk medfører siktelse, så vil det vel da gjerne ikke være en fordel for etterforskningen å sikte tidlig. Har vært lite fra politiet i lang tid nå, ikke minst er det ikke lengre noe slik som at sakene snart er ferdig etterforsket. Det med Linni var for flere år siden, og det er vel grunn til å frykte at det er et vesentlig antall potensielle ofre på ulike bilder og filmer i det som politiet har av bevis nå. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FruR skrev (13 timer siden):

Tuller du? Han har blitt anmeldt for en rekke nye lovbrudd etter den første anmeldelsen. Altså han fortsetter! Han har voldtatt blitt tatt for det også han ble anmeldt  voldtekter seinere . Første anmeldelse var i august… 

Antall anmeldelser er ganske høyt nå! 

Noen strekker seg skremmende langt her i tråden for å formilde omstendighetene rundt det MBH er siktet for. Jeg tror ingen forsvarer det han har gjort, men i sin iver etter å "ta" oss som fordømmer sterkt (og gjentagende) så fremstår det som et forsvar. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (37 minutter siden):

Noen strekker seg skremmende langt her i tråden for å formilde omstendighetene rundt det MBH er siktet for. Jeg tror ingen forsvarer det han har gjort, men i sin iver etter å "ta" oss som fordømmer sterkt (og gjentagende) så fremstår det som et forsvar. 

Nettopp. Det er nitrist lesning innimellom.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 timer siden):

Siden du refererer til mitt innlegg, så foreslår jeg at du leser det en gang til før du anklager meg for å "formilde omstendighetene rundt det han er siktet for."

Det jeg gjorde var å påpeke at folk går langt i å kritisere ham for forbrytelser de antar at han driver på med. Folk sitter og hisser seg opp over at han sannsynligvis, etter deres fantasi, reker på byen og voldtar over en lav sko. Nå. I mars. Dette begrunner de med at han har voldtatt før. Det er grove anklager, som man bør holde seg for god for så lenge man ikke faktisk vet.

Hvordan du klarer å vranglese dette til at jeg "formilder omstendighetene rundt det han er siktet for" er et stort mysterium. Fri fantasi. Løgn.

Jeg uttalte meg ikke om det han er siktet for. Jeg uttalte meg om ting han verken er siktet eller mistenkt for, ting som er uten basis i kjent fakta.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MissLucy skrev (58 minutter siden):

Siden du refererer til mitt innlegg, så foreslår jeg at du leser det en gang til før du anklager meg for å "formilde omstendighetene rundt det han er siktet for."

Det jeg gjorde var å påpeke at folk går langt i å kritisere ham for forbrytelser de antar at han driver på med. Folk sitter og hisser seg opp over at han sannsynligvis, etter deres fantasi, reker på byen og voldtar over en lav sko. Nå. I mars. Dette begrunner de med at han har voldtatt før. Det er grove anklager, som man bør holde seg for god for så lenge man ikke faktisk vet.

Hvordan du klarer å vranglese dette til at jeg "formilder omstendighetene rundt det han er siktet for" er et stort mysterium. Fri fantasi. Løgn.

Jeg uttalte meg ikke om det han er siktet for. Jeg uttalte meg om ting han verken er siktet eller mistenkt for, ting som er uten basis i kjent fakta.

Men politiet har jo anklaget Marius for å ha voldtatt kvinner over en lav sko. Et par av dem nå i høst, ETTER han ble sluppet ut av varetekt. Rettelse: ETTER han ble anmeldt for flere alvorlige forhold.

Endret av MissHannigan
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (14 minutter siden):

Men politiet har jo anklaget Marius for å ha voldtatt kvinner over en lav sko. Et par av dem nå i høst, ETTER han ble sluppet ut av varetekt. 

Ja, og så? Jeg har aldri sagt noe annet. Hva er poenget ditt?

Poenget mitt er at de nye siktelsene gjelder eldre forhold. Derfor kan man ikke konkludere med at han fortsatt driver og voldtar, for det vet vi ikke.

Oppdatert: Han ble pågrepet, siktet og varetektsfengslet rundt 18.-20. november.

Den siste voldtekten han er siktet for nå i vår skal ha skjedd i begynnelsen av november, altså før disse siktelsene og varetekten. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoiby-mistenkt-for-ny-voldtekt-skal-ha-skjedd-kort-tid-for-pagripelsen/17592331/

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-varetektsfengsles-i-en-uke-med-brev--og-besoksforbud-1.17134148

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (12 minutter siden):

Ja, og så? Jeg har aldri sagt noe annet. Hva er poenget ditt?

Poenget mitt er at de nye siktelsene gjelder eldre forhold. Derfor kan man ikke konkludere med at han fortsatt driver og voldtar, for det vet vi ikke.

Oppdatert: Han ble pågrepet, siktet og varetektsfengslet rundt 18.-20. november.

Den siste voldtekten han er siktet for nå i vår skal ha skjedd i begynnelsen av november, altså før disse siktelsene og varetekten. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/hoiby-mistenkt-for-ny-voldtekt-skal-ha-skjedd-kort-tid-for-pagripelsen/17592331/

https://www.nrk.no/norge/marius-borg-hoiby-varetektsfengsles-i-en-uke-med-brev--og-besoksforbud-1.17134148

Kaller du november 2024 for eldre forhold? 

Helt ærlig - når man vet hvordan han har oppført seg de siste årene og ikke minst etter han ble anmeldt i august, med minimum to nye voldtekter etter det, så vil jeg si det er sannsynlighetsovervekt for at MBH vil voldta/har voldtatt igjen. Samfunnet bør beskyttes mot denne serieovergriperen så fort som mulig. 

At han får reise utenlands (der han ikke er like kjent som i Norge) er hårreisende. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korpsnerden skrev (28 minutter siden):

Kaller du november 2024 for eldre forhold? 

Helt ærlig - når man vet hvordan han har oppført seg de siste årene og ikke minst etter han ble anmeldt i august, med minimum to nye voldtekter etter det, så vil jeg si det er sannsynlighetsovervekt for at MBH vil voldta/har voldtatt igjen. Samfunnet bør beskyttes mot denne serieovergriperen så fort som mulig. 

At han får reise utenlands (der han ikke er like kjent som i Norge) er hårreisende. 

Med teskje: Når jeg snakker om nye vs eldre forhold, så snakker jeg om seksuelle overgrep i forhold til om de har skjedd før eller etter pågripelse, siktelser og varetekt i november 2024. Han ble ikke anmeldt for seksuelle overgrep i august. Han ble anmeldt for vold.

Denne grensen er kanskje ikke viktig for deg, men jeg er opptatt av at vi lever i et rettssamfunn, der vi ikke utelukker at overgripere kan rehabiliteres. Jeg mener at vi ikke kan utelukke at det som skjedde i slutten av november har vært en wake up-call for ham i forhold til det med seksuell omgang. Vi vet at flere av  voldtektene uten samleie som han er siktet for, ligger i det nedre spekteret av straffbarhet, og at minst en av de fornærmede har formidlet gjennom sin bistandsadvokat at hun ikke opplever at hun ble voldtatt. Jeg sier ikke at det er rett eller galt, men jeg sier at så lenge disse sakene ikke har vært behandlet av en domstol, så er det virkelig ikke greitt å bruke ord som "serieovergriper". 

Endret av MissLucy
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...