Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 11:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
~ Ada ~ skrev (10 minutter siden):

Ja, det er nettopp det. Personlig og privat informasjon og vonde traumer man kanskje vil verne om å ha eierskapet til.

Og for alt vi vet, kan de ha vært utsatt for langt mer enn det som har vært dekt i media. Vi har jo alle sett hvordan Marius' advokat har opptrådt i media, og vi vet at Marius har beskyldt JS for å ha utsatt ham for vold. Dette kan potensielt bli stygt. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Her er et eksempel fra EMK på et slikt unntak av hensyn til fornærmede:

Som argument bruker retten blant annet at det var så omfattende offentlig interesse for den aktuelle saken, at påkjenningen for fornærmede ville bli særlig stor.

EMD godtar lukkede dører under voldtektssaker - Rett24 https://search.app/vKXaqro9Vo3DDjDT7

Som jeg skrev så er det annledning med unntak, vi for øvrig anbefale som vanlig å lese lovens forarbeid. 

Som jeg skrev så kommer med all sannsynlighet Marius å møte i en rettsak med flere svært alvorlige tiltaler, og han har krav på rettsikkerhet, som bland annet betyr at retten må vurdere grundig om det er god nok grunn til å etterfølge eventuelle ønsker om delvis eller helt lukket behandling av saken. 

• Liker 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Som jeg skrev så er det annledning med unntak, vi for øvrig anbefale som vanlig å lese lovens forarbeid. 

Som jeg skrev så kommer med all sannsynlighet Marius å møte i en rettsak med flere svært alvorlige tiltaler, og han har krav på rettsikkerhet, som bland annet betyr at retten må vurdere grundig om det er god nok grunn til å etterfølge eventuelle ønsker om delvis eller helt lukket behandling av saken. 

Ja, som jeg skrev, viste jeg et slikt unntak. 

Skrevet
~ Ada ~ skrev (9 minutter siden):

Ja, som jeg skrev, viste jeg et slikt unntak. 

Ja, så vi får se om noen av de fornærmede ber om unntak og hva retten velger å gjøre. Men grunnregelen er åpne rettsaker, og Marius kommer å be om det, og jeg skjønner han. 

• Liker 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Norsk lov, FN traktaten og EMK er tydelig på at offentlige straffesaker er grunnregelen. Men kan være grunnlag for unntak. Helt eller delvis. 

Vil tro at Marius ønsker at det ikke blir helt eller delvis lukket rettsmøte. Ja, jeg syns personlig at han fremstår som en ubehagelig kjeltring, men har har samme krav på å få respektert sin rettsikkerhet som alle andre. 

PS. Så fra et samfunnsinteresse tror jeg at det vil være gunstig med åpenhet, også når det kan være flaut med noe for fornærmede i en slik sak. 

Mener at de (han og advokaten) ønsket åpne dører ved varetektsfengslingen, og at det kunne tolkes litt dit hen at det var for å legge press på offeret? 

Skrevet
O Rakel skrev (5 timer siden):

Har de sagt noe om lukkede dører? Nei 

https://www.vg.no/rampelys/i/LMaPjP/fengslingsmoete-utsatt-vil-lukke-doerene

Det blir  for mye å sitere,  men står også  ned i artikkelen i tilegg  til ønske om at dette rettsmøtet skulle gå for lukkede dører, at det handlet om privatlivets fred, og etterforskningen.  At spesielt hun ene, hadde stor frykt for at noen skulle finne ut hvem hun er. 

I åpen rettsak, så er ikke det mulig å holde hennes identitet skjult. Det står at hun sitat: er svært bekymret for å bli identifisert. Og nevnt at det å bli opplyst om å ha vært voldtatt og pressedekning  har påført henne enorm belastning.

• Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for store mengder brukerdebatt, spekulasjoner og avsporinger. Jeg ønsker i minst mulig grad å stenge tråden pga rydding, men det er dessverre resultatet når det er gjentatte ganger med brukerdebatt nettopp av de som syntes det er uheldig at tråden blir stengt pga regelbrudd.

• Liker 7
Skrevet
PusheenPusheen skrev (På 17.1.2025 den 22.47):

Tror han kommer til å trenge flere år med terapi, og jeg er ikke så sikker på at det kommer til å hjelpe engang.

Den beste "terapien" han kan få, er å møte konsekvensene for oppførselen sin. Noen måneder i fengsel hjelper ham kanskje til å forstå at han ikke kan oppføre seg slik, og så må moren hans slutte å finansiere livet hans 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
CAPS LOCK skrev (13 minutter siden):

Den beste "terapien" han kan få, er å møte konsekvensene for oppførselen sin. Noen måneder i fengsel hjelper ham kanskje til å forstå at han ikke kan oppføre seg slik, og så må moren hans slutte å finansiere livet hans 

Ja, det siste der er hvert fall lett å gjøre noe med. Om fengsel i det hele tatt kommer til å hjelpe, får vi se på. Jeg har null tiltro til at han kommer til å skjerpe seg. Håper jeg tar feil.

• Liker 12
Skrevet
Ninaen skrev (På 18.1.2025 den 12.20):

Det vil høyst sannsynlig bli gjort en psykiatrisk vurdering av MBH dersom det tas ut tiltale. Og blir det rettssak vil nok også info om diagnosene komme fram, da dette er en del av vurderings bildet,og han selv har dratt dem inn. Så da får vi vite.

Tror ikke du trenger forvente at de trykker diagnoser eller psykiatriske vurderinger i avisen. Da må du nok sitte i rettssalen om du vil vite noe om det. 

• Liker 3
Skrevet

Det har vært stille fra gutten en stund? Hvor lenge varer rehab på slike fine private steder? 

Skrevet
VXL100 skrev (12 minutter siden):

Tror ikke du trenger forvente at de trykker diagnoser eller psykiatriske vurderinger i avisen. Da må du nok sitte i rettssalen om du vil vite noe om det. 

Fulgt med i Frosta-saken og andre saker? Diagnoser og vurderinger blir definitivt offentliggjort jo. 

• Liker 4
Skrevet
1600 skrev (På 17.1.2025 den 12.30):

Man lurer altså på hvorfor personer som blir utsatt for vold av både psykisk og fysisk natur sliter med å anmelde. De siste par sidene her er tekstbokeksempler på hvordan en del av samfunnet minimerer og tåkelegger.

'Begge kunne avsluttet'. Dagens. På godt norsk heter det å skylde på offeret.

Det er virkelig ikke rart at partner- og familievold er så utbredt når man leser denne tråden. Dessverre er det alt for mange mennesker som er opptatte av å bagatellisere og dekke over vold. Disse holdningene er til å bli mørkredd av.

• Liker 14
  • Nyttig 8
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 time siden):

Mannen har hele sitt liv levd uten å oppleve konsekvenser, så det er faen meg på tide at rettssystemet tar et skikkelig tak i ham nå.  

• Liker 16
  • Nyttig 12
Skrevet
Purple Basil skrev (13 minutter siden):

Det er virkelig ikke rart at partner- og familievold er så utbredt når man leser denne tråden. Dessverre er det alt for mange mennesker som er opptatte av å bagatellisere og dekke over vold. Disse holdningene er til å bli mørkredd av.

Du må ha lest en annen tråd, har ikke sett at noen her har bagatellisert vold eller ønsket å dekke over vold. 

• Liker 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner. Har det kommet frem ting i SoMe må dette dokumenteres i innlegget.

Forumansvarlig

• Liker 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (7 timer siden):

Ja, det siste der er hvert fall lett å gjøre noe med. Om fengsel i det hele tatt kommer til å hjelpe, får vi se på. Jeg har null tiltro til at han kommer til å skjerpe seg. Håper jeg tar feil.

Den siste der som du henviser til ("så må moren hans slutte å finansiere livet hans"), er slettes ikke så lett å gjøre noe med. Om moren hans fortsatt ønsker å finansiere livet hans, så blir det nok slik, skal du se. Mette er ikke så lett å få til å gjøre de riktige tingene om hun selv vil noe annet. 

https://www.vg.no/rampelys/i/L25LV/ny-mette-marit-dokumentar-snakker-om-mette-marits-sinne-ikke-goey-aa-vaere-uenig-med-henne

- For meg har det vært viktig å holde et fokus på at det er jeg som bestemmer over mitt liv, det er jeg som tar mine valg, og det er jeg som definerer hvem jeg skal være i denne rollen, så får andre forholde seg til det. (Sitat: Mette-Marit) 

• Liker 10
  • Nyttig 12
Skrevet
Fabiola skrev (37 minutter siden):

Den siste der som du henviser til ("så må moren hans slutte å finansiere livet hans"), er slettes ikke så lett å gjøre noe med. Om moren hans fortsatt ønsker å finansiere livet hans, så blir det nok slik, skal du se. Mette er ikke så lett å få til å gjøre de riktige tingene om hun selv vil noe annet. 

https://www.vg.no/rampelys/i/L25LV/ny-mette-marit-dokumentar-snakker-om-mette-marits-sinne-ikke-goey-aa-vaere-uenig-med-henne

- For meg har det vært viktig å holde et fokus på at det er jeg som bestemmer over mitt liv, det er jeg som tar mine valg, og det er jeg som definerer hvem jeg skal være i denne rollen, så får andre forholde seg til det. (Sitat: Mette-Marit) 

Det BØR være lett å gjøre noe med, i alle fall. Med litt selvinnsikt fra MMs side. Men du har rett, det er ikke sikkert det er bare-bare. Hun lar nok ikke andre fortelle henne hva som er best for hennes sønn. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
Purple Basil skrev (7 timer siden):

Mannen har hele sitt liv levd uten å oppleve konsekvenser, så det er faen meg på tide at rettssystemet tar et skikkelig tak i ham nå.  

Jepp, dette oppsummerer vel saken ganske greit. Håper han får en ordentlig lærepenge (les: fengselsstraff). 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...