Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Carrot skrev (11 minutter siden):

Men de er jo ikke det, de er først og fremst foreldre når det kommer til barna sine. OG det ser ut som om veldig mange har prolemer med å skjønne at man faktisk KAN ha to tankeri hodet på en gang, man kan være både forelder og kongelig uten at folket har noe eierskap til foreldrene og deres valg i den rollen. 
Ditt svar viser jo akkurat det Anne Hold og andre forsøker få frem - noen vil aldri være tilfreds uansett hva de gjør så kanskje det er bedre å rette fokuset og følelsene over til den som har utført handlingene og burde ta ansvar? 

Det uthevede: slik jeg oppfatter det, har de ikke to tanker i hodet samtidig. Haakon er på jobb men sier at han vil hjem til Mette fordi han savner henne. Det snakkes aldri på vegne av kun ofre, men om "inkludert Marius", om familien. Jeg forstår det, men det er ikke å ha to tanker i hodet samtidig.

Endret av PusheenPusheen
Bokstavfeil
  • Liker 12
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Isild skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Folk som aldri før har nevnt kongehuset gjør det nå - opplever det overalt. 

Her også. Dette opptar veldig mange omdagen.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (13 minutter siden):

Ja, de fleste kongelige får jo barn og klarer fint å ta vare på dem uten at det går utover gjerningen de er betalt for å utføre. 
Det kan man dessverre ikke si her hjemme. 

PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Det uthevede: slik jeg oppfatter det, har de ikke to tanker i hodet samtidig. Haakon er på jobb men sier at han vil hjem til Mette fordi han savner henne. Det snakkes aldri på vegne av kun ofre, men om "inkludert Marius", om familien. Jeg forstår det, men det er ikke å ha to tanker i hodet samtidig.

Begge disse svarene vitner jo om at det er mye rikig i påstanden om at uansett hva man gjør eller sier er detnoen som aldri er tilfreds. 

De har sagt at de ønsker alle involverte får hjelp, det inkluderer også ofrene og de har sagt at Nå er vi her på annet oppdrag, da er det også galt.. 

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at 34 prosent av kvinner og 11 prosent av menn oppgir å ha vært utsatt for seksuelle overgrep, og at det anslås at ca 8,2 % av norske kvinner har blitt utsatt for «alvorlig fysisk vold» i nære relasjoner, mens snaut 2 % av menn sier det samme er det kanskje ikke så rart at denne saken opptar mange? 

Kilder: https://www.krisesenter.com/tall-og-statistikk/#toggle-id-2

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/skader/vold/?term=#seksuelle-overgrep-forekomst-blant-voksne

Man kan også legge til alle familier som har et medlem som sliter med rus. I tillegg skal MM og HM bli kongepar for 100% av alle nordmenn.

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt vært en av de som har etterlyst uttalelser fra kongehuset i både MBH-saken og ML/DV-saken. Jeg vet at andre derimot har ment at uansett hva de evt hadde sagt så ville det blitt "vrengt på". 

Men, dette er egentlig ferdig "vrengt" av HM selv. Det er umusikalsk at hovedfokuset tilsynelatende er at Marius skal få hjelp, som om det er synd på han. Nå har saken(e) blitt så stor og stygg at det er ansvarliggjøring og sannferdighet man er opptatt av ift Marius. Han vil garantert få psykiatrisk hjelp og hjelp til avrusning osv. Men det var en klønete ting å fokusere på fra HM nå. Da er det faktisk bedre at han holder munn. 

https://www.seher.no/kongelig/opptatt-av-at-marius-skal-fa-hjelp/82267247

Endret av Isild
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (31 minutter siden):

Jeg minner om at den Danske dronningen i sin tid fjernet en hel rekke privilegier fra folkene som ikke var i direkte arverekkefølge hos det Danske kongehus.

Harald kunne enkelt løst opp i denne situasjonen ved å sette MM og MBH litt på plass, enten ved å redusere MMs apanasje, fjerne privilegier eller lignende. Det har gått helt over styr. Han bør ringe grandkusinen sin i Danmark for å rådføre seg.

Nei, det kan han ikke. Du uttaler deg svært bastant om ting du tar feil om.  Det er ikke kongen som fastsetter apanasjen, og hvilke privilegier er du mener han kan fjerne? Tittelen? Hun blir nå dronning etterhvert uansett. Det kan ikke kongen gjøre noe med.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isild skrev (5 minutter siden):

Jeg har absolutt vært en av de som har etterlyst uttalelser fra kongehuset i både MBH-saken og ML/DV-saken. Jeg vet at andre derimot har ment at uansett hva de evt hadde sagt så ville det blitt "vrengt på". 

Men, dette er egentlig ferdig "vrengt" av HM selv. Det er umusikalsk at hovedfokuset tilsynelatende er at Marius skal få hjelp, som om det er synd på han. Nå har saken(e) blitt så stor og stygg at det er ansvarliggjøring og sannferdighet man er opptatt av ift Marius. Han vil garantert få psykiatrisk hjelp og hjelp til avrusning osv. Men det var en klønete ting å fokusere på fra HM nå. Da er det faktisk bedre at han holder munn. 

Det triste i denne setningen / fokuset er at overgriper skal få hjelp . Ser ikke for meg at fokuset er  at overgriper skal få hjelp , hvis det var deres egen datter som var utsatt for vold / voldtekt . 

• Liker 18
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (18 minutter siden):

Og med det klarte du å vrenge på hans uttalelse.....

Så ja dette er nok et eksempel på at det du klager på er helt rett.

Nå har det vært mye mas om at de skal si noe om marius.  Her stilles haakon et spørsmål om marius, og han svarer  på det. Til og med mer enn det tidligere er gjort. 

Han møter  vite behovet litt, og blir  da møtt med at det han svarer vrenges over til at han kun bryr seg om marius. 

Så lenge det er sånn, så bør de fortsette og holde munn

Dette var ikke sympati, men informasjon 

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (18 minutter siden):

Det er umusikalsk at hovedfokuset tilsynelatende er at Marius skal få hjelp, som om det er synd på han.

Korrekte termer vile vært "straff" og "rehabilitering".

Men kanskje detter er ekstra vanskelig for ham fordi han innser at MBH faktisk ikke kan hjelpes. Hvis han evner å innse det, da.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NiceOrNothing skrev (13 minutter siden):

Det triste i denne setningen / fokuset er at overgriper skal få hjelp . Ser ikke for meg at fokuset er  at overgriper skal få hjelp , hvis det var deres egen datter som var utsatt for vold / voldtekt . 

Nå er det ikke slik at kongehuset bør uttale seg om voldtektsofre, alle den tid disse handlingene ikke er tilstått eller ferdig etterforsket. Kongehuset kan ikke sette seg over/undergrave norsk lov og norsk rettsvesen ved å hoppe til konklusjoner lenge før politisaken er ferdig etterforsket.

Men kongehuset burde ha vært noe mer på banen, uttalt større medfølelse og satt større fokus ikke bare på "alle involverte"  noe som da åpenbart inkluderer MBH, men også spesifikt på ofrene i dette sakskomplekset.

"Dette sakskomplekset er ikke ferdig etterforsket, men kongehuset ønsker likevel å meddele at vold i nære relasjoner og vold mot kvinner er et stort samfunnsproblem. Kongehuset ønsker å uttrykke medfølelse og sympati for alle kvinner som utsettes for slike handlinger."

Endret av Rastebenk
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (12 minutter siden):

Nei, det kan han ikke. Du uttaler deg svært bastant om ting du tar feil om.  Det er ikke kongen som fastsetter apanasjen, og hvilke privilegier er du mener han kan fjerne? Tittelen? Hun blir nå dronning etterhvert uansett. Det kan ikke kongen gjøre noe med.

Kongen synes å ha forsømt sin plikt i det å rettlede/ korrigere der hvor det måtte være behøvelig. Hvorfor han ikke har gjort dette er uforståelig, men det er muligens en misforstått kjærlighet til sin familie. Kjærlighet og omsorg er også å korrigere, både vennlig og som det å kreve noe. 

MM er kommet i en situasjon hvor hun må velge mellom det å fylle rollen som kronprinsesse eller mor til en voksen mann, MBH. Når katastrofen er blitt så komplett ser jeg det som utfordrende og umulig å kombinere dette ved å leve tett på ham. Kongehuset er allerede påført en skade som kun kan rettes opp ved at MM og HM offisielt tar avstand fra de straffbare handlingene som MBH har innrømmet, og de han måtte bli dømt for når den tid kommer. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (54 minutter siden):

Jeg minner om at den Danske dronningen i sin tid fjernet en hel rekke privilegier fra folkene som ikke var i direkte arverekkefølge hos det Danske kongehus.

Harald kunne enkelt løst opp i denne situasjonen ved å sette MM og MBH litt på plass, enten ved å redusere MMs apanasje, fjerne privilegier eller lignende. Det har gått helt over styr. Han bør ringe grandkusinen sin i Danmark for å rådføre seg.

Nå har det blitt hevdet misbruk av makt, at de har så mye makt og blir forskjellsbehandlet,  og regler ikke gjelder for dem.

Med ditt innlegg her ber du de bruke makt de ikke har. 

Det er saten som bestemmer hvor mye kongehus budsjettet skal være på, pg hvor mye apanasjene skal være på. Så da må du rette den kritikken, mot de som faktisk bestemmer det og besitter slik makt

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan man nesten kjenne eimen av fotformsko og uflidde kriminologer som akker og uffer seg over at det ropes om straff når når han egentlig bare trenger en god klem og et varmt og tolerant fellesskap rundt seg som vil han vel. 

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

førti skrev (8 minutter siden):

Korrekte termer vile vært "straff" og "rehabilitering".

Men kanskje detter er ekstra vanskelig for ham fordi han innser at MBH faktisk ikke kan hjelpes. Hvis han evner å innse det, da.

Jeg tenker det er naivt å tro at å «få hjelp» vil endre MBH. Rehabilitering er knyttet til rusavhengighet, men vold og trusler må ikke forklares med rusmisbruk. Å være rusmisbruker er ikke ensbetydende med å bli voldelig. 

Det er mye voldshistorikk i MBH sin biologiske familie. Å endre adferd og holdninger, og å kontrollere sinne er ingen enkel terapi. Lille M er blitt en kriminell mann på 27 år som lar seg forsvare av en kontroversiell gangsteradvokat. 

HM snakker om at det er «alvorlige anklager M har fått rettet mot seg». Jeg vil tro at hans kjennskap til M sine utfordringer gjennom eksempler som rasering av leilighet og hus på Skaugum som han jo MÅ kjenne til,  det faktum at han er blitt varslet om vold fra tidligere samboere og sikkert mange andre tilfeller offentligheten ikke vet om gjør at han nok tenker sitt. 

Da tenker jeg han må forstå at når han uttaler seg blir det merkelig for folk flest å høre om hvordan det har vært og fremdeles jobbes med at M skal få hjelp. Faktum er at han er siktet for alvorlige kriminelle handlinger, og er varetektsfengslet. Da snakker vi om kriminalitet, og ikke problemer med rus. 

Folk har selvsagt forståelse for at dette er vanskelig for HM og hans familie. Det rare er at når han uttaler seg, er det utelukkende som familiefar.  Han intervjues imidlertid  i form av å være Kronprins og vår neste regent, ikke som familiefar. HM forteller at han savner kona, og at de har og fortsatt jobber med å skaffe hjelp til stesønnen. Og har tillit til at politi og rettsapparat gjør jobben sin. Kronprinsen, han er totalt fraværende. 

• Liker 14
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DittHåp skrev (15 minutter siden):

Her kan man nesten kjenne eimen av fotformsko og uflidde kriminologer som akker og uffer seg over at det ropes om straff når når han egentlig bare trenger en god klem og et varmt og tolerant fellesskap rundt seg som vil han vel. 

Har kun sett kvinner forsvare/bortforklare/stakkarsliggjøre denne karen. Søsteren hans har hatt det bedre og det ble han gal av, etc.

Alle menn i landet vet at han er kriminell, ond og må kastes i fengsel.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DittHåp skrev (20 minutter siden):

Noe av det beste jeg har lest her inne, og du har helt rett 😅

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Jeg opplever tvert imot at absolutt alle er opptatt av dette jeg. Folk prater om det på jobben, i butikken, på treningssenteret - overalt. Det opptar ikke all tid selvsagt, men de jeg møter på har veldig mange meninger om monarkiet vårt i disse dager. Det har blitt "snakkis".

Jeg også opplever at svært mange er engasjert i denne saken.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpen som vanlige foreldre anbefales i sånne situasjoner, spesielt de som omhandler rus, er at man skal flytte personen så langt vekk at hen må ta egne valg og stå på egne ben. Altså ikke ferie i Italia, shopping i London og voldtekt i høreavstand til hovedhuset.

Vil man ha en voldelig voldtektsmann i nærheten av Norges fremtidige dronning når hun kommer hjem? Realiteten er at Marius aldri har opplevd å stå på egne ben, det bør han 'hjelpes' til.

Endret av 1600
  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...