Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Alt hva kronprinsparet har visst og alt hva de ikke har gjort … de er ikke den vanlige mann i gata og har 140 ansatte i hoffet. Der bør det vel være en eller flere som kunne komme med gode råd eller veiledning angående håndteringen av alt dette. Men de har antagelig tatt sine egne valg, som tydeligvis er å dysse ned de store problemene med M ….

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jobbermedbarn skrev (35 minutter siden):

Uffameg. Medavhengighet er nok et stikkord her. Og handlingslammelse når ballongen sprakk. Det er jo bare fryktelig tragisk for alle dette her. Vi vet jo heller ikke hva de har gjort når de har fått vite om disse voldsepisodene. Det jeg også tenker er at det er veldig rart hvis ikke familien også har opplevd episoder med aggressiv oppførsel. Det er helt forferdelig at disse jentene måtte oppleve dette når det var kommunisert slik oppførsel før, men jeg vil ikke gi noen ansvaret, dette er så komplekst. 

Men når det gjelder tillit i forhold til den jobben de har foran seg som Norges overhoder, der tenker jeg man kan gjøre seg noen betraktninger nå. De har en jobb å gjøre der etter at straffesaken er over. 

Det virker ganske opplagt  at de pga jobben eller den offentlig rollen har prøvd å skjule eller legge lokk på ting rundt Marius . Det er nok delvis derfor de har latt han bo på Skaugum også for å ha litt mer kontroll på en sønn som er ute av kontroll og beskytte mot at media finner ut og  minimere skade osv. Jeg tror faktisk de har vært klar over at Marius sliter med rus og kan være i voldelig i minst 7 år. Da MM på 20årsdagen til MBH ba pressen om å ikke skrive om han. 

Jeg lurer også på om London turen kan ha vært et siste forøk på å få Marius på rehab men at de mislyktes fordi Marius ikke vil. 

Endret av FruR
  • Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
pøbelsara skrev (6 timer siden):

Til det første: jo. Selvsagt. Men det er veldig lett å være etterpåklok.

Til det andre: tja. Jeg antar at se ikke planla å starte et forbryterkartell, så kanskje et feilslått forsøk på å få MBH til p føle seg inkludert?

Eller kanskje de ikke er veldig smarte mennesker og/eller har veldig dårlige rådgivere. Her er alt mulig, vi spekulerer alle i vei.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Isild skrev (26 minutter siden):

Til det siste: Jeg tror heller ikke Haakon og Olav hadde akseptert dette. Kongehuset vårt er ikke spesiellt gammelt, og på få generasjoner henger nå tillitsforholdet mellom de og folket i en svært tynn tråd.

De valgene Märtha Louise og Haakon Magnus har gjort har direkte og indirekte ført til at monarkiet er i krise. Det virker desverre også som kongehuset ikke lenger vil ha noe med oss (folket) å gjøre. 

Haakon er i min bok den mest imponerende regenten i moderne tid globalt. Er bare så trist å se hvordan arven etter han ikke forvaltes. 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (32 minutter siden):

Enig i første. Men det må også jobbes mye med voldsutøvere (på systemnivå, og jobbes med andre risikoforebyggende tiltak) om vi skal redusere vold i nære relasjoner.

Ingen mening om siste. Altfor fragmentert "innsikt" i saken.

Greit å ikke kunne ta stilling basert på fragmenter fra media bildet. Jeg syns jeg ser et tydelig bilde, du føler ikke det samme, helt greit det. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Jeg må være svært ulik MM og HM , for meg var det ikke noe som helst problem å anmelde den voldelige rusmisbrukeren i familien. Like nær slekt som det de er. Jeg kunne virkelig ikke se på hva vedkommende gjorde mot andre.

Husker godt at da jeg gikk til politiet, så stoppet de meg et øyeblikk i det jeg fortalte : "Vil bare informere om at hvis du forteller "for mye" så er vi pliktig til å opprette sak". 

Så det gjorde de. Jeg fortalte som det var. 

MM har ikke gått til politiet da hun fikk melding av JS med andre ord. Da ville de opprettet sak, det har de ikke gjort. Jeg finner ingen grunn til å tro at JS lyver. Tvert imot så har jeg fått nok av at det i veldig mange saker snur seg til å bli "stakkars" voldsmann og å mistro ofre. 

Det er jo slike ting MM skulle kjempe på vegne av voldsutsatte kvinner for?? Bli hørt, bli trodd, få hjelp. 

Jeg klarer ikke å tenke annet enn at det har vært en tung avveining ift å beholde fasade her, dysse ned, "prate med", flytte han til Skaugum osv. De snakket nok om etter sms`n fra JS, at det måtte holdes innenfor det kongelige "fort" (for det er et fort de har blitt) 

De ønsket å ordne opp selv, og jeg tror det handlet mer om damagecontrol enn medavhengighet. Så har jeg sagt det. Jeg kjenner medavhengige. De er ganske brutt ned. 

JA!!!

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Fremmed fugl skrev (2 timer siden):

Flott. Så da er vi enige at plikten som pårørende til en voldsmenn er å sikre ofrene for denne mannen. 

Plikt til  pårørende faktisk....

• Nyttig 2
Skrevet

I denne artikkelen står det litt mer om N sine uttalelser. Og ar samtalen handlet om rusproblemer.  

https://www.tv2.no/underholdning/varslet-kronprinsparet-om-hoiby/17178899/

I lydopptaket  med politiet  sier marius selv at han skal på en "liten ferie" 

Så etter N har snakket med kronprinsparet, er politiet på han og han snakker med dem om at han skal på rehab.

https://www.seher.no/kongelig/jeg-skal-pa-en-liten-ferie/81925916

• Nyttig 4
Skrevet (endret)
Eyr skrev (10 minutter siden):

Hvorfor valgte hun å ikke fortelle om volden hvis det er en så raus og fin familie? 🤔 For min del virker det som at MM groomer svigerdøtrene sine også.

Jeg tenkte litt det samme. Men nå må vi ikke gå i fellen å kritisere noe som helst vedr. de som er ofre i saken. Det er viktig. NH er storsinnet, og det har hun lov til å være. Så må vi huske at MM og HM har en høy status, også i miljøer som NH ferdes i. Det er ikke noe karriere-boost å legge seg ut med landets framtidige power-couple nr. 1. 

Ellers kan man se at NH har hjulpet veldig mange andre ofre for vold i nære relasjoner - og det er helt supert, det nytter å snakke, uansett når man er klar til å gjøre det! MM og HM har valgt å ikke snakke om det, de man kunne forvente at nettopp gjorde det.

Synes også at troverdigheten framstår 100 pst. når man nå vet at hun heller ikke har snakket ut for å skulle "ta" noen. Knallbra, Nora!

"– Du må samle opp alle bitene av deg selv og forsøke å starte på nytt. Søk hjelp. Snakk med en venninne, et familiemedlem eller en psykolog. Det er et skritt i riktig retning, er Hauklands tydelige råd.

Til voldsutsatte kvinner vil hun si:

– Jeg tror mange står i det samme, men føler seg veldig alene. Det er de ikke. Det er hjelp å få."

Endret av Déjà vu
  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Déjà vu skrev (9 minutter siden):

Jeg tenkte litt det samme. Men nå må vi ikke gå i fellen å kritisere noe som helst vedr. de som er ofre i saken. Det er viktig. NH er storsinnet, og det har hun lov til å være. Så må vi huske at MM og HM har en høy status, også i miljøer som NH ferdes i. Det er ikke noe karriere-boost å legge seg ut med landets framtidige power-couple nr. 1. 

Ellers kan man se at NH har hjulpet veldig mange andre ofre for vold i nære relasjoner - og det er helt supert, det nytter å snakke, uansett når man er klar til å gjøre det! MM og HM har valgt å ikke snakke om det, de man kunne forvente at nettopp gjorde det.

Synes også at troverdigheten framstår 100 pst. når man nå vet at hun heller ikke har snakket ut for å skulle "ta" noen. Knallbra, Nora!

"– Du må samle opp alle bitene av deg selv og forsøke å starte på nytt. Søk hjelp. Snakk med en venninne, et familiemedlem eller en psykolog. Det er et skritt i riktig retning, er Hauklands tydelige råd.

Til voldsutsatte kvinner vil hun si:

– Jeg tror mange står i det samme, men føler seg veldig alene. Det er de ikke. Det er hjelp å få."

Ja, det var ikke ment som kritikk til Nora. Bare tankefull… 

Skjønner godt at det maktforholdet der ikke er lett. 

Ja, hun har vært skikkelig tydelig og god på det!🥳 Godt jobba selv med dritten hun garantert får.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Justlooking skrev (36 minutter siden):

Takk, Sigrid Hvidsten. Denne var god og bør tas til ettertanke av norsk media i sin helhet. 
Forøvrig: Nora Haukland viser en enorm kløkt og klasse i måten hun håndterer og uttaler seg om dette her. Fy søren for en bra dame 💪👏

Endret av missLynch
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Skrevet
Eyr skrev (24 minutter siden):

Ja, det var ikke ment som kritikk til Nora. Bare tankefull… 

Skjønner godt at det maktforholdet der ikke er lett. 

Ja, hun har vært skikkelig tydelig og god på det!🥳 Godt jobba selv med dritten hun garantert får.

Her insinuerer du ting, som er ganske nedlatende. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Problemet (med) Marius er volden...mangel på sinnemestring...agressjon. Ingen rusbehandling vil fjerne dette. Kun riktig medisinering og behandling. Det som psykiatrien har til felles med rusomsorg er at det er frivilling. Dessverre. Kronprinsparet bør være takknemlig for at katten er ute av sekken før MHB ender opp som endel av statistikken: menn som tar livet av partneren sin. Som jeg ser det så er der kun en løsning. Fengselstraff hvor behandling er en del av opplegget. Og at Krompen med partner tvinger poden til å ta del i behandling og straffe ham økonomisk (bla ved å frata ham fremtidige dyre gaver, evt pengestøtte, gratis bolig ) Hvis han nekter hjelp fra psykiatri og annen behandling. Hvis Kongehuset skal klare å bestå så må de faktisk elimimere faren for at det ender med tap av liv. Familiemedlems eller fremtidig partners. Noen vil mene at dette er å overdramatisere, men dem av oss som har opplevd, eller sett resultat av manglende intervensjon mot sånne individer vet at det skjer. Med ganske allminnelige mennesker.

Endret av Sølvkatt
  • Liker 5
  • Nyttig 15
Skrevet
Sølvkatt skrev (8 minutter siden):

Problemet (med) Marius er volden...mangel på sinnemestring...agressjon. Ingen rusbehandling vil fjerne dette. Kun riktig medisinering og behandling. Det som psykiatrien har til felles med rusomsorg er at det er frivilling. Dessverre. Kronprinsparet bør være takknemlig for at katten er ute av sekken før MHB ender opp som endel av statistikken: menn som tar livet av partneren sin. Som jeg ser det så er der kun en løsning. Fengselstraff hvor behandling er en del av opplegget. Og at Krompen med partner tvinger poden til å ta del i behandling og straffe ham økonomisk (bla ved å frata ham fremtidige dyre gaver, evt pengestøtte, gratis bolig ) Hvis han nekter hjelp fra psykiatri og annen behandling. Hvis Kongehuset skal klare å bestå så må de faktisk elimimere faren for at det ender med tap av liv. Familiemedlems eller fremtidig partners. Noen vil mene at dette er å overdramatisere, men dem av oss som har opplevd, eller sett resultat av manglende intervensjon mot sånne individer vet at det skjer. Med ganske allminnelige mennesker.

Han har bare hatt flaks mtp at han ikke er blitt drapsmann allerede. Kvelning er det mest risikable du gjør, og spesielt i fylla og rusa. Snakk om millimeter og sekunder i forskjell på liv og død. Og som jeg skrev tidlig i tråden, det at han tar kvelertak, og ikke bare en gang, sier mye, fordi det krever en helt egen personlighet, krever at man mangler noen sperrer som så godt som alle har. Å miste hodet og reagere i affekt, selv om mange kan gjøre det, så vil de aller færreste ende med å ta kvelertak, fordi det er noen innebygde sperrer i oss. Nettopp pga risikoen…

• Liker 15
  • Nyttig 12
Skrevet
Sølvkatt skrev (9 minutter siden):

På generelt  grunnlag så øker det du har problemer med når du har vært rusavhengig en tid.

Så har du lett for agg er man mer utsatt for å bli voldelig  i rus. Men man kan ha kontroll nykter. 

Så hvis volden er knyttet opp mot rus kan mye være gjort iht å bli rusfri. 

Noen er kun voldelig under rus. Også på øl.

• Liker 4
Skrevet

Han burde bare bli sendt i fengsel….sone en dom. Uansett er det bevis nok, åsted og bilder. Og beskrivelser av hans oppførsel, som han til dels nekter for. Men hvem tror på han? Ingen. Absolutt ingen. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Mizzy skrev (8 minutter siden):

Han burde bare bli sendt i fengsel….sone en dom. Uansett er det bevis nok, åsted og bilder. Og beskrivelser av hans oppførsel, som han til dels nekter for. Men hvem tror på han? Ingen. Absolutt ingen. 

En kort soning forandrer ingenting. Da er det ut etter 6 mnd (opptimistisk mht evt dom) og vær-så-god neste). All form for understøttelse fra familien på Skaugum må fjernes dersom han nekter behandling for rus og sinnemestring (herunder RIKTIG medisinering for de psykiske diagnosene han sier han har). Hvis mannen er så psyk(opatisk) som handlingene vitner om så hjelper det verken med fine ord eller overtalelse. Og "noen" må virkelig dunke det inn hos de voksne på slottet.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

jeg tror på eksene.

Jeg liker artikkelen i Aftenposten nå om nora h veldig godt, jeg tenker den gir et godt bilde av hvordan det har vært for NH, og ikke minst beskriver hun veldig godt hva som er problemet  i denne saken, og dynamikken som er i spill. Hun plasserer problemet der det faktisk er - hos MBH.

https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9vxl/nora-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoeiby-i-et-moete-i-fjor-sommer

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

jeg tror på eksene.

Jeg liker artikkelen i Aftenposten nå om nora h veldig godt, jeg tenker den gir et godt bilde av hvordan det har vært for NH, og ikke minst beskriver hun veldig godt hva som er problemet  i denne saken, og dynamikken som er i spill. Hun plasserer problemet der det faktisk er - hos MBH.

https://www.aftenposten.no/norge/i/xm9vxl/nora-haukland-varslet-kronprinsparet-om-hoeiby-i-et-moete-i-fjor-sommer

Kan også  fa legge til denne. Der nevnes det innholdet i noen av de to podcastene jeg har linket til. En fra i sommer og en i våres.  Begge før Frogner hendelsen.

https://www.dagbladet.no/kjendis/matte-vekk/81790212

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...