Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AprilLudgate skrev (23 minutter siden):

Ikke for å forsvare….

Hva konkret tenker dere kronprinsparet kunne gjort for å hindre en voksen mann i å mishandle i relasjoner? 

At de visste dette betyr ikke at man klarer regulere andres atferd. Sånn generelt. 

Det som ER absurd kritikkverdig er jo hans bostedssituasjon med sin omgangskrets - den er helt uakseptabel.

Jeg tror - at han har flere diagnoser de vet om - de vet ikke sine arme råd.

Samtidig har åpenbart ikke Ingrid Alexandra visst et kvekk, da ville hun aldri uttalt i media at «storebror er stort forbilde». Nå gjemmer hun seg jo bort så lenge hun kan i forsvaret helt åpenbart. Den forlengede greia der var ikke BARE trivsel. 

Neei, hva de kunne gjort?
Advart kjæresten? Skrudd igjen pengekranen? Inndratt diplomatpasset?

Ikke gitt ham adgang til Skaugum der van inviterte HA-medlemmer på fest, ikke kjøpt eneboligandel for ham og latt ham beholde gevinsten, ikke bedt media la ham være i fred, ikke dratt ham med på kongelige fester og fiffen i utlandet.

Men de burde begynt for lenge siden, med en oppdragelse uten jetset-liv, men plikter, ansvar og veiledning til å finne sin vei. Skiturer og fjellturer, sommerjobber og arbeid med frivillighet mot lommepenger. Slik ressurssterke foreldre inkludert andre kongelige gjør. Ingen andre har hatt denne type problemer. 

Å late som om kronprinsparet har vært maktesløse er siste halmstrå for rojalister, men det mener jeg er feil. Det er det samme som å si at bare gener teller, og miljø og oppdragelse ikke har noe å si. 

Nå var det vel MBHs lojalitet IA fremhevet spesifikt. Bare synd det er lojalitet til dårlige venner han har vist, feks i sine samtaler med politiet. 

Endret av O Rakel
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 17
Gjest NordreSving
Skrevet

Slik saken står nå så har ikke MBH innrømmet vold mot JS. Men MM og HM har altså visst og kunne vitnet om det de har visst. Om det finnes et rettferdig bein i kroppen, så vitner de om det de vet. Nå må de innse at de ikke lenger kan beskytte MBH. Det handler om moral rett og slett. 

Det er det ultimate sviket, rett og slett. Og mye tyder på at de kunne hatt omsorg for nye kjærester og fortalt om voldsrisikoen. Eller er har de ikke trodd på JS? Er det strutsementaliteten som har slått til? 

Skrevet
Sgirl skrev (6 minutter siden):

I fare for å gjenta meg selv: noe av det verste her, er hvordan de lar Julianne stå forsvarsløs og få beskyldninger rettet mot seg. Det riktige her ville ha vært at mm og haakon lot seg avhøre. Og det skulle vært gjort for lenge siden! I stedet beskytter de ham, igjen og igjen. Dette sender overtydelige signaler om at voldsoffer ikke skal tas seriøst, men heller usynliggjøres. Er det slike folk vi vil skal representere landet, ikke minst tatt i betraktning alle de kvinner som har vært mishandlet og drept av sine partnere de siste årene? 

Enig. De har mulighet til å stå opp for ofrene. De har VISST. 

🤢

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet

Kan forstå at en mor vil beskytte barnet sitt, men en må kunne se at sitt eget avkom ikke alltid er perfekt. At lille M har vokst opp så privilegert at det er kvalmt, og har blitt så til de grader bortskjemt på alle nivå i livet er det ingen tvil om. MM er så til de grader sveiseblind når det kommer til hva den bortskjemte drittungen driver med at det er en skam. Tror ikke eplet har ramlet så langt fra stammen her - tror faktisk at det fortsatt henger godt fast på treet…..og råtner….

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Da kan det iallefall tyde på at de ikke har visst så mye om det heller før hun tok kontakt og fortalte om det,  litt over 6mnd etter bruddet. Og mens han var sammen med N. 

Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Satt akkurat å hørte på en podcast om nora fra i vår. Der nevner hun hvor mye hjelp hun har fått fra MM og mye støtte hun har fått.  Riktignok ønsker hun ikke utdype dette, pga faren for at ddt hun sier kan bli vridd på i media. Denne er uren innlogging, om du er i den. 

Jeg sier ikke at MM ikke nødvendigvis har tatt dumme valg på enkelte ting. Men å gå rett i å tenke værste mening, umiddelbart,  syntes jeg det er en viss urettferdighet rundt.

Hva samtalen og hvordan samtalen foregikk på, sier artikkelen veldig lite om. Uansett er det den voldsutsatte som må anmelde sånt til politiet.  Hva som førte til at J valgte å ikke gjøre det tidligere er også like uvisst. 

for det vi vet kan MM ha oppfordret henne til å anmelde det, og at de ønsker hun går i avhør og uttaler seg der om det. 

eller motsatt,  at hun fikk overtalt henne til å la det ligge

eller 3 alternativ ingen av delene. 

https://www.listennotes.com/podcasts/730no/nora-haukland-Kf1uvW0UcPx/

Nei. Hun har aldri oppfordret JS til å anmelde dette. De fulgte ikke opp det hun fortalte til kronprinsessen og kronprinsen. 

Vedr. MM sin kontakt med NH. Så får man håpe at ikke NH også fortalte om mishandling fra sønnen, og at MM "hjalp" henne på samme måte som hun responderte på JS sitt varsel.

Vi vet jo at det da ikke ble håndtert på noen måte som utgjorde noen som helst konsekvens for sønnen.

Å godsnakke med ofre, uten å melde tilbake at det blir håndtert utover dette. Er det samme som å legge til rette for at mishandlingen kan fortsette med nye ofre.

• Liker 16
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Da kan det iallefall tyde på at de ikke har visst så mye om det heller før hun tok kontakt og fortalte om det,  litt over 6mnd etter bruddet. Og mens han var sammen med N. 

Det spiller ingen rolle. Når de først fikk vite, så burde de ha hjulpet henne å anmelde, de burde ha gått i dialog med henne, istedenfor å gang på gang avvise, de burde ha advart N, og de burde ha fjernet deres voldelige sønn fra alt som heter kvinnfolk. 

• Liker 12
  • Nyttig 10
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Nå må du virkelig gi deg altså. Skam deg. Bare skam deg.

Aftenposten har dokumentasjon (vet du hva det er?) på at JS ved flere anledninger forsøkte å komme i kontakt med kronprinsparet. De uttrykte litt sympati, men ellers gjorde de ingenting. INGEN TING.

At det går an å forsvare noe sånt går over min fatteevne.

Ja, det er nok med slik tåkelegging nå.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing, latterliggjøring og spekulasjoner.

Sol, admin.

Skrevet

Jeg har ikke ord. Så kan man argumentere for at det fortsatt er en mulighet for at det finnes noen forklaringer som nyanserer bildet, men den er faen meg mikroskopisk nå! Og om turen til London er noe annet enn Rehab eller tilsvarende… da er toget gått samme faen hva som kommer fram av «formildende» omstendigheter. Og jeg får lyst til å sende JS blomster, fy faen for en tøff dame. Fy faen. Jeg håper hun får all den hjelpen hun trenger, både til å bearbeide fortiden og å stå i dette som skjer nå. Da hun varslet MM var MBH altså allerede sammen med NH. Så da melder jo spørsmålet seg: hva foretok de seg i så måte?! 

Det er faktisk nesten umulig å fatte det som skjer i denne saken. Om MM er en klassisk enabler som beskytter godgutten uansett, ja da er HM såpass veik at da er vi igjen tilbake til rikets sikkerhet og sikkerhetsrisiko… Det eneste som egentlig kan «forsvare» MM og HM nå er jo om det har vært trusler osv involvert. Men da er vi tilbake til at sikkerheten rundt dem er en vits, og at de uansett utgjør en sikkerhetsrisiko når de har endt opp med å bli satt i og bli i en situasjon der det kan skje. Jeg kan ikke skjønne hvordan vi nå kan komme ut av dette med et kronprinspar som kan bli kongepar. Og nå kan jeg heller ikke se at en skilsmisse kan berge HM som kommende regent. Vi er i full fart mot en gigantisk konstitusjonell krise, og det samtidig som verden aldri har vært mer ustabil rundt oss. Fytti satan… 

Og så er det to mennesker det er synd på oppi dette, i tillegg til ofrene. Det er Ingrid Alexandra og Sverre Magnus. Om vi skal besinne oss noe i omtalene av MM og HM så er det av hensyn til dem, for de to er tross alt uskyldige oppi dette, har vært mindreårige det aller meste av tiden dette har pågått, og jeg tenker at takk Gud for at de begge akkurat er blitt gamle nok til «flytte hjemmefra» før dette sprakk. For dette må være ille for de to. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Gjest NordreSving
Skrevet

Gjennom oppveksten har MM fått vite om andre menneskers bekymring omkring hans oppførsel. Og hun unnskylder og mener at man ikke kan ha forventninger. 

Spol frem til 2023, når exkjæresten forteller om vold. Hvordan håndterer hun det? 

Spol frem til varsel om pågripelse, hvor hun bruker info for å varsle sin sønn om det forestående. Og det forsvinner et simkort. 

Det er så hinsides misforstått rolleforståelse som mor. 

Skrevet

Så de ble fortalt om volden hun var blitt utsatt for etter det ble slutt, men ikke fulgt opp henvendelsene. Hva ligger i det? Snekkestad har vært i flere avhør, hvorfor har ikke politiet innkalt kronprinsparet hvis hun har fortalt dette i avhør? Han er under etterforskning for partnervold mot ytterligere to kvinner han var sammen med etter Snekkestad, der han har innrømmet vold mot siste partner. Har dette også vært kjent, uten at de har fulgt opp avvergingsplikten? (undring, vites ikke..). Mange spørsmål..

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (10 minutter siden):

Satt akkurat å hørte på en podcast om nora fra i vår. Der nevner hun hvor mye hjelp hun har fått fra MM og mye støtte hun har fått.  

Jeg sier ikke at MM ikke nødvendigvis har tatt dumme valg på enkelte ting. Men å gå rett i å tenke værste mening, umiddelbart,  syntes jeg det er en viss urettferdighet rundt.

for det vi vet kan MM ha oppfordret henne til å anmelde det, og at de ønsker hun går i avhør og uttaler seg der om det. 

Skulle kanskje bare mangle om ikke MM ga Nora støtte. MM visste at Marius var voldelig mot sin forrige kjæreste. 

Og det er vanskelig å tro at MM anbefalte Juliane å anmelde, når det står i Aftenpostens artikkel (se tidligere link) at kronprinsparet ikke fulgte opp Julianes melding om at Marius hadde vært voldelig mot henne.

(Jeg klippet bort de delene av innlegget ditt som jeg ikke kommenterte)

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Ninaen skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke ord. Så kan man argumentere for at det fortsatt er en mulighet for at det finnes noen forklaringer som nyanserer bildet, men den er faen meg mikroskopisk nå! Og om turen til London er noe annet enn Rehab eller tilsvarende… da er toget gått samme faen hva som kommer fram av «formildende» omstendigheter. Og jeg får lyst til å sende JS blomster, fy faen for en tøff dame. Fy faen. Jeg håper hun får all den hjelpen hun trenger, både til å bearbeide fortiden og å stå i dette som skjer nå. Da hun varslet MM var MBH altså allerede sammen med NH. Så da melder jo spørsmålet seg: hva foretok de seg i så måte?! 

Det er faktisk nesten umulig å fatte det som skjer i denne saken. Om MM er en klassisk enabler som beskytter godgutten uansett, ja da er HM såpass veik at da er vi igjen tilbake til rikets sikkerhet og sikkerhetsrisiko… Det eneste som egentlig kan «forsvare» MM og HM nå er jo om det har vært trusler osv involvert. Men da er vi tilbake til at sikkerheten rundt dem er en vits, og at de uansett utgjør en sikkerhetsrisiko når de har endt opp med å bli satt i og bli i en situasjon der det kan skje. Jeg kan ikke skjønne hvordan vi nå kan komme ut av dette med et kronprinspar som kan bli kongepar. Og nå kan jeg heller ikke se at en skilsmisse kan berge HM som kommende regent. Vi er i full fart mot en gigantisk konstitusjonell krise, og det samtidig som verden aldri har vært mer ustabil rundt oss. Fytti satan… 

Og så er det to mennesker det er synd på oppi dette, i tillegg til ofrene. Det er Ingrid Alexandra og Sverre Magnus. Om vi skal besinne oss noe i omtalene av MM og HM så er det av hensyn til dem, for de to er tross alt uskyldige oppi dette, har vært mindreårige det aller meste av tiden dette har pågått, og jeg tenker at takk Gud for at de begge akkurat er blitt gamle nok til «flytte hjemmefra» før dette sprakk. For dette må være ille for de to. 

Egentlig så aner vi jo ikke hvem disse folka er. De har tydeligvis en fasade og en annen personlighet bak fasaden. Det kan jo gjelde hele familien for alt vi vet. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Så de ble fortalt om volden hun var blitt utsatt for etter det ble slutt, men ikke fulgt opp henvendelsene. Hva ligger i det? Snekkestad har vært i flere avhør, hvorfor har ikke politiet innkalt kronprinsparet hvis hun har fortalt dette i avhør? Han er under etterforskning for partnervold mot ytterligere to kvinner han var sammen med etter Snekkestad, der han har innrømmet vold mot siste partner. Har dette også vært kjent, uten at de har fulgt opp avvergingsplikten? (undring, vites ikke..). Mange spørsmål..

Var det ikke det de prøvde på ved å kalle inn MM til avhør? Som det sies hun har rett til å si nei til? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
NordreSving skrev (3 minutter siden):

Gjennom oppveksten har MM fått vite om andre menneskers bekymring omkring hans oppførsel. Og hun unnskylder og mener at man ikke kan ha forventninger. 

Spol frem til 2023, når exkjæresten forteller om vold. Hvordan håndterer hun det? 

Spol frem til varsel om pågripelse, hvor hun bruker info for å varsle sin sønn om det forestående. Og det forsvinner et simkort. 

Det er så hinsides misforstått rolleforståelse som mor. 

Må huske at "eksperter" mener hun reagerte som en hvilken som helst mor .. 

Alle mødre blir varslet i forkant av sønnens pågripelse, sant?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Var det ikke det de prøvde på ved å kalle inn MM til avhør? Som det sies hun har rett til å si nei til? 

Politiet har vel ikke kalt inn MM? Eller mente du de=JS med advokat?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

At de ikke viderefører dialogen er en ting, Snekkestad har jo sin familie.

Men…..nei. Det er for mange ugreie momenter her fra kronprinsparets side. «Ivareta alle parter».

Say WHAT sa du? Når du vet om Snekkestad? NEI. 
Den trengte de ikke uttale overhodet. 

Kronprinsen trenger heller ikke stille på selfien til londonturen nå. Han kunne dratt uten å sende et ullent signal når han vet saken kommer opp. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (5 minutter siden):

IA og SM må jo ha blitt påvirket av dette gjennom betydelige deler av oppveksten. Det er neppe mulig å skjerme mindreårige søsken fullstendig fra et eldre søsken med et stort rusproblem. Med mindre man kutter kontakten helt, og det har MM og HM beviselig ikke gjort. 

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Jo, bistandsadvokaten til Snekkestad har sendt politiet begjæring om det. Det er de som tar beslutningen, ikke advokaten. Men nå tenkte jeg mer på agering fra politiet på selvstendig grunnlag, utfra avhørene de har tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...