Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Istapp skrev (1 minutt siden):

Kongen avbryter ikke sitt opphold i utlandet, for at HM (kronprinsregent egentlig i disse dagene) og MBH impulsivt vil juleshopping. Vel spinner det lite rundt i toppetasjen på disse familiemedlemmene og rådgiverne virker å ha sagt opp, men så idiotiske handlinger gjennomføres ikke. Kronprinsregenten skulle ledet statsråd i morgen, nå har kongen returnert for å gjennomføre dette selv. Det skyldes ikke juleshopping på HM og MBH!

Som sagt, ingenting overrasker meg lenger når det gjelder disse menneskene. Ting ser ut til å være fullstendig ute av kontroll i den familien.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

På høy tid med rehab. Synes imidlertid ikke MBH har virket særlig motivert for det. Og han har tidligere sagt at han ikke vil oppgi vennene sine. Jeg tror derfor vellykket behandling ligger laaangt frem i tid. 
At det ikke er tegn til at han er innprentet verdier som ansvar, plikt, empati og ydmykhet gjennom oppveksten, hjelper heller ikke.

Fantorangen-Oslo skrev (37 minutter siden):

Nå var HM hodestups forelsket i MM da de møttes og fridde til henne. Og de har fått to flotte barn sammen.

Det samme var kongen i Sonja da han møtte henne den gang og nektet å gifte seg om han ikke fikk henne.  Han stilte et ultimatum til Olav. Han var i lignende situasjon som HM og ville ikke sette sønnen i samme dilemma. 

Men, den ene du nevner her har store rusproblemer. Det er noe helt annet enn den sjamanen som er kommet inn de senere årene. At det er synd på de, spesielt i en alder av 87 år, å se hele korthuset rase sammen på noen få uker er jeg enig i.  Så, noe kunne de ha tatt tak i ja, men dessverre ikke alt. 

Harald måtte vente i ni år. HM uttalte selv at det for ham og MM gikk litt vel fort, fordi oppmerksomheten nesten tvang frem et valg. 

Om ni år var vel lenge, kunne man jo sett an noen år i det minste, som er vanlig, og også slik Margrethe krevde i Danmark. Begge hennes prinser fikk levd ut noen forelskelser før de slo seg til ro. 

Men hele greien viser bare hvorfor det er absurd med et kongehus. En forelsket eller k..t ung mann er bare ikke egnet til å peke ut en nasjons førstedame. Samtidig kan man jo ikke håndheve utgåtte tradisjoner om arrangerte ekteskap heller. 

Endret av O Rakel
  • Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet
pop up bruker skrev (4 minutter siden):

Broren mi døde av overdose. 

Det er mange ulike mennesker i denne tråden, med ulik erfaring og bakgrunn. 

Jeg har ikke følt på et behov eller krav for å nevne min "erfaring" innen rusmisbruk, før det nå ble fremsatt en påstand om at de som debatterer i tråden ikke har erfaring med rus og politi. 

Jeg mener jeg og alle andre kan uttale oss om denne saken helt uavhengig av personlig knytningen til rusmisbruk, da denne saken handler om så utrolig mye mer enn bare det. 

Peronlig erfaring med emnet om debatteres er ikke noe krav, og det ville også lagt en stor stein på ytringsfriheten. 

Det er jeg også enig i. Uavhengig av våre referanser, kan jeg spare meg for utstrakt slarving under en moralsk høyborg (sikter ikke til deg spesifikt).

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (18 minutter siden):

Åja, det var et spørsmål. Svarte før jeg leste. 

Behandling er virkelig på sin plass. Håper det er det som skjer her nå. Mest sannsynlig.

Blir fulgt av sin "pappa" 30 år gammel(!!) voldmann. Kvalmende. Tenker på kvinnene som må årevis i terapi pga han... Kan bli så rusfri han bare ønsker,ENDRER ikke personlighet.

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
Tough cookie skrev (1 time siden):

Er det ikke behandlingssteder her til lands som er gode nok for Marius, slik at han må fly utenlands?

De har jo lagt ned over 100 sengeplasser i HSØ nylig. Det er nok viktigst at han får best mulig hjelp, og da er det norske behandlingsapparatet ikke akkurat best. Mye man kan si om norsk helsevesen, men ROP er vi ikke gode på. Dette er jo forøvrig fantastiske nyheter. Saken om Durek er jo bare tull. Når man skriver under på å la en sjaman fysisk ta på deg under behandling, blir det feil å anmelde det i ettertid

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
M.H85 skrev (Akkurat nå):

Blir fulgt av sin "pappa" 30 år gammel(!!) voldmann. Kvalmende. Tenker på kvinnene som må årevis i terapi pga han... Kan bli så rusfri han bare ønsker,ENDRER ikke personlighet.

Kanskje det var for å sikre seg at han faktisk møtte opp. Jeg har ikke noe problem med at han fikk følge, så lenge han faktisk kommer seg dit han bør være. 

• Liker 11
Skrevet
pop up bruker skrev (8 minutter siden):

Broren mi døde av overdose. 

Det er mange ulike mennesker i denne tråden, med ulik erfaring og bakgrunn. 

Jeg har ikke følt på et behov eller krav for å nevne min "erfaring" innen rusmisbruk, før det nå ble fremsatt en påstand om at de som debatterer i tråden ikke har erfaring med rus og politi. 

Jeg mener jeg og alle andre kan uttale oss om denne saken helt uavhengig av personlig knytningen til rusmisbruk, da denne saken handler om så utrolig mye mer enn bare det. 

Peronlig erfaring med emnet om debatteres er ikke noe krav, og det ville også lagt en stor stein på ytringsfriheten. 

Veldig trist å høre og kondolerer så mye  < 3 

Da tenker jeg også at du hadde reagert om 50 andre helt fremmede kalte moren din for det ene og det andre og kanskje skrevet at du ikke var stort bedre? At du til og med tilba han og så opptil han fordi han var ditt forbilde i en alder av 18? For det er jo det som går igjen i mange av innleggene her. Det er MM det går verst utover her i denne tråden. Det er henne som er spottet på det verste og gjort narr av i alle retninger uansett hva hun gjør og ikke gjør, og ikke selve gjerningsmannen. Hvis det ikke var din mor som er skyld eller årsak til at din bror havnet utpå er det heller ikke rettferdig at hun skulle bli "lynsjet" på en nettside hvor ingen kjente henne eller visste hvor mye hun kanskje hadde kjempet for at han skulle få plass på rehab, holde seg der, skåne søsken, gjemme unna eiendeler for at disse ikke ble stjålet for å skaffe penger osv. Det er det som er hele pointet i det jeg skriver. Edruelige innlegg hvor vi legger ansvaret der det hører hjemme og prøver å tenke oss om et par ganger før vi kaller folk for alt mulig. Da er ikke vi bedre enn han på tlf med seistennullnull noen ganger. Vi alle har vært sinte og irriterte i forskjellige settinger, men ingen har recordet deler og lagt det ut på nett heller. Legg ansvaret der det hører hjemme og tenk på at dette er en blant mange som trenger hjelp og det om han vil eller ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Istapp skrev (32 minutter siden):

Det står ingen plass, men når HM avbryter sine kongelige forpliktelser og kongen vender snuten hjem og avbryter sitt hemmelige ferieopphold, og HM er observert på Londonflyet med MBH, så er de vel ikke så idiotiske at dem skal på juleshopping. Da kan de evnt komme hjem med oppsigelsen av kongetronen!

Den hastighet endringen kan bare skyldes at det er blitt ledig behandlingsplass til MBH. Det hadde derfor faktisk vært klokeste av kongehuset og oppgitt akkurat det, at HM følger MBH til behandling. Det hadde vært totalt fornuftig og forståelig slik situasjonen har vært. Så rimelige og aksepterende hadde den norske befolkningen vært - vi har jo etterlyst handling for år siden og måneder.

Problemet med det siste er at de kan ikke gjøre det (bør i alle fall ikke) hvis MBH nekter dem å gå ut med det, siden akkurat Rehab er helsehjelp. Selv om de ikke er helsepersonell med taushetsplikt så er det ikke svart-hvitt. Men er enig med deg i at det hadde vært det beste ja

• Liker 1
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (30 minutter siden):

En kongelig kan ikke og skal ikke opptre "opprørsk" eller irrasjonell offentlig. Hen skal fremstå "samlet" med empati og sympati. Akkurat nå er det sikkert kaos internt og de er i en situasjon få kan sammenligne seg med. Hva de viser innenfor husets fire vegger får ikke vi innsikt i, og det hadde vi ikke gjort om dette skjedde hjemme hos deg heller. Gråt, frykt, skam, sinne, avmakt og annet hav av følelser har de sikkert både vist og hatt, og har, men noe er privat og annet ikke. Så får de gjøre det de skal og komme med et statement (som de også har gjort subtilt denne uka) foruten det de uttalte for noen uker siden, men en offentlig statement senere. Som jeg skrev tidligere, det er en balansegang her og den det i hovedsak dreier seg om er kanskje ikke i balanse, og da må i hvert fall de rundt forholde seg rolig. 

Du er jo helt på jordet, som om du levde på 1800-tallet. Å være opprørt er ikke irrasjonelt i en slik situasjon, det er faktisk empatisk overfor ofrene. Tvert i mot er det irrasjonelt og lite empatisk å smile, hilse og vinke som om ikke noe har skjedd. De er ikke i nærheten av balanse. Noe av det som gjorde Diana til folkets prinsesse var at hun var autentisk og noe av det folk liker ved kongelige er når de viser at de er beveget. 

Håndteringen er like patetisk som den gang HM ikke ville holde appell ved markeringen etter drapet på Benjamin Hermansen i år 2001 fordi antirasisme var «politisk». Han kan ikke stå for de mest fundamentale menneskerettighetene når det gjelder, det holder med en lunsj med antirasistisk senter eller besøk på et krisesenter en gang i året. 

Endret av O Rakel
  • Liker 9
  • Nyttig 12
Skrevet
O Rakel skrev (6 minutter siden):

På høy tid med rehab. Synes imidlertid ikke MBH har virket særlig motivert for det. Og han har tidligere sagt at han ikke vil oppgi vennene sine. Jeg tror derfor vellykket behandling ligger laaangt frem i tid. 
At det ikke er tegn til at han ikke er innprentet verdier som ansvar, plikt, empati og ydmykhet gjennom oppveksten, hjelper heller ikke.

Harald måtte vente i ni år. HM uttalte selv at det for ham og MM gikk litt vel fort, fordi oppmerksomheten nesten tvang frem et valg. 

Om ni år var vel lenge, kunne man jo sett an noen år i det minste, som er vanlig, og også slik Margrethe krevde i Danmark. Begge hennes prinser fikk levd ut noen forelskelser før de slo seg til ro. 

Men hele greien viser bare hvorfor det er absurd med et kongehus. En forelsket eller k..t ung mann er bare ikke egnet til å peke ut en nasjons førstedame. Samtidig kan man jo ikke håndheve utgitt tradisjoner om arrangerte ekteskap heller. 

Monarki VS republikk får vi ta i en annen tråd. Det er en langvarig og tung debatt som tar minst 30 år med debatter, høringer osv. 

Men, vi har Finland, hvor det det går strålende...men så har vi f eks Monaco...med skandaler på skandaler. Kongefamiliene blir mer og mer utvannet etter hvert som tiden går, men overgangen tar såpass mange år så om jeg lever lenge nok til å oppleve det, kanskje, men da er jeg også så gammel at mine barn og barnebarn skal få involvere seg mer enn meg. Og om det blir så mye rimeligere i dette sløserilandet er jeg heller ikke sikker på, og ikke bare sløseri i alle budsjetter, men også kameraderiet som er ganske transparent for den som følger med litt, så en upartisk president i dette lille, rike landet skal godt gjøres å finne. Pr i dag er Eva Joly den eneste jeg kunne ha tiltro til som kunne funnet en egnet president i lille, rike Norge, det vil fortsatt være en statsminister under denne presidenten..

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (6 minutter siden):

Veldig trist å høre og kondolerer så mye  < 3 

Da tenker jeg også at du hadde reagert om 50 andre helt fremmede kalte moren din for det ene og det andre og kanskje skrevet at du ikke var stort bedre? At du til og med tilba han og så opptil han fordi han var ditt forbilde i en alder av 18? For det er jo det som går igjen i mange av innleggene her. Det er MM det går verst utover her i denne tråden. Det er henne som er spottet på det verste og gjort narr av i alle retninger uansett hva hun gjør og ikke gjør, og ikke selve gjerningsmannen. Hvis det ikke var din mor som er skyld eller årsak til at din bror havnet utpå er det heller ikke rettferdig at hun skulle bli "lynsjet" på en nettside hvor ingen kjente henne eller visste hvor mye hun kanskje hadde kjempet for at han skulle få plass på rehab, holde seg der, skåne søsken, gjemme unna eiendeler for at disse ikke ble stjålet for å skaffe penger osv. Det er det som er hele pointet i det jeg skriver. Edruelige innlegg hvor vi legger ansvaret der det hører hjemme og prøver å tenke oss om et par ganger før vi kaller folk for alt mulig. Da er ikke vi bedre enn han på tlf med seistennullnull noen ganger. Vi alle har vært sinte og irriterte i forskjellige settinger, men ingen har recordet deler og lagt det ut på nett heller. Legg ansvaret der det hører hjemme og tenk på at dette er en blant mange som trenger hjelp og det om han vil eller ikke. 

Jeg har ikke noe behov for å spekulere i hvordan jeg ville følt på ting om jeg var kronpinsesse, eller barn av kronprinsesse. 

Skrevet
pop up bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke noe behov for å spekulere i hvordan jeg ville følt på ting om jeg var kronpinsesse, eller barn av kronprinsesse. 

Du er ikke enten eller her, du er begge deler, Det er det som er problemet. Caset. 

• Liker 1
Skrevet
M.H85 skrev (17 minutter siden):

Men her ser vi da! Først er det gjort narr av HM, at han er både "fomlete", "naiv", og det som er - svarer ikke osv.. Så tar han action, setter mannen (stesønnen) på et fly og får han på rehab, men så er det galt og? Her er det typisk eksempel, nok en gang, på at uansett hva de enn gjør, så blir det jo feil? Ser du ikke det selv? Og hva gjør "pappa"? Hvor er han. Ingen som nevner han. Den du nevner er ste-far som tar affære nå. Ser ut som mange har glemt han har en biologisk far.   

• Liker 12
Skrevet
O Rakel skrev (24 minutter siden):

Du er jo helt på jordet, som om du levde på 1800-tallet. Å være opprørt er ikke irrasjonelt i en slik situasjon, det er faktisk empatisk overfor ofrene. Tvert i mot er det irrasjonelt og lite empatisk å smile, hilse og vinke som om ikke noe har skjedd. De er ikke i nærheten av balanse. Noe av det som gjorde Diana til folkets prinsesse var at hun var autentisk og noe av det folk liker ved kongelige er når de viser at de er beveget. 

Håndteringen er like patetisk som den gang HM ikke ville holde appell ved markeringen etter drapet på Benjamin Hermansen i år 2001 fordi antirasisme var «politisk». Han kan ikke stå for de mest fundamentale menneskerettighetene når det gjelder, det holder med en lunsj med antirasistisk senter eller besøk på et krisesenter en gang i året. 

Orakelet, jeg synes du er perfekt til å vise akkurat den du er og det er toppers, as usual. Ingen overraskelser.

Du tenker ikke at de er på oppdrag og må oppføre seg deretter. Det hadde tatt seg fint ut å få et offentlig sammenbrudd. Noe helt annet er hva som skjer på kammerset eller back-office eller hjemme innenfor huset fire vegger. Er du fornøyd om hun kneler og griner foran hele Norge på nasjonal TV fordi sønnen har gått amok, for det er det du vil, ikka sant? Du drar den helt ut, for da er hun autentisk. For noe piss. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
O Rakel skrev (1 time siden):

Enig. Hvordan skal de kunne fremme verdier? 

Haakon fremstår totalt flat og fomlete. En normal reaksjon ville vært sinne, alvor og handlekraft. Fyren må enten være utrolig naiv eller undertrykke følelsene sine. Hadde han vist at han var opprørt, over at dette kunne skje, av at tilliten brutt, at andre har vært skadelidende og MBH viser fingeren på bilde av Se & Hørs sak, hadde han fått litt respekt og sympati. Men slik han har fremstått i årevis, har jeg ingen tro på at han vil bety en tøddel i feks en krigssituasjon. Han er ikke bare ingen leder, han er en tøffelhelt.

Skulle likt å se demografiske data på hvem som støtter monarkiet. Mitt inntrykk er at de står sterkest blant lavere sosioøkonomisk klasse, lavere utdannede miljøer og i distriktene.

HM og resten av kongefamilien er langt over Norges grenser hvis vi kommer i en evt krigssituasjon. Det har ingenting med at han er en "tøddel". Det er Forsvarssjef Eirik Kristiansen som har det øverste ansvar om Norge skulle blitt angrepet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Tough cookie skrev (1 time siden):

Er det ikke behandlingssteder her til lands som er gode nok for Marius, slik at han må fly utenlands?

Lettere å "stikke av" om han er i Norge og venner er nærmere og kan evt plukke han opp om han tenker å dra derfra. Det er ikke like enkelt om han er i behandling ute. 

• Liker 2
Skrevet
pop up bruker skrev (Akkurat nå):

Med slarve mente jeg ikke å spre  spekulasjoner eller ryktespredidning som er i mot forumets regler. 

Ok😊

Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (37 minutter siden):

Men her ser vi da! Først er det gjort narr av HM, at han er både "fomlete", "naiv", og det som er - svarer ikke osv.. Så tar han action, setter mannen (stesønnen) på et fly og får han på rehab, men så er det galt og? Her er det typisk eksempel, nok en gang, på at uansett hva de enn gjør, så blir det jo feil? Ser du ikke det selv? Og hva gjør "pappa"? Hvor er han. Ingen som nevner han. Den du nevner er ste-far som tar affære nå. Ser ut som mange har glemt han har en biologisk far.   

Jeg kan ikke stå for hva andre har sagt om Haakon,jeg har ALDRI sagt at han bør ta action osv. Det er snakk om en 30 år gammel mann,ikke en 10 åring! Det eneste jeg har sagt negativt om mtp sønnen er moren,svak og feig som ikke har sagt noe!

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (8 minutter siden):

Lettere å "stikke av" om han er i Norge og venner er nærmere og kan evt plukke han opp om han tenker å dra derfra. Det er ikke like enkelt om han er i behandling ute. 

Ja rikmanns "gutter" og voldsmenn har det lett gitt, plass på rehab i London....Fortjener han ikke. 🤢 Bortskjemt !! 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (15 timer siden):

HM og resten av kongefamilien er langt over Norges grenser hvis vi kommer i en evt krigssituasjon. Det har ingenting med at han er en "tøddel". Det er Forsvarssjef Eirik Kristiansen som har det øverste ansvar om Norge skulle blitt angrep. 

Du må nesten sette deg bedre inn i sakene før du uttaler deg, for her har du store huller. Kongen - evt dronningen, som Victoria i Sverige og Ingrid i Norge etterhvert - er øverste sjef for Forsvaret. Kong Haakon den 7. spilte en viktig rolle under 2. verdenskrig - fra England. Er det nytt for deg, bør du lese deg opp og kanskje også se filmen Kongens Nei. Denne funksjonen er også et av argumentene rojalister har for å beholde kongehuset, så rart at du som er fan ikke har fått med deg det. 

Problemet er at man kan få hva som helst på tronen. Og det har vi fått. 

Når vi først er inne på folkeopplysning: Tøddel er ikke brukt som betegnelse på HM. Hadde det bare vært så vel. Jeg har sagt at han ikke vil bety en tøddel. 

Fantorangen-Oslo skrev (16 timer siden):

Orakelet, jeg synes du er perfekt til å vise akkurat den du er og det er toppers, as usual. Ingen overraskelser.

Du tenker ikke at de er på oppdrag og må oppføre seg deretter. Det hadde tatt seg fint ut å få et offentlig sammenbrudd. Noe helt annet er hva som skjer på kammerset eller back-office eller hjemme innenfor huset fire vegger. Er du fornøyd om hun kneler og griner foran hele Norge på nasjonal TV fordi sønnen har gått amok, for det er det du vil, ikka sant? Du drar den helt ut, for da er hun autentisk. For noe piss. 

Selvsagt er jeg perfekt til å vise hvem jeg er. Hvem skulle ellers vært perfekt til å vise hvem jeg er? 😊 Spar deg de dårlige forsøkene på hersketeknikk.

Du forstår visstvikke at de på eget initiativ kan møte pressen, eller utvalgte personer fra pressen, utenom de oppdragene de har? 
Og hvor henter du ordet sammenbrudd fra? 
Det er forskjell på sammenbrudd som du etterlyser, og tydelig, myndig og alvorlig erklæring om at de tar sterk avstand fra både narkotika og vold.
Blanke øyne og skjelving i stemmen skader nok heller ikke overfor de store massene, tvert i mot, selv om enkelte konservative rojalister som deg selv forventer en slags Dronning Elizabeth-pose.

Jeg kommer ikke til å svare flere innlegg fra deg, når du legger andre ord i munnen min og dessuten avdekker så store kunnskapshuller. 

Endret av O Rakel
  • Liker 3
  • Nyttig 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...