Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Nelliken skrev (5 minutter siden):

Selvsagt er han bortskjemt. 
Det kan jo gud og hver mann se. 

Så fint at du har kjennskap til hvordan denne mannen har blitt oppdratt. Da vil jeg tro du også har full oversikt over hvilken linje hans far la seg på i oppdragelsen? Jeg tar det som en selvfølge at du vet at det da kke bare hans mor og stefar som har hatt ansvar for han i oppveksten

Hva tenker du om oppdragelsen av hans søster? Ja for du har vel kjennskap til den også? Hun hadde sommerjobb som oppvaskhjelp på restauranten Skur 33 da hun gikk på videregående. Hun jobbet vel også på Uranienborg skole før hun dro i militæret. Bortskjemt hun også?

Hva med yngstemann i familien? Som nå bor og jobber i Trondheim. Bortskjemt, eller?

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nelliken skrev (6 timer siden):

Og det var hun fullt klar over at det ville bli den dagen hun gikk inn i et seriøst (og forhåpentligvis veloverveid) forhold med landets kronprins. Hun visste godt at familien hennes ville bli satt under lupen og blir utsatt for kritikk. Dersom hun ikke hadde tenkt over dette så er det alarmerende. 

Å kritsere noens valg, for å velge hverandre av kjærlighet og gjøre det til noe galt, er det noe middeladerske holdninger rundt

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

det er jo whataboutism. Hva har barnevernssaker med denne saken å gjøre? Marius en en voksen mann, han har vært myndig i snart 10 år. 

Man bør oppføre seg ordentlig, behandle alle mennesker med respekt. At noen har meldt noen til barnevernet uten saklig grunn, er da virkelig ingen unnskyldning for å bebreide MM for sønnens vold.

Selvsagt, men det vil alltid være noen som ikke gjør det. Og det er noe vi må lære oss å riste av. 

Det som har vært sagt er at svært mye er arv, det ligger i genene i visse familier. Vold avler vold, alkoholisme, ADHD + mye annet er arvelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
Miomino skrev (4 minutter siden):

Så fint at du har kjennskap til hvordan denne mannen har blitt oppdratt. Da vil jeg tro du også har full oversikt over hvilken linje hans far la seg på i oppdragelsen? Jeg tar det som en selvfølge at du vet at det da kke bare hans mor og stefar som har hatt ansvar for han i oppveksten

Hva tenker du om oppdragelsen av hans søster? Ja for du har vel kjennskap til den også? Hun hadde sommerjobb som oppvaskhjelp på restauranten Skur 33 da hun gikk på videregående. Hun jobbet vel også på Uranienborg skole før hun dro i militæret. Bortskjemt hun også?

Hva med yngstemann i familien? Som nå bor og jobber i Trondheim. Bortskjemt, eller?

Det er ikke hva man sier som betyr noe - det er hva man gjør. 

Jøss, vasket hun opp? Og prins William vasket doene da han var i militæret. De må selvsagt bidra som alle andre. Hvorfor skulle de ikke? 

Yngstemann er det ingen som vet noe om annet enn at han skal ha endel forskjellige jobber i Trondheim framover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (22 minutter siden):

Det er shaming når man skriver en epost til føkkings FN hvor man hevder art hun er uegnet som ambassadør fordi sønnen hennes er en drittsekk som banker damer. 

Sprøyt.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nelliken
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Og hva har det med saken å gjøre? I ettertid sier dronningen  at deres skepis var feil og basert på frykt for noe nytt. Men at det har bidratt med å forstå at også kongefamilien må være litt mer moderne og i takt med samfunnet

Javel - og da må de ta følgene når det moderne monarkiet innhenter dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (2 timer siden):

Takk for tydelig presisering!

@Raven.Writingdesk Teksten du lenker til er som det presiseres over et leserinnlegg i Nettavisen skrevet av en privatperson. 

Aftenposten og feks BT tydeliggjør hvordan slike tekster skiller seg fra redaksjonelt stoff i avisen med følgende formulering: "Dette er et debattinnlegg. Eventuelle meninger i teksten står for skribentens regning." Debattinnlegg uttrykker innsenderens personlige meninger, mens redaksjonelt stoff som nyhetssaker, kommentarartikler, ledere osv stiller redaksjonen og sjefsredaktøren i den aktuelle avisen seg bak. Det er en vesentlig forskjell, derav presiseringen eller disclaimeren over som trykkes i starten av hvert eneste leserinnlegg i Aftenposten og BT.

Forfatteren av debattinnlegget du lenker til er skrevet av en redaktør, men i en annen avis (Telemarksavisa). Han maner til varsomhet i dekningen av Borg Høiby-saken, og argumenterer mot det å gjøre pårørende ansvarlige for det et familiemedlem (sønn eller barnebarn) har gjort seg skyldig i.

Din bruk av "fæle" om mediene som dekker MBH-saken, satt i anførselstegn, er pussig - den indikerer at du selv ikke tar ansvar for karkakteristikken, og samtidig at du legger den i munnen på noen andre som du siterer, uten at du presiserer hvem disse andre er. Min påstand er at det er ingen - ikke forfatteren av debattinnlegget du lenker til, og ingen her i tråden. Ordvalget ditt framstår mer som en latterliggjørende forenkling fra din side av debatten om medietrykket i denne saken som har blitt ført både i denne tråden og i media ellers.

At en slik debatt er relevant og berettiget å føre er det imidlertid altså flere som mener, og slett ikke bare her i tråden. Senest nå på fredag publiserte feks forsker ved Institutt for samfunnsforskning Kjersti Thorbjønsrud en kommentarartikkel i Morgenbladet der hun løfter fram mange av de samme problemstillingene som har blitt diskutert (og raljert over) i denne tråden mht feks bruk av anonyme kilder i Borg Høiby-saken: https://www.morgenbladet.no/ideer/kommentar/2024/10/18/lyd-og-videoopptak-er-mektige-vapen-misbruk-dem-ikke/  Bak betalingsmur, dessverre. Men jeg kan røpe at adjektivet "fæle" ikke forekommer. Et par utdrag: 

Som tittelen på kommentaren indikerer fokuserer Thorbjørnsrud også på hva som gjør publisering av nettopp lydopptak og film ekstra problematiske i en pågående straffesak: 

Men selv et opptak av levende bilder eller lyd sier ikke nødvendigvis (hele) sannheten, iflg kommentarforfatteren. Hun minner om saken om påstander om ulovlig voldsbruk fra politiet i Kongsberg, der er videoopptak av hendelsen fremsto i et helt annet lys etter at hele situasjonen og dens historikk hadde blitt belyst fra flere sider i retten. Prinsipielt sett hefter de samme dilemmaene ved publisering av råopptak i denne saken: "Hva skjedde før og etter det lille utsnittet publikum får ta del i? Hva sier den eller de som er en del av forløpet, men er kuttet vekk eller ikke med på opptaket?"

Thorbjørnsrud konkluderer med at den måten kildevernet går utover personvernet på i MBH-saken aktualiserer en debatt om hvordan anonyme kilder og lekkasjer til mediene kan skade tilliten til rettsvesenet og til media selv.

Takk for en velskreven og viktig kommentarartikkel fra Kjersti Thorbjørnsrud, og for din ryddige gjengivelse av innholdet. Jeg synes særlig dette med fravær av kontekst og kontradiksjon er problematisk i denne sammenheng i dekningen av kriminalsaker. Det går som regel lang tid før en straffesak behandles i sin helhet for domstolene, og mye skade kan skje i prosessene forut når saken prosederes i mediene, uten samme rettsvern som under domstolsbehandling. Thorbjørnsrud poengterer her en særskilt risikofaktor ved samtidens informasjonsteknologi der privatpersoner kan være kilder, og understreker pressens ansvar for å vurdere om mediedekningen er fundert på et berettiget informasjonshensyn eller ikke. Etter min mening en viktig debatt i en tid der lange linjer har fått stor konkurranse fra øyeblikksbildet og raske slutninger.

Endret av ~ Ada ~
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort  intervju i DN i dag om MBH sin forsvarsadvokat, dessverre bak betalingsmur. Se&Hør gir et utdrag. Det kan se ut som om valg av advokat var en MM sin sønn kjente (godt?) til fra før, og at det dermed var et bevisst valg. 
Samtidig karakteriserer advokaten denne saka som «mindre alvorlig», mens kronprinsen mente det var en alvorlig sak siden politiet var koblet inn. Hva som er «alvorlig» er tydeligvis avhengig hvem som uttaler seg. 

Sjøl mener jeg at vold i nære relasjoner, er både alvorlig og et stort og skjult problem i samfunnet. Da opplever jeg det er bagatellisering av advokaten til MBH, men antar advokaten sammenligner det med andre saker han har/har hatt. 
Sitat:

«- Det kom en telefon fra arresten. Jeg tok telefonen. De sa det var en der som ville snakke med meg. Og så bare … «Hei, det er Marius», forteller Bratlien i intervjuet. På spørsmål om han måtte tenke seg om før han sa ja, svarer Bratlien at han aldri tenker seg om og sier ja til alt - bortsett fra pedofile. 

I samme intervju forteller han at Marius-saken er en av de minst alvorlige sakene han har hatt på 15 år.»

https://www.seher.no/kongelig/hei-det-er-marius/82105241

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (23 minutter siden):

Til og med kongeparet håpet at forholdet skulle gå over. 

Natron skrev (21 minutter siden):

Dokumentasjon?

Sa ikke kongen dette i nyttårstalen for et par år siden ? Eller var det bryllupstalen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (29 minutter siden):

Han fremstår bortskjemt. Det er kjent hvor lite han tjener og lønnen står i sterk kontrast til hans levevaner. 
Dersom luksusen ikke kommer fra mor og far så er det enda mer faretruende. 

Så du dømner folk kun ut fra det ytre pga litt  merkeklær så går du rett i bortskjemt påstander.

Min sønn er bortskjemt han også da, som har jobbet siden han var 15 og brukte noen av pengene på dyre merke klær. Iht måte du leser ting på, så hadde du gått rett i det og trodd  det var jeg som kjøpte alt dette. Atv, mopedlappen etc  har ikke jeg betalt en kr på. Men da må jeg forvente at alle slal tro det er jeg som er sponsor her. 

Du ser mannen i dyr  fin bil og går rett på og mener det er gave fra mor. Kanskje er det gave  fra noen andre eller kanskje han ikke engang eier bilen,  men har den til disposisjon.  

På hvilken skala fra 1 til 10, der 10 er mest luksus legger du tur til svalbard, i ei lita koie med utedo, utstyrt med satelitt tlf og gevær som beskyttelse mot isbjørn en hel sommerferie med alle samnen? Som beskrives i boka til  haakon. 

Jeg bare spør, for det er bare luksus og flæshing i følge deg da. 

Siden du også spør om vanlige hjemme oppgaver så sier han også i boka at sånt har barna måtte være med på også å lage mat. Når andre har gjort sånt for hele familien, er det når det ikke passer inn i timeplanen.  De har også som prinsipp å stort sett handle på butikken  selv også. Så langt det lar seg gjøre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (1 time siden):

På en måte. Det ville være veldig unaturlig om hun gikk ut og sa tilfeldig at « ja, foresten jeg er fortsatt i mot rus og nå også vold « for 1 år siden? Så og si det nå ville jo handle om Marius sin sak? Hun kan vel bare holde kjeft, er det noen som oppriktig tror at hun generelt har blitt FOR vold og rus? 

Hun har en sønn som innrømmer at han praktiserer vold og rus, og hun er talsperson og klipper snor foran kvinnehus som skal ivareta voldsutsatte kvinner.

Det er klart at via å tie så toner hun ned alvorsgraden og underspiller sin rolle: hun er passiv. Å være passiv er en måte å la noe skje på.

Å stå imot vold, krever aktiv handling. Altså hun må faktisk gjøre noe. Si noe.

Hun kan ikke si det for ofte.

At hun sa det for ett år siden betyr lite akkurat nå! 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nelliken skrev (13 minutter siden):

At de gifter seg har absolutt ingenting med hans voldsutøvelse eller rusbruk i dag.  Så dette er bare argumenter som faller sammen av seg selv. Å påstå det, da påstår jeg at det går under pårørende shaming fir grunnløse påstander. Og i tillegg bygger oppunder der typiske narrativet en rusmisbruker selv bruker iht å peke på andre for egen situasjon.  

Sannhetwn er  vel heller at han har hatt alle muligheter åpne iht å få til noe eller gi opp å gi f. Det er lettere å gi f, og mennesker er så enkle at de velger letteste vei. At det kan også bli den vanskeligste veien er ikke et tema når de begynner der.  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (26 minutter siden):

Hva mener du med det? Skille seg og bryte opp hele familien og bryte opp et par  som elsker hverandre fordi du syntes det er rett? Fortsatt vedlig middelaldersk holdning. Gode familier står sammen i tykt og tynt. Om du liker det eller ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (1 time siden):

Selvsagt er han bortskjemt. 
Det kan jo gud og hver mann se. 

Vil også legge til at å være bortskjemt ikke alltid kun handler om hva man har av eiendeler og hva man kan kjøpe seg. Jeg tviler ikke på at MM og HM prøver å lære barna sine så godt de kan om at ingenting er gratis her i livet. Men man kan være bortskjemt i den forstand at alt tilpasses og legges til rette for en. Mens vi andre må jobbe for å kanskje få muligheter her i livet, kan andre leve på statusen de har. Man får muligheter servert på sølvfat, og man vet ikke egentlig hvilken jobb som ligger bak andres mulighet for det samme. Man lever i en boble der alt mer eller mindre kan kjøpes på en eller annen måte. Ikke nødvendigvis i penger, men i form av andre privilegier man har i livet. Man er vant med at man slipper unna med mye fordi man har disse privilegiene.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Raven.Writingdesk skrev (40 minutter siden):

Hun har en sønn som innrømmer at han praktiserer vold og rus, og hun er talsperson og klipper snor foran kvinnehus som skal ivareta voldsutsatte kvinner.

Det er klart at via å tie så toner hun ned alvorsgraden og underspiller sin rolle: hun er passiv. Å være passiv er en måte å la noe skje på.

Hun gjør noe, hun venter med og uttale seg. Jeg er uenig med deg, jeg synes sånne fraser bare er påtatt og unaturlig. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
Krokenguri skrev (49 minutter siden):

Så du dømner folk kun ut fra det ytre pga litt  merkeklær så går du rett i bortskjemt påstander.

Min sønn er bortskjemt han også da, som har jobbet siden han var 15 og brukte noen av pengene på dyre merke klær. Iht måte du leser ting på, så hadde du gått rett i det og trodd  det var jeg som kjøpte alt dette. Atv, mopedlappen etc  har ikke jeg betalt en kr på. Men da må jeg forvente at alle slal tro det er jeg som er sponsor her. 

Du ser mannen i dyr  fin bil og går rett på og mener det er gave fra mor. Kanskje er det gave  fra noen andre eller kanskje han ikke engang eier bilen,  men har den til disposisjon.  

På hvilken skala fra 1 til 10, der 10 er mest luksus legger du tur til svalbard, i ei lita koie med utedo, utstyrt med satelitt tlf og gevær som beskyttelse mot isbjørn en hel sommerferie med alle samnen? Som beskrives i boka til  haakon. 

Jeg bare spør, for det er bare luksus og flæshing i følge deg da. 

Siden du også spør om vanlige hjemme oppgaver så sier han også i boka at sånt har barna måtte være med på også å lage mat. Når andre har gjort sånt for hele familien, er det når det ikke passer inn i timeplanen.  De har også som prinsipp å stort sett handle på butikken  selv også. Så langt det lar seg gjøre. 

Jobber Marius? Det var for meg ukjent. Vi har full tilgang til hans inntekt så det er ikke rom for mye luksus der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (52 minutter siden):

Hva er det du ønsker at MM skal si? Hvor ofte? Skal MBHs far si noe?

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nelliken skrev (1 time siden):

Det er sånn de fleste foreldre idag opplever - og spesielt foreldre til barn som ikke klarer seg så godt som andre. 
At hun får høre det her i denne tråden skyldes kun at hun er en av landets mest profilerte personer - andre foreldre får høre det på andre arenaer - og må gjøre opp for det på egenhånd dersom de vil. 

Det er så utrolig vondt og en ekstra straff for mødrene til de som har psykiske lidelser. Skjønner ikke at voksne mennesker fortsatt kan bebreide foreldrene.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...