Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

pøbelsara skrev (På 13.10.2024 den 20.54):

Nei, men jeg vet ikke - og du vet heller ikke. Og å spekulere i hva de voksne har gjort og ikke gjort, hører ikke noe sted hjemme, så da får du bare akseptere at jeg synes det du og andre driver med av spekulasjoner og fordømmelse før vi vet, er ugreit. 

Jeg går ut fra at alle rundt synes dette er dødskjipt og vanskelig. Det han har gjort, er jo helt fryktelig på flere plan. 

Et kongehus må tåle å bli gransket når de har forbindelser til kriminelle. Det er helt betimelig å spørre seg hvordan dette har fått utvikle seg. Vi snakker ikke om dyneløfting men om verdiene som kongehuset skal representere, som synes abdisert når man leser om HA på fest på Skaugum og en sønn sol banker damer.

Endret av O Rakel
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

O Rakel skrev (1 time siden):

Jeg mener ikke bare løftet, men at han ikke var med faren den dagen. 

Tja de fleste ønsker vel normalt sett egne batn i eget bryllup. 

Skal man gå den veien, skulle man ikke be noen av hennes fordi da kunne de bli sett på som ofisiell. 

Å være med i morens bryllup, går under normale aktiviteter man deltar i som en del av familien 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (30 minutter siden):

Dette er egentlig avledet av diskusjonen om MMs brev der hun ba pressen la ham være i fred, og kom med endel beskyldninger. Hun har selv vært med på å gjøre ham tilgjengelig for media og gjenkjennelig for alle. Hun har en historikk som viser lite evne til selvransakelse i alle fall utad.

Jeg sier ikke at de har det lett eller at det har vært lett, men de har gjort endel valg som ikke har vært nødvendige og som har frarøvet MBH muligheten til et mer vanlig liv. 

Mange var kritisk den gang, ikke fordi hun var alenemor, men pga hans rolle i limbo. Jeg tenkte at det ikke ville være noe problem så lenge de skjermet barna og de ble behandlet likt hjemme, og hadde oppdragelse basert på gode verdier, så var han better off enn om MM ikke hadde møtt HM og møtte klare seg som alenemor uten utdannelse. Men så har det ikke gått så bra. Ingen utdannelse, jobb eller noe å vise til, annet nå enn jetsetliv, og lå narkotika og vold. 

Noe som kjennetegner et lærende menneske er evne til refleksjon og å justere på atferd når resultatene ikke blir som man ønsker. MM har forsøkt å skjerme MBH etter selv å ha dratt ham inn i søkelyset og ting begynte å gå galt. Da snur hun og løfter pekefingeren mot andre. da må hun tåle St man ser på hvordan det har vært. Og fortsetter som før.

Og nå som det er gått til H viser det seg at denne forverringen har fått utspille seg over lang tid. Da er det betimelig å spørre hvorden kom de hit. 

Nå er jeg republikaner, men  til og med om jeg skal legge det til side - jeg liker jo Harald og Sonja, og forsåvidt også HM og ML også - så synes jeg det er et shitshow på nederste hylle som utspiller seg. Og det synes jeg ikke MBH skal ha skylden for alene. Tross noen bråkete gener. tror jeg ikke på at han - eller noen - er født sånn.

Nå motsier du deg litt selv. På en side klager du på at han blir skjermet, og at MM  ber media roe seg ned. Og nå sier du at hun drar han inn i søkelyset. Så blir nå litt forvirret hva du egentlig mener.

Om du er usikker på om noen er født sånn eller blitt sånn, så burde du vurdere podcasten psykohoder der diskuterer  de i hver episode blitt sånn eller født sånn. Og det av en nevropsykolog som analyserer oppvekst, miljø og handlinger iht kjente kriminalsaker. Så man kan definitivt være født sånn. 

Å bli rusfri kan ta mange år. Og i linken her står det også at prosessen starter lenge før og lenge etter man har lagt rusen på hylla bla

https://veienut.no/nyheter/sa-lang-tid-tar-det-a-bli-rusfri/

En ting til som er vanlig for å komme ut av det, er at det er viktig å bytte miljø. Det blir litt vanskelig når man er marius borg høiby.  Å starte et nytt sted med blanke ark. 

Det sto i en link jeg delte tidligere her i dag. Om hvil venner han har. Han har venner som enten er i feil eller riktig miljø. Men også mange av dem var også i begge.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (4 minutter siden):

Det var jo ikke et "normalt" bryllup. Det var 800 gjester tilstede, deriblant statsministeren, utenriksministeren, Gro H. Brundtland - pluss resten av norges maktelite. De ble viet av en biskop. Jeg vet at de heldigvis klarte å fokusere litt på hverandre under selve seremonien, slik det gav dem noe personlig. Men utover det, så er det lite "normalt" når en kommende dronning og en kommende konge gifter seg. Et "normalt" bryllup, der har man hovedfokus på å forene et par og deres familier. Vel, dette var noe litt annet. Det ble direktesendt på tv, også noe man burde ha tenkt litt grundig over.

De har vært helt utrolig naive. Det er nesten som de ikke forstår noe av sine egne rolle, eller hvordan noe som helst skjer rundt de.

Så er det litt rart med det, for de har jo klart å holde tronarvingen nesten helt unna offentligheten. Eller hun har klart det selv, kanskje. 

Ja, det er jo litt ironisk at en ikke-kongelig har skapt så mye mer overskrifter og fått så mye mer oppmerksomhet enn sine kongelige søsken. Det sier jo veldig mye om alt han har gjort og hvor mye han selv har oppsøkt rampelyset. Han kunne ha levd så mye mer under radaren om han hadde villet.

• Liker 9
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (1 time siden):

Et kobgehus må tåle å bli gransket når de har fobindelser til kriminelle. Det er helt betimelig å spørre seg hvordan dette har fått utvikle seg. Vi snakker ikke om dyneløfting men om verdiene som kongehuset skal representere, som synes abdisert når man leser om HA på fest på Skaugum og en sønn sol banker damer.

Selvfølgelig må de granskes. Men det er en jobb for noen helt andre enn oss her inne på KG. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Mulig det er bryllupet jeg også tenker på ja. Da skjønner jeg jo egentlig enda mer hvorfor han var med mor på balkongen. Han var jo også nå i familien, kanskje det var symbolskt, kanskje han bare var med mamma eller kanskje begge deler.

Nettopp. Det var en naturlig setting der og da. Det ser man i innlegget @Krokenguri refererte til fra boken. 

yedi warrior skrev (58 minutter siden):

Det er folket i Norge som bestemmer om vi har kongelige vi føler om vi kan stole på at representerer folket og landet vårt på en god måte, og om vi i det hele tatt ønsker å ha et monarki.

Så heldigvis kan, og skal, vi være med i prosessen. Som nå; komme med alle kritiske spørsmål vi lurer på. Så blir det jo de vi har folkevalgt, som skal sørge for at folket får de svarene vi trenger etterhvert.

Greit at folket har en viktig rolle i diskusjonen, men da bør kritikken være konstruktiv og ikke minst basert på fakta. Ikke disse spekulasjonene om MM morsrolle og hvorvidt MBH burde vært hos faren på bryllupsdagen deres. Et valg som skjedde for over 20 år siden skal liksom ha ført til alle senere hendelser. Hvor dumt blir ikke det? Å mene at MM ønsket MBH skulle være fredet mot pressen er en forenklet tolkning av brevet, og et forsøk på å støtte et narrativ som ikke reflekterer virkeligheten. Det er svært uberettiget å hardt ut mot MM med nebb og klør for å prøve å finne feil i alt. Det er ikke hun som skal stilles til ansvar for hva hennes voksne sønn har gjort. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (2 timer siden):

Tja de fleste ønsker vel normalt sett egne batn i eget bryllup. 

Skal man gå den veien, skulle man ikke be noen av hennes fordi da kunne de bli sett på som ofisiell. 

Å være med i morens bryllup, går under normale aktiviteter man deltar i som en del av familien 

tvert i mot er de fleste normale bryllup barnefrie…

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (2 timer siden):

Det var jo ikke et "normalt" bryllup. Det var 800 gjester tilstede, deriblant statsministeren, utenriksministeren, Gro H. Brundtland - pluss resten av norges maktelite. De ble viet av en biskop. Jeg vet at de heldigvis klarte å fokusere litt på hverandre under selve seremonien, slik det gav dem noe personlig. Men utover det, så er det lite "normalt" når en kommende dronning og en kommende konge gifter seg. Et "normalt" bryllup, der har man hovedfokus på å forene et par og deres familier. Vel, dette var noe litt annet. Det ble direktesendt på tv, også noe man burde ha tenkt litt grundig over.

De har vært helt utrolig naive. Det er nesten som de ikke forstår noe av sine egne roller, eller hvordan noe som helst skjer rundt de.

Så er det litt rart med det, for de har jo klart å holde tronarvingen nesten helt unna offentligheten. Eller hun har klart det selv, kanskje. 

Edit: 2 mill. seere, i Norge alene - så denne lille gutten, "som ikke har noen offentlig rolle", som brudesvenn i domkirken, og etterpå fra slottsbalkongen.

Samtidig som det er et ofisielt  bryllup, er det også av høyst personlige grunner.

Det har ikke bare vært negativt at de giftet seg. For særdeles mange ble det litt lettere å være alenemor. Og lille marius ble et lite symbol på det

I 2002 var nær 50% av de fødte barna født i samboerskap og ikke i ekteskap. 

Så at marius har kommet inn i familien med hele seg , også i morens bryllup, har vært svært viktig for alle på den tiden, som levde med mye skam og dårlige vilkår . 

At til og med en kronprinsesse hadde et barn fra før, dempet mye av den skammen.https://www.forskning.no/velferdsstat-kjonn-og-samfunn/alenemodre-i-100-ar-fra-seksuell-til-okonomisk-skam/466727

De har selv vært usikker på hvilken rolle marius skulle ha.  Men han har ingen ofisiell rolle og ingen rett på arvetronen.

Så mettemarit skriver dette i sitt brev

Marius ble et symbol på det uvanlige valget vi gjorde da vi giftet oss,
samtidig skal han ikke bære offentlige plikter som sine søsken.
Han skal ikke ha en offentlig rolle og er ikke en offentlig person.

i bunn og grunn kun familie av kongefamilien, og deltar naturlig inn der det hører hjemme iht å være en familie.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (4 timer siden):

Det er ikke ren spekulasjon å vurdere deres eksponering, for det er jo den vi ser, 

Og det presset som følger av å være del av en slik familie, la de på ham før han hadde mulighet til selv å velge noe som helst. Hvorfor? Han hadde ikke trengt det for å føle seg elsket og trygg og jeg synes dere på et vis krever at det var det de måtte gjøre. 

Vi har sett mer av MBH enn SM og det begynte med møte med pressen, kongen og dronningen, og slottsbalkongen. Å da klage på mediene - som har sitter på mye de aldri har publisert - er mildt sagt tonedøvt. 

Bottom Line: Det er ikke slik at MBH er uskyldig, han må stå til ansvar for sine handlinger. Det som gjør saken så alvorlig føler heg, er den totale mangel på empati og ydmykhet som utvises. Jeg er redd han har en lang vei å gå og at noe er for sent.
Om han har diagnoser er det en faktor, men MM har ikke gjort det lettete for ham ved å skyve ham foran seg fra da han var liten og frem til og med i dag, uten å tilsynelatende ruste ham med noen grunnleggende verdier. Å skylde på media er borte i natten. 

Han hadde det presset før de gifet seg og han hadde hatt det presset etter de giftet seg. Han har ikke vært på trykk i media, pga han ble tilfeldigvis vist på balkongen umder bryllupet.  Han er på trykk fordi ukeblader og aviser selger som hakka møkk når de har artikler om han.  Og det er enestw grunnen til at media har så stor interesse for han. Fordi folk er nysgjerrig på hvordan det er å være bonus barn i kongelig familie.

Han er blitt eksponert mest pga press fra media og folk. Når de ikke fikk se han, var ukeblader og aviser  fulle av spekulasjoner.  Noe av det jeg husker, marius  får  ikke være med, marius  blir skjult,  hvorfor får ikke marius bli prins.

Og hel masse andre ting. Og alle snakket på marius sine vegne. Kongen og dronningen liker ikke marius, de har ikke kontakt med han etc. Det resulterte da i et delvis ufrivillig familie  intervju der man ser marius med isbjørn skinnet. Det smeltet noen hjerter en stund og dempet spekulasjoner for en periode, til de var på den igjen.  

Jeg  et ikke hvor stor skade det er å vokse opp med sjikanerende overskrifter over hele landet. På et tidspunkt  blir man også gammel  nok å google eget navn, å få alt midt i fleisen. Sånt tålee voksne dårlig,  så jeg tror ikke et barn takler  det så greit. 

Det er vel kanskje  sine hode grunner, til at mor ber media roe seg ned.

Heldigvis har det vært særdeles mer nedtonet både overskrifter, mengde og antall  artikler på de to andre  og med mer positv vinkling  som marius fikk. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yedi warrior skrev (14 minutter siden):

Som sagt, det beste og mest inkluderende, ville være om han fikk tittel som prins da. Ellers burde han ikke deltatt.

Han har like rett til å delta i famile hendelser som alle andre. 

Skulle blitt en rar forskjellsbehandling, om han ikke skulle få delta i bryllup, konf, burdager etc i egen familie, mens å invitere kreti og pleti de knapt kjenner er ok? Nei man stenger ikke ute familiemedlemmer på den måten fordi man har en annen pappa.  Det er ikke sånn en god familue fungerer

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (3 timer siden):

Det er det ingen som har sagt at han ikke hadde, men hvorfor da vise ham frem for alle tv-kameraer og folket 3 år gammel? 

Han var allerede vist uten samtykke. Så han var ikke et nytt åsyn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

tvert i mot er de fleste normale bryllup barnefrie…

Ikke før festen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Krokenguri skrev (59 minutter siden):

Samtidig som det er et ofisielt  bryllup, er det også av høyst personlige grunner.

Det har ikke bare vært negativt at de giftet seg. For særdeles mange ble det litt lettere å være alenemor. Og lille marius ble et lite symbol på det

I 2002 var nær 50% av de fødte barna født i samboerskap og ikke i ekteskap. 

Så at marius har kommet inn i familien med hele seg , også i morens bryllup, har vært svært viktig for alle på den tiden, som levde med mye skam og dårlige vilkår . 

At til og med en kronprinsesse hadde et barn fra før, dempet mye av den skammen.https://www.forskning.no/velferdsstat-kjonn-og-samfunn/alenemodre-i-100-ar-fra-seksuell-til-okonomisk-skam/466727

De har selv vært usikker på hvilken rolle marius skulle ha.  Men han har ingen ofisiell rolle og ingen rett på arvetronen.

Så mettemarit skriver dette i sitt brev

Marius ble et symbol på det uvanlige valget vi gjorde da vi giftet oss,
samtidig skal han ikke bære offentlige plikter som sine søsken.
Han skal ikke ha en offentlig rolle og er ikke en offentlig person.

i bunn og grunn kun familie av kongefamilien, og deltar naturlig inn der det hører hjemme iht å være en familie.

Så du forstår ikke at han har fått sin vennekrets og sine kontakter, kriminelle sådan gjennom sin posisjon i å være en del av kongefamilien? MBH har selv oppsøkt offentligheten! Han har menget seg med offentlige personer og kriminelle, men allikevel mener du han skal skånes fra offentligheten? 

Hvorfor er det så viktig for deg å fokusere på Marius før han var myndig? Han har selv valgt å være offentlig og å styre rundt i diverse miljøer som han igjen har invitert til fest i hjemmet til kommende monarkene av Norge sin bopel! Han har i tillegg til det valgt å slå kvinner og å bryte de ned psykisk.

Fatter ikke at du gidder å argumentere med det samme pjattet om og om igjen!

Og at du nærmest skal gi MM og Marius æren for at det ble mer akseptert å være alenemor i starten av 2000-tallet? Beklager, det var akseptert lenge før den tid, selv om det var noe vanskelig for den konservative eldre garde å akseptere at HM giftet seg med en alenemor så var det ikke skambelagt å være alenemor i 2001!

Endret av K_mb
  • Liker 12
  • Nyttig 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (4 timer siden):

Så du forstår ikke at han har fått sin vennekrets og sine kontakter, kriminelle sådan gjennom sin posisjon i å være en del av kongefamilien? MBH har selv oppsøkt offentligheten! Han har menget seg med offentlige personer og kriminelle, men allikevel mener du han skal skånes fra offentligheten

Hvorfor er det så viktig for deg å fokusere på Marius før han var myndig? Han har selv valgt å være offentlig og å styre rundt i diverse miljøer som han igjen har invitert til fest i hjemmet til kommende monarkene av Norge sin bopel! Han har i tillegg til det valgt å slå kvinner og å bryte de ned psykisk.

Fatter ikke at du gidder å argumentere med det samme pjattet om og om igjen!

Og at du nærmest skal gi MM og Marius æren for at det ble mer akseptert å være alenemor i starten av 2000-tallet? Beklager, det var akseptert lenge før den tid, selv om det var noe vanskelig for den konservative eldre garde å akseptere at HM giftet seg med en alenemor så var det ikke skambelagt å være alenemor i 2001!

Dette er vesentlig. Han har nemlig selv valgt sin vennekrets, det er hans egne handlinger de siste åra som har fått ham oppi suppa han langtidskoker i nå. Og mulighetene for vennekretsen? Sannsynligvis fordi han har den statusen han har, ved å være en del av kongefamilien. Neida, man trenger ikke være en del av kongefamilien for å bli banditt, men det legger mye til rette for en når man allerede har en eller annen opphøyet status. Han har sluppet å jobbe for det, det ser vi på arrogansen hans ihht samtalene med politiet, i måten han kan tillate seg å reise til Italia på, i måten han inviterer HA inn på Skaugum og hvordan han kødder med gardisters liv når han kjører villmann oppigjennom alleen. Alt i alt en bortskjemt type som har sluppet å ta ansvar for mye, og som ikke virker til å bli særlig plaget av dårlig samvittighet.

Jeg har mine tanker om oppdragelse og læring av ansvar her, men det er uansett for sent tydeligvis. Det var sent for syv år siden, og kanskje før det også. Han ble nok ikke interessert i den rusen på dagen dagen han ble voksen, han ble sannsynligvis introdusert for det tidligere. Og da kan man jo diskutere om hvorvidt MM har vist dårlig dømmekraft i hvor stramt hun har holdt tøylene på ham. Jeg synes jo det er påfallende naivt å omtale evt rusmisbruk, og symptomer av eventuelle diagnoser, for ungdommelig ubetenksomhet. Hun sier selv at hun stilte for urealistiske krav til ham,  men var de virkelig så urealistiske? Andre forelder og lærere kom også med forventninger, så det må ha vært tydelig allerede da ham gikk på skole. Hvis han allerede som unge var et "problembarn", burde det ligge litt i kortene å følge med på hvem hans venner var. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (10 timer siden):

Marius som 3-åring ville ikke ha forstått hvorfor han skulle skjermes fra å stå på balkongen sammen med familien på en så betydningsfull dag som 17. mai. For en så liten gutt ville det føltes unaturlig og ikke delta på feiringen med familien og vinke til alle spente barna som gikk forbi. Å la han stå på balkongen handler om å være en del av familien, ikke om å gi han en offentlig kongelig rolle. Påstanden om at dette er PR-strategi er unødvendig. 

Som familie hadde det vært mye rarere å ekskludere ha fra naturlige, familiære feiringer. 

Når statssjefen tar mot toget fra balkongen er det like lite en familie greie som når ordføreren her i byen går i toget sammen med sjef for politistasjonen. 

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...