Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

yedi warrior skrev (På 10.10.2024 den 13.58):

Fordi de har en svært viktig jobb også utover akkurat å referere til hvor kronprinsparet er, og hva de gjør. Journalister skal:

• Granske makthavere: Journalister skal stille kritiske spørsmål til de som har makt i samfunnet, både politikere, næringslivsledere og andre offentlige personer. Dette bidrar til å avdekke maktmisbruk, korrupsjon og andre kritikkverdige forhold.
  • Informere offentligheten: Journalister skal formidle objektiv og upartisk informasjon om viktige samfunnsspørsmål. Dette gir borgerne grunnlag for å ta informerte valg og delta i den demokratiske debatten.
  • Være en vaktbikkje: Journalister skal være vaktsomme og reagere på urettferdighet og maktmisbruk. De skal være en stemme for de svakeste i samfunnet og bidra til å beskytte demokratiet.
  • Sette dagsorden: Gjennom valg av saker og vinkling kan journalister påvirke hvilke temaer som blir debattert i samfunnet. 
Ekspander  

Selvfølgelig. Men ingenting av dette begrunner at de gnåler om etterforskningen om MBH til kronprinsparet når de er på jobb. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes denne er interessant og samtidig bekymringsfull fordi han har noen gode poenger:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-borg-hoiby-opptrer-som-en-dreven-kriminell/o/5-95-2059210

Å snu en slik utvikling i denne alderen tror jeg er veldig vanskelig, fordi det å være bad boy har blitt endel av identiteten når man er blitt 27 og det har påhitt så lenge. Og det jeg lurer på er hvordan det fikk bli slik? Hvorfor er det ikke snev av empati, ansvar og ydmyket? Et ønske om å være noe bra? Alle dører hadde stått åpne for ham.

Men i steden for å bli med på oppdrag til vanskeligstilte i oppveksten, ble han med på socialite-party i Monaco og ellers fest og reiser? Enten det har vært pga dårlig samvittighet eller et kritikkverdig verdigrunnlag må man kunne stille spørsmål til hva MM har tenkt. Kanskje som med dronningrollen; ikke noe særlig?  

Endret av O Rakel
  • Liker 8
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (På 10.10.2024 den 14.07):

Alt dette begrunner det.

Ekspander  

det virker som du ikke helt tar innover deg at MBH er et individ som ikke er identisk med sine foreldre? han er myndig og ansvarlig for det han selv gjør. Spørsmål om besøksforbud og etterforskning må gå til ham selv, evt via hans advokat, eller politiet. Det finnes ingen grunn til å stille disse spørsmålene til kronprinsparet. Det er ikke de som er siktet, det er ikke de som er ilagt besøksforbud, det er ikke de som stiller eller ikke stiller i avhør, det er ikke de som etterforsker.

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O Rakel skrev (På 10.10.2024 den 14.10):

Synes denne er interessant og samtidig bekymringsfull fordi han har noen gode poenger:

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-borg-hoiby-opptrer-som-en-dreven-kriminell/o/5-95-2059210

Å snu en slik utvikling i denne alderen tror jeg er veldig vanskelig, fordi det å være bad boy har blitt endel av identiteten når man er blitt 27 og det har påhitt så lenge. Og det jeg lurer på er hvordan det fikk bli slik? Hvorfor er det ikke snev av empati, ansvar og ydmyket? Et ønske om å være noe bra? Alle flere hadde stått åpne for ham.

Men i steden for å bli med på oppdrag til vanskeligstilte i oppveksten, ble han med på socialite-party i Monaco og ellers fest og reiser? Enten det har vært pga dårlig samvittighet eller et kritikkverdig verdigrunnlag må man kunne stille spørsmål til hva MM har tenkt. Kanskje som med dronningrollen; ikke noe særlig?  

Ekspander  

han ble med på oppdrag til vanskeligstilte (kirkens bymisjon tror jeg), og han har deltatt i inkuderingsfotballkampene på Skaugum, og det er mange i denne tråden som har trukket nettopp dette frem som "bevis" på at det gjør ham til en offentlig person.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (På 10.10.2024 den 14.14):

TvNorge sletta det, rett og slett - etter hva jeg har forstått.

Edit: Noe som viser litt av den reelle makta de kongelige har i forhold til media.

Ekspander  

Litt sikker - for det var meningen de skulle vise på et jubileum ,men slottet stoppet. Det ble kanskje sletta da? Tragisk for Hasse hope og sylavani bricen da, at det det flotte programmet deres som de sikkert er stolte av skulle gå ut av arkivet på den måten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (På 8.10.2024 den 15.34):

Kanskje på tide å slutte å kronisk misforstå @MissLucy? Når har hun hang på gang skrevet at hun ikke sammenligner de to.

Men man her har to resurs sterke familier som har fått et barn det alikevel har gått galt med. Poenget er at med all verdens tilbud og tilgang til hjelp. Hindrer ikke det at det går galt avsted. Ei heller øker sjansen for å få de ut av det nødvendigvis.  

Avhengighet ser ikke på lommeboka di før avhengiheten flytter inn i kroppen din. Det er helt tilfeldig hvem som blir avhengige. Og er du først avhengig er de5 sykt vanskelig å komme ut av det, uansett hvor  tykk eller tynn lommebok man har.

Begge familier har jobbet på for å få hjulpet sine nære. Men desverre gikk det ikke så bra. 

Marius sin histore er ikke ferdig ennå. 

Ninni sin histore fikk forsåvidt en bra slutt, som har hjulpet mange som sliter med rus, og for pårørende til rusmisbrukere.  Ga de en stemme og senket stigma. Trodde jeg helt til marius saken sprakk, og har blitt øyenvitne til pårørende shaming i stor skala.

Desverre gikk hennes historie galt til slutt. Men hun klarte alikevel å gjøre en forskjell og noe hun blir husket for.  

Ekspander  

Det virker som du ikke evner å forstå at folk kritiserer holdningene og verdiene hans rundt vold og kvinnesyn og at det svært ofte er del av oppdragelsen. mange har påpekt dette, men det hopper du over hver gang. 

Jeg har forstått at du har erfaring med barn som ikke har skikket seg i samfunnet, og ikke ønsker å ta ansvar for dette som forelder, men det må man faktisk. 

• Liker 4
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (På 10.10.2024 den 13.58):

Fordi de har en svært viktig jobb også utover akkurat å referere til hvor kronprinsparet er, og hva de gjør. Journalister skal:

• Granske makthavere: Journalister skal stille kritiske spørsmål til de som har makt i samfunnet, både politikere, næringslivsledere og andre offentlige personer. Dette bidrar til å avdekke maktmisbruk, korrupsjon og andre kritikkverdige forhold.
  • Informere offentligheten: Journalister skal formidle objektiv og upartisk informasjon om viktige samfunnsspørsmål. Dette gir borgerne grunnlag for å ta informerte valg og delta i den demokratiske debatten.
  • Være en vaktbikkje: Journalister skal være vaktsomme og reagere på urettferdighet og maktmisbruk. De skal være en stemme for de svakeste i samfunnet og bidra til å beskytte demokratiet.
  • Sette dagsorden: Gjennom valg av saker og vinkling kan journalister påvirke hvilke temaer som blir debattert i samfunnet. 
Ekspander  

Men hvorfor maser de på kronprinsparet  om spm om marius? Hvorfor rettes ikke de spm til han , som evnt er den som kan om han vil svare på de?

Skal de gå på kronprinsparet,  da må de jo stille spm som omhandler dem. De vet jo at de ikke får de svarene de ønsker fra kronprinsparet,  siden de ikke kan svare på dem. 

Istedenfor å stille da spm om marius sine besøksforbud brudd, burde de evnt heller spørre hva de visste om festen isåfall 

Media går på feil personer for å finne svar.  De svarene de vil ha, må de jo rette til marius og hans advokat.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kattedama

Er dette tilfelle? https://sol.no/nyheter/politiet-hoiby-saken-vil-ta-tid/82060097

«Den 14. august ga Høiby en uttalelse der han innrømmer vold og rusbruk, noe advokaten hans kaller en erkjennelse av straffskyld.

Først 27. august stilte Høiby til sitt første avhør med politiet. Dagen etter reiste han til Italia.

Mens de fornærmede kvinnene i saken har stilt opp i flere avhør hos politiet, er det ikke gitt opplysninger om at den siktede selv har blitt avhørt flere enn den ene gangen i slutten av august. Da uttalte Bratlien at Høiby ikke hadde tatt stilling til siktelsen.»

Borg Høiby har altså erkjent rusbruk, og vold i den ene siktelsen. Men han velger altså å dra ut avhør i forbindelse med de andre siktelsene? Tenker at Bøhler har noen gode poenger i denne kronikken, også om hvordan han beskriver advokaten til MBH.https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-borg-hoiby-opptrer-som-en-dreven-kriminell/o/5-95-2059210

Endret av caremore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (På 10.10.2024 den 15.07):

De har jo stilt spm. til MBH, også. På flyplassen, da han var på vei til Firenze feks. I Italia, da han var på bar. De prøvde også å nå han på hytta, men da var han pågrepet (VG)

Edit: Spm. pressen stiller til MM og HM, omhandler jo dem. Hvordan de stiller seg til siktelsen, hvordan de har det med situasjonen, hva har de visst omkring dette, osv.

Ekspander  

Nei, det stemmer ikke. Det virker som du diskuterer dette på et mer generelt nivå, men da ender det med at vi snakker forbi hverandre. Hvis du følger siteringene bakover, vil du se at det vi diskuterer er pressens opptreden slik den fremstilles i denne artikkelen; Kronprinsparet, Marius Borg Høiby | Kronprinsparet overså spørsmål om Marius (nettavisen.no),

og dette er spørsmålene vi kritiserer pressen for å gnåle om til feil vedkommende, eller på feil stadium av saken:

– Hva tenker kronprinsparet om at det etterforskes om Marius nok en gang har brutt besøksforbudet?

– Har kronprinsparet en kommentar til etterforskningen av Marius Borg Høiby?, stilte Nettavisens reporter kronprinsparet.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  jabx skrev (På 10.10.2024 den 12.09):

Så de skulle "forhåndsdømme" MBH? Hva om det hadde vist seg at det var MBH som var offeret?

På et så tidlig stadium er det spesielt viktig å ikke uttale seg.

Ekspander  

Huh? Hvordan klarer du å vri det til at det kunne finnes mulighet for at MBH var offer den kvelden???? Etter at han innrømmet hva han hadde gjort? 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (På 10.10.2024 den 14.44):

Det virker som du ikke evner å forstå at folk kritiserer holdningene og verdiene hans rundt vold og kvinnesyn og at det svært ofte er del av oppdragelsen. mange har påpekt dette, men det hopper du over hver gang. 

Jeg har forstått at du har erfaring med barn som ikke har skikket seg i samfunnet, og ikke ønsker å ta ansvar for dette som forelder, men det må man faktisk. 

Ekspander  

@MissLucy skriver en ting du svarer jo på noe helt annet enn hun skriver. Så da snakker man forbi hverandre.

Ja jeg har faktisk endel arbeid med barn på fritiden min. Der det er barn med og uten diagnoser med div problemer vi løser opp  i. I tilegg  jobber jeg ekstra på bar på lørdager av og til.  Jeg er i tillegg såpass voksen at jeg har sett generasjoner vokse opp. Og kan nevne feks broren til en veninde, han er psykopat, og banker damene sine. Han er i tillegg ikke rusmisbruker. De har vokst opp i et ganske så normalt hjem, uten bråk eller vold og normal grense setting. Et hjem jeg har tilbragt mange av mine barndomstid i. Noe han forøvrig  ga blaffen i. Så de prøvde jo å få skikk på han det gikk ikke. Han er eldre enn meg og holder på fortsatt.

Så nei alt kommer ikke an på grense setting etc.  Men jeg kan si at omgivelser og miljø kan ha veldig mye  å si. Som er den delen jeg jobber med på fritiden.  Og der er det mye foreldrene ikke har mulighet til å se, iht hvordan de egentlig har det med andre. 

Det er barn som kommer fra dårlige hjem som klarer seg veldig bra og veldig dårlig.  Det er barn som kommer fra gode hjem som klarer seg veldig bra og veldig dårlig.  Heldigvis er de fleste litt på midten iht bra. 

Men jeg tør å påstå at i det store bildet har miljøet man er i veldig stor rolle. Oftest mer enn hjemmebane. Uten at jeg sitter med tall på det. Og er en observasjon. 

Denne tråden handler ikke om mine erfaringer på dette området. Siden  du tok det opp, svarer jeg ikke ut fra et tomt perspektiv. Og kjenner godt til folk som har falt utfor og blitt rusmisbrukere,  og folk som yter vold mot andre. Spesielt iht jobben i baren. Men vi jobber på ca samme måte for å forebygge vold der, som vi gjør med barna. Og det er se de. Så på 6 år har vi hatt to slosskamper hos oss. Desverre skjer det  mer på utsiden når folk skal hjem. Jeg jobber også med dette tett på politet, pluss min tidligere kollega er politi, og en far itil en av barna i klassen til ene barnet mitt har jobbet med rusforebyggende arbeid som politi. Har hatt endel med han å gjøre ihy vårt arbeid også

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (På 10.10.2024 den 14.44):

Ekspander  

Vold og kvinnesyn del av oppdragelsen har jo mye med kultur og miljø å gjøre og. Allikevel kan vi ikke sitte her å påstå at de aller fleste som kommer fra en kultur hvor det ofte forekommer vold mot kvinner og barn gjør det i Norge i neste generasjoner. Nå endres narrativet her inne fra rus og at MM er skyld i det meste her, til at hun også (eller foreldrene og stefar) er skyldige og, ikke bare i rusen, men også voldsbruken og kvinnesynet. Vi hopper over det faktum at hovedpersonen har et stort rusproblem og agerer deretter. Uforutsigbar, fryktløs, manipulerende, kontrollerende, raserianfall osv. Sjalusi og kontroll tyder på at han har utøvd vold og trusler mens han er påvirket på flere rusmidler samtidig over lengre tid. Å skylde på oppdragelsen fra MM, HM og far for et dårlig kvinnesyn og at han har utøvd vold synes jeg er drøy. Skal vi skylde på alle foreldre da, hvor en voldsutøver er blitt dømt? At de og har en dårlig holdning og neg kvinnesyn? Du vrir jo på ting folk har svart på i andre settinger og setter dette opp mot de i en annen setting som passer ditt narrativ. 

Tror INGEN her inne ikke reagerer sterkt på oppførselen hans. Om så ville det være både bekymringsfullt og merkelig, men vi er kommet for langt i 2024 til å skylde ene og alene på foreldre og/eller søsken. Vi vet at vil unger eller ungdom ruse seg så klarer de det helt fint midt på lyse dagen, mens foreldrene er på jobb, på samme måte som unge klarer å ha sex før de har lov uten at foreldre vet om det.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...