Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest NordreSving
Aricia skrev (5 minutter siden):

Why am I not surprised?

Men dette er den første saken som har blitt korrigert. Hva tenker du om det? Etter sigende har det jo blitt publisert massivt, og dette er den første der SeogHør ser seg nødt til å korrigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (1 minutt siden):

Kjeder du deg litt, @Kvittre? 😉

Jeg ser at spekulasjonene deres rundt at dette var slettet er slettet, så da var det uvesentlig. Ja, kjeder meg litt, sitter på toget og har gått tom for spinn i Coin master.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NordreSving skrev (3 minutter siden):

Men dette er den første saken som har blitt korrigert. Hva tenker du om det? Etter sigende har det jo blitt publisert massivt, og dette er den første der SeogHør ser seg nødt til å korrigere. 

Kan også som tolkes som at resten se og hør har skrevet er legitimt👌🏼

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (1 minutt siden):

Det sier ganske mye, for dette var jo ingen bit deal engang. Sånn sett burde slottet bare la være og blande seg. Men se& hør kan godt passe på litt, så de ikke går tilbake til gammel vane med bare rør. Nå har de klart og bli tatt seriøse , så kan de være litt kritiske selv for og holde på sitt « nye rykte «. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisejenta skrev (4 timer siden):

Slik det ser ut nå dersom det tas ut tiltale ut fra fra rettspraksis og dersom bevisene holder så må han nok heldigvis sone en stund. Dersom han blir funnet skyldig i vold i nære relasjoner har det en strafferamme på inntil 6 år, men antar at det ikke er sannsynlig. Han  er imidlertid sitte for mange lovbrudd nå og det innebærer både isolert og samlet sett at det er skjerpende i strafferettslig forstand. Det vil kunne medføre økt straff. 

Ja, det har det. Men det blir ikke seks år på han. 6 mnd med fotlenke. De har penger og slipper unna. Og han har sluppet unna i 10 år, sikkert lenger også.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Kvittre skrev (3 minutter siden):

Det sier ganske mye, for dette var jo ingen bit deal engang. Sånn sett burde slottet bare la være og blande seg. Men se& hør kan godt passe på litt, så de ikke går tilbake til gammel vane med bare rør. Nå har de klart og bli tatt seriøse , så kan de være litt kritiske selv for og holde på sitt « nye rykte «. 

Enig i det. Et godt rykte tar lang tid å bygge opp men lar seg raskt rive ned. Det gjelder også for de fleste i denne saken, både de omdiskuterte og brukere på KG. 

Ellers merker jeg meg at nrk også har misforstått endringen og har fortsatt en artikkel ute om dette. 
https://www.nrk.no/norge/prinsesse-ingrid-alexandra-kunngjor-videre-planer-i-forsvaret_-_-trives-veldig-godt-her-1.17049014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Margit777 skrev (25 minutter siden):

Ja, det har det. Men det blir ikke seks år på han. 6 mnd med fotlenke. De har penger og slipper unna. Og han har sluppet unna i 10 år, sikkert lenger også.

Det tviler jeg sterkt på. Man får vanligvis ikke sone med fotlenke ved voldsdom - og ihvertfall ikke grov eller gjentagende vold.

Men det er kongefamilien - så man vet jo aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvittre skrev (4 timer siden):

Jøsses dette visste jeg ikke. Så tidligere begrepene alkoholiker, narkoman og rusmisbruker - som jo er veldig ulike - går nå under samme navn « rusmiddelavhengig «?  Er en misbruker nå nødvendigvis avhengig ? Veldig forvirrende da. 

ok, om 30 år ser vi at « rusmiddelavhengig « også kan regnes som nedlatende så må vi finne på noe nytt. 

Alkohol er også et rusmiddel, eneste forskjellen er at du kan kjøpe det uten å bryte loven 🙂

Synes for øvrig kommentaren din om nettopp grenseoppgangen mellom bruk/kontroll og narkoman, eller da rusmiddelavhengig, var bra, og bringer gode perspektiver til torgs. Det er faktisk viktige diskusjoner å ta hvor sånne grenser skal, kan og bør gå. Jeg er for øvrig enig med deg. Man kan kanskje si at du både brukte og misbrukte rusmidler, men ut ifra hva du skriver framstår det ikke som over grensa for avhengig. Og om vi ser på hvordan ordet narkoman er blitt brukt innebærer det avhengiget og misbruk. Narkoman er jo satt sammen av narkotika (ulovlig rusmiddel) og mani som kan bety sterk, på grensa til sykelig tilbøyelighet eller lidenskap. Narkomani og alkoholisme omtaler altså det samme fenomenet, men skiller på ulovlig rusmiddel og alkohol. Dagens term «rusmiddelavhengig» omfatter dermed begge begrep rent teknisk. 

Dette blir jo i samme gata som at man har bytta ut funksjonshemmet med funksjonsnedsatt (som vel er i ferd med å bli bytta ut igjen…). Funksjonshemmet var aldri feil, det er en deskriptiv term, men samfunnet utvikler seg. Vi kaller ikke folk mongoloide lenger heller. 🙂

Angående Marius kan det vel synes som han har bikka over grensa for «problematisk bruk» for lenge siden… bare se på 50-årsdagen han ikke dukka opp i. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (1 time siden):

Enig. Og jeg mener det hever troverdigheten at de også innrømmer feil. 

Det spørsmålet jeg ble sittende igjen med er at Slottet faktisk tok kontakt med SeogHør omkring akkurat denne konkrete saken. Det er jo flust av andre saker som ikke har blitt korrigert. 

"Se, hun snakker også", var en filmtittel som falt i hodet mitt da jeg leste at Slottets kommunikasjonssjef faktisk hadde uttalt seg om noe!

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Margit777 skrev (48 minutter siden):

Tror ikke han får 6 år. 6 år er max straff. Så antar det må mer grovere handlinger og fler handlinger til for å få. Skal jeg gjette, får han mellom ett og to år. Og kan søke seg ut etter 2/3 dels soning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Ninaen skrev (6 minutter siden):

Alkohol er også et rusmiddel, eneste forskjellen er at du kan kjøpe det uten å bryte loven 🙂

Synes for øvrig kommentaren din om nettopp grenseoppgangen mellom bruk/kontroll og narkoman, eller da rusmiddelavhengig, var bra, og bringer gode perspektiver til torgs. Det er faktisk viktige diskusjoner å ta hvor sånne grenser skal, kan og bør gå. Jeg er for øvrig enig med deg. Man kan kanskje si at du både brukte og misbrukte rusmidler, men ut ifra hva du skriver framstår det ikke som over grensa for avhengig. Og om vi ser på hvordan ordet narkoman er blitt brukt innebærer det avhengiget og misbruk. Narkoman er jo satt sammen av narkotika (ulovlig rusmiddel) og mani som kan bety sterk, på grensa til sykelig tilbøyelighet eller lidenskap. Narkomani og alkoholisme omtaler altså det samme fenomenet, men skiller på ulovlig rusmiddel og alkohol. Dagens term «rusmiddelavhengig» omfatter dermed begge begrep rent teknisk. 

Dette blir jo i samme gata som at man har bytta ut funksjonshemmet med funksjonsnedsatt (som vel er i ferd med å bli bytta ut igjen…). Funksjonshemmet var aldri feil, det er en deskriptiv term, men samfunnet utvikler seg. Vi kaller ikke folk mongoloide lenger heller. 🙂

Angående Marius kan det vel synes som han har bikka over grensa for «problematisk bruk» for lenge siden… bare se på 50-årsdagen han ikke dukka opp i. 

Jeg har grunnet på innlegget der du trakk fram bruken av begrepet. Jeg blir ikke helt enig med meg selv. På et vis bekrefter det den fordomsfulle i at narkoman for meg var en i dårlig forfatning og at Høiby ikke klassifiserte til å bli kalt narkoman. Samtidig så har jo termen en definisjon som jo du er inne på narkotika + mani som beskriver det godt. Jeg lette etter kilder som bekreftet din kilde men fant ikke noen språk-kilde. Ser at lenken din er medisinsk, så mulig det er i miljøet at dette nå ønskes et skille fordi forskning tilsier at årsakssammenhenger til å utvikle rusavhengighet er kommet lenger. På samme vis som fedme klassifiseres som en sykdom. 

Beklager avsporing, men dette er jo veldig interessant og utviklende å debattere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det noe kongehuset kunne «ta» Se&Hør for, en feiltolkning. Hvis det hadde vært mer åpenhet, kunne det ha blitt informert om dette når IL forlenget tjenestetida i februar. Samtidig vet vi jo ingenting om det for alle parter syntes gunstig med avstand mellom IL og MBI/Oslomiljøet en lengre periode. 
Jeg undres også, som @NordreSving og @Frisk Frosk gjør: Se Slottet snakker! 

Endret av LivEinar
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (1 time siden):

https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/QM9yoQ/nrk-kongehuset-avviser-se-og-hoer-paastander-om-at-prinsessen-skjermes-fra-hoeiby-ukebladet-beklager

Skuffende dersom Se og Hør ikke hadde gode nok kilder på det de skreiv i utg. punktet. Dersom man skal bruke de som troverdig kilde fremover, må de skjerpe seg.

Dette tok jeg opp når saken ble publisert, at jeg syntes det var svært rart se og hør skulle sitte på slik informasjon,  samtidig som det sto at de ikke har uttalt seg om det.

Skjønner  godt at de ber om denne korrigeringen, når man ser hvordan småting spinner av gårde og blir stort. For det undergraver jo IA sine intensjoner om å dra i militæret i utgangspunktet.  Noe jeg anser som svært klokt, iht den rollen  hun har foran seg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...