Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Loiuse og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Doris Becker skrev (10 minutter siden):

Som tilhenger av monarkiet tror jeg det beste som kan skje er at han faktisk blir satt i fengsel i lengre tid. Han bryr seg tydeligvis ikke om hvordan han oppfattes og resten av familien virker ikke i stand til å håndtere han på noen god måte.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Som tilhenger av monarkiet tror jeg det beste som kan skje er at han faktisk blir satt i fengsel i lengre tid. Han bryr seg tydeligvis ikke om hvordan han oppfattes og resten av familien virker ikke i stand til å håndtere han på noen god måte.

Hva er reelt straffenivå på de sakene som han er siktet for nå?
Kan man forvente at det blir fengselstraff?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narad skrev (2 minutter siden):

Vold i nære relasjoner er inntil 6 års ubetinget i alle fall

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Ja, det er nok en riktig løsning for begge leirer, enten man ønsker videre monarki eller republikk. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JessicaL skrev (6 timer siden):

Nemlig! Utrolig mange som har ADHD diagnose uten å bli voldelige, kokainsnortende drittsekker! Også utrolig sjelden at mennesker med (potensielt) mer alvorlige diagnoser er kriminelle voldsmenn. At han og andre bruker psykiske diagnoser som en unnskyldning for å begå onde gjerninger er veldig stigmatiserende for de 99.9% av befolkningen som også har psykisk sykdom men er gode og snille mennesker som aldri har gjort noe straffbart.

Den eneste psykiske diagnosen som kan være en unnskyldning for å utøve vold er schizofreni og å være i en aktiv psykose. Det er definitivt ikke tilfelle her! 

Det er skremmende og provoserende at noen forsøker å bagatellisere vold mot kvinner og annen kriminalitet ved å legge skylden på diagnoser og "vanskelig barndom" (skikkelig fælt å vokse opp som en bortskjemt brat). MBH er ene og alene ansvarlig for sine handlinger. Han har hatt alle muligheter til å leve et godt liv helt uten økonomiske bekymringer og med et kontaktnett som ville gitt han jobb innen hva han enn skulle ønske. Men han valgte å bli en arrogant drittsekk som slår alle kjærestene sine helsløse og terroriserer dem psykisk. Han valgte å bruke kokain. Han valgte å ikke ta avrusning og rehab seriøst. Han valgte å pleie omgang med tungt kriminelle og pga det utsette hele familien sin for fare. Han velger også å fortsette med alt dette samt å ikke samarbeide med politiet. Han kunne lagt seg inn på rehab, vist anger for alle de grusomme tingene han har gjort og stilt i avhør, tatt ansvar og vist ofrene sine bittelitt respekt. Men neida, han drar på partytur til Italia og så på hyttetur med narkovennene sine istedet. Han bryter også besøksforbudet. Han har selv tatt valgene som har ført han dit han er i dag. 

Du har helt rett I at de fleste med nevrologiske og psykiske vansker ikke blir kriminelle voldsutøvere, men å si seg uenig i at det er sammenhenger her, ville være å snakke mot bedrevitere, dvs. fagfolk. Det er en klar sammenheng mellom medfødte sårbarhetsfaktorer, oppvekstvilkår, psykisk helse, rus og øvrig fungering, herunder vold. Det betyr IKKE at flesteparten med utfordringer blir voldelige, tvert imot, og det betyr heller IKKE at man som voksen er fritatt det fulle og hele ansvaret for egne handlinger. Å nevne slike sammenhenger betyr IKKE at man unnskylder dårlige handlinger, ei synes vold er akseptabelt og ikke har empati med ofre. Det betyr heller IKKE at det er interessant eller greit å psykologisere ihjel de involverte i saken. På samme måte betyr det å diskutere presseetikk IKKE at man bagatelliserer vold. Osv.osv...

Må si jeg opplever det som ganske stusselig at det skal være nødvendig å presisere slike selvfølgeligheter her i tråden.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Narad skrev (20 minutter siden):

Jeg frykter at det ikke er så mye straff. Men det avhenger selvfølgelig av fakta og om det kommer fram noe mer. Og saken utvides jo dag for dag omtrent.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sveits
~ Ada ~ skrev (32 minutter siden):

Du har helt rett I at de fleste med nevrologiske og psykiske vansker ikke blir kriminelle voldsutøvere, men å si seg uenig i at det er sammenhenger her, ville være å snakke mot bedrevitere, dvs. fagfolk. Det er en klar sammenheng mellom medfødte sårbarhetsfaktorer, oppvekstvilkår, psykisk helse, rus og øvrig fungering, herunder vold. Det betyr IKKE at flesteparten med utfordringer blir voldelige, tvert imot, og det betyr heller IKKE at man som voksen er fritatt det fulle og hele ansvaret for egne handlinger. Å nevne slike sammenhenger betyr IKKE at man unnskylder dårlige handlinger, ei synes vold er akseptabelt og ikke har empati med ofre. Det betyr heller IKKE at det er interessant eller greit å psykologisere ihjel de involverte i saken. På samme måte betyr det å diskutere presseetikk IKKE at man bagatelliserer vold. Osv.osv...

Må si jeg opplever det som ganske stusselig at det skal være nødvendig å presisere slike selvfølgeligheter her i tråden.

Godt sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med kronprinsessen..er ikke enkelt for henne dette.. un gjør det eneste riktige , å avvente..det ville vært umulig om politiet skal etterforske i ene enden og kongehuset uttale seg i den andre… 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilaff skrev (16 minutter siden):

De har 140 tjenere. Jeg tror nok kapasiteten er der. Klart de bør ha koll på hvem Mette-Marit henger med, av ulike grunner.

Det hadde vært tidskrevene å sjeke alle jeg møtte og jeg har et kjedelig A4 liv. MM jobber bokstavelig talt med å møte folk, så vi snaker jo mange tusen bakgrunsjeker bare i tilfele en viser seg å være pedofil. Jeg synes det høres ut som et gedigent sløseri og jeg tror ikke skatebetalerne er intresert i å betale for det. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (15 minutter siden):

Føler med kronprinsessen..er ikke enkelt for henne dette.. un gjør det eneste riktige , å avvente..det ville vært umulig om politiet skal etterforske i ene enden og kongehuset uttale seg i den andre… 

Avventer hun når hun lar være å svare i respekt for alle involverte, inkludert Marius, samt at hun har uttalt at hun «står godt i kritikken»

Jeg kaller det å ta parti med sønnen på en noe subtil måte. 

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doris Becker skrev (2 timer siden):

Jeg må si meg enig med deg. Dessverre, så har jeg mistet tiltro. Det er et problem. For det er flere og flere som mister tiltro. Og det kan føre til at noen tar loven i egne hender. Mye fortvilelse.

De fleste voldssaker blir henlagt på bevisets stilling. Det er ingen grunn til å anta at han blir dømt

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er Se og Hør forbannet på Marius advokat, og truer med motsøksmål. Tragedien fortsetter utspille seg i offentligheten:

«Dette får Andersen til å reagere kraftig:

- På generelt grunnlag vil jeg minne både Marius Borg Høiby og advokat Bratlien om at det er straffbart både å levere inn uriktige anmeldelser og å fremme feilaktige anklager om straffbare forhold mot andre, sier Andersen som nå vurderer å gå til motsøksmål mot Marius' advokat»

https://www.seher.no/kongelig/raser-mot-marius-advokat/81944345

• Liker 29
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det hadde vært på tide at han skifter advokat. Det blir spennende å se om det skjer.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (57 minutter siden):

Avventer hun når hun lar være å svare i respekt for alle involverte, inkludert Marius, samt at hun har uttalt at hun «står godt i kritikken»

Til det første: Hun får først spørsmål om politisaken, og svarer "av respekt for alle de involverte...". Hun får senere spørsmålet "hva kan kronprinsessen si om den situasjonen MBH og familien står i?" Her spissen altså spørsmålet inn mot han og familien, og det er da hun svarer "av respekt for alle de involverte,  inkludert Marius...". 

Det er uryddig å hoppe galant over denne konteksten og være så hissig på avtrekkeren.

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 12
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lurker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker det hadde vært på tide at han skifter advokat. Det blir spennende å se om det skjer.

Tror du noen andre vil ta saken hans da? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Til det første: Hun får først spørsmål om politisaken, og svarer "av respekt for alle de involverte...". Hun får senere spørsmålet "hva kan kronprinsessen si om den situasjonen MBH og familien står i?" Her spissen altså spørsmålet inn mot han og familien, og det er da hun svarer "av respekt for alle de involverte,  inkludert Marius...". 

Det er uryddig å hoppe galant over denne konteksten og være så hissig på avtrekkeren.

Takk! Det viser jo med all tydelighet at denne tilføyelsen ikke har noe å gjøre med å "gi støtte", og at kontekst (igjen) er alt.

Dessuten synes jeg det er en tendens til å overtolke det intetsigende svaret om å "stå godt i" kritikken. Slik jeg tolker den frasen betyr den mer eller mindre ingenting, og i hvert fall slett ikke at hun skryter over hvor godt hun takler kritikken eller noe i den retning, slik flere har antydet. Jeg forstår formuleringen som ikke noe annet enn at hun tar imot kritikken uten å ta stilling til den eller reagere på den hverken i den ene eller andre retningen. Hun tar den til etterretning, for å bruke en (annen) politikerfloskel.

(Så værsågod mine damer, plaff meg ned som vanlig! Det står jeg godt i).

Endret av Aricia
  • Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (1 time siden):

hva er en mor som ikke har omsorgsfølelse for eget barn ? må prøve å forstå hvilken situasjon Mette-Marit står i.. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus2024 skrev (10 minutter siden):

hva er en mor som ikke har omsorgsfølelse for eget barn ? må prøve å forstå hvilken situasjon Mette-Marit står i.. 

Jeg tvinger meg selv til å tenke det samme hver gang jeg koker litt innvendig over det jeg i utgangspunktet oppfatter som arroganse, ansvarsfraskrivelse og dumhet fra MMs side. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...