Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Anonio skrev (27 minutter siden):

Politiet har også sagt at de har prøvd å finne tid men at de andre partene ikke har hatt tid.

Dette gjenspeiler ikke det hverken advokaten eller Marius har sagt.

Det virker for alle som ikke er høy på monarkiet at ting treneres. Det er for øvrig en helt vanlig taktikk hos advokater av voldsmenn hvor ofrene står i press, og vitner vel om at Marius og de rundt han gir beng i ofrene og helst ser at ofrene lider lenge.

I går sto det at politiet fortsatt holder på å etterforske. Så de er jo ikke akkurat  ferdig å klar de heller.

Møter skal settes og som skal passe alle parter 

Marius er heller ikke pliktet til å la seg avhøre. Så hvis noen mener noe drar ut så  må man vel peke på politiet sin tidsbruk.

Sånn sett syntes jeg at det tar lang tid i etterforskningen. At det er mer positivt. Fordi diden bevis byrden ligger hos politiet,  da tyder lang tid på at de er grundig  og at det da dreier seg om også endel tekniske bevis. Hadde de vært ferdig på to  uker, er det mange  tiltalepunkter og og bevis som ikke ville vært tilgjengelig 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Really skrev (17 minutter siden):

Dette er altså sønnen til Norges kronprinspar. Pinlig flaut. Sønnen blir værende i Italia på ubestemt tid. Sniker seg unna avhør for å unngå å bli straffet. Det er nok det MBH håper på. At alt skal roe seg og at han slipper unna en eventuell fengselsstraff. Han er feig som f***.  Kronprinsparet burde langskjemmes, like mye som deres sønn/stesønn. De burde klare å banke vett i sønnen og få han hjem. 

Nå vet vi ikke hva kronprinsparet snakker med sin sønn om, men de burde sette strenge krav. Kom deg hjem ellers kuttes pengesekken, og du må klare deg på egen hånd. Hva skal Marius gjøre når kontoen er tom? Da MÅ han være i Norge.

Nå har jeg vel i bunn og grunn  ikke hørt om kriminelle som ønsker seg selv lengst mulig og hardest straff.

Så at han og advokaten ønsker å få ned en straff så mye som mulig,  ser jeg vel som helt vanlig. 

Kanskje hadde han  blitt i Norge  om ikke media hang på han døgnet rundt?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KrokenguriSå da mener du han skal stikke av, for å få mindre straff? Det er ikke sånn det fungerer. Dessuten vrir og vrenger du på mine ord. 

Poenget er MBH må komme seg hjem og ta straffen sin. La politiet og advokaten føre saken. Det hjelper ikke å rømme til Italia, da blir det mer skriverier. Det at MBH ikke kan gå ut i Oslo's gater nå pga han blir jaktet av journalister, kan han takke seg selv for. Hadde han ikke vært en voldsmann, så hadde han sluppet det han står oppi nå. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really skrev (19 minutter siden):

@KrokenguriSå da mener du han skal stikke av, for å få mindre straff? Det er ikke sånn det fungerer. Dessuten vrir og vrenger du på mine ord. 

Poenget er MBH må komme seg hjem og ta straffen sin. La politiet og advokaten føre saken. Det hjelper ikke å rømme til Italia, da blir det mer skriverier. Det at MBH ikke kan gå ut i Oslo's gater nå pga han blir jaktet av journalister, kan han takke seg selv for. Hadde han ikke vært en voldsmann, så hadde han sluppet det han står oppi nå. 

Nei. Du kan ikke  legge meninger  på andre brukere sånn. Hvis du lurer så spør heller. Så svaret på det er Nei det er ikke greit å stikke av fra en straffesak, men nå etter loven er det uansett ikke det han gjør. Det kan ikke sees  sånn heller  før han ikke har lov av myndighetene å ikke oppholde seg i utlandet.  Sånn rent juridisk.  

Hva mener du jeg har vridd på dine meninger?

Straff kan han jo ikke  ta før saken er avklart. Politiet har ikke pr.dd satt opp noe siktelse iht julianne og nora enda heller. 

Så lenge han lovlig oppholder seg i utlandet,  så er det  ikke rart om han gjør det, hvis han blir fotfulgt hjemne. Det er jo Politiet som evnt må pålegge han å komme hjem.

Ps: oppholder seg i Italia på ubestemt tid. Det betyr i denne saken at media  ikke  har funnet noe om hvor lenge det er avtalt han skal være borte. Ikke ver de om det er  planlagt to uker eller mer. Eller hvorvidt han har forlenget oppholdet. Etter han kom ned.  Det betyr  at  dette er ukjent informasjon. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Krokenguri said:

I går sto det at politiet fortsatt holder på å etterforske. Så de er jo ikke akkurat  ferdig å klar de heller.

Møter skal settes og som skal passe alle parter 

Marius er heller ikke pliktet til å la seg avhøre. Så hvis noen mener noe drar ut så  må man vel peke på politiet sin tidsbruk.

Sånn sett syntes jeg at det tar lang tid i etterforskningen. At det er mer positivt. Fordi diden bevis byrden ligger hos politiet,  da tyder lang tid på at de er grundig  og at det da dreier seg om også endel tekniske bevis. Hadde de vært ferdig på to  uker, er det mange  tiltalepunkter og og bevis som ikke ville vært tilgjengelig 

Du er så opptatt av å forsvare Marius og advokaten hans rett til å trenere at jeg blir matt.

Jeg gjentar. Politiet sier de har prøvd å sette opp tid men siktede eller hans advokat har ikke hatt tid. Det betyr at enten Marius eller hans advokat trenerer. Det er det motsatte av hva du sier.

Kan du slutte å skrive 2 sider lange innlegg som forsvarer at en voldsmann og hans gangsteradvokat utsetter tre voldsofre for enda mere press når de selv har sagt de vil snakke med politiet. Det blir for dumt.

Du fortsetter å si 'Marius er ikke pliktet til å la seg avhøre' som om du er hans advokat. Alle vet det, du kan slutte å gjenta det til det uendelige bare fordi du føler det forsvarer Marius' latterlige oppførsel.

Snart har du ingen igjen som vil lese innleggene dine, på den ene siden forsvarer du at Marius trenerer, mens du på inn og utpust sier han gjør det fordi det er pressen som gjør at han ikke er i Norge. Kan du ikke dra inn litt skyld til ofrene også da, så vinner jeg 'Krokenguri-bingoen' idag?

Endret av Anonio
  • Liker 12
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (Akkurat nå):

Du er så opptatt av å forsvare Marius og advokaten hans rett til å trenere at jeg blir matt.

Nei jeg har ikke i ett innkegg her forsvart marius. Men begynner å skjønne at jeg svarer etter hva norsk lov sier. Mens andre svarer etter hva de føler og hvordan ting burde ha vært. 

Da blir det for meg litt vanskelig å forstå  vinklingen.  En vei. Og du og andre forstår ikke meg og andre som skriver her ut fra norsk lov .

Selvfølgelig  veldig enig  i at det beste hadde jo vært om han la seg padde flat og innrømmet alt fra a til å. Iht alle exer som er involvert.  Men det tror jeg nok er svært urealistisk  å forvente.  

Hjelper liksom  ikke noe om han er i italia eller i Oslo.  Hvis han uansett ikke har tenkt å avgi forklsring i avhør. Og regner med at hvis politet har behov for at han skal møte opp. Vil de også kreve det, at han kommer tilbake.  Skal begynne  å reagere på det. Om han nekter å komme hjem iht en slik begjæring.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det er dørgende stille fra Skaugum, som vanlig. Vi har et kronprinspar som er mer opptatt av å sitte stille i båten enn å vise at de faktisk bryr seg om ofre for vold i nære relasjoner. Alle de gangene Mette Marit har åpnet krisesentre og snakket om kvinnesaken svinner hen som is i solen.

At skatten min går til dette privilegerte sirkuset er for dumt.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Krokenguri said:

Nei jeg har ikke i ett innkegg her forsvart marius. Men begynner å skjønne at jeg svarer etter hva norsk lov sier. Mens andre svarer etter hva de føler og hvordan ting burde ha vært. 

53 minutter siden, Krokenguri said:

Kanskje hadde han  blitt i Norge  om ikke media hang på han døgnet rundt?

Neida, du forsvarer ikke Marius du.

Norsk lov sier det er møteplikt i avhør. Marius tvinger ofrene gjennom mere lidelse. Du er mer opptatt av å forsvare at han er i Italia enn hvordan dette er for ofrene. Det er usmakelig, rett og slett. 

Det politiet sier beviser trenering, du sier at politiet må begjære han hjem, selv etter at både han og advokaten har sagt de skal samarbeide. Det skurrer ikke en gang litt for deg?

Endret av Anonio
  • Liker 8
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (16 minutter siden):

Neida, du forsvarer ikke Marius du.

Når jeg bekymrer meg for usann rykte spreding og usann eller feil vinkling i media.  Er det faktisk med tanke på ofrene.

Som også en media ekspert påpekte er at det er svært uheldig  for en evnt rettsak. Når medietrykket er så stort, at det lekker bevismaterialer rett før eller rett etter politiet får det i hende.  

Det kan i værste fall føre til at bevis ikke kan brukes. Og vitner ikke blir hørt.  Fordi de kan ha blitt farget av media. 

Så igjen. Mitt syn er at jo mer folk holder på å skape rykter og meninger ut fra tror og jeg føler. Jo mer skader man saken den dagen evnt saken skal opp for retten. 

Alle  vitners troverdighet  skal vurderes. Og hvis de mistenker at et vitne er påvirket av andre på en eller annen måte.  Vil de ikke kunne brukes som vitne. For da er man ikke et troverdig  vitne. Om de tror på vitnet eller ikke, spiller da ingen rolle, fordi det kan skapes en tvil. I tillegg så når man leser ting. Kan man ubevisst  blande det man vet og ting man har lest. 

Så her syntes jeg media deler  ting litt for mye og litt for tidlig.  

De må gjerne skrive om ting. Men kanskje de burde ha holdt tilbake  endel  ting. Frem til  alle vitner er avhørt  og evnt til etter saken er ferdig. 

Slik det er  nå. Er det  potensielt i bunn og grunn til marius sin fordel,  at det skrives så mye. Og potensielt kan han da slippe å stå til ansvar  for alt eller deler av det han har gjort. 

Så det du ser på som  å beskytte marius. Er i bunn å grunn beskytte ofrene og saken. Ikke marius 

PS  foretrekker at du har med hele teksten min istedenfor å  klippe  ut. For du tar vekk konteksten. 

Endret av Krokenguri
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Når jeg bekymrer meg for usann rykte spreding og usann eller feil vinkling i media.  Er det faktisk med tanke på ofrene.

Som også en media ekspert påpekte er at det er svært uheldig  for en evnt rettsak. Når medietrykket er så stort, at det lekker bevismaterialer rett før eller rett etter politiet får det i hende.  

Det kan i værste fall føre til at bevis ikke kan brukes. Og vitner ikke blir hørt.  Fordi de kan ha blitt farget av media. 

Så igjen. Mitt syn er at jo mer folk holder på å skape rykter og meninger ut fra tror og jeg føler. Jo mer skader man saken den dagen evnt saken skal opp for retten. 

Alle  vitners troverdighet  skal vurderes. Og hvis de mistenker at et vitne er påvirket av andre på en eller annen måte.  Vil de ikke kunne brukes som vitne. For da er man ikke et troverdig  vitne. Om de tror på vitnet eller ikke, spiller da ingen rolle, fordi det kan skapes en tvil. I tillegg så når man leser ting. Kan man ubevisst  blande det man vet og ting man har lest. 

Så her syntes jeg media deler  ting litt for mye og litt for tidlig.  

De må gjerne skrive om ting. Men kanskje de burde ha holdt tilbake  endel  ting. Frem til  alle vitner er avhørt  og evnt til etter saken er ferdig. 

Slik det er  nå. Er det  potensielt i bunn og grunn til marius sin fordel,  at det skrives så mye. Og potensielt kan han da slippe å stå til ansvar  for alt eller deler av det han har gjort. 

Så det du ser på som  å beskytte marius. Er i bunn å grunn beskytte ofrene og saken. Ikke marius 

Tror du virkelig at politiet går ut med alle faktiske forhold i en straffesak?
Hverken media eller den vanlige nordmann vet alle fakta som politiet sitter på. 

Så til det du forsvarer - norsk lov - som du påpeker gang på gang. Loven kan si en ting - hva som er lurt for en person er noe helt annet. Å holde seg på ferie i utlandet (for å få ro) fremstår totalt tonedøvt for ofrene og den jevne nordmann. Det kan ikke engang du nekte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes det er flott og naturlig at Marius reiser vekk og som later som at «hensynet til ofrene» er en del av begrunnelsen; Vel, et av dem synes det er både provoserende og belastende at Marius er i Italia på ubestemt tid isteden for å stille til avhør og bidra til at saken får fremdrift.

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAMX09/bistandsadvokat-kritisk-til-marius-borg-hoeibys-italia-tur-det-er-klart-jeg-reagerer

Jeg har sagt det mange ganger: Marius og kronprinsfamilien bidrar til dette såkalte medietrykket ved opptredenen sin. Hadde han lagt seg flat og samarbeidet så hadde det vært over nå.

Når jeg skriver «såkalte medietrykket» så er det fordi ingenting tyder på at han plages av det, og det er mindre medietrykk enn for eksempel Laila Bertheussen, Sindre Finnes eller Gjert Ingebrigten ble utsatt for, for ikke å snakke om Rune Øygard. Ingen var så bekymret da….

• Liker 18
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (Akkurat nå):

Tror du virkelig at politiet går ut med alle faktiske forhold i en straffesak?
Hverken media eller den vanlige nordmann vet alle fakta som politiet sitter på. 

Så til det du forsvarer - norsk lov - som du påpeker gang på gang. Loven kan si en ting - hva som er lurt for en person er noe helt annet. Å holde seg på ferie i utlandet (for å få ro) fremstår totalt tonedøvt for ofrene og den jevne nordmann. Det kan ikke engang du nekte for.

Jeg tenker at sånt  som at lydopptak og bilder av leiligheten  blir vist i media. FØR  alle vitner er avhørt  er svært uheldig.  

Så lenge  han oppholder seg i utlandet  med lov  fra staten Norge.  Så anser jeg det for deres anliggende.  Jeg vet ingenting  om hva som ligger til  grunn at han har fått eller ikke  blitt fratatt passet.  

Skal bry meg den dagen, han nekter å komme tilbake  på begjæring.  Og at oppholdet ikke lengre er lov

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at sånt  som at lydopptak og bilder av leiligheten  blir vist i media. FØR  alle vitner er avhørt  er svært uheldig.  

Så lenge  han oppholder seg i utlandet  med lov  fra staten Norge.  Så anser jeg det for deres anliggende.  Jeg vet ingenting  om hva som ligger til  grunn at han har fått eller ikke  blitt fratatt passet.  

Skal bry meg den dagen, han nekter å komme tilbake  på begjæring.  Og at oppholdet ikke lengre er lov

Synes du bryr deg ganske mye til å være en som ikke bryr seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malmfrid
Morgan Le Fay skrev (5 minutter siden):

Dere som synes det er flott og naturlig at Marius reiser vekk og som later som at «hensynet til ofrene» er en del av begrunnelsen; Vel, et av dem synes det er både provoserende og belastende at Marius er i Italia på ubestemt tid isteden for å stille til avhør og bidra til at saken får fremdrift.

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAMX09/bistandsadvokat-kritisk-til-marius-borg-hoeibys-italia-tur-det-er-klart-jeg-reagerer

Jeg har sagt det mange ganger: Marius og kronprinsfamilien bidrar til dette såkalte medietrykket ved opptredenen sin. Hadde han lagt seg flat og samarbeidet så hadde det vært over nå.

Når jeg skriver «såkalte medietrykket» så er det fordi ingenting tyder på at han plages av det, og det er mindre medietrykk enn for eksempel Laila Bertheussen, Sindre Finnes eller Gjert Ingebrigten ble utsatt for, for ikke å snakke om Rune Øygard. Ingen var så bekymret da….

Det har du helt rett i. Har aldri lest at noen har vist bekymring for noen av de ovennevnte selvom mediatrykket til tider var enormt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Når politiet anser at faren for bevisforspillelse ikke er til stede så mener de det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eyr skrev (På 5.9.2024 den 10.07):

@KrokenguriOg før det kommer et langt innlegg så vil jeg presisere at jeg også har adhd(add), men har ingen problem med å skrive kort. 
Leste det innlegget ditt hvor du skrev at du slet med å korte ned pga Adhd. Dette tror jeg er veldig personbasert.

Har også adhd, klarer sjeldenhet å skrive langt pga fokus 😄

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ninaen skrev (9 timer siden):

Har delt denne før. Jurister er altså ikke enig i møteplikt. 
At det virker som noen trenerer det er jeg helt enig i. Og blir ekstra spesielt når både MBH og advokat har sagt at han vil la seg avhøre og samarbeide med politiet…

IMG_4078.jpeg

Tror dette er helt riktig. Samsvarer også med det min juristvenn sa til meg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (15 timer siden):

Jeg har et spørsmål til @MissLucy, @Aricia og @Oida (Andre må gjerne også svare). Hva er deres hovedstandpunkt i denne saken? 

For jeg forstår ganske enkelt ikke behovet for å bruke såpass mye tid på å diskutere pressens trykk, hvis det ikke er for å dra fokus bort fra selve saken. Det gjelder andre temaer også som man trekker inn. 

I straffesaken? 
mitt hovedstandpunkt er at jeg vil ha tiltalen før jeg tar et hovestandpunkt. Jeg er åpen for at det er grovere enn vi nå kjenner til, og at det kan dukke opp flere anmeldelser eller flere lovbrudd. 

jeg mener at pressens behov og behovet for og diskutere « heisatur» til Italia hvor han drakk av et glass, at han har tatoveringer og røyker sigg og bruker Rolex og  maset  om « skattebetalernes penger « er med på og dra fokus fra selve saken. Jeg synes denne tråden fordummer saken. Jeg vil vite hva han er anmeldt for og hva han blir tiltalt for . Jeg bidrar jo absolutt, ved og si imot, « nei du vet ikke hvem som har betalt for Marius sin koffert og som alle andre får du mer igjen for « dine skattepenger « enn du betaler. « nei , jeg synes ikke Marius er så stygg at han ikke hadde fått ligg om han ikke var sønnen til kronprinsessen « « du sitter ikke på definisjonen av Harry, selv synes jeg tatoveringer er kult , og om det så ikke var så det helt uproblematisk at han har tatoveringer « osv - alt dette blir til « stakkars Marius « « forsvar av monarkiet « « at jeg er naiv og tror at Marius var på historievandring på det skjeve tårn i Pisa» .

tvert imot, jeg har skrevet 30 ganger at jeg er for avvikling av monarkiet og var det før august også, jeg syntes synd på 4- åringen som fikk forsiden av vg med livredd blikk og tårer og en mor som prøvde og skjule han- ikke på den voksne voldsmannen. Det var ikke meg du siterte ( men andre kan også svare ) , men andre som har blitt beskyldt for og forsvare Marius ved og peke på at det er mye uvesentlig forsøk på karakterdrap som dukker opp i pressen og i diskusjonen her. 

mitt hovedstandpunkt er at jeg vil vite hva han har gjort som er ulovlig først , og se tiltalen før jeg tar hovedstandpunkt. At han har dratt til Italia med politiets tillatelse og røyker sigg tipper ikke saken den  ene eller andre veien. Jeg er åpen for at det blir grovere enn det vi vet så langt, og er ikke monarkist. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Really skrev (2 timer siden):

Dette er altså sønnen til Norges kronprinspar. Pinlig flaut. Sønnen blir værende i Italia på ubestemt tid. Sniker seg unna avhør for å unngå å bli straffet. Det er nok det MBH håper på. At alt skal roe seg og at han slipper unna en eventuell fengselsstraff. Han er feig som f***.  Kronprinsparet burde langskjemmes, like mye som deres sønn/stesønn. De burde klare å banke vett i sønnen og få han hjem. 

Nå vet vi ikke hva kronprinsparet snakker med sin sønn om, men de burde sette strenge krav. Kom deg hjem ellers kuttes pengesekken, og du må klare deg på egen hånd. Hva skal Marius gjøre når kontoen er tom? Da MÅ han være i Norge.

Det er jo det han er vant til at skjer. Han har sluppet unna med mye de siste årene. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...