Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Jeg for min del har fått det med meg for lenge siden. Iallefall etter den kokain boten. Så stor herlighet  har det ikke vært

Det har aldri vært skrevet noe i aviser eller magasiner om rusbruk hos MBH - hvis du mener det må du gjerne fortelle hvilken avis eller hvilket magasin.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
Skrevet
Malmfrid skrev (36 minutter siden):

Det tror jeg og - hvorfor skulle han ellers ha med dresspose?

Jeg for min del ante ikke at MBH ruser seg - har aldri hørt om det før. Så det må ha vært en godt bevart hemmelighet - ihvertfall aldri nevnt i den norske dagspressen. 

Jeg har barn og svigerbarn som var født samme år, velkjent siden russetiden dessverre. Da er man jo også mye ute på byen i tidlig 20 årene og Oslo og omegn er ikke så stort. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Malmfrid skrev (31 minutter siden):

Hvorfor sier han det da tror du?

At hqn legger skylden på seg selv 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest NordreSving
Skrevet

Jeg har et spørsmål til @MissLucy, @Aricia og @Oida (Andre må gjerne også svare). Hva er deres hovedstandpunkt i denne saken? 

For jeg forstår ganske enkelt ikke behovet for å bruke såpass mye tid på å diskutere pressens trykk, hvis det ikke er for å dra fokus bort fra selve saken. Det gjelder andre temaer også som man trekker inn. 

Skrevet
Pilaff skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke klart å henge med i tråden, men leste meg litt opp nå. Derfor kommer dette litt utenom alt:

"Kroppskrenkelse" er et juridisk begrep, som aldri har vært del av normal dagligtale. Og måtte det, gud forby, aldri bli det! Det er en nedtoning av hvor alvorlig det er å banke noen helseløs og ta kvelertak. Mange i tråden bruker ordet nesten selvfølgelig hverdagslig, sikkert påvirket av å ha lest ordet så mange ganger.

Sier seg vel selv at det siktes til den juridiske ordlyden, synes du ikke? Har du noen gang hørt det i dagligtalen, der ute i oh store verden?

• Liker 2
Gjest Malmfrid
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (14 minutter siden):

Jeg har barn og svigerbarn som var født samme år, velkjent siden russetiden dessverre. Da er man jo også mye ute på byen i tidlig 20 årene og Oslo og omegn er ikke så stort. 

Det er jo tragisk - det er mange år siden. Kan bli tøft å bli kvitt den avhengigheten. 
Jeg er fra vestlandet og det var helt ukjent for meg. 

Gjest NordreSving
Skrevet (endret)

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAMX09/bistandsadvokat-kritisk-til-marius-borg-hoeibys-italia-tur-det-er-klart-jeg-reagerer

JS bistandsadvokat sier

«Min klient synes denne saken har vart veldig lenge nå, og hun ønsker sterkt at saken kommer videre og at det blir fremdrift. Hun står i et sterkt press, og det er tilleggsbelastning at avhørene av Marius Borg Høiby drøyer. At hun bare må vente i uvisse, sier Grødem til Aftenposten». Bistandsadvokaten sier at hun reagerer på at ting tar tid. 

Det bør vel veie tungt for den angrende MBH? Men hans plan er å «ha ferie, i Italia». Arrogansen er påtagelig. 

Forsvareren er ikke tilgjengelig for kommentar. 

Endret av NordreSving
Språk
Gjest pop up bruker
Skrevet
~ Ada ~ skrev (13 minutter siden):

Sier seg vel selv at det siktes til den juridiske ordlyden, synes du ikke? Har du noen gang hørt det i dagligtalen, der ute i oh store verden?

Marius gjorde vel det da han i sin uttalelse sa at han hadde "begått kropskrenkelse". 

Det vises til Anne Holt sine uttaler, som @lurkerviste til for et par sider siden: 

"Den Marius-saken roper svært mange svært mye om, så den skal jeg ikke mene noe offentlig om før den er avgjort.

Annet enn dette: «kroppskrenkelse» er et juridisk ord, til bruk i rettslige sammenhenger for å karakterisere/avgrense typen vold som er brukt.

På norsk heter det nettopp _vold_.

«Jeg utøvde kroppskrenkelse» er ikke en normal setning. Det heter «jeg var voldelig».

Det får være en grense for nytale. Om ikke annet, så i respekt for (de dessverre altfor mange) voldsutsatte blant oss."

Ellers helt enig med deg i at det ikke er et ord man bruker i dagligtalen. 

Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Jeg for min del har fått det med meg for lenge siden. Iallefall etter den kokain boten. Så stor herlighet  har det ikke vært

For oss som ikke er bosatt i Oslo så vet vi faktisk ikke så mye mer om ham enn at han har hatt mange forskjellige jobber og stilt opp på noen bilder i kongefamilien. 

Så pressen har tydeligvis vært snill med ham og familien - og ikke så forferdelig som de blir fremstilt av de kongelige selv.

Gjest Malmfrid
Skrevet
Krokenguri skrev (27 minutter siden):

At hqn legger skylden på seg selv 

Da tror jeg du skal lese det noen ganger til. 

Skrevet
6 minutter siden, NordreSving said:

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAMX09/bistandsadvokat-kritisk-til-marius-borg-hoeibys-italia-tur-det-er-klart-jeg-reagerer

JS bistandsadvokat sier

«Min klient synes denne saken har vart veldig lenge nå, og hun ønsker sterkt at saken kommer videre og at det blir fremdrift. Hun står i et sterkt press, og det er tilleggsbelastning at avhørene av Marius Borg Høiby drøyer. At hun bare må vente i uvisse, sier Grødem til Aftenposten». Bistandsadvokaten sier at hun reagerer på at ting tar tid. 

Det bør vel veie tungt for den angrende MBH? Men hans plan er å «ha ferie, i Italia». Arrogansen er påtagelig. 

Igjen: Det er ikke MBH som trenerer eller bestemmer når han skal i avhør. Politiet og advokaten som finner tid. Politiet hadde ingen planer å ha avhør da MBH var bortreist.
Litt irriterende når noen stadig kommer med feilaktige påstander, som andre må tilbakevise.

• Liker 2
Skrevet
NordreSving skrev (9 minutter siden):

JS bistandsadvokat sier

Det er jo stort sett det her vi har diskutert da….

• Liker 1
Gjest Malmfrid
Skrevet
Villroses hage skrev (3 minutter siden):

Igjen: Det er ikke MBH som trenerer eller bestemmer når han skal i avhør. Politiet og advokaten som finner tid. Politiet hadde ingen planer å ha avhør da MBH var bortreist.
Litt irriterende når noen stadig kommer med feilaktige påstander, som andre må tilbakevise.

Jeg leste et sted at han var kommet hjem på tirsdag, men i linken står det at han ikke er kommet tilbake ennå.

Hva er riktig?

Gjest NordreSving
Skrevet

Jeg tenker å introdusere et nytt begrep i tråden: RETTSOPPFATNING. Den allmenne sådan. Og for å ha et godt utgangspunkt legger jeg naob.no sin definisjon til grunn:

https://naob.no/ordbok/rettsoppfatning

oppfatning av det som er (juridisk) rett

Det folk reagerer på er jo at MBH sin oppførsel etter arrestasjonen strider i lot vanlige folks rettsoppfattelse. Det å reise «på ferie til Italia» mens du er under etterforskning for lovbrudd, og samtidig utsette de fornærmede for ytterligere lidelse i form av å måtte vente. Merk at termen ikke nødvendigvis brukes juridisk, men også om normal rettsfølelse. 

Etterlyser gjerne svar fra de som har en annen rettsfølelse og som da heller tar utgangspunkt i MBH og ikke de fornærmedes perspektiv. 

Skrevet
NordreSving skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker å introdusere et nytt begrep i tråden: RETTSOPPFATNING. Den allmenne sådan. Og for å ha et godt utgangspunkt legger jeg naob.no sin definisjon til grunn:

https://naob.no/ordbok/rettsoppfatning

oppfatning av det som er (juridisk) rett

Det folk reagerer på er jo at MBH sin oppførsel etter arrestasjonen strider i lot vanlige folks rettsoppfattelse. Det å reise «på ferie til Italia» mens du er under etterforskning for lovbrudd, og samtidig utsette de fornærmede for ytterligere lidelse i form av å måtte vente. Merk at termen ikke nødvendigvis brukes juridisk, men også om normal rettsfølelse. 

Etterlyser gjerne svar fra de som har en annen rettsfølelse og som da heller tar utgangspunkt i MBH og ikke de fornærmedes perspektiv. 

Spot on i denne saken. Et uttrykk som brukes mye i rettspraksis og som dommerne gjerne vektlegger en del. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
NordreSving skrev (49 minutter siden):

Jeg har et spørsmål til @MissLucy, @Aricia og @Oida (Andre må gjerne også svare). Hva er deres hovedstandpunkt i denne saken? 

For jeg forstår ganske enkelt ikke behovet for å bruke såpass mye tid på å diskutere pressens trykk, hvis det ikke er for å dra fokus bort fra selve saken. Det gjelder andre temaer også som man trekker inn. 

At marius selv har 100% ansvar for egne handlinger. 

Utover det. Er jeg opptatt av at rett skal være rett. Han skal siktes/ beskyldes/ straffes for akkurat det han har  gjort. Intet mer intet mindre.

Ingen i hans nære relasjoner  har skyld eller skal føle seg straffet for hans handlinger 

At dette i bunn og grunn er en jobb for hele rettsystemet  og ivareta saken på best mulig måte iht lovgivning  vi  har. Både for offerene og gjerningsmannen. Slik også ofrene har ønsket. 

At iht respekt for ofrene ikke  gjøre dette større  eller mindre enn de ønsker.  De skal ikke føle på skyld iht hans handlinger,  eller folkets reaksjoner. 

Ingen skal måtte føle seg presset til å oppgi opplysninger om noen involverte som er beskyttet av personvern.

Ingen skal utgi de involverte på sine vegne uten deres samtykke. Ref bla helseopplysninger om ene offeret  og publisering av det.  Helt hårreisende 

At ofrene ikke unødvendig  skal se artikler over alt om sin gjerningsmann. Hverken i form av ubekreftede spekulasjoner  om han eller seg selv. Det ser jeg som unødvendig belastning for dem. Når de ser at det kommer frem usannheter om marius,  fordi det også betyr usannheter om sitt liv med marius. Men kan ikke offentlig motsi dette offentlig nå. 

At man ikke kjører unødvendig heksejakt. Vi lever i 2024 og ikke 1824

Også er jeg optatt av at folk som sliter med rus, diagnoser  og spesielt  når de er voldelige får hjelp til å få skikk på livet sitt. 

At ofre også får hjelp til å leve videre på trygg grunn og med trygge følser

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Villroses hage skrev (5 minutter siden):

Politiet og bistandsadvokatene hadde ikke problemer med å finne tid til avhør av de fornærmede, over flere dager, på kort varsel. Jeg tror dessverre det er mye mer komplisert enn det du skriver her. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
2 minutter siden, Malmfrid said:

Jeg leste et sted at han var kommet hjem på tirsdag, men i linken står det at han ikke er kommet tilbake ennå.

Hva er riktig?

Leste også at han var kommet hjem tirsdag, men kan ikke dokumentere akkurat det 🤷‍♀️Det som er sikkert, er at bortreisingen var avklart med politiet, som ikke hadde planer om avhør.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Pilaff said:

Politiet og bistandsadvokatene hadde ikke problemer med å finne tid til avhør av de fornærmede, over flere dager, på kort varsel. Jeg tror dessverre det er mye mer komplisert enn det du skriver her. 

Sier ikke at det er lite komplisert, men det blir feil å legge skylden på siktede for at nye avhør ikke finner sted. Kan være både gjenstående politiarbeid og travel advokat som er årsak.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...