Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Malmfrid skrev (4 minutter siden):

Det er langt fra sikkert at han får sone i rusbehandling - såkalt §12 (Gjennomføring av straff i institusjon) gis vanligvis ikke ved voldsdommer. 

Ok - skjønner. Det blir vel også riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (52 minutter siden):

Leste tidligere i saken noen som skrev at man kunne  slippe straff om man gikk i rusbehandling.  

Men det var vel før siktelse ble utvidet. Så vet ikke helt hvor det alternativet ligger nå.

Kjenner en  i fengsels vesenet, som sa at hvis det er første gangen de straffes, straffes de ofte etter lavere straffer. Da det kan være uheldig å ha dem inne lenge første gang. Derimot  er det gjentagende insettelser. Vil  man straffes grovere. Men selvsagt iht hvor ille  handlingene er og hvor mye. 

Rus alene gir ikke  strafferabatt. Iht det jeg har fått med meg på podcasten avhørt. Men psykisk  helse kan. Evnt at det blir tvunget psykisk helsevern. Men da er det vel oftest  de værste sakene som fører dit. Som feks drap. 

Så vil gjette på iallefall  rusbehandling  og evnt samfunnsstraff  og erstatning. Tror ikke han får mer enn ett år fengsel om han får det. 

Jeg tror også  han får strafferabatt iht mediepresset. 

Man slipper ikke straff selv om man skal/er i rusbehandling, men man kan få innvilget paragraf 12 soning. Betyr at man soner straffen sin i behandling. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Man slipper ikke straff selv om man skal/er i rusbehandling, men man kan få innvilget paragraf 12 soning. Betyr at man soner straffen sin i behandling. 

Stemmer det - men det er ikke gitt at man får sone volds-dommer i institusjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er merkelig at han har fått så lite nyttig  hjelp tidligere? At det  i det hele tatt kunne  gå sååå langt?  Denne familien  har hatt alle muligheter ( økonomi og tilgang til ekspertise fra hele verden) til å hjelpe ham. Er det noe håp? 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Stemmer det - men det er ikke gitt at man får sone volds-dommer i institusjon. 

Absolutt ikke gitt, men ikke umulig. Har hatt flere pasienter i paragraf 12 soning som soner for en eller annen form for vold. Min erfaring er dog at de fort ender tilbake i fengsel, da de ofte ikke klarer å følge betingelsene som er satt.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Kaffeslabberaset skrev (På 2.9.2024 den 22.24):

Jeg synes det er merkelig at han har fått så lite nyttig  hjelp tidligere? At det  i det hele tatt kunne  gå sååå langt?  Denne familien  har hatt alle muligheter ( økonomi og tilgang til ekspertise fra hele verden) til å hjelpe ham. Er det noe håp? 

Akkurat det har jeg tenkt på mange ganger. Det virker helt utrolig. 

Andre foreldre står og stanger hodet i veggen hos NAV for å få fortgang i behandling for deres barn og unge. Det er ikke alle som kan bla opp flere hundre tusen for privat behandling. 

Endret av Malmfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SagaP skrev (6 timer siden):

Det er journalister fra mange europeiske land som følger Marius nå. 
Kommer nok mer news snart. Nydelig reklame for Norge.

Vel, er den mange naive folk her i landet som sitter å beundrer datteren og barnebarna til Sven O., men dette tar i grunnen kaka. Hvor lenge skal denne gjengen få holde på? Er rett og slett pinlig

Det er så lavmål og harry slik du holder på. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffeslabberaset skrev (8 minutter siden):

Fordi dette er miljøet han omgås. Dette er vennene hans, kretsen hans. Vanskelig å komme seg ut og starte på nytt. Hvor skal han starte? Det er helt vanlig med kokain i de øvre kretser - og det er kun der han sirkulerer.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffeslabberaset skrev (3 minutter siden):

Veldig vanskelig å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Så er jo effekten av rusbehandling begrenset for mange. Har jobbet en del år i døgnbehandling og statistikken sier at 1/3 får det bedre, 1/3 er det ingen endring og 1/3 går det dårligere med. Samtidig ser man også at mange trenger flere runder før det har effekt.

Håp vil jeg jo si at det alltid er, men å lure på hvorfor han er som han er, når penger kan kjøpe den beste behandlingen er naivt. Kombinasjonen av rus og psykisk lidelse er veldig komplekst. Han kan i teorien hatt oppfølging av diverse slag i årevis uten at jeg hadde blitt spesielt overrasket over at det ikke har hatt særlig effekt.

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lajlaj skrev (11 minutter siden):

Fordi dette er miljøet han omgås. Dette er vennene hans, kretsen hans. Vanskelig å komme seg ut og starte på nytt. Hvor skal han starte? Det er helt vanlig med kokain i de øvre kretser - og det er kun der han sirkulerer.

Godt poeng. Kunne familien ha sendt denne unge mannen  langt avgårde ( og ut av dette miljøet)? Det er mange steder på denne kloden- Sååå mye spennende og givende man kan gjøre hvis man har nok penger ( vent- det har han jo:)  han hadde hatt godt av å komme seg ut av den lille bobla si:)  

Endret av Kaffeslabberaset
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (28 minutter siden):

Fordi, summen av alt. At de i bunn og grunn er så privilegerte at de slipper unna med voldssiktelser, og så har han fått reise til Italia mens dette pågikk, ingen har kommentert noe fra kongehuset osv. Det er innmari tonedøvt alt, når man ser på det hele bildet. Hvis han slipper unna, er det mye trynefaktor ute og går. Men det er jo ikke sikkert han blir frikjent, er helt hypotetisk. Bare kommenterte den oversikten som ble lagt ut her, av de forskjellige utfallene. Men selvsagt, jeg hadde mistet tilliten til rettssystemet også.

Tja da tenker vi ikke på likt.

For meg blir det som om jeg skulle finne hår i freia sjokolade  også skulle jeg bli sint  på alle som lager sjokolade og legge skylden på dem andre.

Så heldigvis tenker ikke alle sånn 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eyr skrev (9 minutter siden):

Nå har de vurdert siden torsdag….

Politiet er vel redde for å trå feil her. Til tross for at folk har mistet førerkortet for adskillig mindre enn dette.

MBH burde vel strengt tatt mistet lappen etter «der røk den nesten med en gardist» episoden. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (3 minutter siden):

Politiet er vel redde for å trå feil her. Til tross for at folk har mistet førerkortet for adskillig mindre enn dette.

MBH burde vel strengt tatt mistet lappen etter «der røk den nesten med en gardist» episoden. 

Fikk han i det hele tatt noe for den episoden? Tilsnakk i det minste?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bumbelbee

Jeg sier det i denne tråden også: 

Jeg er dypt uenig med norske redaktører i at de offentliggjorde navnet i media. De etiske og lovmessige lange vurderingene i Vær varsomplakaten burde beskyttet ham mot alt dette og dermed forhindret at tysk presse havnet i blodtåka. Det er et menneske bak dette og journalister har en plikt å følge opp der. Videre er psykiatri et stort fag og ingen av oss vet bakgrunnen eller hvor alvorlig det er, så vær så snille å vis medlidenhet! Vi vet svært lite og det meste blir spekulasjoner. 

Når jeg ser de menneskelige tragediene som utfolder seg som en følge av at vi i det hele tatt har et monarki så har jeg blitt republikaner. Monarkier er utrolig tragiske og gammeldagse og vi lever tross alt i senmoderne tid i 2024. Nå skal vi kolonisere Mars og utvikle kunstig intelligens og vi trenger virkelig ikke en levning fra føydaltiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (7 minutter siden):

Fikk han i det hele tatt noe for den episoden? Tilsnakk i det minste?

Saken ble henlagt etter fire dager. Ekspress-behandling uten avhør. 
Hadde dette vært stesønnen til statsministeren som hadde råkjørt og nær kjørt ned en gardist, så ville det formodentlig vært førstesidestoff. 
Men Marius fikk vel kun et lite oppslag i se og hør. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (1 minutt siden):

Hadde dette vært stesønnen til statsministeren som hadde råkjørt og nær kjørt ned en gardist, så ville det formodentlig vært førstesidestoff. 

Ja, er forskjell på folk tydeligvis... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (1 minutt siden):

Eller ikke. Tror dere virkelig at ikke pressen skåner en del politikere også? Er folk klar over hvor tett bindinger det er? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...