Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

velociraptor skrev (12 minutter siden):

Nei. En kvinne som gifter seg med en konge blir dronning, men en mann som gifter seg med en dronning blir ikke konge, han blir gemal. Merkelig nok. 

Syntes ikke det er rart med gemal. Ikke alle land i verden har likestilling. Og i land der de ikke har det. Vil alltid en dronning forlate tronen når mannen hennes går av tronen. En dronning blir aldri øverste hode . 

Så hvis martha og durek hypotetisk sett skulle bli kongepar. Ville det vært martha som arver tronen og ikke durek. 

Og da blir hun dronning og han gemal. 

Sånn tradidjons sett. Er konge tittel over en dronning tittel. 

Uten fungerende kongetittel er da dronningen øverste hodet. 

Det må bare bli slik, til verden er likestilt. Dog tenker jeg det er ok å fortsette med det også. Så ikke hvermansen kan bli dette overhodet. De som er født inn i rollen er også oppdratt iht å føre tradisjoner og kotyme videre.  Noe ikke hvermannsen  er. Barna til en gemal og dronning vil også få oppdragelse iht rollene de får utdelt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissLucy skrev (8 minutter siden):

du tenker at Mette Marit bruker flere år på å utvikle kompetanse på en komplisert og tidkrevende ferdighet som veving fordi en medierådgiver anbefalte det??!!

okei

Nei, det er sikkert utelukkende fordi hun har en genuin interesse for det, uten noen tanke for hvordan dette vil oppfattes av publikum. Alt hun foretar seg i det offentlige inngår i en pr-plan. Selvsagt gjør den det. Ikke vær naiv

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanedis

Fra https://www.nrk.no/norge/hoiby-saka_-politiet-har-provd-a-komme-i-kontakt-med-enda-ein-eks-1.17005313

"Politiet har no avhøyrt Juliane Snekkestad, den eine eksen til Marius Borg Høiby som dei tidlegare prøvde å komme i kontakt med. Ho har status som fornærma i saka, seier advokaten hennar Petter Grødem til NRK".

Tilføyelse:

"– Ikkje uventa, seier Mette Yvonne Larsen, som er bistandsadvokat for den andre fornærma kvinna i saka."

Endret av Vanedis
La til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (2 minutter siden):

Husk at verken hun eller han er avhørt ennå, så tiltalen vil jo justeres deretter. At flere ekser har opplevd det samme og nå har vært inne til avhør vil nok også virke skjerpende inn på straffen. 

Det hjelper han nok ikke så mye å nekte å bli avhørt. Da mister han jo også retten til  sin side av saken.

Forsåvidt ganske bra det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.buksa skrev (7 minutter siden):

I følge Caissa her inne så forholder det seg slik: 

Faktisk ikke feil Den som arver dronningtittelen i Norge kan utnevne sin ektemann til konge.
Så dersom Märtha blir dronning kan Durek blitt konge.

"Den kommende dronning Ingrid vil ifølge Grunnloven ha rett til å utnevne sin mann til konge. Men hun bør helst sørge for at regjeringen fatter vedtaket, skriver Carl-Erik Grimstad."
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lpevM/ingrids-mann-kan-bli-konge

Så nå kommer jeg ikke til å svare mer på dette 🙂 vi har heldigvis mange andre fine og oppegående diskusjoner inni denne tråden. 

Det måtte i så fall være opp til Stortinget og ikke Regjeringen! Det er Stortinget som er den lovgivende makt i Norge! Og Ingrid kan ikke fatte noe vedtak alene.

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Syntes ikke det er rart med gemal. Ikke alle land i verden har likestilling. Og i land der de ikke har det. Vil alltid en dronning forlate tronen når mannen hennes går av tronen. En dronning blir aldri øverste hode . 

Så hvis martha og durek hypotetisk sett skulle bli kongepar. Ville det vært martha som arver tronen og ikke durek. 

Og da blir hun dronning og han gemal. 

Sånn tradidjons sett. Er konge tittel over en dronning tittel. 

Uten fungerende kongetittel er da dronningen øverste hodet. 

Det må bare bli slik, til verden er likestilt. Dog tenker jeg det er ok å fortsette med det også. Så ikke hvermansen kan bli dette overhodet. De som er født inn i rollen er også oppdratt iht å føre tradisjoner og kotyme videre.  Noe ikke hvermannsen  er. Barna til en gemal og dronning vil også få oppdragelse iht rollene de får utdelt.

Jo, en dronning kan bli øverste hode. Vi har både dronning Elizabeth 1 og 2 samt dronning Margrethe.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sgirl skrev (2 minutter siden):

Nei, det er sikkert utelukkende fordi hun har en genuin interesse for det, uten noen tanke for hvordan dette vil oppfattes av publikum. Alt hun foretar seg i det offentlige inngår i en pr-plan. Selvsagt gjør den det. Ikke vær naiv

jeg er ikke naiv. Jeg har lest intervjuet hun gjorde med husflidsmagasinet om veving, og er overhodet ikke i tvil om at det er en genuin interesse.

https://husflid.no/jeg-gjorde-selvfolgelig-alt-feil/

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.buksa skrev (7 minutter siden):

I følge Caissa her inne så forholder det seg slik: 

Faktisk ikke feil Den som arver dronningtittelen i Norge kan utnevne sin ektemann til konge.
Så dersom Märtha blir dronning kan Durek blitt konge.

"Den kommende dronning Ingrid vil ifølge Grunnloven ha rett til å utnevne sin mann til konge. Men hun bør helst sørge for at regjeringen fatter vedtaket, skriver Carl-Erik Grimstad."

Så nå kommer jeg ikke til å svare mer på dette 🙂 vi har heldigvis mange andre fine og oppegående diskusjoner inni denne tråden. 

Kongen er alltid høyere opp den dronningen, så det kan han ikke. Han har ingen arverett til tronen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (11 minutter siden):

Det hjelper han nok ikke så mye å nekte å bli avhørt. Da mister han jo også retten til  sin side av saken.

Forsåvidt ganske bra det. 

Han har avventet etter råd fra sin advokat. Både hun og han skal avhøres neste uke.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (10 minutter siden):

Jo, en dronning kan bli øverste hode. Vi har både dronning Elizabeth 1 og 2 samt dronning Margrethe.

Ja, nettopp og derfor kan ikke mannen de gifter seg med bli konge. Mennene deres var bare prinser. Den inngiftede parten kan ikke komme høyere i rang enn sin kongelige partner. Mannen til Victoria er også bare prins, ikke kronprins.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (18 minutter siden):

Hvorfor skulle en snever hobby som  veving være en pr-gimmick? Du virker i overkant kritisk. 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Grüner said:

Det måtte i så fall være opp til Stortinget og ikke Regjeringen! Det er Stortinget som er den lovgivende makt i Norge! Og Ingrid kan ikke fatte noe vedtak alene.

I de fleste tilfeller skjer det på denne måten ja.
Men vårt lovverk åpner for at den regjerende kongen (ev. dronningen) selv kan bestemme.
Det betyr at en dronning kan gi sin ektemake tittelen konge (se mitt tidligere innlegg).

Kong Harald gjorde dette da han besluttet at MM ved inngåelsen av ekteskap med HM skulle få tittelen "Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Mette-Marit".

Her står det om kongens (ev. dronningens) mulighet til å bestemme titler:
"Som oftest betyr det kongen i statsråd, altså regjeringen, men i noen få tilfeller tilkjennegir ordet et såkalt kongelig prerogativ, altså at kongen selv, som person, kan bestemme. §34 regnes vanligvis som et eksempel på en slik personlig bestemmelse. Selv om vi ikke har noen bestemmelser i Grunnloven som presist slår fast hvem som gir tittel til den arveberettigedes ektefelle, må vi også tolke §34 slik at det er kongen personlig som bestemmer også dette.
I forbindelse med Kronprinsens bryllup het det derfor fra Slottet: «Hans Majestet Kongen har besluttet at Mette-Marit Tjessem Høiby blir Norges Kronprinsesse ved inngåelsen av ekteskap... Hennes tittel blir: Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Mette-Marit."

(Samme link som i mitt forrige innlegg, fordi det er valid)

Dersom noen fortsatt er uenig i sak, så vennligst legg ved en link som underbygger påstanden.
At man ikke liker det eller ikke er enig holder ikke.

(Beklager innlegg "på siden" av emnet, men synes ikke feilaktige påstander kan bli stående.)

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å betrakte veving og salmesang (sic) som en kynisk kalkulert PR-strategi er vel å ta konspirasjonsteoriene til nye høyder altså.

• Liker 31
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, MissLucy said:

jeg er ikke naiv. Jeg har lest intervjuet hun gjorde med husflidsmagasinet om veving, og er overhodet ikke i tvil om at det er en genuin interesse.

https://husflid.no/jeg-gjorde-selvfolgelig-alt-feil/

Veldig enig.

De er ikke roboter, heller, de er i utgangspunktet vanlige, bra folk med egne interesser, i tillegg til å ha de offisielle rollene. Dessuten, i den grad verv og hjertesaker skulle velges for «image», så kan de jo fortsatt velge noe som faktisk interesserer dem fremfor noe som kjeder dem fra sans og samling…

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, MissLucy said:

ja, det skjønner jeg, men det er viktig å ta konteksten med i betraktning her.

Han var i en situasjon der han ble bombardert med spørsmål fra mange kanter foran åpent kamera, og måtte fatte seg i korthet, samtidig som det var viktig å formidle det som mange har etterlyst, nemlig at de både har omtanke for offeret samtidig som de sier at de vil vareta sønnen. 

Dette var samme dag som nyheten sprakk, og de visste ikke grunnlaget for siktelsen ennå iflkg advokaten. Antagelig hadde han bare Marius' versjon av hva som hadde skjedd, og måtte uttrykke seg ytterst forsiktig.

Tror du oppriktig at kongelige møter pressen, ansikt til ansikt, uten å forberede seg GRUNDIG på hva de skal si?
Formuleringen var nok godt innøvd og terpet på før den ble ytret i offentlighet.
Å tro noe annet er naivt.

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting utvikler seg jammen i rask fart her.

Snekkestad har nå status som fornærmet i saken. Montro om det samme skjer med Haukeland etter hun er inne til avhør?

Er det andre kvinner som også kan dukke opp?

• Liker 26
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Malmfrid
Sgirl skrev (58 minutter siden):

Grunnen til at vi har hatt et så godt inntrykk av kronprinsparet, er at de har hatt proffe medierådgivere som koster flesk forresten. De har fått hjelp til å lage seg et image rett og slett. MM med sin veving, salmer og omsorg for de svake i samfunnet. Alt dette er nøye planlagt mediestrategi. I virkeligheten er både Håkon og MM helt vanlige mennesker. Kanskje til og med med litt flere svakheter enn folk flest. Naturlig nok vil de beholde sitt behagelige liv, men nå faller skylappene av. 

Helt klart. Alt er styrt og har en mening. Det ble bla bygd opp en helt ny vennekrets rundt kronprinsparet etter at de giftet seg. Det var ikke tilfeldige nordmenn for å si det sånn, men mektige mediefolk, politikere og andre kjentfolk. Så jeg er sikker på at veving og salmer er en del av imagebyggingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (1 minutt siden):

Helt klart. Alt er styrt og har en mening. Det ble bla bygd opp en helt ny vennekrets rundt kronprinsparet etter at de giftet seg. Det var ikke tilfeldige nordmenn for å si det sånn, men mektige mediefolk, politikere og andre kjentfolk. Så jeg er sikker på at veving og salmer er en del av imagebyggingen. 

Vet du noe. Veving er såpass komplisert at enten liker man det eller ikke. Man kan ikke like veving for image sin skyld. 

Jøss asså. 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caissa skrev (1 minutt siden):

Tror du oppriktig at kongelige møter pressen, ansikt til ansikt, uten å forberede seg GRUNDIG på hva de skal si?
Formuleringen var nok godt innøvd og terpet på før den ble ytret i offentlighet.
Å tro noe annet er naivt.

selvfølgelig var den forberedt. Men den måtte fremdeles være kort og konsis, og ikke minst måtte han huske den uten huskelapp.

Og så må vi huske at dette bare var et døgn etter MBH kom ut av varetekt, og samme dag som han hadde fått advokat, og kronprinsen var jo som vi vet på reise. Derfor tror jeg at den informasjonen kronprinsen hadde på det tidspunktet for det første var svært begrenset, og for det andre kom den sannsynligvis hovedsaklig fra MBH selv = neppe troverdig,  for advokaten sa jo samme dag eller dagen etter at de ikke hadde fått hele grunnlaget fra politiet ennå.

Derfor tror jeg det var veldig krevende å lage en formulering som både var kort, samtidig som den omfattet det som måtte sies, men uten å konkretisere på noen måte som kunne bli et problem senere.

Nå vet vi jo i etterid at MBH sa til fornærmede at han bare hadde dasket henne litt med flat hånd. Tenk om det var det kronprinsen hadde blitt fortalt på det tidspunkt? da skjønner jeg hvorfor han formulerte seg så merkelig (dvs det han sa om at det er alvorlig når politiet er involvert). Han må jo ha skjønt at han ikke hadde fullstendig informasjon, og da er det forståelig at formuleringen blir litt merkelig. Tenker jeg.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (6 minutter siden):

Prøv å sette opp en vev du.... å nei..ble det for komplisert for deg..

Tenkte meg det. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...