Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
vidaradiva skrev (7 minutter siden):

Jeg synes ikke vi skal kritisere NH for å ikke ha anmeldt MHH for volden hun ble utsatt for.

Det er fryktelig vanskelig å innrømme dette til venner og familie. Især når man har brukt narkotika sammen med den som utøver vold. Mange aspekter her.

Beklager. Jeg har ikke utrykt meg korrekt for de som kanskje ikke trykker på linken (du har ikke lest artikkelen ?)

Hun har akkurat nå vært i ett avhør hos politiet. Etter at alt kom frem.  Og valgte å ikke anmelde. Det er det jeg stusser på.  Ellers er jeg selvfølgelig helt med deg på det hun sier. Men nå som alt er kommet frem - og alt er lagt på bordet (også offentlig) så burde hun ha benyttet muligheten til å anmelde. 

Endret av Mr.buksa
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spanky skrev (23 minutter siden):

Det jeg lurer på er hvordan VG har fått tak i opptak av telefonsamtalen, om offer ikke ønsker oppmerksomheten fra media? Er det venner av vedkommende som har dolket henne i ryggen og fått tak i dette fra henne? 

kanskje hun var på høytaler med venner tilstede som tok opptak som tenker at dette MÅ ut for hvis ikke får han ikke straff, det blir "ord mot ord" siden opptakene kom ETTER hans unnskylding til "kjæresten" ?? 

Gulveis skrev (13 minutter siden):

Kan være mange. Venner av venner av venner. Ting har en tendens til å spre seg fort. Flere kan ha tatt opptak av opptaket. Mange som jobber hos politiet. Ikke alle er politi. 
Jeg lurer på om VG kommer til å få refs av politiet eller domstolen for dette, da det er pågående etterforskning. I verste fall kan hun bli utsatt for verre trusler/ vold når det har blitt offentliggjort opptak som hun selv tok opp av private telefonsamtaler. 

Eller - kanskje opptaket er gjort av noen som overhørte samtalen og som ikke føler seg lojal nok til å håpe det "går over" slik offeret muligens gjør? 

De fleste voldsofre er som kjent ofte de som trekker annmeldelser osv fordide så gjerne vil tro på en bedring, og offere hari følge pressen utrykt at hun hadde ventet på en beklagelse og erkjennelse selv om hun vil legge handlingene og episoden bak seg - hva nå det betyr.. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Mr.buksa skrev (7 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/nora-haukland-takker-for-stotten/s/5-95-1963978

Kjenner jeg blir litt forvirret over oppfordringen om å kontakte politiet hvis man blir utsatt for partnervold. Når dette ikke ble gjort da Haukland selv ble utsatt for vold fra Marius. 

Videre er jeg ekstra forvirret over hvorfor hun ikke anmelder Marius.  Føler desverre at det blir litt tomme ord, når hun selv ikke gjør noe.

Hun prøver her å være ett forbilde. Men handling sier mer enn ord. Og hun har selv ikke handlet på det hun sier. Dama kunne ha vært ett fantastisk forbilde mot vold.

Men her viser hun snarere at hun fremdeles er redd for konsekvenser og at det ikke er noe vits i å gjøre noe.  Synes at det er både trist og ødeleggende for de som mangler mot til å anmelde voldelige forhold. 

Det kan være veldig vondt og forvirrende å stå i en situasjon hvor en du er glad i utsetter deg for vold over tid. I en sjokktilstand etter en voldsepisode, så ser man ikke klart hva man bør/burde gjøre. Ofte ønsker man bare at alt skal bli"roligere/mer normalt". Det kan være mye lettere å se i ettertid at man burde anmeldt og søkt hjelp. Å si at noen som har opplevd noe så traumatiserende ikke kan være et forbilde senere eller gi gode råd (som jeg opplever at du gjør i innlegget) synes jeg er trist. Det er nok mange som i etterpåklokskap skulle ønske at de agerte annerledes. Mange blir handlingslammet fordi de har godtatt alt for mye eller fordi de ikke klarer å se om "denne gangen" var verre enn sist gang. Skam for at man ikke gjorde alt rett er ofte noe av det som gjør det vanskelig å forlate slike forhold. Jo flere som faktisk tør/orker å belyse slike situasjoner, jo bedre er det for alle som kanskje sliter med med samme eller kommer opp i en slik sak senere. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
Purple Basil skrev (1 minutt siden):

Nora er ikke den som skal kritiseres her. Vi vet sikkert bare om en liten brøkdel av det hun gikk gjennom. Slutt å shame ofre for partnervold.

Tvert imot ønsker jeg at hun skal være ett forbilde,slik at flere kan tørre å få hjelp. Slutt å vri på ting. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
VitaSana skrev (2 minutter siden):

Det kan være veldig vondt og forvirrende å stå i en situasjon hvor en du er glad i utsetter deg for vold over tid. I en sjokktilstand etter en voldsepisode, så ser man ikke klart hva man bør/burde gjøre. Ofte ønsker man bare at alt skal bli"roligere/mer normalt". Det kan være mye lettere å se i ettertid at man burde anmeldt og søkt hjelp. Å si at noen som har opplevd noe så traumatiserende ikke kan være et forbilde senere eller gi gode råd (som jeg opplever at du gjør i innlegget) synes jeg er trist. Det er nok mange som i etterpåklokskap skulle ønske at de agerte annerledes. Mange blir handlingslammet fordi de har godtatt alt for mye eller fordi de ikke klarer å se om "denne gangen" var verre enn sist gang. Skam for at man ikke gjorde alt rett er ofte noe av det som gjør det vanskelig å forlate slike forhold. Jo flere som faktisk tør/orker å belyse slike situasjoner, jo bedre er det for alle som kanskje sliter med med samme eller kommer opp i en slik sak senere. 

Men leser ikke folk artikkelen ? Det er i ettertid jeg snakker om her. Hun har vært i ett avhør,alt har kommet frem. Og hun valgte å ikke anmelde.  Jeg har den komplette forståelse for at det så og si var umulig for henne å våge å anmelde den gangen ingen visste noe. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Mr.buksa said:

Men leser ikke folk artikkelen ? Det er i ettertid jeg snakker om her. Hun har vært i ett avhør,alt har kommet frem. Og hun valgte å ikke anmelde.  Jeg har den komplette forståelse for at det så og si var umulig for henne å våge å anmelde den gangen ingen visste noe. 

Ikke sikkert hun skal det, kanskje politiet gjør det og at det er bedre både for henne og saken?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Mr.buksa skrev (14 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/nora-haukland-takker-for-stotten/s/5-95-1963978

Kjenner jeg blir litt forvirret over oppfordringen om å kontakte politiet hvis man blir utsatt for partnervold. Når dette ikke ble gjort da Haukland selv ble utsatt for vold fra Marius. 

Videre er jeg ekstra forvirret over hvorfor hun ikke anmelder Marius.  Føler desverre at det blir litt tomme ord, når hun selv ikke gjør noe.

Hun prøver her å være ett forbilde. Men handling sier mer enn ord. Og hun har selv ikke handlet på det hun sier. Dama kunne ha vært ett fantastisk forbilde mot vold.

Men her viser hun snarere at hun fremdeles er redd for konsekvenser og at det ikke er noe vits i å gjøre noe.  Synes at det er både trist og ødeleggende for de som mangler mot til å anmelde voldelige forhold. 

Vel, det er alltid lettere å se situasjonen utenfra . Hun kunne jo fint latt være p sagt noe nå også, men det gjorde hun heldigvis, selv om det koster. Skjønner godt at hun ikke har turt å anmelde M før, og særlig med den posisjonen han har. Det er alltid lettere å stå i det nå som andre har kommet ut med samme erfaringene, som igjen kanskje bidro til at hun også la kortene på bordet. Synes det er kjempe tøft gjort av henne, og hun oppfordrer jo folk i samme situasjon til å ringe politiet. Noe som hun sikkert ønsket å gjøre selv, men ikke har klart å gjøre pga omstendighetene. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Bare lurer på hvordan årets nyttårstale blir: «vi har jenter som liker øgler og gutter som liker å daske»

• Liker 31
  • Nyttig 8
Skrevet
26 minutter siden, Tantemor said:

Nei, hun siste har ikke bodd sammen med ham. Juliane bodde på Skaugum, og muligens var Nora innom der, men de hadde også egen leilighet. Siste var veldig fersk kjæreste, de møttes i fjor høst. 

Hun siste har visst også bodd sammen med ham på Skaugum. Kanskje ikke så innflyttet at hun hadde skiftet adresse eller kvittet seg med sin gamle bopæl, men bodde tydeligvis der i praksis.

Det underbygges jo av det han sier i lydopptaket. Han er på Skaugum og sier han har båret klær/ting ut og lagt det på bakken og skal tenne på "alt hun eier" om hun ikke kommer dit innen klokka 16:00.

• Liker 17
  • Nyttig 5
Gjest MissHannigan
Skrevet
Mr.buksa skrev (5 minutter siden):

Kanskje litt mer belastende å anmelde sønnen til vår kommende dronning, enn Kåre Gerhard fra C klassen? Vanskeligere når alle ser på. Håper Nora gjør det som er best for henne.

Bare en tanke.

Gjest Malmfrid
Skrevet
Mr.buksa skrev (21 minutter siden):

Ærlig talt - skjerp deg. 

Hvordan tror du det er å bli slått, sparket, brølt til og tatt kvelertak på av det som skal være kjæresten din? Hvordan tror du det er å være sammen med noen som er så stygge med deg? Det er SVÆRT mange kvinner som ikke sier noe til noen - ikke engang til sine nærmeste ... for de skjemmes av å være i et sånt forhold. 

Jeg skjønner veldig godt at Nora - og Julianne hadde tenkt å tie om sine erfaringer ... helt til de fikk den nyeste historien på forsidene av alle avisene og som hovedoppslag i TV-nyhetene. 

Det er mange som sliter etter å ha vært i voldelig forhold med en hvilken som helst mann .... disse damene har opplevd det med sønnen til norges neste dronning. Tenk litt over det ...

Skrevet
Bestemoren skrev (2 timer siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/marius-hoiby-og-rusvold-elendig-krisehandtering-av-kongehuset/o/5-95-1963439

«Bærer preg av hersketeknikk

Så har vi den skriftlige redegjørelsen til Marius Borg Høiby. Jeg betviler ikke at han mente det som sto der, men man kan likevel oppfatte brevet som ført i pennen av proffe kommunikasjonsrådgivere enn en mann i dyp fortvilelse. 

Det var mer flinkt enn ektefølt. 

Og det bærer preg av hersketeknikk når det brukes uttrykk som «kjæresten min» til en jente han nettopp har utøvd vold mot, både fysisk og verbalt – neppe tilfeldig, men også et ufint spill på følelser. Hennes bistandsadvokat, Mette Yvonne Larsen, har jo også bekreftet at de ikke lenger er kjærester.»

«Samlet sett er dette katastrofalt dårlig krisehåndtering fra slottets side. Selvmål på selvmål. Og bakom synger Märtha og Durek Verrett.»

Denne kommentaren fra Nettavisen var virkelig spot on. Kongehusets håndtering av denne saken har vært katastrofalt dårlig fra ende til annen. Om noe, har den elendige håndteringen medført betydelig større mediedekning. Det virker nærmest som de ble tatt på senga av denne saken noe som er sjokkerende i seg selv. De må ha vært klar over og visst om at han har vært i hardt vær lenge. Trodde de virkelig at hans kritikkverdige atferd som han åpenbart har holdt på med i årevis kunne skjules fra offentligheten for alltid? 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Mr.buksa skrev (17 minutter siden):

Har lest artikkelen, men fant ikke det du skriver. Står at hun igår var på tur på vidda sammen med faren sin og at hennes advokat igår kveld sa at hun foreløpig ikke hadde levert en politianmeldelse (som er strengt tatt unødvendig hvis hun har vært hos politiet og beskrevet straffbare forhold). 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
lurker skrev (16 minutter siden):

Hun siste har visst også bodd sammen med ham på Skaugum. Kanskje ikke så innflyttet at hun hadde skiftet adresse eller kvittet seg med sin gamle bopæl, men bodde tydeligvis der i praksis.

Det underbygges jo av det han sier i lydopptaket. Han er på Skaugum og sier han har båret klær/ting ut og lagt det på bakken og skal tenne på "alt hun eier" om hun ikke kommer dit innen klokka 16:00.

Okei innser jeg tok feil, takk for fin oppklaring 👌🤗

• Hjerte 1
Skrevet

Virker som det er litt forvirring rundt Nora: Jeg er ganske sikker på at hun ikke har vært i forhør ennå?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Mr.buksa skrev (20 minutter siden):

Beklager. Jeg har ikke utrykt meg korrekt for de som kanskje ikke trykker på linken (du har ikke lest artikkelen ?)

Hun har akkurat nå vært i ett avhør hos politiet. Etter at alt kom frem.  Og valgte å ikke anmelde. Det er det jeg stusser på.  Ellers er jeg selvfølgelig helt med deg på det hun sier. Men nå som alt er kommet frem - og alt er lagt på bordet (også offentlig) så burde hun ha benyttet muligheten til å anmelde. 

Det hadde blitt veldig mye mer hun trengte å gjøre om hun anmeldte. Det er en stor belastning å anmelde vold/ trusler i nære relasjoner. Hun hadde måttet komme til flere avhør, vitne i retten, gi tilgang til bevisinnsamling med mer. Svare på kritiske spørsmål. Oppleve konsekvenser fra eksen eller eventuelt omgangskretsen hans som støtter han. Hets og meninger fra de som mener hun burde ha gjort noe annerledes. I tillegg til at det sannsynligvis er veldig vondt å snakke om det i seg selv i det hele tatt. 

Forsvaret på andre siden ville kanskje gjort mye for å sverte henne. 
Hun ser jo også hvor ting lekker og kommer ut. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Gjest takinova
Skrevet
Sepia skrev (23 minutter siden):

Bare lurer på hvordan årets nyttårstale blir: «vi har jenter som liker øgler og gutter som liker å daske»

Hoho, dagens! Send til nytt på nytt!

Skrevet
Reisejenta skrev (1 minutt siden):

Denne kommentaren fra Nettavisen var virkelig spot on. Kongehusets håndtering av denne saken har vært katastrofalt dårlig fra ende til annen. Om noe, har den elendige håndteringen medført betydelig større mediedekning. Det virker nærmest som de ble tatt på senga av denne saken noe som er sjokkerende i seg selv. De må ha vært klar over og visst om at han har vært i hardt vær lenge. Trodde de virkelig at hans kritikkverdige atferd som han åpenbart har holdt på med i årevis kunne skjules fra offentligheten for alltid? 

hm, jeg syntes den samme kommentaren var skivebom....

Det første var vrangtolkningen av hvordan kronprinsen uttrykte seg da han kom med en kort, muntlig kommentar. Alle skjønner at kronprinsen ikke mente å si at det ikke ville vært alvorlig hvis politiet ikke var involvert. det blir bare dumt.

Det andre var dette med kronprinsessens samtale med fornærmede. Ja, det er helt riktig at det var uheldig, og  mange har påpekt det. Men det er mange som har nyansert det, og påpekt at det ikke automatisk er påvirkning, og som har påpekt at hun kan ha hatt en relasjon med fornærmede som gjør et uproblematisk. Hvilket er det fornærmede selv har formidlet gjennom sin bistandsadvokat. Det er helt greitt at man mener dette var uheldig, men å legge ansvaret for dette på slottet, er å strekke det veldig langt.

Tilsist kommer kritikken av MBHs uttalelse, som man kan være enig eller uenig i, men MBH uttaler seg på egne vegne, det er ikke slottet som uttaler seg og det er ikke slottet som har gitt ham råd. Dermed blir konklusjonen han trekker på grunnlag av disse tre punktene ren skivebom: "Samlet sett er dette katastrofalt dårlig krisehåndtering fra slottets side. Selvmål på selvmål. "

Grunnen til at jeg sier det er at det er ikke slottet som uttaler seg i noen av disse tilfellene. Slottet har vært tydelige på at de ikke er involvert på noe som helst vis, og det gjør de helt rett i. Det ville vært en skandale om slottet involverte seg i en pågående straffesak. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
takinova skrev (1 minutt siden):

Hoho, dagens! Send til nytt på nytt!

Synes dere virkelig dette er noe å lage morsomheter av? Blir kvalm kjenner jeg, vi snakker om en alvorig sak og dere fjaser?

• Liker 11
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...