Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Isild skrev (2 timer siden):

En annen ting MM burde gjort, er å anmelde han dersom hun visste om så mye som en "ørefik" ift en av kjærestene. Så vidt jeg vet bodde både Nora og hun siste på Skaugum i perioder. 

Kongehuset må ha visst MYE om Marius sine forhold, rusmisbruket hans og omgangskretsen hans. Det ser ikke bra ut at det hele har blitt indirekte "sponset". 

Nei, hun siste har ikke bodd sammen med ham. Juliane bodde på Skaugum, og muligens var Nora innom der, men de hadde også egen leilighet. Siste var veldig fersk kjæreste, de møttes i fjor høst. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, MissLucy said:

det er ikke særbehandling uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Alle har rett til å nekte å la seg avhøre.

Saken er vel ille nok. Hvorfor gjøre den verre med å dikte opp fakta som er helt feil?

Det har jeg ikke gjort, så du kan roe beskyldningene. Jeg har heller ikke sagt at man ikke kan nekte avhør. Det er et faktum at PR-håndtering skjer, og det er et faktum at prosesser balanserer mellom hva som skal være offentlig eller privat. Det er et faktum at ting skjer i kulissene også, ikke bare i mediene (og det skal det, åpenbart), og det er allerede tydelig at mye har foregått uten at mediene har villet ta i det (også helt kurant i utgangspunktet), men det er ikke ubegrunnet interesse rundt hvordan vår «frie presse» opererer.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanky skrev (1 minutt siden):

Det jeg lurer på er hvordan VG har fått tak i opptak av telefonsamtalen, om offer ikke ønsker oppmerksomheten fra media? Er det venner av vedkommende som har dolket henne i ryggen og fått tak i dette fra henne? 

Kan være mange. Venner av venner av venner. Ting har en tendens til å spre seg fort. Flere kan ha tatt opptak av opptaket. Mange som jobber hos politiet. Ikke alle er politi. 
Jeg lurer på om VG kommer til å få refs av politiet eller domstolen for dette, da det er pågående etterforskning. I verste fall kan hun bli utsatt for verre trusler/ vold når det har blitt offentliggjort opptak som hun selv tok opp av private telefonsamtaler. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanedis skrev (1 time siden):

Jeg har ikke påstått at det er vanlig prosedyre. Jeg har vist til at det kan være at politiet etterhvert også innkaller Julianne Snekkerstad, hvis siktelsen blir endret til mishandling I nære relasjoner.  Og at det kan være at de pr dato ikke har innkalt henne pga tvil om forholdet er foreldet. 

Er vel to ulike ting:

- Innkalt som vitne i saken der Marius er siktet. 

- Innkalt som mulig fornærmet i en mulig ny sak.

Er vel fra hva som offentlig kjent, punkt nummer to som er mest relevant nå når det gjelder disse to kvinnene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nettavisen.no/kjendis/nora-haukland-takker-for-stotten/s/5-95-1963978

Kjenner jeg blir litt forvirret over oppfordringen om å kontakte politiet hvis man blir utsatt for partnervold. Når dette ikke ble gjort da Haukland selv ble utsatt for vold fra Marius. 

Videre er jeg ekstra forvirret over hvorfor hun ikke anmelder Marius.  Føler desverre at det blir litt tomme ord, når hun selv ikke gjør noe.

Hun prøver her å være ett forbilde. Men handling sier mer enn ord. Og hun har selv ikke handlet på det hun sier. Dama kunne ha vært ett fantastisk forbilde mot vold.

Men her viser hun snarere at hun fremdeles er redd for konsekvenser og at det ikke er noe vits i å gjøre noe.  Synes at det er både trist og ødeleggende for de som mangler mot til å anmelde voldelige forhold. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Brian skrev (30 minutter siden):

Nei, hun har ikke makt til å tvinge et voksent menneske, men foreldre har muligheten til å ta en alvorsprat med barna sine, og stille visse krav dersom de fortsatt bor hjemme i en alder av 27 og får økonomisk støtte.

Etter episoden med råkjøring der han nesten kjørte på en gardist og lo av dette, hadde jeg - hvis jeg hadde hatt en sønn som oppførte seg på denne måten - rett og slett spurt vedkommende hva i all verden han driver med, og jeg hadde blitt mildt sagt sint om jeg fikk vite at det var snakk om vold i forholdet.

Men hvem sier at hun ikke var forbannet og lekset han opp og ned og i mente etter råkjøringen? Vi har jo ikke peiling på hvor mange alvorsprater det har vært underveis her, både pga rus, kjøring og hva det måtte være. Noen driter tynt i hva foreldrene sier, og bryr seg ikke om alvorsprater. Men ja (nettopp derfor), hun burde absolutt stille krav og ikke legge til rette for han, f. eks. ved å la han få bo (gratis?) i en av boligene på eiendommen sin. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Gulveis said:

Kan være mange. Venner av venner av venner. Ting har en tendens til å spre seg fort. Flere kan ha tatt opptak av opptaket. Mange som jobber hos politiet. Ikke alle er politi. 
Jeg lurer på om VG kommer til å få refs av politiet eller domstolen for dette, da det er pågående etterforskning. I verste fall kan hun bli utsatt for verre trusler/ vold når det har blitt offentliggjort opptak som hun selv tok opp av private telefonsamtaler. 

Det er ikke så overraskende at noe blir delt, det er nok mye som blir delt og som mediene aldri kan/vil bruke (og bra er det, ellers ville det blitt helt lovløse tilstander).

Jeg er spent på om denne nye runden rundt hva som bør publiseres og ikke (er nye slike runder med jevne mellomrom) kommer på kongefamiliens side eller motsatt. Pressen skal stå sterkt i et fungerende demokrati, men hensyn til enkeltpersoners sikkerhet og rettssikkerhet må også stå sentralt. 
Det kan ikke akkurat være enkelt å vokse opp i så mye privilegier at du aldri kan vite om du har ekte venner eller bare golddiggere rundt deg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mr.buksa said:

https://www.nettavisen.no/kjendis/nora-haukland-takker-for-stotten/s/5-95-1963978

Kjenner jeg blir litt forvirret over oppfordringen om å kontakte politiet hvis man blir utsatt for partnervold. Når dette ikke ble gjort da Haukland selv ble utsatt for vold fra Marius. 

Videre er jeg ekstra forvirret over hvorfor hun ikke anmelder Marius.  Føler desverre at det blir litt tomme ord, når hun selv ikke gjør noe.

Hun prøver her å være ett forbilde. Men handling sier mer enn ord. Og hun har selv ikke handlet på det hun sier. Dama kunne ha vært ett fantastisk forbilde mot vold.

Men her viser hun snarere at hun fremdeles er redd for konsekvenser og at det ikke er noe vits i å gjøre noe.  Synes at det er både trist og ødeleggende for de som mangler mot til å anmelde voldelige forhold. 

Desto viktigere at Kongehuset (når det er tid for det ift jussen) tar tydelig standpunkt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidaradiva
Mr.buksa skrev (3 minutter siden):

Jeg synes ikke vi skal kritisere NH for å ikke ha anmeldt MHH for volden hun ble utsatt for.

Det er fryktelig vanskelig å innrømme dette til venner og familie. Især når man har brukt narkotika sammen med den som utøver vold. Mange aspekter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulveis skrev (26 minutter siden):

Jeg merker jeg er litt imot delingen av telefonopptak. 

Vi vet ikke helt ståa her. For alt vi vet, så kan det være offeret selv som har delt opptaket mot betaling og sikring av anonymitet. Jeg har jobbet i media og slike ting skjer ofte.  Tviler faktisk på at opptaket er stjålet,for da ville VG ha holdt seg litt mer unna det å offentliggjøre det , uten å få samtykke. For ett slikt opptak kan betraktes som en eiendom . 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidaradiva
Gulveis skrev (1 minutt siden):

Det forstår jeg veldig godt. Hvis offer ønsker å være anonym, syns jeg det bør respekteres. Herregud så ekkelt det må være å få spredt dette ut over hele offentligheten. Hun kommer ikke til å få spørsmål om annet, og senere bekjente/ kollegaer som er på besøk hos henne kan kjenne igjen leiligheten ifra Se og hør. For å ikke glemme naboene som garantert kjenner igjen yttersiden av boligen, og kjapt sprer dette videre til alle de kjenner; «se der er hun dama som ble banka av stesønnen til kronprinsen!». 

Alle vet jo hva hun heter. De trenger ikke kjenne igjen bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantemor skrev (17 minutter siden):

Nei, hun siste har ikke bodd sammen med ham. Juliane bodde på Skaugum, og muligens var Nora innom der, men de hadde også egen leilighet. Siste var veldig fersk kjæreste, de møttes i fjor høst. 

Jeg leste i en artikkel at den nyeste eksen bodde på Skaugum i en periode. Husker ikke hvilken avis det var.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vidaradiva skrev (7 minutter siden):

Jeg synes ikke vi skal kritisere NH for å ikke ha anmeldt MHH for volden hun ble utsatt for.

Det er fryktelig vanskelig å innrømme dette til venner og familie. Især når man har brukt narkotika sammen med den som utøver vold. Mange aspekter her.

Beklager. Jeg har ikke utrykt meg korrekt for de som kanskje ikke trykker på linken (du har ikke lest artikkelen ?)

Hun har akkurat nå vært i ett avhør hos politiet. Etter at alt kom frem.  Og valgte å ikke anmelde. Det er det jeg stusser på.  Ellers er jeg selvfølgelig helt med deg på det hun sier. Men nå som alt er kommet frem - og alt er lagt på bordet (også offentlig) så burde hun ha benyttet muligheten til å anmelde. 

Endret av Mr.buksa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spanky skrev (23 minutter siden):

Det jeg lurer på er hvordan VG har fått tak i opptak av telefonsamtalen, om offer ikke ønsker oppmerksomheten fra media? Er det venner av vedkommende som har dolket henne i ryggen og fått tak i dette fra henne? 

kanskje hun var på høytaler med venner tilstede som tok opptak som tenker at dette MÅ ut for hvis ikke får han ikke straff, det blir "ord mot ord" siden opptakene kom ETTER hans unnskylding til "kjæresten" ?? 

Gulveis skrev (13 minutter siden):

Eller - kanskje opptaket er gjort av noen som overhørte samtalen og som ikke føler seg lojal nok til å håpe det "går over" slik offeret muligens gjør? 

De fleste voldsofre er som kjent ofte de som trekker annmeldelser osv fordide så gjerne vil tro på en bedring, og offere hari følge pressen utrykt at hun hadde ventet på en beklagelse og erkjennelse selv om hun vil legge handlingene og episoden bak seg - hva nå det betyr.. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.buksa skrev (7 minutter siden):

Det kan være veldig vondt og forvirrende å stå i en situasjon hvor en du er glad i utsetter deg for vold over tid. I en sjokktilstand etter en voldsepisode, så ser man ikke klart hva man bør/burde gjøre. Ofte ønsker man bare at alt skal bli"roligere/mer normalt". Det kan være mye lettere å se i ettertid at man burde anmeldt og søkt hjelp. Å si at noen som har opplevd noe så traumatiserende ikke kan være et forbilde senere eller gi gode råd (som jeg opplever at du gjør i innlegget) synes jeg er trist. Det er nok mange som i etterpåklokskap skulle ønske at de agerte annerledes. Mange blir handlingslammet fordi de har godtatt alt for mye eller fordi de ikke klarer å se om "denne gangen" var verre enn sist gang. Skam for at man ikke gjorde alt rett er ofte noe av det som gjør det vanskelig å forlate slike forhold. Jo flere som faktisk tør/orker å belyse slike situasjoner, jo bedre er det for alle som kanskje sliter med med samme eller kommer opp i en slik sak senere. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Purple Basil skrev (1 minutt siden):

Nora er ikke den som skal kritiseres her. Vi vet sikkert bare om en liten brøkdel av det hun gikk gjennom. Slutt å shame ofre for partnervold.

Tvert imot ønsker jeg at hun skal være ett forbilde,slik at flere kan tørre å få hjelp. Slutt å vri på ting. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VitaSana skrev (2 minutter siden):

Det kan være veldig vondt og forvirrende å stå i en situasjon hvor en du er glad i utsetter deg for vold over tid. I en sjokktilstand etter en voldsepisode, så ser man ikke klart hva man bør/burde gjøre. Ofte ønsker man bare at alt skal bli"roligere/mer normalt". Det kan være mye lettere å se i ettertid at man burde anmeldt og søkt hjelp. Å si at noen som har opplevd noe så traumatiserende ikke kan være et forbilde senere eller gi gode råd (som jeg opplever at du gjør i innlegget) synes jeg er trist. Det er nok mange som i etterpåklokskap skulle ønske at de agerte annerledes. Mange blir handlingslammet fordi de har godtatt alt for mye eller fordi de ikke klarer å se om "denne gangen" var verre enn sist gang. Skam for at man ikke gjorde alt rett er ofte noe av det som gjør det vanskelig å forlate slike forhold. Jo flere som faktisk tør/orker å belyse slike situasjoner, jo bedre er det for alle som kanskje sliter med med samme eller kommer opp i en slik sak senere. 

Men leser ikke folk artikkelen ? Det er i ettertid jeg snakker om her. Hun har vært i ett avhør,alt har kommet frem. Og hun valgte å ikke anmelde.  Jeg har den komplette forståelse for at det så og si var umulig for henne å våge å anmelde den gangen ingen visste noe. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mr.buksa said:

Men leser ikke folk artikkelen ? Det er i ettertid jeg snakker om her. Hun har vært i ett avhør,alt har kommet frem. Og hun valgte å ikke anmelde.  Jeg har den komplette forståelse for at det så og si var umulig for henne å våge å anmelde den gangen ingen visste noe. 

Ikke sikkert hun skal det, kanskje politiet gjør det og at det er bedre både for henne og saken?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.buksa skrev (14 minutter siden):

Vel, det er alltid lettere å se situasjonen utenfra . Hun kunne jo fint latt være p sagt noe nå også, men det gjorde hun heldigvis, selv om det koster. Skjønner godt at hun ikke har turt å anmelde M før, og særlig med den posisjonen han har. Det er alltid lettere å stå i det nå som andre har kommet ut med samme erfaringene, som igjen kanskje bidro til at hun også la kortene på bordet. Synes det er kjempe tøft gjort av henne, og hun oppfordrer jo folk i samme situasjon til å ringe politiet. Noe som hun sikkert ønsket å gjøre selv, men ikke har klart å gjøre pga omstendighetene. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...