Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

VitaSana skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke hva som har foregått her, og jeg vil ikke spekulere i det - svaret mitt er ment mer generelt. Jeg reagerer allikevel på at du virker sikker på at det var 2 personer som kranglet i  utgangspunktet.

Jeg vet at lettkrenkede personer kan ty til vold og begrunne det med helt uforståelige definisjoner av en "krangel". Som f.eks. at noen så på de med feil blikk, noen smilte ikke nok, noen ga de ikke den respekten eller oppmerksomheten de fortjente,... Det er utrolig mye som kan tolkes galt gjennom et filter som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Den som blir mistolket vil ofte ikke få lov til å forklare hva h*n mente heller, men kan allikevel få ansvaret for å ha startet en "krangel". 

Det å bruke ordet krangel for å beskrive en situasjon  som har end t med vold kan (men trenger ikke, være) en form for gaslighting som omskriver virkeligheten.

Ok.. etter hva jeg har skjønt gjorde hun det slutt. 
Jeg er enig i at en uberegnelig person kan « klikke» av egen forståelse av situasjonen og  av definisjonen av krangel. Oftest er 2 personer involvert i en krangel, men ja en uberegnelig person kan mistolke. Uansett vil vel den personen definere det som krangel da. 
jeg synes uansett, om han har oppfattet feil blikk som krangel ( krangel er fullt lovlig, i tillegg til feil blikk ) , så er krangling ikke en « unnskyldning « for og kvele og slå , om han hadde skrevet det skjedde under en slåsskamp mellom de to derimot..  hvis jeg har skjønt der riktig gjorde hun det slutt før han klikka?  Og de er nå litt uenige om de sammen eller ikke? Sånn jeg har forstått det, var jeg egentlig sikker på at det var en krangel først , før han skrev det. Nei, jeg var ikke til stede , så helt sikker er jeg jo ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jadasikkert29 skrev (1 time siden):

Nora Haukland har gått ut på story på snapchat for en time siden og fortalt at Marius har slått henne, sparket henne, kvelt henne og rasert leiligheten hennes også....

💔

Det er lagt ut og allerede kommentert for lenge siden lenger fram i tråden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Men er det tale om uprovosert vold som ligger i grenseområdet opp mot kroppsskade, ligger som regel straffen fra 90 dagers fengsel. Dersom det også er tale om trusler, vil det medføre en noe strengere straff, sier hun.»

Man blir jo straffet hardere for regnskapsrot. I verste fall slipper han unna med en bot og rusbehandling. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/eksperter-dette-er-straffen-marius-borg-hoiby-kan-vente-seg/16918224/

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (26 minutter siden):

Jeg er i utgangspunktet hjertens enig med deg: vi er alle bare er et menneske, og jeg håper at han omsider finner god hjelp.

Men i motsetning til oss andre som "bare er et menneske" har han vokst opp med store privilegier som han ikke har ivaretatt på noen som helst god måte, og de fleste med hans diagnoser og preferanser for rus ender ikke opp som voldsmenn. Og sist, men ikke minst: det finnes knapt noen her til lands som har hatt bedre tilgang til rådgivere, behandlingsform osv som det han har hatt, uten at det har hatt innvirkning på hans egoistiske framferd.

Nå er han for lengst en voksen mann, med flere år på seg til å ta ansvar for egen begrederlighet. Tiden har for lengst gått fra han at han kan skylde på diagnoser, mamma, pressen, osv., og det er på høy tid at han legger seg fullstendig flat (noe han ennå ikke har gjort), tar sin straff og begynner et nytt liv.

Mine svar her i tråden bærer muligens preg av at noe av det verste jeg vet er vold mot kvinner, og at jeg derfor aldri kommer til å bli enig med deg og dine motsvar som gjentatte ganger prøver å tone ned det som har skjedd.

Jeg prøver overhodet ikke å tone ned det som har skjedd. Jeg har bare ikke behov for å presisere hvor fælt det er hele tiden, for det anser jeg som helt selvsagt at vi alle er enige om.

Det er ikke "det som har skjedd", i betydning volden han har utført,  jeg diskuterer - det er hvordan vi tar i mot uttalelsen hans, og hvordan vi snakker om gjerningsmann og folk rundt ham.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (5 minutter siden):

Han kan uansett i det minste forsøke å begynne et nytt liv uten vold og rus, hans familiære tilknytning bør verken være en ulempe eller fordel for det.

Denne saken og hans egen innrømmelse vil jo føre til at samfunnet kommer til å følge med han som en hauk for å se om han følger opp lovnaden om å ta tak i livet sitt og gå i behandling, og det vil også legge ekstra press på han for ikke å feige ut.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

Jeg prøver overhodet ikke å tone ned det som har skjedd. Jeg har bare ikke behov for å presisere hvor fælt det er hele tiden, for det anser jeg som helt selvsagt at vi alle er enige om.

Det er ikke "det som har skjedd", i betydning volden han har utført,  jeg diskuterer - det er hvordan vi tar i mot uttalelsen hans, og hvordan vi snakker om gjerningsmann og folk rundt ham.

Hva tenker du om uttalelsen hans nå, da? Som vi vet at det er en blåkopi av hva han tidligere har sagt når han har banket damer. Og at han ikke la handling bak ordene før...

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Babushka skrev (3 minutter siden):

«Men er det tale om uprovosert vold som ligger i grenseområdet opp mot kroppsskade, ligger som regel straffen fra 90 dagers fengsel. Dersom det også er tale om trusler, vil det medføre en noe strengere straff, sier hun.»

Man blir jo straffet hardere for regnskapsrot. I verste fall slipper han unna med en bot og rusbehandling. 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/eksperter-dette-er-straffen-marius-borg-hoiby-kan-vente-seg/16918224/

At partnervold har vært gjentakende atferd gjennom flere forhold vil virke skjerpende på straffen. Men da må eksene også gå til anmeldelse , ikke bare skrive det på instaen sin.

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babushka skrev (8 minutter siden):

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/eksperter-dette-er-straffen-marius-borg-hoiby-kan-vente-seg/1691822

det er dessverre offeret som ender opp med straffen i slike tilfeller. 
Den ekstreme belastningen det er å leve med vold og etterpå gjennomgå en slik sak som dette. Også er voldsmannen ute igjen på noen sekunder ☹️

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vidaradiva skrev (3 minutter siden):

Med unntak av formuen er han et ganske typisk eksempel på en som kan bli tildelt kommunal bolig.

Mulig MM mener det er tryggere å ha ham i en bolig på Skaugum slik han har oppført seg de siste årene.

Formuen gjør det jo umulig. Nei, flere vet at han ikke jobber uten og dokumentere det, men vi vet at det ikke var lenge siden han jobbet som lærling, så at han , om han har brukt opp formuen blir ansett  som en med varig nedsatt inntektsevne skjer ikke på lenge. Kniv i vegg og rasering av leilighet i rus er heller ikke varig « uten boevne «  . 

ja, det er også bedre for felleskapet at han bor på Skaugum enn han skal få spesialbehandling fra boligkontoret og får kommunal bolig, framfor en som sover på sofaen hos moren sin i kø. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
Snuppa09 skrev (12 minutter siden):

Helt sykt at enkelte av de store ledende avisene ikke følger opp når det kommer nye viktige opplysninger om vold i tidligere forhold også. Kongehuset har så mye makt og bekjentskaper som hjelper de å dysse ned saken igjen slik det har vært alle ganger før også. For ikke lenge siden kjørte han opp til Skaugum i over 90 km i timen, filmet med mobil i hånden og holdt på å kjøre ned en gardist. Han la jo dette selv ut på Instagram. Da har han altså kjørt for fort, fiklet med mobilen når gan kjørte samt holdt på å drepe noen (kjører man på noen i den farten er det det som skjer). Nesten bare Se og hør omtaler saken. Kongehuset har så stor makt over mediene. Andre saker ang lovbrudd som er blitt tipset om til de store avisene har heller ikke blitt omtalt. At MM i tillegg ringer et av ofrene er helt sykt og ikke greit i en så alvorlig straffesak. 
Nå har vi sponset villbassens luksus liv med dop lenge nok. Ikke klarer han å ta noen utdannelse og ikke klarer han å holde på en jobb. Ingen av oss andre som kan leve et slikt sykt luksusliv med enorm pengeforbruk på det offentlige. Han er i tillegg kjendis kun når det passer han og gir han fordeler.

Det er derfor det har vært så kritisert at MM og kronprinsen har bygget seg opp en ny vennekrets blant mektige mediafolk og andre kjente mennesker.

https://www.bt.no/innenriks/i/xlBXR/bygget-helt-ny-vennekrets

https://www.vg.no/rampelys/i/92yy9/sjekk-kronprinsparets-mektige-kjendisnettverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vidaradiva
Spitzy skrev (2 minutter siden):

Formuen gjør det jo umulig. Nei, flere vet at han ikke jobber uten og dokumentere det, men vi vet at det ikke var lenge siden han jobbet som lærling, så at han , om han har brukt opp formuen blir ansett  som en med varig nedsatt inntektsevne skjer ikke på lenge. Kniv i vegg og rasering av leilighet i rus er heller ikke varig « uten boevne «  . 

Nå får man ikke kommunal bolig for livet. Det vanligste er 3-årskontrakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vidaradiva skrev (22 minutter siden):

Med unntak av formuen er han et ganske typisk eksempel på en som kan bli tildelt kommunal bolig.

Mulig MM mener det er tryggere å ha ham i en bolig på Skaugum slik han har oppført seg de siste årene.

Tror dessverre MM er medavhengig og en tilrettelegger.... 

• Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa09 skrev (18 minutter siden):

Helt sykt at enkelte av de store ledende avisene ikke følger opp når det kommer nye viktige opplysninger om vold i tidligere forhold også. Kongehuset har så mye makt og bekjentskaper som hjelper de å dysse ned saken igjen slik det har vært alle ganger før også. For ikke lenge siden kjørte han opp til Skaugum i over 90 km i timen, filmet med mobil i hånden og holdt på å kjøre ned en gardist. Han la jo dette selv ut på Instagram. Da har han altså kjørt for fort, fiklet med mobilen når gan kjørte samt holdt på å drepe noen (kjører man på noen i den farten er det det som skjer). Nesten bare Se og hør omtaler saken. Kongehuset har så stor makt over mediene. Andre saker ang lovbrudd som er blitt tipset om til de store avisene har heller ikke blitt omtalt. At MM i tillegg ringer et av ofrene er helt sykt og ikke greit i en så alvorlig straffesak. 
Nå har vi sponset villbassens luksus liv med dop lenge nok. Ikke klarer han å ta noen utdannelse og ikke klarer han å holde på en jobb. Ingen av oss andre som kan leve et slikt sykt luksusliv med enorm pengeforbruk på det offentlige. Han er i tillegg kjendis kun når det passer han og gir han fordeler.

🎯

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vidaradiva
Trude.lutt.lutt skrev (Akkurat nå):

Tror dessverre MM er medavhengig og en tilrettelegger.... 

Javisst er hun det. 

Hele saken er fryktelig trist for alle involverte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (5 timer siden):

ja, men hva er problemet med det da?

Skulle han latt være å si noe, fordi noen andre som har gjort noe lignende, har beklaget på en måte som lignet?

Er problemet at han ikke er kreativ nok i språket? skulle han fått det kvalitetssikret av Knausgaard eller Fosse ?

jeg forstår faktisk ikke problemet enkelte har med denne uttalelsen.

Problemet er måten noe av det formuleres på.. dette er ikke et engangstilfelle, slik han sier

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst skrev (2 timer siden):

Jeg tipper det er total krisestemning blant kongefamilien og mediene er i samtaler med de om hvordan dette her skal håndteres. MBH sin uttalelse i går er bare løgn og et hån mot mediene, ekskjærestene og det norske folk. 

Vi venter fortsatt i spenning. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Felis skrev (3 minutter siden):

Hva tenker du om uttalelsen hans nå, da? Som vi vet at det er en blåkopi av hva han tidligere har sagt når han har banket damer. Og at han ikke la handling bak ordene før...

jeg tenker fortsatt at en viktig side av denne uttalelsen er erkjennelsen av straffeskyld, og jeg forventer som sagt ikke at han erkjenner straffeskyld for noe han ikke er siktet for. Ennå. Jeg ser det også som ganske sannsynlig at etterforskningen vil utvides til  å omfatte de to andre, og at siktelsen kan utvides. Jeg legger til grunn at han kommer til å erkjenne straffeskyld også for de forholdene når de blir tatt med, og hvis han mot formodning ikke gjør det, så skal jeg være enig i at det er sterkt kritikkverdig. Men jeg sitter ikke og kritiserer folk for en situasjon som ikke er aktuell ennå.

Hadde det sett bedre ut å legge alle kortene på bordet med en gang?

Helt klart. Men det er hans problem. Han slipper ikke unna.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt&Komplisert skrev (2 minutter siden):

Problemet er måten noe av det formuleres på.. dette er ikke et engangstilfelle, slik han sier

Han bruker ett svært manipulerende språk når han så desperat påpeker flere ganger at offeret er kjæresten hans. For det viste seg til slutt at de ikke er det lenger.  Og det å legge ting på media,uten å tenke på at det er han selv som er skyld i denne ståheien her er også ett dårlig tegn på selvinnsikt. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (22 minutter siden):

Men det gjør vi jo alle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (21 minutter siden):

Denne saken og hans egen innrømmelse vil jo føre til at samfunnet kommer til å følge med han som en hauk for å se om han følger opp lovnaden om å ta tak i livet sitt og gå i behandling, og det vil også legge ekstra press på han for ikke å feige ut.

Han har alle muligheter, si privilegier, til å unngå det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...