Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Remote skrev (11 minutter siden):

Ikke enig at jobben til kongefamilien står til stryk.
Tross alt er det Kong Harald med dronning Sonja ved sin side som regjerer. Og har gjort det i 33 år uten skandaler og et eneste krumspring. Det blir trist å ta dette fra dem uten å tenke seg om. 
Men er enig i at de som kommer etter de står til stryk. Men de er jo ikke kommet i posisjon ennå. Hvem vet, om det nå nærmer seg slutten på monarkiet i Norge. 

For så vidt enig. Men Sonja og Harald forventer å kunne ha nære og gode forhold i familien sin og at alle skal kunne være den de er og velge sin partner fritt. Det er en god tanke som bør gjelde for alle (les: hvermansen), men er man kongelig må man forstå følgene av å dra inn «fritt valg». Det er at man må legge ned kongehuset om de valgene som tas er feil. For man er ikke hvermansen, man får sponset heftig mye av samfunnet. Vil man være hvermansen får man ikke sponset noe mer - det er vel rett og rimelig det? 

ML kan godt velge å ikke være kongelig, men da får hun droppe å bruke prinsessetittelen sin til å promotere seg selv, spriten sin og sjamanen. Kongen kunne stoppet det ved å ta fra henne tittelen. M kan godt velge å ikke være kongelig. Han kunne flyttet ut, bodd og levd etter evne og ikke hatt offentlige kontoer alle mulige steder, da hadde vært anonym by all means. De vil jo ha i pose og sekk - DET er problemet. Og så klarer ikke Sonja og Harald å si at «sorry, dette er ikke forenelig med kongehuset og titlene deres, så da får dere ikke mer penger og ikke mer titler og vi betaler ikke bryllupet og huset og klærne og skoene og veskene og utdanningene og advokatene deres noe mer».

Hvem i allverden har mulighet til å ta «barn-syk» dager med en 27-åring? Det burde i allerminste grad være de kongelige mener jeg. De bør stille opp og smile - hvor mange millioner får de om dagen for å gjøre det? Vi andre kan jo ikke bli hjemme med en 13-åring engang uten å si ifra oss lønn.

Endret av Jdjdkdudjbs
  • Liker 20
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oz- skrev (28 minutter siden):

Her er det mye kreativ historiefortelling. 

Det som er opplyst:
- MBH er siktet for kroppskrenkelse, og har vært i varetekt. Han har engasjert en advokat med erfaring fra strafferett. 
- En kvinne har vært innlagt på sykehus, og har fått påvist hjernerystelse.

Flere her i tråden bruker betegnelser som grisebanket, skambanket, og slått helseløs. Det dras paralleller til partnerdrap. En bruker skriver at kvinnen må ha traumer. Dette er fri fantasi, i og med at det ikke er opplyst noe annet enn at siktelsen på nåværende tidspunkt er kroppskrenkelse og skaden er hjernerystelse. Hendelsesforløpet er fullstendig ukjent for oss. Det er heller ikke kjent for politiet, i og med at bare én part har forklart seg. Det er tilsynelatende heller ikke så mange som tenker over hvordan kvinnen selv vil oppleve disse beskrivelse av hva hun har opplevd, eller hvordan det samsvarer med hvordan hun ser på seg selv eller sin opplevelse. 

Det reageres på at MBH har engasjert en «stjerneadvokat», og det fantaseres om hvorvidt kongefamilien vil prøve å feie saken under teppet. Betegnelsen «stjerneadvokat» er det Se og hør som først brukte i sin artikkel, og den adopteres villig vekk av forumbrukere. Hva betyr egentlig stjerneadvokat, og er det egentlig så rart å engasjere en advokat med erfaring fra strafferett i en potensiell straffesak?  

Det er i tillegg fantasier om hvordan kvinnen kanskje har få ressurser og vil bli overkjørt av MBHs stjerneadvokat og den mektige kongefamilien, eller at de kan komme til å bestikke henne eller prøve å kjøpe seg ut av saken. Det vitner både om dårlig forståelse for det norske rettsvesenet, og i tillegg igjen hensynsløs omtale av en kvinne som ikke har bedt om at det spekuleres i hennes opplevelse. 

Jeg foreslår å ta et dypt pust og forholde seg til det som framkommer av opplysninger fra politiet, påtalemyndigheten, og eventuelt forsvarer og bistandsadvokat. Litt færre kreative historier og oppspinn gagner alle. 

Edit: skrivefeil. 

Du glemte et faktum: Han nekter å la seg avhøre.

Det er forøvrig like mye fantasier den andre veien; det kan vøre hun bare ble spyttet på, hun kan ha snublet, han kan ha dyttet henne forsiktig, det kan ha vært hun som begynte, hun kan være en som veldig lett får hjernerystelse, det er synd på ham, vanskelig å ikke være prins stakkars (!), så ikke rart han klikker, håper han får masse hjelp stakkars, det er advokaten som nekter ham å snakke med politiet osv. 
For de fleste her er fakta mer enn sjokkerende nok. Han er siktet for vold mot en kvinne, såpass grov at han ble varetekstfengslet. Så sammenholder man det med en svært høy sigarføring i sosiale medier der han lever en luksus-livsstil sponset av den norske kongefamilien. Folk reagerer sterkt, forståelig nok.

• Liker 25
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (34 minutter siden):

Det uthevede er en temmelig drøy og merkelig påstand - det er milevis mellom livssynet Mârtha Louise fronter (og selger) som voksen, og verdiene Suttungbevegelsen sto og står for: https://snl.no/Suttungbevegelsen

Jeg kjenner veldig godt til Suttung-bevegelsen (fra nært hold) og jeg mente selvsagt ikke at de holder på med engler og øgler og faraoer. Men jeg mener at det kanskje kunne funnet en mer konvensjonell guvernante med en annen bakgrunn. Tror ikke jeg skal si mer enn det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AprilLudgate skrev (36 minutter siden):

Ja, er dette juridisk innafor egentlig? 

Det er litt uklart for meg hva politiloggen er i forhold til regler om taushetsplikt og regler om åpnehet, men det ser ut som er en  kommunikasjonskanal til almenheten, der det gis overordnet informasjonen som er begrenset, antagelig pga personvern. Så har de i tillegg en pressekanal der pressen kan få mer utfyllende informasjon, siden de har et samfunnsoppdrag:  https://www.ntb.no/nyheter/oslopiloten

Fant et innlegg av Ada Sofie Sørstrønen i Stine Sofie-stiftelsen som problematiserer at politiloggen ikke pleier å inneholde informasjon om husbråk/vold i nære relasjoner, så det ser ut som det er fast praksis, og ikke en spesialtilpasning i dette tilfellet.

https://www.altaposten.no/meninger/i/JE2VvR/det-politiloggen-viser-i-dag-er-langt-fra-den-virkeligheten-som-finnes-der-ute

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (6 minutter siden):

Det er forøvrig like mye fantasier den andre veien; det kan vøre hun bare ble spyttet på, hun kan ha snublet, han kan ha dyttet henne forsiktig, det kan ha vært hun som begynte, hun kan være en som veldig lett får hjernerystelse, det er synd på ham, vanskelig å ikke være prins stakkars (!), så ikke rart han klikker, håper han får masse hjelp stakkars, det er advokaten som nekter ham å snakke med politiet osv. 
For de fleste her er fakta mer enn sjokkerende nok. Han er siktet for vold mot en kvinne, såpass grov at han ble varetekstfengslet. Så sammenholder man det med en svært høy sigarføring i sosiale medier der han lever en luksus-livsstil sponset av den norske kongefamilien. Folk reagerer sterkt, forståelig nok.

jeg tror ikke det er grunnlag for å si at han nekter å la seg avhøre. Det som ble sagt i går var at han er ikke avhørt ennå.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Morgan Le Fay said:

Faktumet er at han ikke har forklart seg ennå. Hvorfor han ikke har forklart seg, utover at advokaten har rådet ham til å ikke gjøre det, det vet vi ikke. 

Vdr «fantasier andre veien», så opplever jeg at noen brukere forsøker å synliggjøre at hendelsesforløpet kan være mye forskjellig, og at poenget med det er at vi rett og slett ikke vet hva som har hendt. 

Nettopp fordi det som foreløpig har framkommet er alvorlig, synes jeg det er unødvendig å finne på egne versjoner av historien. Om ikke annet så av hensyn til den involverte kvinnen. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (6 minutter siden):

Det er litt uklart for meg hva politiloggen er i forhold til regler om taushetsplikt og regler om åpnehet, men det ser ut som er en  kommunikasjonskanal til almenheten, der det gis overordnet informasjonen som er begrenset, antagelig pga personvern. Så har de i tillegg en pressekanal der pressen kan få mer utfyllende informasjon, siden de har et samfunnsoppdrag:  https://www.ntb.no/nyheter/oslopiloten

Fant et innlegg av Ada Sofie Sørstrønen i Stine Sofie-stiftelsen som problematiserer at politiloggen ikke pleier å inneholde informasjon om husbråk/vold i nære relasjoner, så det ser ut som det er fast praksis, og ikke en spesialtilpasning i dette tilfellet.

https://www.altaposten.no/meninger/i/JE2VvR/det-politiloggen-viser-i-dag-er-langt-fra-den-virkeligheten-som-finnes-der-ute

Så med andre ord er det registrert et sted, men bare for de som trenger å ha innsyn?

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Så med andre ord er det registrert, men bare for de som trenger å ha innsyn?

det vet jeg ikke. Vil tro det, for pressen er jo på saken. Tviler på at noen sendte ut en pressemelding liksom. Men det blir spekulasjon. Svaret er at jeg vet ikke 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oz- skrev (49 minutter siden):

Her er det mye kreativ historiefortelling. 

Det som er opplyst:
- MBH er siktet for kroppskrenkelse, og har vært i varetekt. Han har engasjert en advokat med erfaring fra strafferett. 
- En kvinne har vært innlagt på sykehus, og har fått påvist hjernerystelse.

Flere her i tråden bruker betegnelser som grisebanket, skambanket, og slått helseløs. Det dras paralleller til partnerdrap. En bruker skriver at kvinnen må ha traumer. Dette er fri fantasi, i og med at det ikke er opplyst noe annet enn at siktelsen på nåværende tidspunkt er kroppskrenkelse og skaden er hjernerystelse. Hendelsesforløpet er fullstendig ukjent for oss. Det er heller ikke kjent for politiet, i og med at bare én part har forklart seg. Det er tilsynelatende heller ikke så mange som tenker over hvordan kvinnen selv vil oppleve disse beskrivelse av hva hun har opplevd, eller hvordan det samsvarer med hvordan hun ser på seg selv eller sin opplevelse. 

Det reageres på at MBH har engasjert en «stjerneadvokat», og det fantaseres om hvorvidt kongefamilien vil prøve å feie saken under teppet. Betegnelsen «stjerneadvokat» er det Se og hør som først brukte i sin artikkel, og den adopteres villig vekk av forumbrukere. Hva betyr egentlig stjerneadvokat, og er det egentlig så rart å engasjere en advokat med erfaring fra strafferett i en potensiell straffesak?  

Det er i tillegg fantasier om hvordan kvinnen kanskje har få ressurser og vil bli overkjørt av MBHs stjerneadvokat og den mektige kongefamilien, eller at de kan komme til å bestikke henne eller prøve å kjøpe seg ut av saken. Det vitner både om dårlig forståelse for det norske rettsvesenet, og i tillegg igjen hensynsløs omtale av en kvinne som ikke har bedt om at det spekuleres i hennes opplevelse. 

Jeg foreslår å ta et dypt pust og forholde seg til det som framkommer av opplysninger fra politiet, påtalemyndigheten, og eventuelt forsvarer og bistandsadvokat. Litt færre kreative historier og oppspinn gagner alle. 

Edit: skrivefeil. 

Du skal være ganske lite opplyst om du tror det ikke finnes korrupsjon i det norske rettssystemet😱 Eller at MAKT styrer med sin grådighet!! Snakk om å være naiv...

Dessuten bruker du ordet fantasi veldig mye. Jeg er enig i at man kan ikke vite 100% noe enda, men ren total fantasi er det ikke mye av her. Synes jeg da. Avsporinger helt klart, et skyldig der selv.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (2 minutter siden):

det vet jeg ikke. Vil tro det, for pressen er jo på saken. Tviler på at noen sendte ut en pressemelding liksom. Men det blir spekulasjon. Svaret er at jeg vet ikke 🙂

Det er sant. Vi får vel vite litt mer etterhvert, kjenner jeg pressen rett. Mange løse tråder pr. nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars Kongen og Dronningen

Først selvmordet til Ari Behn,

Så den kokainposen,

Så sirkus Durek

og nå dette? 

• Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morgan Le Fay skrev (2 minutter siden):

Nettopp! Sjokkerende at folk prøver å forsvare det han har gjort, med at han kanskje ikke har banket henne så voldsomt😳 Han har uansett utsatt denne damen for vold, i den grad at hun ble innlagt på sykehus. Og i min verden er det helt sykt, og noe man ikke prøver å unnskylde med at han faktisk kunne ha banket henne enda hardere opp men lot vær å gjøre det. 

Og ja, dette med at folk håper han får hjelp nå, er også merkelig. Dette er en voksen mann som nesten hele livet har hatt tilgang på all den hjelpen man kan tenke seg. Mye mer hjelp enn den vanlige mannen i gata har muligheter for. Problemet er jo mer om han ønsker å ta i mot hjelp og hvorvidt han skjønner at det han gjør er galt eller om han bare rettferdiggjør egne handlinger og skylder på alle andre.

Dette er en mann som også tidligere har vist seg å ikke behandle andre mennesker med respekt, og som omfavner jet-set livet han har tilgang på gjennom mammaen (noe han neppe ville gjort, om han virkelig hatet at moren er kongelig, så det er merkelig å lese alle som syns synd på han fordi moren giftet seg med kronprinsen). Dette er også en mann som har hatt store muligheter for både god utdannelse og yrke, om han bare hadde ønsket. Istedenfor ser han ut til å leve godt på skattebetalernes penger, uten å jobbe noe som helst for det selv. Og det er ikke bare spekulasjoner; han hadde neppe hatt råd til det livet han nå lever, om han ikke fikk penger av mamma og stefar. Så det er ikke rart folk begynner å reagere skikkelig på alt han gjør nå.

• Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kinder said:

Sjokkerende at folk prøver å forsvare det han har gjort, med at han kanskje ikke har banket henne så voldsomt😳

Det er ingen som forsvarer noe her. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oz- skrev (7 minutter siden):

Faktumet er at han ikke har forklart seg ennå. Hvorfor han ikke har forklart seg, utover at advokaten har rådet ham til å ikke gjøre det, det vet vi ikke. 

Vdr «fantasier andre veien», så opplever jeg at noen brukere forsøker å synliggjøre at hendelsesforløpet kan være mye forskjellig, og at poenget med det er at vi rett og slett ikke vet hva som har hendt. 

Nettopp fordi det som foreløpig har framkommet er alvorlig, synes jeg det er unødvendig å finne på egne versjoner av historien. Om ikke annet så av hensyn til den involverte kvinnen. 

Nei, hvis man ikke skal tro på det som står i mediene, og vi kun skal uttale oss etter en dom, så kan man selvsagt alltid si at vi vet ingenting om hendelsesforløpet.

Det vi leser i mediene er at kvinnen skal ha blitt angrepet både psykisk og fysisk, har klart å rømme, kontaktet politiet, blitt avhørt, blitt innlagt på sykehuset med hjernerystelse og er nå utskrevet. Leiligheten fremstod ramponert. Marius ble senere pågrepet på en annen andresse, har nektet avhør og er nå siktet.

Men dette er jo situasjoner vi alle havner i rett som det er, eller…?

Jeg ser egentlig ikke at mange finner på egne versjoner av historien (bortsett fra de som fantaserer om snubling og spytting). At hun ble «grisebanket» (ikke et ord jeg har brukt) er  vel bare en annen måte å beskrive det som har stått i mediene på. For ingen kvinner kontakter politiet for å ha snublet.

Rørende hvor mye omsorg gjerningsmenn får så snart de er kjendiser/halvkongelige.

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kinder skrev (3 minutter siden):

Nettopp! Sjokkerende at folk prøver å forsvare det han har gjort, med at han kanskje ikke har banket henne så voldsomt😳 Han har uansett utsatt denne damen for vold, i den grad at hun ble innlagt på sykehus. Og i min verden er det helt sykt, og noe man ikke prøver å unnskylde med at han faktisk kunne ha banket henne enda hardere opp men lot vær å gjøre det. 

Og ja, dette med at folk håper han får hjelp nå, er også merkelig. Dette er en voksen mann som nesten hele livet har hatt tilgang på all den hjelpen man kan tenke seg. Mye mer hjelp enn den vanlige mannen i gata har muligheter for. Problemet er jo mer om han ønsker å ta i mot hjelp og hvorvidt han skjønner at det han gjør er galt eller om han bare rettferdiggjør egne handlinger og skylder på alle andre.

Dette er en mann som også tidligere har vist seg å ikke behandle andre mennesker med respekt, og som omfavner jet-set livet han har tilgang på gjennom mammaen (noe han neppe ville gjort, om han virkelig hatet at moren er kongelig, så det er merkelig å lese alle som syns synd på han fordi moren giftet seg med kronprinsen). Dette er også en mann som har hatt store muligheter for både god utdannelse og yrke, om han bare hadde ønsket. Istedenfor ser han ut til å leve godt på skattebetalernes penger, uten å jobbe noe som helst for det selv. Og det er ikke bare spekulasjoner; han hadde neppe hatt råd til det livet han nå lever, om han ikke fikk penger av mamma og stefar. Så det er ikke rart folk begynner å reagere skikkelig på alt han gjør nå.

Det er vel ikke sant at noen forsvarer noe?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som forsvarer noe her. 

Hvor leste du at jeg nevnte spesifikt KG? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kinder said:

Dette er et godt eksempel på spekulasjoner. Innholdet i siktelsen er ikke kjent. Det vil si at vi ikke vet hvilke handlinger som ligger til grunn for den. Det er opplyst at kvinnen har hjernerystelse, men det er ikke opplyst om hvordan hun fikk den. 

Redigert: Du skriver at han har utsatt henne for vold, som har resultert i en sykehusinnleggelse, og at han har banket henne. Men det er altså spekulasjoner, fordi ingen har opplyst om hva som har forårsaket sykehusinnleggelsen og hva kroppskrenkelsen innebærer. 

Endret av Oz-
Med «ingen har opplyst om» så mener jeg politi, påtale, forsvarer eller bistandsadvokat. Ikke anonyme kilder.
  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (4 minutter siden):

Det er vel ikke sant at noen forsvarer noe?

Litt usikker på om du vet betydningen av å forsvare noe, men du kan google det, eller lese her https://naob.no/ordbok/forsvare

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...