Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

VXL100 skrev (9 minutter siden):

Er det fortsatt noen som ikke skjønner at strafferettsadvokat er gratis, også toppadvokatene?

Men Elden hadde ikke tatt saken om den ikke var så profilert. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Topplue skrev (Akkurat nå):

Men Elden hadde ikke tatt saken om den ikke var så profilert. 

Det var det jeg også tenkte. Jeg som Hverkvinnsen, hadde jo aldri kunne fått Elden. Det var ikke tilfeldig at det ble han i den saken der.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (1 minutt siden):

Ser flere skriver at de «håper han får hjelp». Vel. Jeg håper tvert i mot at OFFERET får hjelp, og så håper jeg at denne bortskjemte klysa av en voldsmann får en skikkelig konsekvens for en gangs skyld. Han har fått alt servert på sølvfat, på tide å bli voksen.

Det tenkte jeg vi alle var innforstått med, at offeret får all hjelp og støtte hun måtte trenge. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Det tenkte jeg vi alle var innforstått med, at offeret får all hjelp og støtte hun måtte trenge. 

Får da inderlig håpe at begge får hjelp, og tar i mot hjelpen som tilbys. Selv for, eller særlig for, en "gjerningsmann" er det avgjørende for å hindre at det skjer igjen (og enda en person blir offer)

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill3My skrev (1 minutt siden):

Får da inderlig håpe at begge får hjelp, og tar i mot hjelpen som tilbys. Selv for, eller særlig for, en "gjerningsmann" er det avgjørende for å hindre at det skjer igjen (og enda en person blir offer)

Så søtt og naivt. Ja, hvorfor kan ikke bare alle kriminelle «få hjelp». Så gjentar det seg ikke.

Og tror du ikke Marius har fått mer hjelp enn omtrent noen andre i hele dette landet?

Det er straff de skal ha. 

• Liker 33
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (Akkurat nå):

Så søtt og naivt. Ja, hvorfor kan ikke bare alle kriminelle «få hjelp». Så gjentar det seg ikke.

Og tror du ikke Marius har fått mer hjelp enn omtrent noen andre i hele dette landet?

Det er straff de skal ha. 

Enig i at det skal straffes. Men straff utelukker ikke hjelp. Det er nettopp "hjelp" som gjør at mange (og nei, jeg er ikke så naiv at jeg tror det gjelder alle) kriminelle kan returneres til samfunnet etter endt dom og faktisk fungere igjen. 

Fint med en diskusjon, men veldig unødvendig å ty til formuleringer som du gjør her ("søtt og naivt")

• Liker 19
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (25 minutter siden):

jeg ser virkelig ikke at advokaten sier noe annet? Han bekrefter at fyren er siktet for kroppskrenkelse, som er vold i straffelovens forstand,  og så kommer han med en faktaopplysning om hvordan kroppskrenkelse er behandlet i straffeloven i forhold til andre former for vold. 

Jeg forstår ikke hvorfor det skal leses som bagatellisering eller å glatte over. Det er en faktaopplysning og ikke noe mer enn det. 

Jeg tenker at kroppskrenkelse er ille nok, det tenker nok de fleste. Og tror nok at det provoserer mer enn det hjelper M (og kongehuset som automatisk blir involvert) sin sak at det norske folk får servert av advokaten at det var den "mildeste" form for vold kronprinsessens sønn utøvde mot en kvinne. Så ja, det er å glatte over alvorlighetsgraden i å utøve vold. 

Endret av K_mb
  • Liker 16
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det som at han har vært involvert i voldsepisoder tidligere? Noen som vet noe om dette? Hvorfor har ikke media skrevet om det før, men gjør det nå?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
Buxus skrev (1 minutt siden):

Jeg er vokst opp i en ganske normal, norsk familie. En familie der vi lærer å "oppføre oss" og der vi kan litt om takt og tone, hva som kreves av oss i hverdagen, plikter og rettigheter. Normal oppførsel.  Hvordan kan kongefamilien ha kommet SÅ skeivt avsted?? Mette-Marit med sin "utagerende festing" og småsprø far, voldsdømt bror og nå voldsmistenkt sønn. Martha Louise med sine overnaturlige sanser og rablende gale soon-to-be-husband. Jeg forstår faktisk ikke hvordan denne familien, som burde vite hvordan man skal oppføre seg, kan tråkke så helt avsindig feil i så mange tilfeller?

Du glemte pappaen til Marius. Straffedømt han med:

http://look.no/anita/slekt/webcards/ps26/ps26_146.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (12 minutter siden):

Han har vel ikke gått på skole etter videregående?

Et (snaut?) år på college i USA for ganske lenge siden, tror det var noe øk/adm-greier. Ikke fullført til  eksamen eller grad. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han trenger hjelp til er å forstå at dette burde være bunnen! Han må stå for det han har gjort på en voksen og ydmyk måte, og ikke forsøke å pynte på det/slippe billig unna. 

Han har to valg egentlig. Legge seg flat og innse at han har problemer og har blitt en drittsekk. Eller han kan gjemme seg, bagatellisere, forsøke å slippe unna, victim-blame - altså fortsette å være en drittsekk. Sier ikke at han har gjort noe av det siste, men jeg håper han velger det første. 

For et sabla mess det hele har blitt etter at de begynte å gifte seg med "hvem de vil". 

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns synd på Mette Marit som opplever dette. Er det ingen her som kan sette seg inn i hvordan det oppleves for en mor at egen sønn begår vold mot en kvinne. Dette er en stor tragedie og så lavt man kan havne som menneske. Syns det er kjipt at alle bare godter seg her inne. 

• Liker 22
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kinder skrev (32 minutter siden):

Han informerer overhodet ikke hva siktelsen betyr, han forteller bare at det er den minst alvorlige form for vold. Altså bagatelliserer. 

Men igjen, som jeg skrev til den forrige personen som siterte det samme, så er jo det et dårlig sjakktrekk fra advokaten. Det gjør tross alt folk mer provosert. 

Det er ikke så rart om han faktisk mener det ikke er så alvorlig. Han har vanligvis saker som er mye mer alvorlig enn en hjernerystelse. Gangsteradvokat kaller de ham, han har saker for Bandidos og mange andre drittfolk. 

Kan vi snart bli kvitt disse uspiselige folk i kongehuset? Eplet faller tydeligvis sjeldent langt fra stammen npr det gjelder festing og utagering, og så er det tante Märtha og hennes fantastiske smak npr det gjelder menn.  

• Liker 10
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (24 minutter siden):

De jobber vel ikke gratis?

nei, de blir betalt av staten

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
Isild skrev (Akkurat nå):

Det han trenger hjelp til er å forstå at dette burde være bunnen! Han må stå for det han har gjort på en voksen og ydmyk måte, og ikke forsøke å pynte på det/slippe billig unna. 

Han har to valg egentlig. Legge seg flat og innse at han har problemer og har blitt en drittsekk. Eller han kan gjemme seg, bagatellisere, forsøke å slippe unna, victim-blame - altså fortsette å være en drittsekk. Sier ikke at han har gjort noe av det siste, men jeg håper han velger det første. 

For et sabla mess det hele har blitt etter at de begynte å gifte seg med "hvem de vil". 

Han sneiet en gardist i 90 km/t på stefars eiendom og skrøt av det i SoMe.

Tror du ikke at det har vært gjort forsøk på å hjelpe denne mannen før?

Er vel mange episoder med «lille Marius» etterhvert. Privilegier fra skattebetalerne og kanskje manglende grenser, har nok gjort noe med denne karen i veldig mange år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lill3My skrev (5 minutter siden):

Enig i at det skal straffes. Men straff utelukker ikke hjelp. Det er nettopp "hjelp" som gjør at mange (og nei, jeg er ikke så naiv at jeg tror det gjelder alle) kriminelle kan returneres til samfunnet etter endt dom og faktisk fungere igjen. 

Fint med en diskusjon, men veldig unødvendig å ty til formuleringer som du gjør her ("søtt og naivt")

Det ER faktisk uendelig naivt å tro at alle voldsmenn egentlig er  ulykkelige mennesker som ønsker å få hjelp (for du er vel enig i at de må innse selv at de har et problem og at de må selv ønske hjelp for å kunne nyttiggjøre seg av den?). Men nei.  Mange er narsissister og/eller psykopater,  og da er det alltid «den andres skyld». De synes ofte bare synd på seg selv.

Men for all del, la ham «få hjelp» (hva slags?).  Jeg er ikke motstander av det. Det er bare så påfallende hvor mye omsorg folk plutselig har for voldsutøveren bare fordi han er sønn av kronprinsessen. Man ser ikke det i andre kvinnevold-saker.

• Liker 42
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K_mb skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker at kroppskrenkelse er ille nok, det tenker nok de fleste. Og tror nok at det provoserer mer enn det hjelper M (og kongehuset som automatisk blir involvert) sin sak at det norske folk får servert av advokaten at det var den "mildeste" form for vold kronprinsessens sønn utøvde mot en kvinne. Så ja, det er å glatte over alvorlighetsgraden i å utøve vold. 

Ja, selvfølgelig er det det , og det er vel ingen som sier noe annet.

Jeg tenker at hvis folk lar seg provosere av en forsvarsadvokat gjør jobben sin, så har de kanskje ikke forstått hvordan systemet vårt fungerer, og det er jo veldig beklagelig at det kommer slike unødvendige misforståelser av det.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan Le Fay skrev (Akkurat nå):

Det. Er. Offeret. Det. Er. Synd. På.

Ikke mora til voldsutøveren.

Går det ikke an å ha empati med begge???

• Liker 27
  • Hjerte 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...