Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Gjest Inkognitoher
frogger skrev (1 time siden):

Hva tenker du gjør at det koster mindre med president?

Jeg kan temaet. Har lest meg opp.

Fra artikkelen:»Den kongelige apanasjen er 6 ganger større enn statsministeren sin lønn. Det kongelige hoffet har over 150 fast ansatte og lønner rundt 300 personer i året. Men det er vanskelig å finne eksakt hvor store verdier kongefamilien har og hva dem egentlig koster ettersom de ikke er underlagt offentlighetsloven og med det er hevet over innsyn og ettersyn

https://www.dagsavisen.no/debatt/2017/10/15/vi-ma-diskutere-monarkiet-for-hakon-blir-konge/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

frogger skrev (2 timer siden):

Et system? Alternativet til monarki er republikk. Og det blir ikke noe mer til folket ved å ha president fremfor konge/dronning. Og hvor mye tror du kongefamilien får egentlig? Hadde man fordelt apanasjen på folket så hadde det vel blitt rundt 5 kr per pers

Hvem har sagt det?

Og såklart det finnes andre alternativer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Sannhetsøkende said:

Hvem har sagt det?

Og såklart det finnes andre alternativer.

Hvilke andre alternativer enn monarki og republikk mener du at vi har?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Inkognitoher said:

Jeg kan temaet. Har lest meg opp.

Fra artikkelen:»Den kongelige apanasjen er 6 ganger større enn statsministeren sin lønn. Det kongelige hoffet har over 150 fast ansatte og lønner rundt 300 personer i året. Men det er vanskelig å finne eksakt hvor store verdier kongefamilien har og hva dem egentlig koster ettersom de ikke er underlagt offentlighetsloven og med det er hevet over innsyn og ettersyn

https://www.dagsavisen.no/debatt/2017/10/15/vi-ma-diskutere-monarkiet-for-hakon-blir-konge/

At "lønnen" til kongefamilien er høyere enn en eventuell president er nok rett (nå spørs jo hvor mye av apanasjen som er ren lønn så klart) men blir nok ikke noe særlig mindre ansatte i en republikk

Igjen jeg er for at vi har folkevalgt statsoverhode, men ikke på grunn av økonomiske grunner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
frogger skrev (3 timer siden):

At "lønnen" til kongefamilien er høyere enn en eventuell president er nok rett (nå spørs jo hvor mye av apanasjen som er ren lønn så klart) men blir nok ikke noe særlig mindre ansatte i en republikk

Igjen jeg er for at vi har folkevalgt statsoverhode, men ikke på grunn av økonomiske grunner 

Jeg er til dels enig med deg i at folkevalgt statsoverhode er det viktigste. 
Men jeg er sterkt i mot at kongehuset ikke omfattes av offentlighetsloven, da det gjør det vanskelig å få oversikt over det økonomiske, samt at åpenhet er viktig. 

Men at monarkiet er et pengesluk og koster mye mer enn en president, er det ingen tvil om. 
Se her: 

«Vår undersökning visar att den svenska kungen kostar över 1,1 miljard kronor mer än Finlands president, även med kostnaderna för det finska presidentvalet inräknat»

https://www.republikanskaforeningen.se/opinion/vad-f-n-far-vi-for-pengarna/

Og det norske kongehuset er dyrere enn det svenske:

https://www.dagbladet.no/kjendis/dyrest-i-skandinavia/79107932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frogger skrev (13 timer siden):

Hvilke andre alternativer enn monarki og republikk mener du at vi har?

Hva med å skape et nytt og bedre system? Eller liker du det forbanna systemet vi lever under I dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Sannhetsøkende said:

Hva med å skape et nytt og bedre system? Eller liker du det forbanna systemet vi lever under I dag?

Synes systemet i dag fungerer bra ja 

Endret av frogger
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme som allerede er ansatt på Stortinget vil mest sannsynlig fortsette i en republikk. Så hvor mange ekstra folk blir ansatt om kongehuset forsvinner? Det er de samme på sirkulering i dette landet. En diger utgiftspost som kongehuset forsvinner. Og Stortinget går litt opp i manntall. Men tror neppe de kommer opp i utgifter vi har på kongefamilien

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
Ænema skrev (44 minutter siden):

De samme som allerede er ansatt på Stortinget vil mest sannsynlig fortsette i en republikk. Så hvor mange ekstra folk blir ansatt om kongehuset forsvinner? Det er de samme på sirkulering i dette landet. En diger utgiftspost som kongehuset forsvinner. Og Stortinget går litt opp i manntall. Men tror neppe de kommer opp i utgifter vi har på kongefamilien

Slottet vil kunne gi bolig både til statsministeren og presidenten, samt kunne ha plass til betydelig representasjon.

Eventuelt kan det være kun presidentbolig med representasjon. 
Staben vil selvsagt kunne kuttes, da det ikke er behov for kammertjenere, private kokker og andre stillinger som innebærer det «vanlige folk» må klare selv.

Apanasjene på nesten 30 millioner årlig, som disponeres privat, erstattes av en presidentlønn ala statsministerens. Den ligger på ca 1,8 mill i året. 

Likevel så bør det være prinsippet om at statsledere skal velges som bør være det avgjørende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Inkognitoher said:

Slottet vil kunne gi bolig både til statsministeren og presidenten, samt kunne ha plass til betydelig representasjon.

Eventuelt kan det være kun presidentbolig med representasjon. 
Staben vil selvsagt kunne kuttes, da det ikke er behov for kammertjenere, private kokker og andre stillinger som innebærer det «vanlige folk» må klare selv.

Apanasjene på nesten 30 millioner årlig, som disponeres privat, erstattes av en presidentlønn ala statsministerens. Den ligger på ca 1,8 mill i året. 

Likevel så bør det være prinsippet om at statsledere skal velges som bør være det avgjørende. 

Apanasjene er ikke bare lønn, de skal også gå til drift og vedlikehold av eiendommer. Det må man også ved en president

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
frogger skrev (5 timer siden):

Apanasjene er ikke bare lønn, de skal også gå til drift og vedlikehold av eiendommer. Det må man også ved en president

Hvor mange ganger må jeg skrive dette til deg? At de får store overføringer via statsbudsjettet  til å dekke opp for drift og vedlikehold av eiendommene 

Fra artikkelen under:

«Likevel bruker kong Harald og kronprins Haakon de ordinære pengebevilgningene til hoffet for å lønne vedlikeholdsarbeid på sine private eiendommer»

https://www.dagbladet.no/kultur/kong-harald-og-kronprins-haakon-bruker-hoffets-penger-pa-private-hus-og-hytter/60372975

Endret av Inkognitoher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frogger skrev (10 timer siden):

Synes systemet i dag fungerer bra ja 

Det gjør jo ikke det. Men kos deg videre. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sannhetsøkende said:

Det gjør jo ikke det. Men kos deg videre. 

Jo det gjør det faktisk

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Inkognitoher said:

Hvor mange ganger må jeg skrive dette til deg? At de får store overføringer via statsbudsjettet  til å dekke opp for drift og vedlikehold av eiendommene 

Fra artikkelen under:

«Likevel bruker kong Harald og kronprins Haakon de ordinære pengebevilgningene til hoffet for å lønne vedlikeholdsarbeid på sine private eiendommer»

https://www.dagbladet.no/kultur/kong-harald-og-kronprins-haakon-bruker-hoffets-penger-pa-private-hus-og-hytter/60372975

https://www.aftenposten.no/verden/i/zEQRj4/hvor-mye-koster-det-skattebetalerne-aa-ha-en-konge-og-dronning

I 2022 fikk det norske kongeparet 13,4 millioner kroner i apanasje fra staten, mens kronprinsparet fikk nesten 11,2 millioner. Det skal dekke personlige utgifter i forbindelse med offisielle oppgaver og vedlikehold av eiendommer.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher

https://www.aftenposten.no/verden/i/zEQRj4/hvor-mye-koster-det-skattebetalerne-aa-ha-en-konge-og-dronning

I 2022 fikk det norske kongeparet 13,4 millioner kroner i apanasje fra staten, mens kronprinsparet fikk nesten 11,2 millioner. Det skal dekke personlige utgifter i forbindelse med offisielle oppgaver og vedlikehold av eiendommer.

Men de bruker apanasjen til helt andre ting.  Legger ved artikkelen en gang til, jeg. Husk å les den da 😉

Mer om bruken av våre skattepenger:

https://www.altaposten.no/nyheter/i/V1B7Wr/kongehuset-bruker-hoffets-penger-pa-privat-vedlikehold

Her kan du lese mer om helten din sin pengebruk til vedlikehold av private eiendommer. Apanasjen går nok til privat forbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Inkognitoher said:

Men de bruker apanasjen til helt andre ting.  Legger ved artikkelen en gang til, jeg. Husk å les den da 😉

Mer om bruken av våre skattepenger:

https://www.altaposten.no/nyheter/i/V1B7Wr/kongehuset-bruker-hoffets-penger-pa-privat-vedlikehold

Her kan du lese mer om helten din sin pengebruk til vedlikehold av private eiendommer. Apanasjen går nok til privat forbruk

Disse artiklene er 6 og 7 år gamle...

Helten min? Hvor mange ganger skal jeg skrive at jeg ikke er monarkist? Men er ønsker et folkevalgt statsoverhode?

Du og noen flere her har jo helt oppheng på småpenger

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Inkognitoher

Disse artiklene er 6 og 7 år gamle...

Helten min? Hvor mange ganger skal jeg skrive at jeg ikke er monarkist? Men er ønsker et folkevalgt statsoverhode?

Du og noen flere her har jo helt oppheng på småpenger

En milliard er småpenger? Hvor mange sykehjemsplasser tror du at du får for den summen?

Seks syv år er ikke gammelt, særlig ikke fordi innholdet gjelder i aller høyeste grad i dag. 
De statlige overføringene bare øker og øker mens de kongelige representerer mindre og mindre 

Endret av Inkognitoher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Inkognitoher said:

En milliard er småpenger? Hvor mange sykehjemsplasser tror du at du får for den summen?

Seks syv år er ikke gammelt, særlig ikke fordi innholdet gjelder i aller høyeste grad i dag. 
De statlige overføringene bare øker og øker mens de kongelige representerer mindre og mindre 

Av milliarden gikk mye med til å vedlikeholde eiendommer som det er viktig at vi holder i orden. 

Og ja en milliard er under 1 promille av statsbudsjettet så det er småpenger for Norge. 

Til spørsmålet ditt om sykehjemsplasser; I Vesterålen får man visst ca 250 plasser, mens i Drammen ca 150. (dette er kun for å bygge, og driftskostnader er ikke tatt med)

Endret av frogger
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
frogger skrev (Akkurat nå):

Av milliarden gikk mye med til å vedlike holde eiendommer som det er viktig at vi holder i orden. 

Og ja en milliard er under 1 promille av statsbudsjettet så det er småpenger for Norge. 

Til spørsmålet ditt om sykehjemsplasser; I Vesterålen får man visst ca 250 plasser, mens i Drammen ca 150. (dette er kun for å bygge, og driftskostnader er ikke tatt med)

Det er fint at du er raus på vegne av alle oss andre.
Er slett ikke sikker på at alle støtter deg i å bevilge en skattefri milliard til en familie som ikke engang er forpliktet til å følge offentlighetsloven. Så deler av pengene kan for den saks skyld gå ut av landet. 

Tror både innbyggerne i Vesterålen og Drammen ville jublet for flere sykehjemsplasser. 

Nei, selvsagt skal ikke den norske stat bevilge penger til drift og vedlikehold av eiendommene. Du har misforstått

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inkognitoher said:

Det er fint at du er raus på vegne av alle oss andre.
Er slett ikke sikker på at alle støtter deg i å bevilge en skattefri milliard til en familie som ikke engang er forpliktet til å følge offentlighetsloven. Så deler av pengene kan for den saks skyld gå ut av landet. 

Tror både innbyggerne i Vesterålen og Drammen ville jublet for flere sykehjemsplasser. 

Nei, selvsagt skal ikke den norske stat bevilge penger til drift og vedlikehold av eiendommene. Du har misforstått

Dette er jo offentlige sykehjem, så da er det vel det offentlige som drifter det også

Igjen det blir ikke noe spesielt rimeligere med republikk det er det jeg har prøvd å få frem i utallige tråder nå, men er visst ikke så lett å fatte dette. Og igjen jeg er for republikk, men ikke fordi jeg tror at det blir så mye mer penger å fordele "folket" på statsbudsjettet

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...