Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Sprite skrev (3 timer siden):

Hva mener du prins Haakon skulle gjort? Giftet seg med en annen blå blodig? Er man ikke kommer lenger enn som så i 2023? 

Dette!

Bra at det er kommet inn blod som ikke har en dråpe blått blod i seg til kongefamiliene. Der har det i generasjoner vært inngifte. Hvordan skulle det gått til slutt?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Inkognitoher
Hulderen skrev (20 minutter siden):

Skattebetalerne betaler ikke mer når Marius bor hos sin mor. De utgiftene de har på ham går av den potten de alt har. Hvis du tror at skatten din øker hver gang Marius flytter inn, så skjønner jeg jo at du blir bekymret.

Selvsagt øker ikke skatten vår når Marius flytter inn på Skaugum. Hvem faen har hevdet det, og hvordan er det mulig å lese det jeg skrev slik? 

Poenget er at Marius er en helt vanlig mann på snart tretti år som lever på mor og stefar. 
Disse mottar apanasje. Sikkerhetsnettet til den unge mannen tas fra denne potten. Altså våre skattekroner. Nora nøt også av disse privilegiene da hun bodde på Skaugum. Forstår du det bedre nå?

Endret av Inkognitoher
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
Ella-2 skrev (7 minutter siden):

Dette!

Bra at det er kommet inn blod som ikke har en dråpe blått blod i seg til kongefamiliene. Der har det i generasjoner vært inngifte. Hvordan skulle det gått til slutt?

Nettopp. Hele ideen med monarkiet har selvsagt spilt falitt. Ideen var nemlig tuftet på adelskap og blått blod. Nå har de snart rødt blod hele gjengen - og formodentlig bidrar også det til at anakronismen forsvinner fortere 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (1 time siden):

Han kan gifte seg med cowboy Laila om han vil for meg. Poenget mitt var at styreformen er fullstendig utdatert. Et inntrykk som forsterker seg når man ser Durek, Lille Marius m.fl gå rundt å sprike med fingrene. 

Kronepris haakon og cowboy laila hadde blitt et stilig par, ingen tvil om det. At hun er eksen til hans tidligere svigerfar er jo ekstra flott. Få etterkommerne av Sven o ut av Skaugum , få eksene hans inn. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (56 minutter siden):

Selvsagt øker ikke skatten vår når Marius flytter inn på Skaugum. Hvem faen har hevdet det, og hvordan er det mulig å lese det jeg skrev slik? 

Poenget er at Marius er en helt vanlig mann på snart tretti år som lever på mor og stefar. 
Disse mottar apanasje. Sikkerhetsnettet til den unge mannen tas fra denne potten. Altså våre skattekroner. Nora nøt også av disse privilegiene da hun bodde på Skaugum. Forstår du det bedre nå?

Nei, egentlig ikke. Ja, de mottar apanasje som er deres lønn. Spiller det noen rolle og mm ofrer en designerveske og spanderer et par brødskiver på sønnen i stedet? 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (16 timer siden):

Hvorfor plager det deg hvordan potten brukes? Det påvirker ikke deg på noen som helst måte. Så hvorfor bryr du deg? 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inkognitoher
Hulderen skrev (50 minutter siden):

Hvorfor plager det deg hvordan potten brukes? Det påvirker ikke deg på noen som helst måte. Så hvorfor bryr du deg? 

Plager det meg? Jeg har påpekt at vi utbetaler en drøss med skattekroner til MM, og at hennes sønn åpenbart bor vederlagsfritt på Skaugum. 
Jeg tror at det er viktig for alle borgere i dette landet å bry seg med hvor skattekronene tar veien 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
hvalstad45 skrev (1 time siden):

Tenker nå at han har fått mer enn han har tapt på den relasjonen til kongehuset. Han kan gjøre akkurat som han vil, men har en dritrik familie med masse privilegier til å støtte ham, ikke samme situasjon som Harry overhodet som var i en mye mer låst situasjon med enormt mye mer press og journalister som forfulgte ham.

Synd at du ikke klarer å se sammenhenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
Spitzy skrev (16 timer siden):

Nei, egentlig ikke. Ja, de mottar apanasje som er deres lønn. Spiller det noen rolle og mm ofrer en designerveske og spanderer et par brødskiver på sønnen i stedet? 

Hun ofrer selvsagt ikke noen designerveske. Gud bedre - at det er mulig å være så naiv, kongehuset koster oss nærmere en milliard kroner i året. De slipper å velge mellom brødskiver og designervesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (1 time siden):

Kunne brukt mer til de som trenger det i stedet.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (1 time siden):

Hun ofrer selvsagt ikke noen designerveske. Gud bedre - at det er mulig å være så naiv, kongehuset koster oss nærmere en milliard kroner i året. De slipper å velge mellom brødskiver og designervesker

I 2021 mottok hele det norske kongehuset 312 millioner kroner. Litt redelighet er greit å sikte mot.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inkognitoher
Havnefogden skrev (13 minutter siden):

I 2021 mottok hele det norske kongehuset 312 millioner kroner. Litt redelighet er greit å sikte mot.

Kongehuset koster mye mer enn det. De får penger over flere budsjetter. Det er noe av problemet.

Fra 2016:

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye-koster-egentlig-kongehuset-se-de-skjulte-utgiftene/60446111

Fra 2020: antatt kostnad for det norske kongehus: 49 millioner DOLLAR per år:

https://www.vg.no/rampelys/i/2GeAJq/cnn-norge-har-europas-tredje-dyreste-kongehus

Hvorfor skal vi skattebetalerne finansiere denne luksusen og overforbruket og deres private eiendommer?

https://www.dagbladet.no/kultur/kronprins-haakon-solgte-eiendommer-for-12-millioner-pa-skaugum/60418534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havnefogden skrev (1 time siden):

Det som er problemet er at summen av kostnader pr år ikke er oppgitt samlet, for kostnadene kan gå under flere ulike budsjett og forskjellige departement osv. Det blir ikke oppgitt samlet sum noe sted. Dagbladet forsøkte seg med en omfattende gjennomgang av kostnadene i 2016 og det var ikke enkelt å finne ut av, men de kom frem til minst 760 millioner den gang. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/sa-mye-koster-egentlig-kongehuset-se-de-skjulte-utgiftene/60446111

Det som også er litt spesielt for kongefamilien er at de ikke skatter av apanasjene og formuene sine. 

Endret av Justlooking
Ett ord falt ut :)
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for krenkelser og latterliggjøring.

Måne, admin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (9 timer siden):

De har så og så mye i apansje. De får ikke ekstra apansje av at Marius bor på Skaugum, så evt utgifter taes av en annen post. Ikke nødvendigvis designerveske posten, det var da et eksempel. Du fikk ikke lavere skatt når Marius flyttet til Frogner, så du får heller i høyere skatt nå som han har flyttet til Skaugum. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (14 timer siden):

Kongehuset koster mye mer enn det. De får penger over flere budsjetter. Det er noe av problemet.

Fra 2016:

Fra 2020: antatt kostnad for det norske kongehus: 49 millioner DOLLAR per år:

https://www.vg.no/rampelys/i/2GeAJq/cnn-norge-har-europas-tredje-dyreste-kongehus

Hvorfor skal vi skattebetalerne finansiere denne luksusen og overforbruket og deres private eiendommer?

https://www.dagbladet.no/kultur/kronprins-haakon-solgte-eiendommer-for-12-millioner-pa-skaugum/60418534

Dette er jeg usikker på, men kongehuset fører kanskje også til inntekter for landet? Mange er opptatt av kongehuset, også i utlandet. Omdømmebygging. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Inkognitoher
Iia skrev (5 minutter siden):

Dette er jeg usikker på, men kongehuset fører kanskje også til inntekter for landet? Mange er opptatt av kongehuset, også i utlandet. Omdømmebygging. 

Ja, tenker du at «posegate» fører til bedre omdømme og inntekter for Norge?

Spitzy skrev (7 timer siden):

De har så og så mye i apansje. De får ikke ekstra apansje av at Marius bor på Skaugum, så evt utgifter taes av en annen post. Ikke nødvendigvis designerveske posten, det var da et eksempel. Du fikk ikke lavere skatt når Marius flyttet til Frogner, så du får heller i høyere skatt nå som han har flyttet til Skaugum. 

Du tar ikke poenget. Penger som mor og stefar mottar fra staten er med på å finansiere snart 27 år gamle Marius’ livsstil.

Kongefamilien mottar så mange hundre millioner kroner per år at dette selvsagt blir en dråpe i havet. Men jeg stiller spørsmål ved det rent prinsipielle. 
Det tror jeg ikke du forstår, da du trekker fram den ene horrible sammenlikningen etter den andre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkognitoher skrev (2 timer siden):

Du tar ikke poenget. Penger som mor og stefar mottar fra staten er med på å finansiere snart 27 år gamle Marius’ livsstil.

Kongefamilien mottar så mange hundre millioner kroner per år at dette selvsagt blir en dråpe i havet. Men jeg stiller spørsmål ved det rent prinsipielle. 
Det tror jeg ikke du forstår, da du trekker fram den ene horrible sammenlikningen etter den andre 

Jeg er ikke enig med deg. De mottar den summen de mottar, hva de bruker pengene sine på er like lite viktig for meg som hva du bruker lønnen din på. Det er mange som lar barn som er lærling på hjemme. Jeg deler ikke ditt prinsipp. Jeg har 2 venner som lar barna bo hjemme imens de studerer og er lærling, boligmarkedet i Oslo er krise. Det er ikke Marius sin feil at moren og søsknene bor på Skaugum og reiser på dyre ferier. Skal han bli utelatt av familien sin av prinsipp? 

om vi trenger kongehus og skal fortsette og betale for ha dem er en annen sak som bør diskuteres og det sikkert blir et valg på etter hvert, men så lenge vi har de en livsstil over gjennomsnittet, en kongefamilie på Grorud som sto i matkø hadde blitt jævlig rart. Jeg synes forøvrig synd på marius, han har blitt en del av denne familien uten at det har vært hans ønske, og plutselig skulle hele Norge mene noe om alt han foretar seg og hvor han bor. Ikke rart at han har røra litt og brukt tid på og finne sin plass. Synes yrkesvalget hans er kult, selvom mange sikkert synes det er ille at broren til den fremtidige dronningen får skitt mellom neglene 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (2 timer siden):

Det gjør de absolutt , de er i prinsippet diplomater som bygger kontakter og omdømme 

Inkognitoher skrev (2 timer siden):

Neppe, men nå var ikke dette en kongelig på offisielt oppdrag heller. Hva er det neste, at kongen har kjøpt kokain til henne for apanasjen sin? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...