Gå til innhold

Blodprøver rett under referanseområde normale?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd det to ganger nå. Det ene var folsyre. Én desimal under referanseområdet. Sist var det kalium. Også en desimal under referanseområdet. Men fikk beskjed om at prøvene var normale. Er det slik det er? 

Anonymkode: b76f5...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Rett under/over er sjelden grunn til bekymring og regnes som normalt. Prøvesvar må også ses i sammenheng med hverandre, så om du får beskjed om at det er normalt, så stemmer det. 

Anonymkode: fb7ab...875

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det regnes som normalt, men det er ikke dermed sagt at du ikke har en mangel av den grunn. Har du symptomer som kan være relatert til for lite av dette, så er det jo greit å ha fokus på det. Jeg hadde normale prøver av bl.a b-12, litt over referanseområdet. Men hadde mye symptomer som kunne være relatert til b-12, så jeg fikk b-12 injeksjoner. Og det viste seg at det trengte jeg. 

Anonymkode: e62be...96d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En dårlig fastlege sier at det er normalt, en god fastlege vil følge det opp👍🏼 

Anonymkode: 78750...255

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har opplevd det to ganger nå. Det ene var folsyre. Én desimal under referanseområdet. Sist var det kalium. Også en desimal under referanseområdet. Men fikk beskjed om at prøvene var normale. Er det slik det er? 

Har du sympt så bør du ta tilskudd, referanseområdet er kun basert på ett gjennomsnitt og sier ikke noe om hva hver enkelt av oss fungerer best på. 

Anonymkode: 00ed0...25a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om prøvene så vidt er utenfor referanseverdi, så vil det sjeldent være nødvendig med videre utredning eller kontroll. Avviker det litt mer enn det du beskriver, så bør det følges opp med nye kontrollprøver. 

Anonymkode: 6ecde...6f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Vanskelig å si om jeg har symptomer eller ikke så lenge jeg har flere sykdommer som også kan gi div symptomer. Så ingenting blir gjort eller fulgt opp før evt endringer tilfeldigvis viser seg senere på blodprøver. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Vanskelig å si om jeg har symptomer eller ikke så lenge jeg har flere sykdommer som også kan gi div symptomer. Så ingenting blir gjort eller fulgt opp før evt endringer tilfeldigvis viser seg senere på blodprøver. 

Hva slags sykdom/symptomer har du da? 

Folat er viktig for bl.a energi og nervesystem. Kalium er bl.a viktig for muskler, fordøyelse, energinivå, nervesystem, hjerterytme. 

Når du ligger rett under normalen, så kan du jo sørge for å spise mer mat som inneholder kalium og folat? Vi trenger ganske mye kalium hver dag. Gode kilder er avokado, søtpotet, banan, visse grønnsker, fet fisk, etc. 

Grønne grønnsaker er særlig rikt på folat. 

AnonymBruker
Skrevet

Referanseverdier er laget av å ta blodprøver av veldig mange mennesker og så finne et normalområde ut i fra det. Man kan ofte ligge litt over eller under et referanseområde uten at det er noe galt.

Anonymkode: 3cd93...059

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Referanseverdier er laget av å ta blodprøver av veldig mange mennesker og så finne et normalområde ut i fra det. Man kan ofte ligge litt over eller under et referanseområde uten at det er noe galt.

Anonymkode: 3cd93...059

Og man kan ligge rett innenfor referanseområdet, og trenge tilskudd/behandling. Alltid se på symptomer. Har man symptomer fra nervesystemet og ligger helt i nedre del med f.eks folat og b-12, så må det ikke ignoreres. Som TS skriver så har h*n sykdom som kanskje kan bli påvirket av ikke-optimale blodverdier. Alltid lurt å se på symptomer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...