Gå til innhold

Jeg havnet i Uførefella

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 23.47):

Jeg har 25 i full jobb etter skatt, og det må jeg klare meg på. Jobber 37,5 timer pr uke. Opp kl.6 hver dag. Slik er livet.

Anonymkode: 3a40f...f19

Ekspander  

Men da har du neppe like mange års utdanning og like mange år i arbeidslivet som meg.

Anonymkode: 8d633...140

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 23.50):

TS, du har glemt ett helt vesentlig  IKKE i ditt første innlegg, derfor har noen problemer med å forstå hva du mener.

Anonymkode: 5699f...403

Ekspander  

Ja, ser der nå. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.

Altså. Det jeg ikke visst var at de 40% jeg fikk fra KLP IKKE ble regnet som lønn og dermed ikke ble del av regnestykket for uføretrygd.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 23.51):

Samme her. Ble anbefalt av nav, arbeidsgiver og klp om å bli 40% ufør gjennom klp. Er nå 34 år og både jeg og lege ser at det skal holde hardt og aldri komme over 50% ufør som er den gylden grensa til nav, da vil de rekne uføregrad ut fra min 60% stilling, altså 66% lønn av 60% stilling istedenfor 100% stilling. Har heldigvis noe uførforsikring tror jeg. Men det er ikke enkelt å få full forsikring når diagnosen er medfødt og medfører perioder med fravær grunnet forventet større operasjoner. Nå klarer jeg sånn ca å få det til å gå med min stilling + behandling hos fysio 2 dager i uken. Men jeg er spent på femtiden, og er nok litt der som du at jeg angrer på at jeg ikke ble ufør gjennom nav. klp er supert om du er sikker på at du aldri overstiger 49% ufør, men ellers…

Anonymkode: 6441d...3f4

Ekspander  

Føler med deg… Og du forklarer min situasjon også godt. Skulle så inderlig kunne skru tiden tilbake og søkt om 50% ufør fra NAV, for jeg vet jeg hadde fått det. Men jeg var naiv og jeg beit tennene sammen og jobbet disse årene i 60% samt var sykemeldt i flere lengre perioder. 

Håper denne tråden kan gjøre slik at ikke flere går i denne fella. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 0.22):

Føler med deg… Og du forklarer min situasjon også godt. Skulle så inderlig kunne skru tiden tilbake og søkt om 50% ufør fra NAV, for jeg vet jeg hadde fått det. Men jeg var naiv og jeg beit tennene sammen og jobbet disse årene i 60% samt var sykemeldt i flere lengre perioder. 

Håper denne tråden kan gjøre slik at ikke flere går i denne fella. 

Ekspander  

Skjønner godt det er bittert og du angrer. Er selv i en lignende situasjon hvor jeg har tapt enormt mye i trygd fordi jeg tok feil valg og beit tennene sammen. 

Det er ikke rart man angrer på valg man tok som får store konsekvenser.

Anonymkode: 388b2...d02

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har 25 i full jobb etter skatt, og det må jeg klare meg på. Jobber 37,5 timer pr uke. Opp kl.6 hver dag. Slik er livet.

Ekspander  

Ts har gjort noe som gjør henne mer attraktiv på arbeidsmarkedet, har dermed mer lønn som hun har betalt mer skatt inn til fellesskapet av i et titalls år. Velferdssystemet vårt er slik at hun skal sikres en viss andel av denne inntekten når hun ikke kan utføre arbeidet lenger grunnet uventede helseutfordringer. 

At du tydeligvis heller liker konseptet borgerlønn er en helt annen diskusjon enn det ts legger opp til her. 

Anonymkode: 6f1f9...c61

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 2.47):

Skjønner godt det er bittert og du angrer. Er selv i en lignende situasjon hvor jeg har tapt enormt mye i trygd fordi jeg tok feil valg og beit tennene sammen. 

Ekspander  

Dette er også en påminner om å ikke stole blindt på nav-rådgivere men faktisk sette seg inn i reglene. (Selv om det kan være utrolig vanskelig som syk. Selv har jeg som 36-åring vært så kognitivt svekket at jeg ikke klarte å betale en regning - og å lese gjennom forsikringspapirene var en umulig oppgave. Så det er ikke lett når de som skal rådgi gir direkte negative råd (og at slike feller eksisterer).

Anonymkode: 6f1f9...c61

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for denne tråden. Dette skal jeg ha i bakhodet hvis jeg av en eller annen grunn skulle komme i en slik situasjon. Det burde virkelig ikke være sånn. 

Jeg tegnet uføreforsikring nå i sommer i en alder av 52 år. Det burde jeg ha gjort mye før. Nå har jeg tre forbehold i forsikringen. Jeg var for eksempel sykemeldt noen uker for et par år siden pga store belastninger. Går ikke i detaljer på det. Fikk diagnosen depresjon. Nå gjelder ikke uføreforsikringen min hvis jeg blir ufør pga psykiske lidelser, selv om jeg har jobbet fullt etter sykemeldingene. Ikke at jeg tror jeg blir ufør, men hvem vet hva fremtiden bringer. Jeg vet også om tilfeller der noen har fått avslag på uføreforsikring pga 2 ukers sykemelding grunnet dødsfall i familie. Jeg også fryktet avslag på søknaden. Så tegn uføreforsikring mens du fortsatt er frisk og ikke har sykemeldinger. De ser ikke på sykemeldinger pga influensa og sånt, men sikrer seg. Dette er business.  

Anonymkode: a9512...6a1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke noe rundt klp, jeg er «vanlig»ufør. Men er bekymret for en venn som er i lavtlønnsyrke, og har 20% klp. Ser ut som det blir 40% klp snart. Når jeg regner 66% av en lavtlønnet 60% stilling så er det ca 15k-brutto!! Hva skjer egentlig med de 20-40% klp? bare fordufter rettigheten hvis han blir ufør? Er det et godt råd å si at han bør prøve å jobbe maks 40%, og hvordan blir det med resten? feks 40% jobb, 20% klp-men da oppfylles ikke krav om aap. 🥹Jeeze han har to små barn🥲

Anonymkode: 3a2b1...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 23.24):

Du kunne også ha tegnet uføreforsikring. Et godt tips til andre.

Skulle gjerne ha gjort det samme, men jeg er ung ufør. Utrolig fornøyd med 23 549 kr utbetalt. Rart at du som har vært i full jobb bare får 3 000 kr ekstra, i sammenligning med meg som aldri har vært i jobb. Jeg har en bachelor, og snart en master.

Anonymkode: b46a4...6df

Ekspander  

Det er akkurat det som er den såkalte uførefella. Hvis man går ned i stillingsprosent på grunn av helse, og evt. får utbetalinger fra f.eks. KLP, i flere år så reduseres beregningsgrunnlaget for uføretrygd. Utbetalingen til TS ble på denne måten redusert til 66% av hennes lønn i 60% stilling. Dersom hun hadde blitt sykmeldt, gått over på AAP og deretter blitt uføretrygdet kunne den ha vært 66% av 6G som ville ha gitt maksimal uføresats fordi uføretidspunktet da ville ha blitt satt langt tidligere.   

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

Du må ikke. Du står fritt til å øke både inntekt og utd 

Anonymkode: 2ebed...60c

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 2.47):

Ekspander  

En må sette seg inn i reglene. Helst ligge på over 6G i 3 år før man går ut i sykemelding.

Anonymkode: 2ebed...60c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 23.17):

Min lønn i en 100% stilling var den gang da på 800 000 i året brutto

Ekspander  

Ohh, det skjønner jeg er kjipt!

Jeg hadde også 800 000 før jeg ble syk, og har nå 40 929 brutto. Så dette er et skikkelig tap for TS!

Jeg har foresten ung ufør-tillegg, det utgjør sikkert en forskjell, men uansett, forskjellen er enorm!

Anonymkode: e78d7...86f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 6.37):

Jeg kan ikke noe rundt klp, jeg er «vanlig»ufør. Men er bekymret for en venn som er i lavtlønnsyrke, og har 20% klp. Ser ut som det blir 40% klp snart. Når jeg regner 66% av en lavtlønnet 60% stilling så er det ca 15k-brutto!! Hva skjer egentlig med de 20-40% klp? bare fordufter rettigheten hvis han blir ufør? Er det et godt råd å si at han bør prøve å jobbe maks 40%, og hvordan blir det med resten? feks 40% jobb, 20% klp-men da oppfylles ikke krav om aap. 🥹Jeeze han har to små barn🥲

Ekspander  

Så lenge hun har full trygdetid, så vil hun få minstesats. Er hun enslig, så vil hun få et tillegg for det. 

Ufør med samboer eller ektefelle har en minstesat på 2,329 G (nå 288 861)

Enslig ufør får har en minstesats på 2,959 G (nå 313 667)

Anonymkode: 7b58b...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 8.52):

Så lenge hun han har full trygdetid, så vil hun få minstesats. Er hun enslig, så vil hun få et tillegg for det. 

Ufør med samboer eller ektefelle har en minstesat på 2,329 G (nå 288 861)

Enslig ufør får har en minstesats på 2,959 G (nå 313 667)

Ekspander  

Han vil også trolig ha krav på barnetillegg. Klp er jeg usikker på, men jeg tror de betaler ut noe i tillegg til uføretrygd fra nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk! ja jeg tenkte ikke på minstesats🫣Men likevel er det lite å leve på for de, uten at jeg vet hva barnetillegg utgjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 23.03):

Jeg har utbetalt ca 10 000 mindre enn deg på AAP. Jeg hadde vært lykkelig om jeg hadde hatt 26 000. Men skjønner at det er kjipt at du kunne fått mer om du hadde gått via AAP til ufør. 

Anonymkode: 4e4d6...52e

Ekspander  

Ts har mer enn minstesats fordi at hen har jobbet før hen ble syk og ufør.

AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 22.52):

26500 for å sitte på ræva hjemme og du klager?! 

Anonymkode: a7808...dcc

Ekspander  

Vi som har ufør sitter ikke bare hjemme på ræva og klager. Vi har ufør fordi at vi ikke har helse til å jobbe.

AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 23.38):

jepps, jeg jeg ligger på 20 som ufør og dette skal jeg ha resten av livet (er relativt ung) 

Anonymkode: 90ee1...5bc

Ekspander  

Ts har jobbet i ganske mange år før hen ble ufør. Synes ikke du at det er rettferdig at de som har jobbet og bidratt i samfunnet før sykdom, skal ha betalt etter hva de tjente når de jobbet?

Anonymkode: 8d9fb...5a5

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 6.37):

Ekspander  

Ja, de fordufter. Anbefaler at han øker til full stilling og så søker aap for halve stillingen etter 6 måneder. 

Anonymkode: 700e9...d2f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 23.51):

Samme her. Ble anbefalt av nav, arbeidsgiver og klp om å bli 40% ufør gjennom klp. Er nå 34 år og både jeg og lege ser at det skal holde hardt og aldri komme over 50% ufør som er den gylden grensa til nav, da vil de rekne uføregrad ut fra min 60% stilling, altså 66% lønn av 60% stilling istedenfor 100% stilling. Har heldigvis noe uførforsikring tror jeg. Men det er ikke enkelt å få full forsikring når diagnosen er medfødt og medfører perioder med fravær grunnet forventet større operasjoner. Nå klarer jeg sånn ca å få det til å gå med min stilling + behandling hos fysio 2 dager i uken. Men jeg er spent på femtiden, og er nok litt der som du at jeg angrer på at jeg ikke ble ufør gjennom nav. klp er supert om du er sikker på at du aldri overstiger 49% ufør, men ellers…

Anonymkode: 6441d...3f4

Ekspander  

KLP er også supert når man er 100% ufør og har uførepensjon fra KLP i tillegg.

AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 8.27):

Ohh, det skjønner jeg er kjipt!

Jeg hadde også 800 000 før jeg ble syk, og har nå 40 929 brutto. Så dette er et skikkelig tap for TS!

Jeg har foresten ung ufør-tillegg, det utgjør sikkert en forskjell, men uansett, forskjellen er enorm!

Anonymkode: e78d7...86f

Ekspander  

Hvorfor i alle dager har du UU tillegget når du tjente så godt før sykdom og har såpass høy trygd nå? UU er jo for de som ikke har hatt muligheten til noe særlig opptjening. 

Anonymkode: 8d9fb...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 10.55):

Ja, de fordufter. Anbefaler at han øker til full stilling og så søker aap for halve stillingen etter 6 måneder. 

Anonymkode: 700e9...d2f

Ekspander  

Smart. Akkurat slik skulle jeg ønske jeg ble rådet til å gjøre. Og supert at tråden har blitt informativ og ikke uførhets. Det jeg ville var å advare andre mot å havne i samme felle som jeg gjorde.

TS

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 22.52):

Jeg vet ikke hva som er "fella" en gang jeg ... 🤷‍♂️

Anonymkode: 8e154...8e0

Ekspander  

Fella er vel at hvis du « holder ut» ved og gå ned i stilling , feks 60% , i noen år når du blir syk regnes de årslønnene med og uføretrygden blir lavere. 

Anonymkode: 434b7...eb1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...