Gjest Vi som skal ha hund Skrevet 18. februar 2006 #1 Skrevet 18. februar 2006 Hva er galt med labbisen? Flott familiehund, selv om hannene kan bli litt ekstreme. Weimaraner er en jakthund, så den hadde jeg ikke valgt. ← Nå har jeg tømt biblioteket for hundebøker , og jeg er om mulig enda mer forvirret enn da vi startet. I forrige tråd nevnte jeg at jeg har en ting for wiemaranere og RR, men etter å ha lest litt mer om rasene er jeg nok enig at dette ikke er rette hunderasene for oss å starte med. MEN det jeg undrer meg over, er at vi (fra flere hold, ikke bare her) anbefales å ikke kjøpe jakthund med mindre vi har tenkt å jakte. Men de samme folkene foreslår labrador eller retrivere, som da vitterlig er jakthunder i følge alle bibliotekets hundebøker? Hvordan skal vi forstå dette rådet om ikke å kjøpe jakthund/kjøpe jakthund?
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #2 Skrevet 18. februar 2006 Er vel litt forskjell på en golden og en fuglehund f.eks. Golden brukes vel til andejakt såvidt jeg husker, men de har ikke den "driven" etter å jake som en mer typiska jakthund har. Er forøvrig enig med de som har frarådet seg jakthun hvis du ikke skal jakte
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #3 Skrevet 18. februar 2006 Det er forskjell på rene jakthunder, som for eksempel stående fuglehunder, som primært er avlet fram pga. jaktegenskaper, og multi-purpose-hunder som retrievere, som kan brukes til jakt, men som ikke innehar Å kjøpe jakthund forplikter; du MÅ bruke hunden til jakt, og de fleste seriøse oppdrettere vil ikke selge hund til folk som ikke driver med jakt. En jakthund som ikke får utløp for jaktinstinktene sine, kan bli rene helvetet å ha med å gjøre i det daglige. Retrievere, derimot, er mer allround hunder som godt kan få et fint liv så lenge de får nok allsidig aktivisering.
monikabrx Skrevet 18. februar 2006 #4 Skrevet 18. februar 2006 Jeg blir helt svett av fuglehunder jeg.... De stresser så fælt. retrivere som lab.har ikke samme aktivitets nivå.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #5 Skrevet 18. februar 2006 slik jeg har forstått det så er retirievere hunder som apporterer, dvs henter byttet (and osv), så de er jo ikke rene jakthunder, trives sikkert med jakt men mistrives sikkert ikke uten jakt. kjekk side om grupper: http://www.akc.org/breeds/index.cfm?nav_area=breeds gå på breeds by group, så ser du hva hunene regnes som og hva de blir mest brukt til.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #6 Skrevet 18. februar 2006 Takk for litt klarere svar. Jo mer jeg leser, jo mer føler jeg at det ikke finnes en rase som passer oss: Jakthunder må jakte (dessverre for meg siden dette er rasene jeg gjerne faller for: weimaraner, vezsla, breton), gjeterhunder er arbeidsnarkomane og må få jobbe i flere timer, mynder springer over stokk og hei, terriere er drapsmaskiner (og uansett uaktuelle for oss), selskapshunder er store som berg eller små som fluelorter, "alle" foreslår labbiser (som jeg ikke liker) men disse har blant de som biter barn oftest, bruks/tjenestehunder er ofte vaktglade osv osv. Når jeg nå sitter her med hundebøkene mine og drømmer: hvordan vet jeg hva som er all-round hunder og hva som er rene jakthunder eller annet?
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #7 Skrevet 18. februar 2006 Hva med raser som bokser, riesenschnauzer eller dalmatiner?
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #9 Skrevet 18. februar 2006 (endret) *slå opp* ← Det var raser jeg selv vurderte før valget falt på jakthund (samboeren min jakter). Jeg liker relativt store, ganske aktive hunder. Ellers kan jeg anbefale storpuddel, den regnes i tillegg for å være smart. Noe min lille settergutt ikke kan sies å være Eller portugisisk vannhund? Også flotte, aktive skapninger. Endret 18. februar 2006 av Elphaba
Gjest Gjesta Skrevet 18. februar 2006 #11 Skrevet 18. februar 2006 Vorsteher? ← Men det er jo en ren jakthund, og ikke egnet til folk som ikke skal bruke den til jakt...
Hu i Svingen Skrevet 18. februar 2006 #12 Skrevet 18. februar 2006 Hvorfor ikke en vakthund da? Jeg liker ikke egentlig å foreslå min egen rase, siden alle jo har 'verdens beste hund', men vakthunder er gjerne nervesterke, rolige, modige, og de sier fra før de evt. biter. Det finnes mange flotte vakthundraser som er godt egnet som familiehunder. Jeg har en Rottweiler, og den fungerer meget godt med både små og store barn, selv om man selvsagt må passe på alle hunder når de er sammen med barn. Og det er naturligvis fortsatt individavhengig hvor bra hunden stemmer overens med rasebeskrivelsen. Jeg kommer i alle fall ikke til å være redd for å inkludere barn i min 'lille familie' som allerede inneholder en Rottweiler.
Gjest camillo Skrevet 18. februar 2006 #13 Skrevet 18. februar 2006 Men hvor mye er dere villige til å bruke hunden, og til hva?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #14 Skrevet 18. februar 2006 Men hvor mye er dere villige til å bruke hunden, og til hva? ← Tja, hva skal jeg svare her..? Det vil nok variere, så her er et lite "overslag" - vi jobber begge hjemme og har mulighet til å gi selskap og aktivisere hunden mentalt innendørs gjennom hele dagen - den vil få tisseturer og gå-på-posten turer i løpet av dagen, i tillegg til en mer energisk tur med lek, trening og mosjon - vi bor rett ved byfjellet, så store deler av trening vil foregå i disse omgivelsene - vinterstid vil vi ta den med på fjellet et par helger i måneden - sommerstid vil vi ha den med når vi går på fjellturer (uten jakt!) 1-2 ganger i måneden - det kunne vært interessant å trene på kløv og/eller trekk av lett-pulk, men ikke et must - Vi har ikke anledning til å trene i timesvis hver dag, men kan legge inn lengre treningsøkter et par ganger i uka.
Gjest camillo Skrevet 18. februar 2006 #15 Skrevet 18. februar 2006 Tja, hva skal jeg svare her..? Det vil nok variere, så her er et lite "overslag" - vi jobber begge hjemme og har mulighet til å gi selskap og aktivisere hunden mentalt innendørs gjennom hele dagen - den vil få tisseturer og gå-på-posten turer i løpet av dagen, i tillegg til en mer energisk tur med lek, trening og mosjon - vi bor rett ved byfjellet, så store deler av trening vil foregå i disse omgivelsene - vinterstid vil vi ta den med på fjellet et par helger i måneden - sommerstid vil vi ha den med når vi går på fjellturer (uten jakt!) 1-2 ganger i måneden - det kunne vært interessant å trene på kløv og/eller trekk av lett-pulk, men ikke et must - Vi har ikke anledning til å trene i timesvis hver dag, men kan legge inn lengre treningsøkter et par ganger i uka. ← Hva med en gjeterhund? Du sier at de er "arbeidsnarkomane", men det er jo forskjeller på individet her også, og det blir mye hva man gjør dem vant til fra de er valper. Jo, de MÅ bli brukt, men det er mange fine familiehunder blant slike raser.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #16 Skrevet 18. februar 2006 Hva med en gjeterhund? Du sier at de er "arbeidsnarkomane", men det er jo forskjeller på individet her også, og det blir mye hva man gjør dem vant til fra de er valper. Jo, de MÅ bli brukt, men det er mange fine familiehunder blant slike raser. ← Jeg tror det er setninger som "denne hunden kan holde på i ti timer om dagen" som har skremt meg fra å se nærmere på gjeterhunder. Det er jammen vanskelig å bestemme seg for rase! Først faller man jo bare for utseendet, når man ikke kjenner hunderasene, og da er alt rosenrødt nettopp fordi det er overfladisk. Så begynner man å lese om rasene, og jo mer man leser, jo vanskeligere blir det og ingen synes å passe. Nå går jeg og venter på det som er tredje fase (håper jeg!): når informasjonen begynner å falle på plass og jeg klarer å se hva som de ulike utsagnene innebærer etc.
Gjest camillo Skrevet 18. februar 2006 #17 Skrevet 18. februar 2006 Jeg tror det er setninger som "denne hunden kan holde på i ti timer om dagen" som har skremt meg fra å se nærmere på gjeterhunder. Det er jammen vanskelig å bestemme seg for rase! Først faller man jo bare for utseendet, når man ikke kjenner hunderasene, og da er alt rosenrødt nettopp fordi det er overfladisk. Så begynner man å lese om rasene, og jo mer man leser, jo vanskeligere blir det og ingen synes å passe. Nå går jeg og venter på det som er tredje fase (håper jeg!): når informasjonen begynner å falle på plass og jeg klarer å se hva som de ulike utsagnene innebærer etc. ← Ja, det er vanskelig, men det er jo superbra at dere tar det så alvorlig! Mange som faller for et utseende, og nekter å innse sine egne begrensninger. Men har dere noen "absolutte" kriterier? Størrelse, temperament, pels, etc?
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2006 #18 Skrevet 18. februar 2006 Men har dere noen "absolutte" kriterier? Størrelse, temperament, pels, etc? ← Størrelse: ikke for lite og ikke for stort. Dvs ca 45-65 cm? Pels: Fortrinnsvis korthåret, men kan være litt hårete Temperament: Vennlig, entusiastisk, må tåle barn med trening (av både hund og barn..) ikke-bjeffete (men dette kan vel trenes?), og mannen ønsker en som er litt kosete (kanskje en som det er futt i ute og sløv hjemme? hehe) Ikke-raser: terriere, pudler, småhunder, og spisshunder er vi heller ikke så glade i. Nå surrer hodet mitt av raser og egenskaper. På tide å ta seg en matbit - og bla litt i bøkene igjen.
Gjest camillo Skrevet 18. februar 2006 #20 Skrevet 18. februar 2006 (endret) Størrelse: ikke for lite og ikke for stort. Dvs ca 45-65 cm? Pels: Fortrinnsvis korthåret, men kan være litt hårete Temperament: Vennlig, entusiastisk, må tåle barn med trening (av både hund og barn..) ikke-bjeffete (men dette kan vel trenes?), og mannen ønsker en som er litt kosete (kanskje en som det er futt i ute og sløv hjemme? hehe) Ikke-raser: terriere, pudler, småhunder, og spisshunder er vi heller ikke så glade i. Nå surrer hodet mitt av raser og egenskaper. På tide å ta seg en matbit - og bla litt i bøkene igjen. ← :-D Det er litt slit! Jeg har søkt litt, og fant blant annet dette: Finsk lapphund: i dag er det en allsidig hund som passer til alle slags aktiviteter. Alt fra agility, lydighet, spor, søk og utstilling til bare å være familiens venn. Dette karaktiserer dens lettlærhet og vennlighet. bilde Pinscher: det er mye som taler for pinscheren. Det er begrenset med pelsstell, den har en hendig størrelse, mentalt robust, den er veldig glad i mennesker og andre dyr, den er lærevillig etc. Den veldig kjærlig, myk å klappe og koselig å ha i sengen (det vil den gjerne), samtidig har den full kapasitet som bl.a. lydighets- og agility hund. Sheltie: en sheltie er våken, mild, intelligent, sterk og bevegelig. Den er hengiven og oppmerksom overfor sin eier, men reservert overfor fremmede. Den er likevel aldri nervøs. Det bør tillegges at rasen er meget lærenem og har oppnådd mange gode resultater både i lydighet og agility. Dens vesen og den store personlighet gjør den meget populær også som kjærlig familiehund. bilde Tja... Ikke så mye å komme videre med dette. Jeg ville kanskje sett meg om etter en omplasseringshund (men sjekk grunnen for omplassering nøye!), så dere vet mer hva dere får. Da trenger dere heller ikke fokuserer så mye på rase, men mer på individ. Det kan kanskje passe hvis dere har mest lyst på en hunderase som "etter boka" egentlig ikke passer dere helt? I henhold til Kvinneguidens regler er det bare registrerte supermedlemmer som kan legge inn bilder i innlegg. Hvis du ønsker å legge inn bilder i innleggene dine eller i signaturen, må du kjøpe et supermedlemskap. Her kan du lese om fordelene ved å være superbruker og hvordan du registrerer deg. Phobia -moderator Endret 22. februar 2006 av Phobia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå