Majer Skrevet 7. august #21 Del Skrevet 7. august Du bør trene mye rolig for å få lav puls. Jeg kan fint løpe 10km på 40 minutter på trening, men jeg kan og finne på å starte å jogge på 7km/t. De fleste uerfarne løpere har gjerne 1 gir som de løper på- gjerne et sted mellom 10 og 13 km/t. Blir bare suppe av det. 70-80% av øktene bør være i pratetempo dersom man vil bli god på å jogge sakte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #22 Del Skrevet 7. august Ingen kan svare for deg basert på puls du oppgir. Du må ta en puls test og finne ut i hvilke soner du løper i. Jeg kan pent ligge på 189-206 i puls under en vanlig løpetur. Samboer min evner ikke en slik puls. Du må finne ut av din maks og dine soner. ps. Kjør noen rolige langturer og legg inn HIIT intervaller. Anonymkode: 786db...c6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #23 Del Skrevet 7. august Synes dette med pratetempo er et rart begrep. Jeg kan fint føre en samtale med rundt 170 i puls. Skravla går som bare det når jeg løper med andre, uten at pulsen min er lav av den grunn. Ikke har jeg spesielt høy makspuls heller. Bruker forøvrig pulsbelte for måling og bør være korrekt. De gangene jeg forsøker å faktisk løpe på puls og løpe saaaakte, så synes jeg det er mer slitsomt enn de løpeturene hvor jeg bare løper i den farten som er naturlig for meg. Anonymkode: 1e529...0c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #24 Del Skrevet 8. august Jeg kjører noen harde og rolige økter i uken. Jeg legger gjerne opp til 2 hardøkter og noen roligere økter. Hard øktene: Intervaller, fjelltur med vekt på ryggen, 10-15 km tempo. Her kjører jeg øvre sone 4. Jeg unngår sone 5 siden da bruker jeg så lang tid på restitusjon. Roligere økter: rolig jogging eller gåtur i høyere tempo. Disse kjører jeg i sone 2. Vær oppmerksom på at makspulsen er veldig individuell, om du ikke har målt den ordentlig kan den være høyere eller lavere. Anonymkode: 85435...dca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #25 Del Skrevet 8. august senior skrev (På 6.8.2024 den 23.03): SÅNN skal man ikke trene. Spesielt ikke som nybegynner. 24 minutter med over 180 i puls er bare dumt. Det virker som du prøver å tvinge på deg kondis. Det nytter ikke og er helst mest skadelig. Her vært der selv . . . . Ta det rolig, gjerne med noen lengre turer i "pratefart". Da vil formen komme etter hvert og du kan legge inn noen kortere drag i større fart. Men ikke til du blir helt utslått. Pulsen variere mye fra person til person. Det som teller er at hvilepulsen din etter hvert går ned og at pulsen går relativt fortere ned til hvilepuls etter anstrengelse. Hva er vanlig hvilepuls om man er i brukbar form? AnonymBruker skrev (18 timer siden): Synes dette med pratetempo er et rart begrep. Jeg kan fint føre en samtale med rundt 170 i puls. Skravla går som bare det når jeg løper med andre, uten at pulsen min er lav av den grunn. Ikke har jeg spesielt høy makspuls heller. Bruker forøvrig pulsbelte for måling og bør være korrekt. De gangene jeg forsøker å faktisk løpe på puls og løpe saaaakte, så synes jeg det er mer slitsomt enn de løpeturene hvor jeg bare løper i den farten som er naturlig for meg. Anonymkode: 1e529...0c6 Jeg har startet såvidt å løpe litt innimellom all gåingen, og jeg har benyttet garminklokken sitt forslag til løpeøkt et par ganger. Siste gang stod det 30 min med gj,snitt puls på 128. Nå er jeg ikke 100% sikker på min makspuls, men jeg har store problemer med å holde meg på sone 2. Jeg klarer ikke å løpe så sakte. Den løpeøkten ble med en snitt på 147 og da løp jeg så sakte jeg klarte uten å stoppe helt opp, og gikk i motbakken. Mulig jeg bør justere min makspuls da? Anonymkode: 9c333...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå