AnonymBruker Skrevet 5. august #1 Del Skrevet 5. august Slank dame på 35, men i dårlig form da jeg ikke har trent stort siste 10 årene. Startet med løping og lurer på hvor lang tid det tar før en ser bedring på pulsen? Løp 5km på 30 min i dag. Men jeg løp på vilja. 24 av minuttene var over 180 i puls, og jeg brakk meg godt etter "mål". Jeg løper 3 ganger i uken. Mellom 5 til 10km hver gang, pleier å ligge på rundt 170 i puls. Er det nok til at jeg vil kunne forvente endring om 6 mnd? 1 år? Hvor lang tid tar det før pumpa jobber mer effektivt? Anonymkode: e944e...d2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #2 Del Skrevet 5. august Jeg merket god bedring på pulsen etter 3-4 uker, men etter min erfaring ser man fortere fremgang på puls jo roligere man tar det. Anonymkode: d9447...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #3 Del Skrevet 5. august Enig med svaret over. Forsøk å ta det roligere/få ned pulsen på løpeturene. Gå innimellom om nødvendig. Anonymkode: ef8ea...e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 5. august #4 Del Skrevet 5. august For min del kan jeg ikke "gønne på" hvis det er lenge siden siste joggetur. Da må jeg jobbe meg rolig oppover, og da klarer pulsen å henge med uten å få panikk fordi jeg tar i for hardt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august #5 Del Skrevet 5. august Fokuser på noen rolige turer hvor du holder pulsen nede, gå i oppoverbakker om mulig, så kan du heller kjøre på litt hardere med intervalltrening. Men 1-2 roligere turer med litt varierende lengde + 1-2 intervall-økter i uken vil du fort merke bedring. 30 min på 5 km er en god tid det da Anonymkode: 104f4...0ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 5. august #6 Del Skrevet 5. august (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Slank dame på 35, men i dårlig form da jeg ikke har trent stort siste 10 årene. Startet med løping og lurer på hvor lang tid det tar før en ser bedring på pulsen? Løp 5km på 30 min i dag. Men jeg løp på vilja. 24 av minuttene var over 180 i puls, og jeg brakk meg godt etter "mål". Jeg løper 3 ganger i uken. Mellom 5 til 10km hver gang, pleier å ligge på rundt 170 i puls. Er det nok til at jeg vil kunne forvente endring om 6 mnd? 1 år? Hvor lang tid tar det før pumpa jobber mer effektivt? Anonymkode: e944e...d2c Enig i at du må ha rolige økter innimellom. De sier vel 3 rolige for hver harde? Sånn omtrent? Enkelte dager er man i "dårligere" form og har høyere puls. Mange faktorer. Om du måler hvilepuls over tid, vil du nok se en utvikling. Endret 5. august av klarinetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSkog Skrevet 5. august #7 Del Skrevet 5. august Er man i dårlig form når man løper 5 km på 30 minutter? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #8 Del Skrevet 6. august MissSkog skrev (8 timer siden): Er man i dårlig form når man løper 5 km på 30 minutter? Hvis man gjør det med 180 i puls og blodsmak i munnen, ja, kanskje 😅 Anonymkode: afabb...0db 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #9 Del Skrevet 6. august Om du ikke tar det roligere så kommer du til å bli skadet. Kroppen er ikke vandt til det der enda. Anonymkode: f4cfc...9e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #10 Del Skrevet 6. august Jeg foreslår at du prøver et løpe-program. Å løpe hver eneste tur med over 170 i puls er ikke oppskriften på å bli bedre. Ei heller å løpe samme type økt - altså alle økter med samme fart og puls. De fleste løpeprogrammer har ulike økter - intervaller, tempo, langtur, osv, med ulike intensiteter. Når du er nybegynner, er det viktigste å jobbe seg opp en base, og det gjør man ved rolige løpeturer, hvor man fokuserer på å klare å løpe lengre, i stedet for å løpe fort. Anonymkode: b53b5...716 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #11 Del Skrevet 6. august https://runnersworld.no/derfor-blir-du-bedre-av-a-lope-rolig/ Anonymkode: f083b...1ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #12 Del Skrevet 6. august Da jeg begynte å løpe (jogge) så var jeg så treig at jeg var nødt til å drite i tid og å sammenligne med andre. Eneste måten å få til å løpe 5 km sammenhengende, og faktisk begynne å kose meg på tur, var å roe ned, nyte naturen, fokusere på lydboken på øret. Annenhver uke ca hadde jeg en sånn økt som du gjør hver gang hvor pulsen var i sone 5 og jeg ble småkvalm. Bare for å teste formen. Denne sjeldne økten ble raskere for hver gang. Men uten den komfortable mengdetreningen så hadde jeg ikke orket å holde på med løping så lenge som jeg har gjort. Nå, etter 8 år med løping hver eneste uke, så er formen veldig god. Volumet er rundt 70 km i uken, og jeg veksler mellom langt og rolig, tempo og intervaller. Anonymkode: 59e08...e56 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august #13 Del Skrevet 6. august Man merker ganske raskt fremgang om man går fra fullstendig utrent til å bli litt mer aktiv. 5 km på 30 tilsier at du ikke er helt utrent lenger. Anbefaler intervalltrening både for variasjon og fordi det hjelper godt på blodpumpa. Det ligger massevis av løpeprogram ute på internett. Let litt og finn et su tenker passer for deg og det du vil med treningen. Anonymkode: d9c2f...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoia Skrevet 6. august #14 Del Skrevet 6. august (endret) Variasjon mellom utholdenhet i langsom fart opp mot korte intervaller, der du presser mot terskel. Men mest langsom fart. Endret 6. august av Hoia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 6. august #15 Del Skrevet 6. august AnonymBruker skrev (På 5.8.2024 den 13.43): Slank dame på 35, men i dårlig form da jeg ikke har trent stort siste 10 årene. Startet med løping og lurer på hvor lang tid det tar før en ser bedring på pulsen? Løp 5km på 30 min i dag. Men jeg løp på vilja. 24 av minuttene var over 180 i puls, og jeg brakk meg godt etter "mål". Jeg løper 3 ganger i uken. Mellom 5 til 10km hver gang, pleier å ligge på rundt 170 i puls. Er det nok til at jeg vil kunne forvente endring om 6 mnd? 1 år? Hvor lang tid tar det før pumpa jobber mer effektivt? Anonymkode: e944e...d2c Jeg ville ikke løpt fortere en "snakke fart" på de fleste øktene, til jeg hadde laget meg en rutine og faktisk syntes det er trivelig å trene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 6. august #16 Del Skrevet 6. august On 8/5/2024 at 1:43 PM, AnonymBruker said: Løp 5km på 30 min i dag. Men jeg løp på vilja. 24 av minuttene var over 180 i puls, og jeg brakk meg godt etter "mål". SÅNN skal man ikke trene. Spesielt ikke som nybegynner. 24 minutter med over 180 i puls er bare dumt. Det virker som du prøver å tvinge på deg kondis. Det nytter ikke og er helst mest skadelig. Her vært der selv . . . . Ta det rolig, gjerne med noen lengre turer i "pratefart". Da vil formen komme etter hvert og du kan legge inn noen kortere drag i større fart. Men ikke til du blir helt utslått. Pulsen variere mye fra person til person. Det som teller er at hvilepulsen din etter hvert går ned og at pulsen går relativt fortere ned til hvilepuls etter anstrengelse. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #17 Del Skrevet 7. august On 8/5/2024 at 1:43 PM, AnonymBruker said: Jeg løper 3 ganger i uken. Mellom 5 til 10km hver gang, pleier å ligge på rundt 170 i puls. Er det nok til at jeg vil kunne forvente endring om 6 mnd? 1 år? Hvor lang tid tar det før pumpa jobber mer effektivt? Anonymkode: e944e...d2c Du trenger mer variasjon. Intervalltrening og rolige turer ("sone 2 tempo") vil hjelpe deg. Anonymkode: 4a401...5b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #18 Del Skrevet 7. august Så flott med mange gode og lærerike svar! 😁 Jeg tar det til meg og skal endre treningen. Hvilken puls bør jeg ligge på i sone to løp? (Min makspuls er 195 om det er av betydning) Anonymkode: e944e...d2c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #19 Del Skrevet 7. august Det holder lenge å ligge på ca 150 i puls, jeg løper kun jevnt, men jeg kjører litt på på slutten og tar gjerne siste bakken i raskere tempo a la intervall. Formen min er helt perfekt, og det er nydelig å løpe, 3-4 ganger per uke. Løper kun ca 6-8km per gang Anonymkode: c6627...9c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #20 Del Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Så flott med mange gode og lærerike svar! 😁 Jeg tar det til meg og skal endre treningen. Hvilken puls bør jeg ligge på i sone to løp? (Min makspuls er 195 om det er av betydning) Anonymkode: e944e...d2c Du kan regne ut sonene dine på Olympiatoppen sin kalkulator, men jeg har 197 og min sone 2 ligger 142-162. Jeg ville som noen over her prøvd å ligge rundt 150 på de rolige øktene. Det betyr ofte å få i oppoverbakker og av og til andre steder. Når jeg løper intervaller sikter jeg på rundt 90% som er rett under 180 og lar den skli opp mot 185 på slutten. Å ligge over det er ikke noe poeng, selv på intervaller fordi hjertet trenes best under 95% av maks. Anonymkode: e171e...6dd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå