Gå til innhold

Dine beste oppskrifter med egg i hovedrollen!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Plutselig hadde vi litt mange høner som la egg og luksusen med å hente mange egg daglig😅🪺 egg er jo supermat, men jeg er litt lei🙈 vet omlett for eksempel kan varieres i det uendelige, men trenger inspirasjon til det og andre oppskrifter der egg er hoved ingrediensen!🥚🍳

Anonymkode: 62fd9...c95

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Matmuffins. Med litt chili, hvitløk, gressløk, skinke og ost. De kan fryses, og er super å ha på lur 🙂

Anonymkode: a950f...27e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eggslut

Anonymkode: db9ee...b12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte ChatGPT om hva man bruker egg på når man er lei av smaken av egg, den foreslår;

Shakshuka i ulike varianter

Quiche

Frittata

Egg curry

Egg droup soup

Eggmuffins

Chawanmushi

Strata

Og saltede plommer - det har jeg laget selv som smakstilsetning, og er veldig godt, kan brukes på ulike måter.  

Jeg pleier også gjerne å ha rått egg i smoothie for å gjøre den mer mettende, smaker ingenting. 

Anonymkode: b4232...b4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Diverse ovnspannekaker, som Dutch baby eller britisk Toad in the hole (med pølser) er også en fin og enkel måte å bruke egg på: https://www.delicious.com.au/recipes/toad-hole-quick-onion-gravy/50605b9c-36b2-4f63-970f-1e5bf4df22e8

Anonymkode: 37fb0...311

Toad in the hole er en stor favoritt her.

Det kan varieres i det uendelige, selv om det ikke er tradisjonelt. Jeg har også laget den med laks og asparges. 

AnonymBruker
Skrevet

Frys ned pannekake og vaffelrøre, omelettmuffins (kan fryses), ost-og skinkepai (eller andre varianter). Bruk egg som tilbehør der det passer som salater, tomatsuppe, blomkålsuppe, på skiven. Frys ned kaker, sveler, lag vaniljeis. 

Anonymkode: d47a5...1d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag pasta.

Anonymkode: c1659...373

• Liker 2
Skrevet

Protein brød

De fleste kaker

Banan og egg pannekaker

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Toad in the hole er en stor favoritt her.

Det kan varieres i det uendelige, selv om det ikke er tradisjonelt. Jeg har også laget den med laks og asparges. 

Samme her, selv om jeg lager i rund panne og kaller det Dutch baby (prinsippet er identisk).

Jeg fyller også med mye rart, gjerne grønnsaker og ost av et eller annet slag. En favoritt er portobellosopp, løk, rosmarin eller salvie og blåmuggost, en annen friske halve aprikoser med en baconskive rundt, timian, sjalottløk og blåmuggost her også, servert med lønnesirup. Grønn salat til begge.

Ovnspakkekaken blir da nesten som en pai/quiche, men går mye raskere å lage.

Anonymkode: 37fb0...311

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sitronterte 🤤 Eller andre desserter med feks vaniljekrem eller lemon curd.

Quiche, min favoritt er med potet, cheddar og vårløk.

Frokostpannekaker eller arme riddere. 

Anonymkode: c3f5d...1f2

Skrevet

Hjemmelagd bernaise- eggeplommer

Hjemmelagd iskrem pluss marengs. Moren til noen venner av meg lagde hjemmelagd is pluss marengs da jeg var liten og blandet marengsen inn i isen.

Daimiskake

Is og iskake kan jo fryses til senere og marengs er holdbart.

Sjokolademoussekake

Eggnog

Lage opp flere porsjoner med fiskegrateng og fryse ned.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Google "egg flight"; i bunn og grunn en smaksmeny med halve kokte egg med ulike toppinger, eller en forenklet versjon av devilled eggs, om du vil.

Jeg prøver å kutte ned på brødspisingen for tiden, og tenker å prøve dette som en slags alternativ kveldsmat - synes det ser litt artig ut.  :) 

Anonymkode: 4bc5d...d6b

• Hjerte 1
Skrevet
Mardina skrev (På 6.8.2024 den 14.20):

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/eggestand

Jeg synes eggestand er veldig godt 😊

Jeg visste ikke at det fantes noe som het eggestand! Jeg har innimellom smakt noen veldig gode «eggerører» og tenkt at jeg gjerne skulle hatt oppskrift på de. Nå har jeg det 😁

Skrevet
Mardina skrev (På 6.8.2024 den 14.20):

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/eggestand

Jeg synes eggestand er veldig godt 😊

Enig! Og praktisk! Kan ha oppi litt pølserester, noe stekt løk og masse osterester. Og rester av fløte, creme fraiche o.l. Det er vel kanskje mer ovn-omelett det heter da.. men litt samme konsept. 
Og mitt eggetips👍😊

Skrevet
Paulinetta skrev (3 timer siden):

Jeg visste ikke at det fantes noe som het eggestand! Jeg har innimellom smakt noen veldig gode «eggerører» og tenkt at jeg gjerne skulle hatt oppskrift på de. Nå har jeg det 😁

Jeg visste heller ikke om eggestand, før jeg fant oppskriften for et par år siden 😁 Det er så enkelt å lage og veldig godt 🤤 Kan putte oppi litt andre ting også. Jeg har ikke gjort det da, siden jeg synes eggestand i seg selv er veldig godt 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...