Gjest hunnilka Skrevet 18. februar 2006 #1 Skrevet 18. februar 2006 Til dere som har tenåringsgutter, ser dere dem helt nakne noen gang?jeg har en sønn på 15 som ikke dekker seg til noe mer for meg nå enn da han var sju. Han kan gå naken ut fra badet etter han har dusjet osv. Det virker som han ikke tenker over at han nå ser ut som en mann når han er naken. Men det behøver vel ikke være noe problem. Er det litt uvanlig, eller er det vanlig blant gutter på hans alder å ikke vær sjenrt i forhold til moren sin?
Saeria Skrevet 18. februar 2006 #2 Skrevet 18. februar 2006 Min første reaksjon er at det er nok noe uvanlig for en tenåringsgutt å ikke hefte seg med om mora hans ser han naken, nå som han er på vei til å bli mann. Men du verden. Hvis han ser på nakenhet som noe helt naturlig, så er da det flott. Tydeligvis har han en trygghet på sin egen kropp, og han føler seg tydeligvis ikke usikker på seg selv og sin kroppslige utvikling. Det er det nok ikke så mange på hans alder som kan skilte med. De fleste tenåringer, uavhengig av kjønn, føler nok at deres modningsprosess er veldig privat og noe de ikke er komfortable med å vise til andre. Spesielt ikke til foreldrene. Jeg var i den gruppen.
Gjest gjesta Skrevet 18. februar 2006 #3 Skrevet 18. februar 2006 Har en tenåringsgutt her i huset. Det er nok noen år siden jeg så ham naken, men han kan godt finne på å komme ned i stua i bare boxeren Vi er vandt til nakenhet, men jeg ser at etter som ungene er blitt store så skjermer vi oss litt mer. Ungene har selv valgt hvor grensene deres går og jeg har bare tilpasset meg.
Gjest Donna Skrevet 18. februar 2006 #4 Skrevet 18. februar 2006 Har to tenåringsgutter - og selvom vi har et veldig åpent og fint forhold så sprader de ikke nakne rundt i huset. Har ikke sett dem nakne på flere år. Jeg respekterer dem selvsagt og går aldri inn på badet når de er der. Det gjør ikke de med meg heller - selvom jeg veldig sjeldent låser døren på badet ...
ryfia Skrevet 18. februar 2006 #5 Skrevet 18. februar 2006 Jeg så min tenåringssønn naken på vei til og fra badet o.l. så lenge han bodde hjemme. Han var 18 år da han flyttet. I vår familie var det vanlig, men jeg ville jo selvsagt respektert hvis sønnen min ikke ville at jeg skulle se ham naken. Hva som føles naturlig tror jeg varierer fra familie til familie, og så lenge man respektere hverandre tror jeg det er helt greit.
Brunhilde Skrevet 18. februar 2006 #6 Skrevet 18. februar 2006 Har to tenåringsgutter - og selvom vi har et veldig åpent og fint forhold så sprader de ikke nakne rundt i huset. Har ikke sett dem nakne på flere år. Jeg respekterer dem selvsagt og går aldri inn på badet når de er der. Det gjør ikke de med meg heller - selvom jeg veldig sjeldent låser døren på badet ... ← Omtrent slik er det her også - bare at vi er litt færre i huset...
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #7 Skrevet 19. februar 2006 Til dere som har slik åpenthet så er det et bevis på at barna har hatt en god og trygg oppvekst, og fått skikkelig selvtillitt av dere som foreldre
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #8 Skrevet 19. februar 2006 Til dere som har slik åpenthet så er det et bevis på at barna har hatt en god og trygg oppvekst, og fått skikkelig selvtillitt av dere som foreldre ← Klart det er tegn på god selvtillit, men andre foreldre er ikke dårlige heller. Husk at noen er født mer beskjedne enn andre, og dette er et av de områdene de kanskje sliter litt med.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #9 Skrevet 19. februar 2006 Klart det er tegn på god selvtillit, men andre foreldre er ikke dårlige heller. Husk at noen er født mer beskjedne enn andre, og dette er et av de områdene de kanskje sliter litt med. ← Alle er født nøytrale, den er miljøet som former dem Jeg mener ikke at andre foreldre er dårligere, men at disse foreldrene har gitt barna litt ekstra
Brunhilde Skrevet 19. februar 2006 #10 Skrevet 19. februar 2006 Alle er født nøytrale, den er miljøet som former dem ← Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg! Jeg gikk naken, barnet mitt gikk naken og plutselig en dag var det stopp! H*n begynte å ha håndkle rundt seg eller underbukse og sa at h*n syns jeg kunne la være å gå naken... Skal jeg da fortelle ungen min at det er feil? Eller var jeg bare ikke naken nok, siden jeg ikke klarte å overføre full nakenhet til ungen min?
Gjest Gjesta Skrevet 19. februar 2006 #11 Skrevet 19. februar 2006 Tror mange dekker seg til. jeg gjorde det, og min mellomste søster også, mens den yngste er bare syv, så hun bryr seg foreløpig ikke. Mamma har aldri spradet rundt naken, men her ikke blitt panisk dersom vi har gått inn og hun har kledd på seg heller. Pappa er mer koservativ den veien
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #12 Skrevet 19. februar 2006 Alle er født nøytrale, den er miljøet som former dem ← Det tror jeg du bør bevise, før du leker hobbyspesialist.
Gjest gjesta Skrevet 19. februar 2006 #13 Skrevet 19. februar 2006 Jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg! Jeg gikk naken, barnet mitt gikk naken og plutselig en dag var det stopp! H*n begynte å ha håndkle rundt seg eller underbukse og sa at h*n syns jeg kunne la være å gå naken... Skal jeg da fortelle ungen min at det er feil? Eller var jeg bare ikke naken nok, siden jeg ikke klarte å overføre full nakenhet til ungen min? ← Godt sagt. Det var nesten sånn det skjedde her også. Gjest har nok ikke tenkt på den arvelige delen Noen er født mer blyge enn andre...
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #14 Skrevet 19. februar 2006 Godt sagt. Det var nesten sånn det skjedde her også. Gjest har nok ikke tenkt på den arvelige delen Noen er født mer blyge enn andre... ← Jeg står forsatt på min påstand Men husk på at når jeg mener miljø, så ligger det mye i det. Kamerater og andre bekjente. Alle former hvordan barn blir. Så hvis venner fniser og ler av nakenhet så får det følger. Så det er kanskje dere som ikke har tenkt langt nok
Gjest LoisLane Skrevet 19. februar 2006 #15 Skrevet 19. februar 2006 Men husk på at når jeg mener miljø, så ligger det mye i det. Kamerater og andre bekjente. Alle former hvordan barn blir. Så hvis venner fniser og ler av nakenhet så får det følger. Så det er kanskje dere som ikke har tenkt langt nok ← Det er da lett å være enig i at det "ligger mye" i miljøet. Men at barn er født nøytrale, vil neppe noen fagmennesker være enig med deg i. Men du tenker kanskje lenger enn dem?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #16 Skrevet 19. februar 2006 Det er da lett å være enig i at det "ligger mye" i miljøet. Men at barn er født nøytrale, vil neppe noen fagmennesker være enig med deg i. Men du tenker kanskje lenger enn dem? ← Har du noe som motbeviser min påstand? Navn på noen fagpersoner mener motsatt? (hvis man kan stole på slike nå til dags da ) Jeg tror at dem som plutselig blir varsomme mot nakenhet er pga miljøpåvirkning. men det trenger ikke komme fra foreldre eller miljøet hjemme. Terskelen er mye mindre i tenårene, og dem vil da lettere snu ved minste tvil om flaue situasjoner skulle oppstå. Enten det dreier seg om søsken, foreldre, kamerater, slekt eller andre. Så tror jeg heller ikke på at barn som lever i miljø der dem blir styrt til å være naken, det må komme naturligt.
Gjest gjesta Skrevet 19. februar 2006 #17 Skrevet 19. februar 2006 Tenåringen her i huset går til/fra badet i bokseren, men helt naken har jeg ikke sett ham på flere år. Vi har et helt normalt forhold til nakenhet , ingen her påvirkes til å verken være mer naken eller mindre naken enn de de føler er naturlig. Man setter sine egne grenser.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #18 Skrevet 19. februar 2006 Har du noe som motbeviser min påstand? Navn på noen fagpersoner mener motsatt? (hvis man kan stole på slike nå til dags da ) Jeg tror at dem som plutselig blir varsomme mot nakenhet er pga miljøpåvirkning. men det trenger ikke komme fra foreldre eller miljøet hjemme. Terskelen er mye mindre i tenårene, og dem vil da lettere snu ved minste tvil om flaue situasjoner skulle oppstå. Enten det dreier seg om søsken, foreldre, kamerater, slekt eller andre. Så tror jeg heller ikke på at barn som lever i miljø der dem blir styrt til å være naken, det må komme naturligt. ← Men fare for å spore av, men det er maaange år siden atferdsbiologer og -psykologer trodde alle startet med like og blanke ark (tabula rasa). Barn kan bli født med helt forskjellige personligheter, selv om man selvsagt påvirkes sterkt av miljøet man vokser opp i når det gjelder ting som nakenhet og sjenanse. Hvis du kjenner noen som har babyer, så gå og se på disse. Hjemme hos oss var egentlig foreldrene våre nokså usjenerte, i hvert fall da vi var små, selv om de ikke gikk rundt nakne. Broren min fulgte opp med å foretrekke å gå rundt i boxer innendørs, mens jeg var hysterisk sjenert fra jeg var ti omtrent; før puberteten, og uten at jeg kan finne noen sammenheng hvor familie og venner/klassekamerater skal ha "gjort meg slik"; jeg ble ikke mobbet, og foreldrene mine var greie og avslappede når det gjaldt kropp. Først i godt voksen alder har sjenansen sluppet taket. Jeg har ingen problemer med å være/gå naken sammen med kjæresten, men er ikke glad ifellesdusjer og sånn.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #19 Skrevet 19. februar 2006 Har du noe som motbeviser min påstand? Navn på noen fagpersoner mener motsatt? (hvis man kan stole på slike nå til dags da ) Vel, ikke fapersoner kanskje, men "alle" foreldre som har mer enn et barn... De er forskjellige fra den dagen de er unnfanget... helt sikkert!
Gjest gjest1 Skrevet 20. februar 2006 #20 Skrevet 20. februar 2006 Hos oss har vi spradet nakne rundt mens ungene var små... ungene selv bestemte når det var på tide og få være alene på badet, og ikke buse inn når jeg er der heller. Det kom helt av seg selv. I familien jeg vokste opp var det også sånn, bortsett fra min eldste bror, han var sjenert helt av seg selv, og kun mamma fikk se ham naken. Ingen andre, og da var han liten. Det er forskjell på folk - du som sier at vi alle er født nøytrale og at det er miljøet som former oss... det er en sannhet med modifikasjoner. Du heller kanskje til oppfatningen av at gutter og jenter er like i utgangspunktet også da eller?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå