Gå til innhold

Ferie, ulønnet perm

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I år er jeg i foreldrepermisjon siden mars, men har blitt trekt for feriepenger. Vil det si at jeg har rett på å overføre årets ferie til permisjonen min er slutt (nov) og kan bruke den da? Og likevel ha rett på ferie i 2025?

Anonymkode: f1f35...225

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet skal arbeidsgiver påse at du avvikler ferie. Hvis du er trukket i lønn for ferie, så skal du ha betalt ferie ja. Du har rett på ferie i 2025, men hvorvidt du får feriepenger for 4/5 uker avhenger av hva som er avtalt på din arbeidsplass, da Nav bare dekker 12 eller 15 uker, alt etter permisjonsgrad. 

Anonymkode: 48bf4...ea1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I år er jeg i foreldrepermisjon siden mars, men har blitt trekt for feriepenger. Vil det si at jeg har rett på å overføre årets ferie til permisjonen min er slutt (nov) og kan bruke den da? Og likevel ha rett på ferie i 2025?

Du kan utvide permisjonen din ved å ta ut ferie i løpet av året. Du har like mye rett på ferie i 2025 som i år.

Anonymkode: b5b08...eba

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk! :)

Da får jeg avtale ferie i slutten av året, da med ordinær lønn utbetalt antar jeg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I utgangspunktet skal arbeidsgiver påse at du avvikler ferie. Hvis du er trukket i lønn for ferie, så skal du ha betalt ferie ja. Du har rett på ferie i 2025, men hvorvidt du får feriepenger for 4/5 uker avhenger av hva som er avtalt på din arbeidsplass, da Nav bare dekker 12 eller 15 uker, alt etter permisjonsgrad. 

Anonymkode: 48bf4...ea1

Det høres ut som ts får lønnen sin fra arbeidsgiver og ikke nav. Da opparbeider hun seg feriepenger av alt.

Anonymkode: b5b08...eba

AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis de har trukket for ferie så skal du få avvikle ferien din senere i år eller overføre til neste år, og skal da ikke bli trukket når ferien avvikles.

Om man ikke kan avvikle ferie pga. sykdom eller foreldrepermisjon så har man rett til å overføre mer enn 14 dager til året etter men det må vanligvis avtales spesifikt med arbeidsplassen likevel så ikke feriedagene bare forsvinner i årsskiftet.

Du har rett på ferie neste år uannsett, man har alltid rett på ferie, men det kan være man får mindre feriepenger avhengig av opptjeningen i år og om du fikk permisjonspenger av NAV eller jobben osv.

Du skriver "ulønnet perm" i tittel da. Om du har ulønnet permisjon så kan du jo ikke bli trukket for ferie, da får du jo ikke lønn? Eller hva mener du?

Anonymkode: 00b83...a17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja hvis de har trukket for ferie så skal du få avvikle ferien din senere i år eller overføre til neste år, og skal da ikke bli trukket når ferien avvikles.

Om man ikke kan avvikle ferie pga. sykdom eller foreldrepermisjon så har man rett til å overføre mer enn 14 dager til året etter men det må vanligvis avtales spesifikt med arbeidsplassen likevel så ikke feriedagene bare forsvinner i årsskiftet.

Du har rett på ferie neste år uannsett, man har alltid rett på ferie, men det kan være man får mindre feriepenger avhengig av opptjeningen i år og om du fikk permisjonspenger av NAV eller jobben osv.

Du skriver "ulønnet perm" i tittel da. Om du har ulønnet permisjon så kan du jo ikke bli trukket for ferie, da får du jo ikke lønn? Eller hva mener du?

En presisering til dette: Feriedager man er trukket i lønn for kan ikke «bare forsvinne ved årsskiftet». Jfr. Ferieloven er det arbeidsgiver som plikter å påse at arbeidstaker avvikler ferien, og arbeidsgiver kan ikke trekke arbeidstaker i lønn for ferie og unnlate å påse at h*n avvikler ferien h*n er trukket for. 

Anonymkode: 3749d...f53

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

En presisering til dette: Feriedager man er trukket i lønn for kan ikke «bare forsvinne ved årsskiftet». Jfr. Ferieloven er det arbeidsgiver som plikter å påse at arbeidstaker avvikler ferien, og arbeidsgiver kan ikke trekke arbeidstaker i lønn for ferie og unnlate å påse at h*n avvikler ferien h*n er trukket for. 

Anonymkode: 3749d...f53

Joda du har rett i det, men erfaringsmessig er det mange sløve arbeidsgivere der ute. Og ikke sikkert IT-systemet plukker opp dette men følger bare en programmert regel om at 14 dager overføres med mindre annet er stilt inn.

Så det nylig på egen arbeidsplass at det var masse frem og tilbake med venninne som skulle overføre mer ferie pga. permisjon. Selv om det er et stort og tilsynelatende seriøst selskap. (Kanskje verre da siden det er flere ledd sjefer, HR, lønnsavdeling osv og ingen snakker sammen..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...