AnonymBruker Skrevet 4. august #1 Del Skrevet 4. august Opplevde du press om å kalle opp ditt barn etter besteforeldrene og andre slektninger? Hvordan håndterte du det? Anonymkode: 080b6...7ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #2 Del Skrevet 4. august Nei Anonymkode: fe841...22c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
megda Skrevet 4. august #3 Del Skrevet 4. august jeg hadde ikke brydd meg. mitt barn = mitt valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #4 Del Skrevet 4. august Da søsteren min fikk nr. 1 og det ble en gutt var det press fra begge sider om å følge familietradisjoner rundt oppkalling. De ignorerte det. Anonymkode: 916bc...2a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 4. august #5 Del Skrevet 4. august Nei, men ville aldri brydd meg om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #6 Del Skrevet 10. august Ikke opplevd, og hadde noen lagt press på oss ang dette hadde vi ikke brydd oss. Veldig gammeldags med oppkalling syns jeg. Og likevel hyggelig, tanken er god. Syns man kan være inspirert av navn, ikke kopiere navn som passet for 3-4 generasjoner siden. La oss si at beste/oldefar heter Magnar. Kanskje ikke det de fleste vil kalle babyen sin. Hva med Magnus? Eller heter oldemor Annfrid, kan babyen hete Frida? Det sies at olde-generasjonens navn kommer tilbake. Jeg leser ofte dødsannonser, mange født på 30 og 40 tallet. Har enda til gode å se at mange navn fra den tida er tilbake. Mulig de er for unge, kanskje man må tilbake til 1900 for å finne navn som er aktuelle for dagens foreldre. Anonymkode: 26bfb...e4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 10. august #7 Del Skrevet 10. august megda skrev (På 4.8.2024 den 21.37): jeg hadde ikke brydd meg. mitt barn = mitt valg. Og partneren Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 10. august #8 Del Skrevet 10. august (endret) Nei, det hørte vi ikke noe om fra noen side. Vi hadde navnet klart allerede før jeg ble gravid, ett alternativ for gutt og ett for jente. Husker jordmora ble så overrasket da vi sa hva han het allerede mens jeg lå i fødesengen. Det var visst ikke vanlig, iflg henne? De skrev navnet på kortet hans som ble festet på den trillebare babysengen (en sånn "balje" i plast på stativ med hjul). Kan dette med oppkalling etter besteforeldre etc være mer typisk for landsbygda og gårdsmiljøer? Endret 10. august av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Del Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Syns man kan være inspirert av navn, ikke kopiere navn som passet for 3-4 generasjoner siden. Hva mener du med det? Alle navn fra 3-4 generasjoner siden passer i dag. Hadde du sagt 30-40 generasjoner, så bør de nok moderniseres. Hrólfr til Rolv (eller Rolf) f.eks. Anonymkode: 2117c...4ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 10. august #10 Del Skrevet 10. august Vi "kalte opp" gutten etter broren til fars farfar. Det var ikke egentlig oppkalling, vi fant navnet det slektstre og syntes det var kult, mange år før han var påtenkt. Også gikk farmor i knestående av glede, så da var det bestemt. Jeg er glad vi fikk en gutt så vi kunne bruke navnet. Og at det gledet mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august #11 Del Skrevet 12. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 14.34): Ikke opplevd, og hadde noen lagt press på oss ang dette hadde vi ikke brydd oss. Veldig gammeldags med oppkalling syns jeg. Og likevel hyggelig, tanken er god. Syns man kan være inspirert av navn, ikke kopiere navn som passet for 3-4 generasjoner siden. La oss si at beste/oldefar heter Magnar. Kanskje ikke det de fleste vil kalle babyen sin. Hva med Magnus? Eller heter oldemor Annfrid, kan babyen hete Frida? Det sies at olde-generasjonens navn kommer tilbake. Jeg leser ofte dødsannonser, mange født på 30 og 40 tallet. Har enda til gode å se at mange navn fra den tida er tilbake. Mulig de er for unge, kanskje man må tilbake til 1900 for å finne navn som er aktuelle for dagens foreldre. Anonymkode: 26bfb...e4a Rundt 1900 var det mange Emma, Anna, Hanna, Julie osv…. Anonymkode: a87b4...b28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #12 Del Skrevet 13. august AnonymBruker skrev (På 10.8.2024 den 14.34): Det sies at olde-generasjonens navn kommer tilbake. Jeg leser ofte dødsannonser, mange født på 30 og 40 tallet. Har enda til gode å se at mange navn fra den tida er tilbake. Mulig de er for unge, kanskje man må tilbake til 1900 for å finne navn som er aktuelle for dagens foreldre Ja, du må tilbake til slutten av 1800-tallet, da finner du mange navn som er inne i en populær periode nå. 1930-1940 er for nylig, det er besteforeldregenerasjonen til de som får barn nå, og det er typisk navn som unngås og er inne i en «dipp» nå. De navnene vil komme sterkere tilbake om 20-30 år. Anonymkode: 8e3af...715 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august #13 Del Skrevet 13. august Jeg kalte opp sønnen min etter bestefaren min. Alle i familien ble glade for det, men det var ingen tvang. Jeg synes oppkalling er fint. Gutten selv (nå tenåring) trives veldig godt med navnet, og tror det gir en ekstra følelse av tilhørighet å vite at han er oppkalt etter oldefaren. Anonymkode: af66c...a11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 13. august #14 Del Skrevet 13. august Nei, og jeg ville ikke tatt det til meg om de prøvde heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. august #15 Del Skrevet 31. august AnonymBruker skrev (På 4.8.2024 den 19.54): Opplevde du press om å kalle opp ditt barn etter besteforeldrene og andre slektninger? Hvordan håndterte du det? Anonymkode: 080b6...7ce Ikke mye men de kom med ønsker og det synes jeg var ok, synes noen av navnene var fine også,men brukte ingen Anonymkode: 2e400...069 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå