Perle Skrevet 4. august 2024 #21 Skrevet 4. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ville dere satt pris på å få vite om ungen sitter feil i bilstol? F.eks må barn på under 100 cm som sitter helt feil i beltestol. Anonymkode: 201e6...ba9 Nei. Hadde villet at du passet dine egne saker. Endret 4. august 2024 av Perle 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #22 Skrevet 4. august 2024 Er jo bare å sende denne. Det er jo livsfarlig. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/bil/barn-i-bil/barn-5-12-ar-i-bil/ Anonymkode: 9303a...859 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #23 Skrevet 4. august 2024 Eh, denne mente jeg. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/bil/barn-i-bil/smabarn-i-bil/ Anonymkode: 9303a...859
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #24 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eh, denne mente jeg. https://www.tryggtrafikk.no/fakta-og-rad/bil/barn-i-bil/smabarn-i-bil/ Anonymkode: 9303a...859 Jeg må visst også ha beltestol ifølge denne. Jeg er 37 🤣 Anonymkode: 5acd5...aea 2 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #25 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn på 3 år og 98 cm sitter forover i beltestol. Anonymkode: 201e6...ba9 Hvordan vet du at barnet er 98 cm? Har du målt barnet med laser, eller noe annet? Anonymkode: 35bc5...9e9 3
kjærring Skrevet 4. august 2024 #26 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ville dere satt pris på å få vite om ungen sitter feil i bilstol? F.eks må barn på under 100 cm som sitter helt feil i beltestol. Anonymkode: 201e6...ba9 ja, men jeg vet at min unge ikke gjør det. jeg sier som regel i fra om jeg ser noe.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #27 Skrevet 4. august 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg må visst også ha beltestol ifølge denne. Jeg er 37 🤣 Anonymkode: 5acd5...aea Slutt. Det er enorm forskjell på barn og voksnes skjelett og utvikling. Anonymkode: 9303a...859 3
kjærring Skrevet 4. august 2024 #28 Skrevet 4. august 2024 Fjaselina skrev (49 minutter siden): Det er gjerne ei vurdering bak korleis barn vert festa i bilstol. F.eks om eit barn er veldig plaga med bilsyke og toler betre å site framovervendt, så kan der vere ei vurdering der ein må avveie nytte og praktisk effekt av ulike løysingar. Eg trur alle foreldre veit korleis barnet BØR site. Og det er lite sannsynlig at det blir tatt til etterretning at ein tilfeldig person syns det er "feil". Litt for mykje Karen. det stemmer ikke. å snu barnet pga kvalme er ikke engang backet av forskning. det som faktisk bruker å hjelpe er å sette de i fremsetet, endre på egen kjørestil og om bilen er for myk eller stiv. det er faktisk utrolig mange foreldre som ikke vet hvordan man sikrer ungene sine best mulig i bil 3
kjærring Skrevet 4. august 2024 #29 Skrevet 4. august 2024 Perle skrev (24 minutter siden): Nei. Hadde villet at du passet dine egne egne saker. så du vil heller risikere at ungen din dør enn at noen sier i fra? wow 2
kjærring Skrevet 4. august 2024 #30 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan vet du hva som er rett og feil? Er du ansatt i vegvesenet eller politiet? Anonymkode: 35bc5...9e9 man må faktisk ikke være det for å kunne mye om bilsikkerhet altså 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #31 Skrevet 4. august 2024 Vi har beltestol som er fra 100-150cm, forovervendt i en bil. Ungene er 5 og 6 år og ca 110-115cm. Denne bilen blir brukt til å kjøre 2 min til og fra barnehagen i dårlig vær, i 30km/t. Veldig farlig og jeg risikerer livet til ungene i følge kg. I den andre bilen har vi bakovervendt besafe stretch. Folk er overrasket over at de fortsatt sitter bakovervendt i den ene bilen, og sjokkert over at de sitter forovervendt så små i den andre. Anonymkode: bb98f...b11 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #32 Skrevet 4. august 2024 Du må gjerne si fra. Jeg hadde bedt deg drite og dra. Anonymkode: 2fdad...854 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #33 Skrevet 4. august 2024 En bekjent av meg strammet ikke selene på sitt barn. Så det satt ganske så løst i «baljen» for 5-punktaelen ikke var strammet. Turte ikke å si noe, og håper det var den ene gangen dette skjedde. Når mitt barn skulle ut av stolen så slapp jeg opp selene så jeg fikk strammet de når jeg satte barnet i stolen igjen. Hvor stramt det skal være kommer feks an på bekledningen. Anonymkode: 134c9...115
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #34 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): I utgangspunktet ja - I dette tilfellet nei - det er ikke ulovlig eller brudd på noe som helst regel/lovverk. Ikke din sak. La det ligge. Anonymkode: c118b...ff2 Stolen er godkjent fra 100 cm... Anonymkode: 201e6...ba9
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #35 Skrevet 4. august 2024 kjærring skrev (25 minutter siden): så du vil heller risikere at ungen din dør enn at noen sier i fra? wow De vet helt sikkert hva anbefalingene sier og trenger ikke ytterligere påminnelser. Anonymkode: 6d71b...5e1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #36 Skrevet 4. august 2024 Hadde våre barn sittet feil i bilstol (feil montert, feil plassert, uriktig bruk osv) hadde jeg blitt lykkelig for tilbakemelding! Var f. Eks ikke klar over at det var farlig med boblejakke i bilstol, før en kollega nevnte det. Undersøkte det senere og fikk sjokk! Hadde aldri tilgitt meg selv om noe hadde skjedd og jeg hadde vært helt på bærtur med bilsikring. Men dette er meg... Andre driter jo loddrett i slike ting! Men jeg stemmer FOR å fremsnakke barnas sikkerhet og trygghet. Man klarer ikke være oppdatert på alt til enhver tid. Så er alle litt oppdatert på noe, så deler man erfaringer- så blir det så bra til slutt for disse små 🥰 Anonymkode: 60643...471 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #37 Skrevet 4. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: I utgangspunktet ja - I dette tilfellet nei - det er ikke ulovlig eller brudd på noe som helst regel/lovverk. Ikke din sak. La det ligge. Anonymkode: c118b...ff2 Regner med at barna sykler uten hjelm også da. Og at dere ikke har trappegrind eller noen annen form for barnesikring hjemme. Brukte ikke redningsvest på dem før det ble innført en lov om det. Lista legges bare ved å "følge loven" når det gjelder sikkerhet? Du tar egne valg for egne barn men at det er innafor loven er ikke noe bra argument for at ingen skal bry seg. Det er ikke slik at lover på alle mulige måter å sikre ting på er 100% oppdatert man må nesten finne litt ut av hva som er tryggest og anbefalt selv og ikke bare følge loven. Anonymkode: 81c52...d18 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #38 Skrevet 4. august 2024 kjærring skrev (35 minutter siden): det stemmer ikke. å snu barnet pga kvalme er ikke engang backet av forskning. det som faktisk bruker å hjelpe er å sette de i fremsetet, endre på egen kjørestil og om bilen er for myk eller stiv. det er faktisk utrolig mange foreldre som ikke vet hvordan man sikrer ungene sine best mulig i bil Stemte på en prikk for mitt barn. Kjøreturene gikk fra svært stressende og utrygge til superfine opplevelser da jenta ble satt forover. To heeeelt forskjellige verdener. Sikkerheten økte mange hakk i bilen. Så kan Trygg trafikk og Karens tyte så mye de vil om temaet, men i det virkelige liv så må hver enkelt ta sine valg ut fra egen situasjon. Anonymkode: 76e6b...82d 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #39 Skrevet 4. august 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Stemte på en prikk for mitt barn. Kjøreturene gikk fra svært stressende og utrygge til superfine opplevelser da jenta ble satt forover. To heeeelt forskjellige verdener. Sikkerheten økte mange hakk i bilen. Så kan Trygg trafikk og Karens tyte så mye de vil om temaet, men i det virkelige liv så må hver enkelt ta sine valg ut fra egen situasjon. Anonymkode: 76e6b...82d At det ble mindre stressende og mer behagelig for barn og voksne tror jeg 100% på. Men at det er tryggere er jo bare en subjektiv oppfatning fra din side. Du føler at det reduserer risiko for at det skjer en kræsj og det er jo også viktig, å redusere risiko for at man selv forårsaker ulykker. Men det øker jo også risikoen for skader dersom det skjer en kræsj, noe man såklart ikke har helt kontroll over selv. Og det betyr ikke at man trenger å snakke ned de som velger å følge anbefalingene, eller offentlige instanser som anbefaler basert på faktaopplysninger slik du gjør her. Du kan heller si "jeg hører anbefalingene men jeg valgte noe annet". (Jeg har hatt ekstrem bilsyke selv så jeg er ikke helt uvitende på hva det innebærer.) Anonymkode: 81c52...d18
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #40 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Anoris er ikke en beltestol. Anonymkode: 201e6...ba9 Nei, men da er det ikke «feil», det er «bare» mot anbefalingene. Som flere skriver, hadde jeg også satt pris på å bli gjort oppmerksom på det, men hvordan overlevering av denne beskjeden blir gjort er nok ganske viktig ☺️ er det noen du er i nær relasjon med, siden du vet nøyaktig høyde på barnet? Hvis du på en hyggelig måte spør om det er en spesifikk årsak til hvorfor de har valgt beltestol til et så lite barn, og deretter gir informasjon er det mulig det blir godt mottatt - men som flere nevner KAN det jo være pga økonomi osv. Anonymkode: d88c1...4f8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå