AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Del Skrevet 4. august 2024 Må jeg ha dokumentasjoner på å bytte navn til et beskyttet navn 60 andre har? Det er ikke et sjeldent navn en gang i utelandet. Men jeg har ikke papirer på at bestefaren min hadde det navnet pga han forsvant når min mor var ung. Har dere fått byttet uten å måtte dokumentere men noen må godkjenne? Anonymkode: e0e33...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 4. august 2024 #2 Del Skrevet 4. august 2024 (endret) Dersom under 200 stk har navnet I Norge, anses det som beskyttet, jf. Navneloven § 3 annet ledd. Der står følgende: Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret. Du må dermed ha samtykke fra samtlige for å ta navnet. Det er irrelevant om navnet er vanlig i andre land. Etter § 4 gjelder likevel ikke ovennevnte hvis det er: 1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap. For å bruke unntaket må du kunne dokumentere at navnet tilhørte bestefaren din. Har dere ingen papirer som viser navnet hans? Endret 4. august 2024 av nordlending Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Del Skrevet 4. august 2024 Men når folk gifter seg så ttenger de ikke dokumentere? Anonymkode: e0e33...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #4 Del Skrevet 4. august 2024 nordlending skrev (1 time siden): Dersom under 200 stk har navnet I Norge, anses det som beskyttet, jf. Navneloven § 3 annet ledd. Der står følgende: Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret. Du må dermed ha samtykke fra samtlige for å ta navnet. Det er irrelevant om navnet er vanlig i andre land. Etter § 4 gjelder likevel ikke ovennevnte hvis det er: 1. navn som er eller har vært en av tippoldeforeldrenes, oldeforeldrenes, besteforeldrenes eller foreldrenes etternavn eller mellomnavn. Dette gjelder ikke tidligere navn som er ervervet ved ekteskap eller samboerskap. For å bruke unntaket må du kunne dokumentere at navnet tilhørte bestefaren din. Har dere ingen papirer som viser navnet hans? Nei, fordi min mor fikk etternavn til min bestemor, ikke min bestefar. Anonymkode: e0e33...8c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, fordi min mor fikk etternavn til min bestemor, ikke min bestefar. Anonymkode: e0e33...8c3 Da må du nok få en aktiv godkjennelse av de 60 som har det navnet i Norge. Anonymkode: 66ebf...0b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 4. august 2024 #6 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, fordi min mor fikk etternavn til min bestemor, ikke min bestefar. Anonymkode: e0e33...8c3 Står ikke navnet hans på fødselsattesten hennes? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #7 Del Skrevet 4. august 2024 Står det ikke registrert i folkeregisteret hvem din mors foreldre var? Anonymkode: f76a9...7a7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 4. august 2024 #8 Del Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må jeg ha dokumentasjoner på å bytte navn til et beskyttet navn 60 andre har? Det er ikke et sjeldent navn en gang i utelandet. Men jeg har ikke papirer på at bestefaren min hadde det navnet pga han forsvant når min mor var ung. Har dere fått byttet uten å måtte dokumentere men noen må godkjenne? Anonymkode: e0e33...8c3 Var bestefar norsk? I så fall må det finnes dokumentasjon? Hvis han var født i utlandet så kan det jo finnes dokumentasjon der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Del Skrevet 4. august 2024 Har vi ikke diskutert dette før, til og med ganske nylig? https://forum.kvinneguiden.no/topic/1717777-får-ikke-endre-til-bestemor-sitt-etternavn/#comments Anonymkode: 0d70f...e37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå