AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #1 Skrevet 4. august 2024 Så mye mas fra sauebønder. De klager på for mye turisme i fjellene der sauene skal gå, klager over hunder og at at biler tuter på kyr som står midt i veien. Jeg går mye i fjellet, og det er ikke sjelden jeg se ren sau som står fast med foten i et gjerde, eller sauer som er skadet og går å halter. Bør ikke bøndene passa på dyra sine? De kan ikke sende en flokk sau og lam på fjellet i flere mnd og forvente at alle overlever? Kan de ikke gjerde de inn på ei mark så de kan beite der? Synes det er uansvarlig å la dyra sine gå fritt på fjellet, eller på trafikkert vei der det kjører biler. Nei, jeg liker ikke en saueflokk som løper ut i veien når jeg kjører bil. Hvis dette er levebrødet til bøndene bør de sørge for at dyra er trygge. Anonymkode: 2991c...221
petterm Skrevet 4. august 2024 #2 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så mye mas fra sauebønder. De klager på for mye turisme i fjellene der sauene skal gå, klager over hunder og at at biler tuter på kyr som står midt i veien. Jeg går mye i fjellet, og det er ikke sjelden jeg se ren sau som står fast med foten i et gjerde, eller sauer som er skadet og går å halter. Bør ikke bøndene passa på dyra sine? De kan ikke sende en flokk sau og lam på fjellet i flere mnd og forvente at alle overlever? Kan de ikke gjerde de inn på ei mark så de kan beite der? Synes det er uansvarlig å la dyra sine gå fritt på fjellet, eller på trafikkert vei der det kjører biler. Nei, jeg liker ikke en saueflokk som løper ut i veien når jeg kjører bil. Hvis dette er levebrødet til bøndene bør de sørge for at dyra er trygge. Anonymkode: 2991c...221 Sauedrift i Norge er i stor grad basert på utmarksbeite. Det er en god utnyttelse av ressursene, og det er med på å hindre at landskapet gror igjen. Det et ikke mulig å gjerde inn store fjellområder eller utmarksbeiter, men det er forbudt å la hunder gå løse når det er båndtvang. 2 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #3 Skrevet 4. august 2024 petterm skrev (5 minutter siden): Sauedrift i Norge er i stor grad basert på utmarksbeite. Det er en god utnyttelse av ressursene, og det er med på å hindre at landskapet gror igjen. Det et ikke mulig å gjerde inn store fjellområder eller utmarksbeiter, men det er forbudt å la hunder gå løse når det er båndtvang. Hva tenker du om at vi har avlet frem en type sau som ikke klarer å ta vare på seg selv i utmark og fjell da? Anonymkode: d77da...011
petterm Skrevet 4. august 2024 #4 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva tenker du om at vi har avlet frem en type sau som ikke klarer å ta vare på seg selv i utmark og fjell da? Anonymkode: d77da...011 Selv den opprinnelige norske villsauen blir drept av hunder, så det har ikke noe med avl å gjøre. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #5 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønte ikke den overskriften. Irritert å sauebønder? Anonymkode: dfe48...fad Skal sikkert være "på". En P mangler. Anonymkode: e89dc...638
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #6 Skrevet 4. august 2024 Måtte true med å slå sau med pinner, til og med ty til å fleske til en, for å holde de unna hundene i et turområde (drar ikke dit en gang til). En plass bestemte de seg for å sette ut en flokk kviger med no fence i et veldig populært og bynært turområde. De tok til fornuft når folk opplevde at de var truende/overnysgerrig mot både hunder og barnevogner... Jeg er på ingen måte imot beitedyr i utmark altså, men det er løgn å si at de ikke kan være til bry av og til 😅 Anonymkode: 305db...b6d
Flintis Skrevet 4. august 2024 #7 Skrevet 4. august 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Så mye mas fra sauebønder. De klager på for mye turisme i fjellene der sauene skal gå, klager over hunder og at at biler tuter på kyr som står midt i veien. Jeg går mye i fjellet, og det er ikke sjelden jeg se ren sau som står fast med foten i et gjerde, eller sauer som er skadet og går å halter. Bør ikke bøndene passa på dyra sine? De kan ikke sende en flokk sau og lam på fjellet i flere mnd og forvente at alle overlever? Kan de ikke gjerde de inn på ei mark så de kan beite der? Synes det er uansvarlig å la dyra sine gå fritt på fjellet, eller på trafikkert vei der det kjører biler. Nei, jeg liker ikke en saueflokk som løper ut i veien når jeg kjører bil. Hvis dette er levebrødet til bøndene bør de sørge for at dyra er trygge. Anonymkode: 2991c...221 Kyr har vel ikke noe med sauebønder å gjøre? Generelt må vel sauene gå i fred så lamma ikke kommer bort fra søyene og ikke vokser ordentlig? Da er det vel forståelig at det klages? Ser en noe galt bør en vel forsøke å hjelpe sauen løs eller kontakte eier? Det brukes vel mer dyrket mark om en har de på innmarksbeite hele tiden da blir det vel mindre produksjon?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #8 Skrevet 4. august 2024 Folk vil ha fine turområder som ikke er gjengrodde, men de vil ikke ha dyr på utmarksbeite... Anonymkode: 3179e...55e 10
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #9 Skrevet 4. august 2024 Hørt gråbein driver å ordner opp🐺.. Anonymkode: 0d98a...bfc 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #10 Skrevet 4. august 2024 Sauene og geitene er grunnen til at du kan gå disse turene. Naturen gror raskt igjen uten at dyra beiter. Anonymkode: e835d...f3d 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2024 #11 Skrevet 4. august 2024 Heier på sauebonden, eller på bonden generelt🙌🏼 Vi trenger mat, og Norge har i dag den matproduksjonen der det er strengest krav til bruk av antibiotika. Her omkring er det mye dyr på fjellbeite/i utmarken, og det er ingen problem å forholde seg til. Jeg synest at bøndene er flinke til å se etter dyr som går i beite, og det er ikke noe problem å varsle om en ser et dyr som er skadet/halt. Er koselig når sauene er så tamme at de hilser på når vi er på fjellet💜 Anonymkode: 1037c...17c 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå