Gå til innhold

Barn som ikke hører etter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 5-åring som aldri hører etter. Jeg gir masse ros, skryt, positiv oppmerksomhet, leker mye med ham, han får ofte viljen sin på ting som ikke er så farlige/viktige. Men så er det innimellom han helst må høre etter, som når han vil gå ut i skogen alene, ta av seg bilbeltet, løpe ut i veien, klatre på gelenderet på verandaen i andre etasje, stikke ut alene for å dra hjem til bestemor, osv. Og han klikker fullstendig hver gang jeg sier nei. I går prøvde han å hoppe ut av bilvinduet mens jeg kjørte, stakk fingrene sine i øynene mine mens jeg kjørte, i forrige uke truet han med å knuse en gjenstand han vet betyr mye for meg, osv. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg leser at man skal gi konsekvenser med sammenheng, men hva er det når han prøver å hoppe ut av bilen i fart? 

Klarer snart ikke mer, tenker hver dag på at jeg skulle ønske jeg ikke fikk barn. Elsker ham høyt, men denne grensetestinga er mer enn jeg makter. 

Anonymkode: d55af...afc

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gått fra den nymotens barneoppdragelsen til litt strengere, fordi de ofte ikke hørte på oss. Sånn at vi snakker strengt, holde fast dersom de prøver å stikke av / slå eller lignende. Men samtidig trøster vi og prøver å være kjærlige ellers. Det er ikke så lett🙃 Men du må ikke gi opp 

Anonymkode: 81079...b96

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor har du vinduet på bilen oppe? Barnesikring der ungen sitter.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, ungen er jo til fare for seg selv! Hva slags konsekvenser gir du da? Det er faktisk lov til å bli kjempesint når ungen holder på å hoppe ut av et vindu mens du kjører(!) og stikker fingrene i øynene dine. Dere kan bli drept av det! Jeg hadde rett og slett satt igjen bilen og gått videre med ungen på slep, for det er det som skjer når man ikke kan å oppføre seg i bil, da må man bruke beina. Eller så får noen sitte baki med ungen, hver gang. Klarer man ikke å sitte rolig så får man barnevakt 

Anonymkode: 7958e...9db

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, tussi84 said:

Jeg har ikke det, han åpnet det selv. Jeg lukket det såklart, men måtte sitte med fingeren på knappen resten av bilturen så han ikke åpnet det igjen.

-TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (5 minutter siden):

Det er vel ikke barnesikring som er problemet ts har her. 

Anonymkode: 2ef75...3d9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud, ungen er jo til fare for seg selv! Hva slags konsekvenser gir du da? Det er faktisk lov til å bli kjempesint når ungen holder på å hoppe ut av et vindu mens du kjører(!) og stikker fingrene i øynene dine. Dere kan bli drept av det! Jeg hadde rett og slett satt igjen bilen og gått videre med ungen på slep, for det er det som skjer når man ikke kan å oppføre seg i bil, da må man bruke beina. Eller så får noen sitte baki med ungen, hver gang. Klarer man ikke å sitte rolig så får man barnevakt 

Anonymkode: 7958e...9db

Jeg blir kjempesint, han blir kjempesint tilbake og angriper. Vi var på vei til hytta med en del mil igjen, så det var dessverre ikke noe alternativ å gå. Jeg er også stort sett alene, så jeg har ingen som kan sitte baki. 

Og dette er jo ikke bare et problem i bil, det er et problem hele tida med alt mulig. Jeg har prøvd å gi konsekvenser som null lørdagsgodt, at vi ikke gjør det morsomme vi har planlagt, osv. Det hjelper ingenting. 

- TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har gått fra den nymotens barneoppdragelsen til litt strengere, fordi de ofte ikke hørte på oss. Sånn at vi snakker strengt, holde fast dersom de prøver å stikke av / slå eller lignende. Men samtidig trøster vi og prøver å være kjærlige ellers. Det er ikke så lett🙃 Men du må ikke gi opp 

Det er litt sånn jeg har begynt, holder fast og snakker strengt. Men han reagerer dermed ofte med sånn oppførsel, stikker av og vil hoppe ut av bilvinduet. 

-TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel ikke barnesikring som er problemet ts har her. 

Anonymkode: 2ef75...3d9

Nei men hadde hun hatt på barnesikring så kan jo ikke ungen prøve å hoppe ut hverken av vinduet eller bildøra, fordi det går ikke ann å åpne hverken dør eller vinduet.

Ellers så får ts droppe å bruke bilen med barnet som passasjer med unntak når man må. (Jobb, bhg) Å dra på fornøyelser eller på besøk til noen og ikke barnet oppfører seg: beklager men vi kan ikke dra da. Da må vi være hjemme, fordi du hørte/hører ikke på det mamma sier.

Og hold han fast når han blir voldelig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må be om hjelp et sted, dette høres ut som mer enn vanlig grensesetting. Han kan skade seg, eller deg.

Anonymkode: 3a1a4...73c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du må be om hjelp et sted, dette høres ut som mer enn vanlig grensesetting. Han kan skade seg, eller deg.

mente grensetesting 

Skrevet (endret)

..

Endret av popstar
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

5 minutter siden, tussi84 said:

Nei men hadde hun hatt på barnesikring så kan jo ikke ungen prøve å hoppe ut hverken av vinduet eller bildøra, fordi det går ikke ann å åpne hverken dør eller vinduet.

Ellers så får ts droppe å bruke bilen med barnet som passasjer med unntak når man må. (Jobb, bhg) Å dra på fornøyelser eller på besøk til noen og ikke barnet oppfører seg: beklager men vi kan ikke dra da. Da må vi være hjemme, fordi du hørte/hører ikke på det mamma sier.

Og hold han fast når han blir voldelig.

Han har aldri gjort dette før, så jeg visste ikke at jeg burde hatt på barnesikring. Det er heller ikke bilen som er hovedproblemet, problemet er at han ikke hører etter og går bananas når jeg blir sint på grunn av det. Eller når han ikke får viljen sin. Jeg holder ham også fast når ham blir voldelig, unntatt når det skjer mens jeg kjører bil. 

-TS

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er litt sånn jeg har begynt, holder fast og snakker strengt. Men han reagerer dermed ofte med sånn oppførsel, stikker av og vil hoppe ut av bilvinduet. 

-TS

La han hoppe ut, han blir en av disse grusomme ungdommene. 

Anonymkode: 5f0dd...945

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor kan man be om hjelp? Og han har en helgepappa, må ikke begge foreldrene være med på sånt? 

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Helsestasjonen kanskje? De kan eventuelt henvise deg videre til hvor du kan få hjelp. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gå til lavterskeltibud i kommunen der du bor (familiehjelpen eller lignenede), eller gå til fastlegen og be om henvisning til BUP. Tror også man kan kontakte barnevernet for veiledning og hjelp i slike situasjoner.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Han har aldri gjort dette før, så jeg visste ikke at jeg burde hatt på barnesikring. Det er heller ikke bilen som er hovedproblemet, problemet er at han ikke hører etter og går bananas når jeg blir sint på grunn av det. Eller når han ikke får viljen sin. Jeg holder ham også fast når ham blir voldelig, unntatt når det skjer mens jeg kjører bil. 

-TS

Meste gang noe slikt skjer i bil, så får du sette ungen igjen utenfor bilen, og si du kjører uten fordi han opptrer farlig i bilen. Så får du kjøre et lite stykke, og se reaksjonen. Kanskje en fordel å gjøre det slik at ingen ser og melder deg til barnevernet, eller KG? 
Ungen er til fare for både seg selv og andre. Eventuelt får du ta en prat om hva som skjer dersom politiet ser at han har fjernet setebeltet, og ellers herjer i bilen? Er her eller bør her være noen diagnose på denne villstyringen?

Anonymkode: f94bc...d8c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Meste gang noe slikt skjer i bil, så får du sette ungen igjen utenfor bilen, og si du kjører uten fordi han opptrer farlig i bilen. Så får du kjøre et lite stykke, og se reaksjonen. Kanskje en fordel å gjøre det slik at ingen ser og melder deg til barnevernet, eller KG? 
Ungen er til fare for både seg selv og andre. Eventuelt får du ta en prat om hva som skjer dersom politiet ser at han har fjernet setebeltet, og ellers herjer i bilen? Er her eller bør her være noen diagnose på denne villstyringen?

Anonymkode: f94bc...d8c

Det tør jeg ikke 🙈 Når jeg snakker om konsekvenser, som for eksempel politiet eller at han kan dø om jeg kræsjer og han ikke har beltet på, så går det ikke inn. Tror han lett hadde gått ut i veien og blitt påkjørt om jeg satte ham i veikanten. 

-TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt tatt kontakt med helsestasjonen og fått profesjonelle råd og oppfølging, fremfor masse potensielt spesielle og utdaterte råd her på KG. Ting kan høres lurt ut uten at man vet langtidseffekten av egen oppførsel. Helsestasjonen er svær dyktige på slike ting. 

Anonymkode: c5209...589

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...