Gå til innhold

Hvordan takle helt ekstremt syk sult ved slanking?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å endre vekten er ikke lett, de færreste lykkes varig med det. Mange kaster seg på en eller annen kur, noe som gir midlertidige resultater men ikke et varig resultat, klart at når de går tilbake til en mer normalisert livsstil så kommer kiloene tilbake (ofte flere enn tidligere). Det som gjelder for et varig resultat er en livsstilsendring noen kan leve med.

Fagmiljøet besitter mye kunnskap om hvem som lykkes (og hvorfor de lykkes) samt også kunnskap om dem som ikke lykkes (og hvorfor de ikke gjør det), således kan fagmiljøet også si mye om hva som har noe for seg og hva som ikke har det. Klart at skal noen være positive til et forsøk på å endre vekten, da må det basere seg på den kunnskapen.

En av de klareste suksessfaktorne blandt dem som lykkes er at forbausende mange av dem som gjør det, de rapporterer at de er overrasket over hvor mye de kan spise og like fult ha suksess. Altså, de kjemper ikke mot sult. De som lykkes har positive opplevelser av sin livsstilsendring, de føler seg bedre etter endringen enn før, og slik minsker naturlig nok også sjansene for tilbakefall.

Å kjempe mot sult, det er en kamp ingen kan vinne i lengden. Midlertidig og for en periode så kan du nok sulte deg og tape kilo, på sikt er du derimot dømt til å tape kampen. Sult er hva de rapporterer de som ikke lykkes, det er en negativ følelse og ikke en bra livsstilsendring som kan være vanlig.

En ting er mengde kalorier, en annen ting er mengde mat, de to tingene er ikke det samme. Mange som lykkes med varig livsstilsendring, de lykkes fordi de spiser tilstrekkelig og ungår sult. Det kan de ved å bytte ut matvaner heller enn å kutte ut matvaner, de endrer altså livsstil på en måte der de spiser like mye (eller faktisk mer) i mengde i forhold til tidligere.

Sagt med andre ord, det er mulig å spise mer i mengde (men mindre i kalorier) og faktisk oppleve større metthet mens man slanker seg. Klart det må være slik om noen skal evne å gjøre en varig endring for resten av livet, som sagt kan ingen kjempe mot sulten livet ut (og en kur er bare midlertidig).

Det er naturlig nok noe du bør lære av, at du kjemper mot sult nå indikerer helt klart at du gjør noe feil. Hva kan jeg ikke svare på, jeg aner jo ikke hva du driver med nå. Men det vet jeg, at denne kampen kommer du til å tape.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det gikk opp et lys for meg når jeg skjønte hva som gir meg metthetsfølelse: fiberrikt korn. Spiser jeg fiberrik frokostblanding til lunsj er jeg mett i veldig mange timer, og får ikke sultebyge. Middag må også inneholde en karbohydratkilde som feks fullkornspasta. 

Anonymkode: f06c5...05c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er det med alle disse sult-trådene? Er det novo nordisk som er her inne og skriver?

Anonymkode: 71906...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha litt kalorifattig snacks lett tilgjengelig. Feks frossne druer rullet i sukkerfritt gelepulver. 

Jeg sier til meg selv at det ikke er farlig å være sulten, når jeg kjenner sulten komme. Det hjelper meg til å ikke fokusere på mat. Dessuten spiser jeg mye cottage cheese i mine måltider, og det syns jeg metter godt. 

Anonymkode: 14705...2d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 20.25):

Hei! Jeg har akkurat begynt å spise i kaloriunderskudd i ett håp om å endelig lykkes med å gå ned 35-40 kg siden jeg nå dessverre har blitt veldig overvektig. Men DEN ekstreme sulten jeg føler på er jo helt syk og jeg vet ikke hvordan jeg skal takle den? Jeg forsøker å spise gode, sunne måltider med mye proteiner og grønnsaker for å få inn mye volum ift kalorier og drikke mye vann og sukkerfri saft gjennom hele dagen men likevel blir jeg såpass sulten at jeg nesten bare tenker på mat…

Noen som har noen gode tips til hvordan takle sult ved slanking?

Anonymkode: b9ef8...c19

Prøv å gjøre kaloriunderskuddet litt mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 20.33):

Dette er det jeg stort sett spiser også ligger jeg på ca 1400-1600 kalorier. Er 160 cm og 90 kg også veldig lite aktiv.

Lunsj: Omelett med egg, spinat, brokkoli, rødløk paprika, kyllingskinke og hvitost + salat m/ gulrot, tomat, linser og mais + litt yoghurt me bær.

Middag: Kylling eller taco salat eller wok + nøtter og gresskarkjerner.

Innhold i salater; paprika, tomat, agurk, salat, rødløk, mais, gulrot, bønner sorte, dressing, fetaost.

Hva kan fastlegen hjelpe med og hvilke sprøyter er det du tenker på?

Hvordan er det mulig at dette inneholder så mye som 12-1400 kalorier? Mye hvitost, og nøtter?

Anonymkode: cb28a...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/4/2024 at 10:35 PM, tvertimot said:

Å endre vekten er ikke lett, de færreste lykkes varig med det. Mange kaster seg på en eller annen kur, noe som gir midlertidige resultater men ikke et varig resultat, klart at når de går tilbake til en mer normalisert livsstil så kommer kiloene tilbake (ofte flere enn tidligere). Det som gjelder for et varig resultat er en livsstilsendring noen kan leve med.

Fagmiljøet besitter mye kunnskap om hvem som lykkes (og hvorfor de lykkes) samt også kunnskap om dem som ikke lykkes (og hvorfor de ikke gjør det), således kan fagmiljøet også si mye om hva som har noe for seg og hva som ikke har det. Klart at skal noen være positive til et forsøk på å endre vekten, da må det basere seg på den kunnskapen.

En av de klareste suksessfaktorne blandt dem som lykkes er at forbausende mange av dem som gjør det, de rapporterer at de er overrasket over hvor mye de kan spise og like fult ha suksess. Altså, de kjemper ikke mot sult. De som lykkes har positive opplevelser av sin livsstilsendring, de føler seg bedre etter endringen enn før, og slik minsker naturlig nok også sjansene for tilbakefall.

Å kjempe mot sult, det er en kamp ingen kan vinne i lengden. Midlertidig og for en periode så kan du nok sulte deg og tape kilo, på sikt er du derimot dømt til å tape kampen. Sult er hva de rapporterer de som ikke lykkes, det er en negativ følelse og ikke en bra livsstilsendring som kan være vanlig.

En ting er mengde kalorier, en annen ting er mengde mat, de to tingene er ikke det samme. Mange som lykkes med varig livsstilsendring, de lykkes fordi de spiser tilstrekkelig og ungår sult. Det kan de ved å bytte ut matvaner heller enn å kutte ut matvaner, de endrer altså livsstil på en måte der de spiser like mye (eller faktisk mer) i mengde i forhold til tidligere.

Sagt med andre ord, det er mulig å spise mer i mengde (men mindre i kalorier) og faktisk oppleve større metthet mens man slanker seg. Klart det må være slik om noen skal evne å gjøre en varig endring for resten av livet, som sagt kan ingen kjempe mot sulten livet ut (og en kur er bare midlertidig).

Det er naturlig nok noe du bør lære av, at du kjemper mot sult nå indikerer helt klart at du gjør noe feil. Hva kan jeg ikke svare på, jeg aner jo ikke hva du driver med nå. Men det vet jeg, at denne kampen kommer du til å tape.

Dette! Uansett om ein går ned med eller uten sprøyter osv er kampen *etter* vektnedgangen den samme, så ikke tenk at ein ozempickur vil hjelpe deg i lengden. Eit anna fellestrekk for folk som klarer halde vekta er fysisk aktivitet, gjerne på dagleg basis. Mange uvitande vil fortelle deg at fysisk aktivitet er gram og kosthald er kilo, det er 10% av sanninga. Fysisk aktivitet er den tryggaste og beste investeringa du kan gjere. Gjer kosthald så enkelt som du kan, typ tallerkenmodell, og fokuser på aktivitet - berre ein-to økter i veka med ein aktivitet som ikkje er heilt pyton, auk gradvis over lang tid. Prøv nye ting når du kjeder deg. Vektnedgang er maraton, ikkje sprint. Du må allereie no planlegge for suksess etter fullført vektnedgang. Om du ikkje «har tid» til aktivitet, og berre vil sulte deg, kan eg garantere deg at du kaster bort tida di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.8.2024 den 20.56):

Takk for tips. Bruker stort sett 2 eller 3 egg. Hvordan bruker man cottage cheeseen i omelett? Må man blende med stavmikser eller er det bare å putte i og steke som vanlig?

Hvordan funker det i praksis? Må du gå på medisiner resten av livet for å klare å holde normalvekt?

Hvorfor mener du jeg må spise en del knekkebrød? Det er jo bare karbohydrater og man blir fort sulten igjen av det, er det ikke heller da mer nyttig å spise mer proteiner eller annet?

Selv om du skal ned i vekt hjelper det ikke å kutte masse i kaloriantallet med en gang, du må ta det gravis. Du ligger alt for lavt i inntak og er derfor sulten. Å kun spise to ganger om dagen er da for lite, kroppen trenger mer, og du risikerer bare at den går i streikemodus og holder på alt den kan av fett fordi du ikke tilfører nok. Skal du kutte karbohydrater må du tilføre mer fett, du kan ikke ha et lavkarbokosthold uten å gi kroppen annen energi å forbrenne, da blir du megasulten. 

Anonymkode: d578a...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...