Gå til innhold

Tips til smertelindring ved fibromyalgi/kroniske smerter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først, bare så det ikke blir noen spekulasjoner i diagnoser, jeg har fått diagnosen fibromyalgi, men jeg er usikker på om det er det, uansett er det det som kjennes som muskulære smerter, eller smerter fra bindevevet, ømhet, vandrendende, har også PTSD, kompleks type (tror mye av smertene kommer herfra) og pleide dissosiere mye fra kroppen, men nå er jeg derimot i kontakt og kjenner alt av smerter, dag ut og inn, høhø. 

Jeg gjør mye for å smertelindre, og det er ikke nok. Jeg føler meg utmattet av å ha vondt hver dag. Og tar i mot alle tips med takk, uansett hvor alternativt det er! 

Anonymkode: 76ff8...fdb

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har boblebad hjulpet mye

Anonymkode: 98b2f...963

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aktivitet/trening :) Jeg merker det så utrolig godt når jeg begynner å slurve! Finn noe du liker, gjerne noe som krever konsentrasjon og tankevirksomhet i tillegg. Mine favoritter er klatring/buldring og klassisk ballett (særlig teknikk øvelsene).

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5632473/

Screenshot_20240803-185654.png

Anonymkode: abee5...c42

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mye smerter som jeg er vet er relatert til traumer og undertrykte følelser. Jeg ser på det om følelser som har "satt seg fast" i kroppen som forsvarsmekansime. Disse kommer og går en del hos meg, noen ganger er det ekstreme smerter. Viktig er å være i aktivitet. Jorde seg, være i naturen. Puste, meditere, bearbeide. 

Psykomotorisk fysioterapi, har du prøvd det? 

Anonymkode: ca816...634

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt mye smerter pga div diagnoser og det som har hjulpet meg mest er medisinsk cannabis. 
Jeg var så desperat, utkjørt og nedfor at jeg i en alder av 42, uten å ha prøvd det før, gikk til det drastiske skritt. 
Ulovelig alternativt jeg vet men er man desperat nok så gjør man hva som helst

Anonymkode: a27d9...78c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykolog med peiling på traumer og traumerelaterte smerter er virkelig å anbefale! Ellers bør du få deg en henvisning til smerteklinikken om du ikke allerede har vært der.

Anonymkode: cb6c6...fa6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Normal aktivitet har vært løsningen for meg. Jeg passer på å strekke it et par ganger om dagen (ligger på sofaen og gjør det) også går jeg korte turer hver dag. Det hjelper.

Anonymkode: aad68...921

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tar LDN mot fibrosmerter. Det hjelper, og det gir meg også bedre søvn, og noe mer energi. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Tantemor skrev (1 minutt siden):

Jeg tar LDN mot fibrosmerter. Det hjelper, og det gir meg også bedre søvn, og noe mer energi. 

Hva er det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Først, bare så det ikke blir noen spekulasjoner i diagnoser, jeg har fått diagnosen fibromyalgi, men jeg er usikker på om det er det, uansett er det det som kjennes som muskulære smerter, eller smerter fra bindevevet, ømhet, vandrendende, har også PTSD, kompleks type (tror mye av smertene kommer herfra) og pleide dissosiere mye fra kroppen, men nå er jeg derimot i kontakt og kjenner alt av smerter, dag ut og inn, høhø. 

Jeg gjør mye for å smertelindre, og det er ikke nok. Jeg føler meg utmattet av å ha vondt hver dag. Og tar i mot alle tips med takk, uansett hvor alternativt det er! 

Anonymkode: 76ff8...fdb

Kun BOTOX her hjelper litt,ellers dyp søvn med sovetabletter. Meget hardt trykk type albue fra kjæresten på muskel/nervene kan hjelpe av og til.

Anonymkode: d6ced...cd1

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Neurontin og paralgin er det som hjelper meg. Jeg gjør også øvelser og forsøker å være så aktiv jeg kan men det er vanskelig pga jeg har mye senebetennelse og stivhet i kroppen.

Anonymkode: f0234...f94

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal innrømme at jeg ikke har prøvd så mye, sterke smertestillende er uaktuelt for min del da jeg ikke liker å ta noe annet enn paracet. Så her er det aktivitet som svømming, yoga og det å gå, hvor som helst bare jeg får gå en del om dagen så hjelper det godt på smertene. Massasje funker og til en viss grad men er begrenset hvor ofte jeg har mulighet til det. Det verste jeg kan gjøre er å slappe av en dag og to og droppe det å gå tur og gjøre mine yoga øvelser. 

Anonymkode: fcb2c...77a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vimovo, Lyrica og meditasjon hjelper tanten min. De har derimot enda ikke landet på diagnose. Hun får også kortison mot leddsmerter/betennelse med nøye oppfølging pga bivirkninger. Hun venter på opphold på revmatisk sykehus på Vestlandet.

Anonymkode: 20c66...2fb

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser nå at det ille er hverken godkjent eller anerkjent.

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/lavdose-naltrekson-en-medisin-mot-mange-plager

Det vet jeg, men det blir mer og mer vanlig da. Kommer an på legen, ikke alle leger er oppdaterte og villige til å la folk prøve. Jeg var heldig og fikk prøve og for meg så hjalp det. Det koster imidlertid litt, ca 700 pr boks som varer i ca tre måneder om man tar en tablett om dagen. En gang jeg gikk tom og ikke hadde råd til ny boks akkurat da fikk jeg erfare at de faktisk hjelper siden jeg fikk smertene og plagene tilbake. Det er absolutt verdt å prøve ut. Jeg er medlem på både LDN gruppe og fibrogruppe på facebook og mange har lik erfaring som meg, men kanskje like mange synes det ikke virker godt nok og dropper det. Man må bare gjøre egen erfaring. 

Mange bruker Mysimba for fibrosmerter forresten, og det er Naltreksonen som gjør jobben der også, og i Mysimba er det rundt 8mg naltrekson, mens jeg tar bare 3mg.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Tantemor skrev (7 minutter siden):

Det vet jeg, men det blir mer og mer vanlig da. Kommer an på legen, ikke alle leger er oppdaterte og villige til å la folk prøve. Jeg var heldig og fikk prøve og for meg så hjalp det. Det koster imidlertid litt, ca 700 pr boks som varer i ca tre måneder om man tar en tablett om dagen. En gang jeg gikk tom og ikke hadde råd til ny boks akkurat da fikk jeg erfare at de faktisk hjelper siden jeg fikk smertene og plagene tilbake. Det er absolutt verdt å prøve ut. Jeg er medlem på både LDN gruppe og fibrogruppe på facebook og mange har lik erfaring som meg, men kanskje like mange synes det ikke virker godt nok og dropper det. Man må bare gjøre egen erfaring. 

Mange bruker Mysimba for fibrosmerter forresten, og det er Naltreksonen som gjør jobben der også, og i Mysimba er det rundt 8mg naltrekson, mens jeg tar bare 3mg.

Det er bra at det virker for deg😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke fibro bare en diagnose som settes når legene ikke har mer håndfast å gå på? Da sitter det vel i hodet, og burde henvises til psykolog.

Anonymkode: 0eb6c...37f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er ikke fibro bare en diagnose som settes når legene ikke har mer håndfast å gå på? Da sitter det vel i hodet, og burde henvises til psykolog.

Anonymkode: 0eb6c...37f

Nei, det er fullstendig feil! Les deg opp sånn at su er oppdatert!

Anonymkode: cb6c6...fa6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt diagnosen siden 2002 og er det en ting jeg har lært er at det finnes ikke fasit på hva som hjelper deg. Du må prøve og feile.

Min mor har også fibro og sverger til mosjon/trening mens jeg blir dårligere av det. Fysioterapeut anbefaler kulde på smertepunkter mens jeg foretrekker varme. Bruker smertekrem kjøpt på apoteket (har resept) og mye varmekremer. Kuldekrem på tinningen for å lindre migrene/hodeverk. Jeg har hatt særdeles god effekt av bevegelsestrening i varmtvannsbasseng med fysio. For noen spiller kostholdet en stor rolle: ting som å kutte svin, sukker, gluten, gjær kan hjelpe noen, for andre er lavkarbo løsningen. 

Er det noe jeg forakter så er det "besservisserne som sitter på fasiten som kurerer alle". Det finnes ikke en løsning for alle, kun en løsning for deg.

Anonymkode: f3094...1e1

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Min manuellterapeut sa at det er mulig å kurere fibromyalgi hvis man starter behandling tidlig. Vet ikke hvilken behandling dessverre, sikkert individuelt hva som fungerer. 

Anonymkode: 3f05f...b09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...