Gå til innhold

Proteinrike lavkaloriretter uten kjøtt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Legger merke til at du unngår det er fakta at kjøtt er fortsatt er miljøversting uavhengig av om foret inneholder soya eller ikke. Og nå var ikke jeg som begynte å trekke inn annen tematikk enn det som sto i hovedinnlegget.

Anonymkode: 618f4...bd4

At noe påpekes å ikke være fullverdig protein, er ikke ny tematikk. Å trekke inn miljø og skulle diskutere dette, er fullstendig vekk fra trådens tema. Jeg har forøvrig aldri benektet at overproduksjon av kjøtt er miljøfiendtlig, og derfor påpekte jeg også at industrien med fordel kunne kutte ut soya, og kutte ned på produksjonen. Så jeg unngikk overhodet ingenting, det er bare du som sitter fast i kveruleringsmodus. 

Anonymkode: 73981...905

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Legger merke til at du unngår det er fakta at kjøtt er fortsatt er miljøversting uavhengig av om foret inneholder soya eller ikke. 

Kjøtt miljøversting? Er det miljøfientlig å få ørkener fruktbare igjen og reversere klimeendringer? 

Er det miljøfientlig å binde mer karbon i jorda enn drifta slipper ut og samtidig ha god biologisk mangfold? https://www.jswconline.org/content/63/2/91.short

Anonymkode: b55b5...dd4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kjøtt miljøversting? Er det miljøfientlig å få ørkener fruktbare igjen og reversere klimeendringer? 

Er det miljøfientlig å binde mer karbon i jorda enn drifta slipper ut og samtidig ha god biologisk mangfold? https://www.jswconline.org/content/63/2/91.short

Det er alltid lurt å være kildekritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

At noe påpekes å ikke være fullverdig protein, er ikke ny tematikk. Å trekke inn miljø og skulle diskutere dette, er fullstendig vekk fra trådens tema. Jeg har forøvrig aldri benektet at overproduksjon av kjøtt er miljøfiendtlig, og derfor påpekte jeg også at industrien med fordel kunne kutte ut soya, og kutte ned på produksjonen. Så jeg unngikk overhodet ingenting, det er bare du som sitter fast i kveruleringsmodus. 

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 12.30):

Soya er skadelig for mennesker med lavt stoffskifte, og en miljøversting sammenlignet med norsk kjøtt, for eksempel.

Anonymkode: 7ad76...945

Nå svarte jeg på en kommentar som trakk inn miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhyre komplisert å slå fast en matvares påvirkning på miljøet, fordi det er uendelig mange variabler å vurdere, og hensyn å ta. Man kan ikke bare se på hvor mye en drøvtygger raper (i så fall er det også et problem at det finnes milliarder ville drøvtyggere i verden).

Det er uansett påfallende at det alltid er kjøtt som skal "tas" som miljøversting. Hvorfor snakkes det ikke om hva sukker-, kakao- og kaffeproduksjon gjør med miljøet? Ikke bare har produksjonen og transporten av dette enorme miljømessige konsekvenser, men det er også luksusvarer som ikke engang gir nyttig næring. Ola Nordmann skal føle skyld for å ødelegge miljøet når han kjøper en næringsrik biff, samtidig som han skal kjøpe sjokolade med god samvittighet.

Jeg kjøper lokalt, økologisk og dyrevennlig i den grad det er tilgjengelig og jeg har råd til det. Jeg tar ikke på meg et fnugg av dårlig samvittighet for å spise slik jeg mener er sunnest. Jeg tar hensyn til miljøet ved å droppe turer til syden og sånne ting, ikke ved å ofre helsa.

Anonymkode: fac1d...b0c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er uhyre komplisert å slå fast en matvares påvirkning på miljøet, fordi det er uendelig mange variabler å vurdere, og hensyn å ta. Man kan ikke bare se på hvor mye en drøvtygger raper (i så fall er det også et problem at det finnes milliarder ville drøvtyggere i verden).

Det er uansett påfallende at det alltid er kjøtt som skal "tas" som miljøversting. Hvorfor snakkes det ikke om hva sukker-, kakao- og kaffeproduksjon gjør med miljøet? Ikke bare har produksjonen og transporten av dette enorme miljømessige konsekvenser, men det er også luksusvarer som ikke engang gir nyttig næring. Ola Nordmann skal føle skyld for å ødelegge miljøet når han kjøper en næringsrik biff, samtidig som han skal kjøpe sjokolade med god samvittighet.

Jeg kjøper lokalt, økologisk og dyrevennlig i den grad det er tilgjengelig og jeg har råd til det. Jeg tar ikke på meg et fnugg av dårlig samvittighet for å spise slik jeg mener er sunnest. Jeg tar hensyn til miljøet ved å droppe turer til syden og sånne ting, ikke ved å ofre helsa.

Dette. Jeg er ferdig med å ofre helsen min for "naturlig" plantebasert mat :ler:

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er alltid lurt å være kildekritisk.

Mener du at det er noe galt med kildene jeg brukte? Allan Savory har jobbet med dette i mange tiår og har bevist det i praksis. Han har fått ørkenområder fruktbare igjen. At dette er bevist i praksis over mange tiår er tusen ganger bedre bevis enn teorier. "Faktaen" din er motbevist.

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Mener du at det er noe galt med kildene jeg brukte? Allan Savory har jobbet med dette i mange tiår og har bevist det i praksis. Han har fått ørkenområder fruktbare igjen. At dette er bevist i praksis over mange tiår er tusen ganger bedre bevis enn teorier. "Faktaen" din er motbevist.

For en veganer vil alt som motbeviser det de tror på være feil. Uansett. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 15.54):

Legger merke til at du unngår det er fakta at kjøtt er fortsatt er miljøversting uavhengig av om foret inneholder soya eller ikke. Og nå var ikke jeg som begynte å trekke inn annen tematikk enn det som sto i hovedinnlegget.

Du mener det samme om rein og elg, som beiter fritt i fjellet? Det er også kjøtt 🤣

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du mener det samme om rein og elg, som beiter fritt i fjellet? Det er også kjøtt 🤣

Nå mente h*n nok kjøttproduksjon/industrien da, det er jo ikke til å stikke under en stol at det forurenser. Men, vi må ha animalsk ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå mente h*n nok kjøttproduksjon/industrien da, det er jo ikke til å stikke under en stol at det forurenser. Men, vi må ha animalsk ;) 

Det er så enkelt som at vi har et moralsk valg som mennesker, og derfor bør vi ikke ta liv (med mindre andres liv er truet). Så enkelt er det.

Vi har forøvrig tenner og kropper som ligner mye på griser, og de spiser lite animalsk. 

Kjernesunn vegetarianer på 25. året.

Anonymkode: 94005...bd7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er så enkelt som at vi har et moralsk valg som mennesker, og derfor bør vi ikke ta liv (med mindre andres liv er truet). Så enkelt er det.

Vi har forøvrig tenner og kropper som ligner mye på griser, og de spiser lite animalsk. 

Det beste moralske valget er å velge kjøtt fra beitedyr som har beitet. Mange dyr må dø for at du skal få grønnsaker og frukt altså.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi har et moralsk valg overfor oss selv og familie også. Vi har et moralsk valg overfor samfunnet. Det er ingenting moralsk ved å tviholde på en ideologi når det ødelegger egen helse. Å sammenligne næringsbehovet mellom mennesker og griser er jo helt bak mål. 

En vegeterianer får i seg masse biotilgjengelig næring fra både egg og melkeprodukter, og kan ikke sammenlignes med å være veganer. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Det er lett å se for seg kua når man spiser en biff. Og vi identifiserer oss lettere med den enn de mange musene og froskene som dør fordi vi dyrker planter. Det er slett ikke slik at et plantebasert kosthold nødvendigvis forårsaker mindre lidelse og død for dyr.

Og maten er jo bare ett av valgene vi tar som påvirker både dyr og mennesker. Jeg tror mange ville begrenset shoppingen hvis vi fikk se barna som jobber som slaver for å lage mobilbatterier og de fattige som har sydd den nye genseren vår som vi måtte ha fordi den gamle ikke var så fresh lenger. 

Uansett har jeg ren samvittighet for å spise et stykke av ei norsk ku som stort sett har spist gress, levd beskyttet fra rovdyr, fått behandling av dyrlege ved behov, og til slutt blitt til mange hundre kilo kortreist, sunn og naturlig mat.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...