Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min har ruset seg av og på i snart 10 år. Han er i jobb og fremstår som velfungerende. Men har gjentatte ganger kommet hjem til meg å tatt halsgrep på meg, rassert huset og vært veldig verbalt stygg. Jeg har prøvd å hjelpe han og vært fullstendig selvutslettene for han. Men etter en spesielt stygg episode hvor han også kjørte i rusa tilstand  så fortalte jeg alt til mamma i håp om at hun kan nå inn til han og hjelpe han. Hun nekter fullstendig å tro på meg, snur det hele rundt til at jeg må enten være en ond løgner el så psykisk syk at jeg har vrangforestillinger. Mamma forlanger at jeg skal ha kontakt med han, be han på middag osv...... Men jeg er så redd han, han har også gjentatte ganger trua med å skyte mannen min og hunden min. Så jeg vil ikke ha han i livet mitt, men mamma klarer ikke å respektere dette. Nå har dette stormet frem og tilbake i 8 år og jeg er helt utslitt..... Hun forteller forvrengte versjoner til pappa om hvor lei seg hun er for at jeg er så slem med broren min. Papap veit jo ikke at bror ruser seg. Pappa kommer hjem til meg og brøler. Pappa var veldig voldelig og ustabil når jeg var barn,så jeg er så redd han...... Jeg er 38 år og foreldrene mine lar meg ikke være i fred..... Men værst av alt er at mamma mener jeg er en løgner som må gå inn meg selv å se hva slags menneske jeg er som kan si noe stykt om sønnen hennes. Broren min har sitti åpenlyst rusa ved familie-middager og skryter av han smitter jenter med klamydia med vilje..... Situasjonen er helt forferdelig. 

Så til dere med barn.... Hvordan hadde/har dere reagert når ett søsken har varslet om rusmisbruk hos annet søsken? Jeg klarer ikke forstå det her

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer, du er medlem av en dysfunksjonabel familie med en voldelig far og en narcissistisk kontrollerende mor som ikke har noe empati.

Kom deg vekk og aldri se deg tilbake!

Anonymkode: e1dda...789

• Liker 6
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kom deg vekk og aldri se deg tilbake!

👆

• Liker 4
Gjest tøttaa
Skrevet

Disse må du kutte fullstendig ut av livet ditt om du vil få det godt med deg selv ❤️ det vil være tøft, men etter hva du forteller så er det det eneste rette. Du fortjener bedre!

Skrevet

Jeg og mannen min leter aktivt etter ett nytt sted å bo lenger unna. For det er bare å innse at de endrer seg aldri.

Men jeg skjønner ikke hvordan mamma tør å ta sjansen på å late som at bror ikke ruser seg? Han er 30 år har vært medisinert for høyt blodtrykk og rytme feil i 7 år, detter er garantert pga kokainen han liker så godt. Det kommer jo til å gå galt med han og hvordan skal hun leve med seg selv da? Å vite at hun ikke prøvde å ta tak i problemet engang?

Skrevet
3 minutter siden, flower86 said:

Jeg og mannen min leter aktivt etter ett nytt sted å bo lenger unna. For det er bare å innse at de endrer seg aldri.

Men jeg skjønner ikke hvordan mamma tør å ta sjansen på å late som at bror ikke ruser seg? Han er 30 år har vært medisinert for høyt blodtrykk og rytme feil i 7 år, detter er garantert pga kokainen han liker så godt. Det kommer jo til å gå galt med han og hvordan skal hun leve med seg selv da? Å vite at hun ikke prøvde å ta tak i problemet engang?

Det spiller ingen rolle. Slike mennesker vet egentlig sannheten, men de vil benekte det til sin grav og bagatellisere hendelser. 

Kom deg vekk! Det blir ikke bedre og alt som er vondt i denne verden vil for alltid være din skyld... Bryt kontakt, ikke slipp de inn og kontakt politiet for råd om du må 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
flower86 skrev (3 minutter siden):

Den tid den sorg . Ikke ditt problem . Hun lever i fornektelse , å du får kun problemer ved å prøve hjelpe , forklare , evnt tekkes henne. Hold deg unna både bror , mor og far . De er toxic hele gjengen . 

• Liker 1
Skrevet

Er så ufattelig pissredd hele gjengen. Volden mot meg begynte alerede som spebarn, endte på intesiv 2 ganger før fylte 1.5 måned gammel(i 1986 var ikke barnevernet i bygdenorge særlig på i jobben sin dessverre), Så hver celle i kroppen fryser til og jeg blir bare en bablene bylt som ender opp med å gjøre som jeg får beskjed om. Eneste jeg virkelig har trossa de på er valg av ektemann. 

Men er vanvittig vanskelig situasjon jeg er veldig glad i mamma og har tatt mye av juling for henne av rein kjærlighet. Men hun krever så alt for mye...... 

AnonymBruker
Skrevet
flower86 skrev (10 minutter siden):

Er så ufattelig pissredd hele gjengen. Volden mot meg begynte alerede som spebarn, endte på intesiv 2 ganger før fylte 1.5 måned gammel(i 1986 var ikke barnevernet i bygdenorge særlig på i jobben sin dessverre), Så hver celle i kroppen fryser til og jeg blir bare en bablene bylt som ender opp med å gjøre som jeg får beskjed om. Eneste jeg virkelig har trossa de på er valg av ektemann. 

Men er vanvittig vanskelig situasjon jeg er veldig glad i mamma og har tatt mye av juling for henne av rein kjærlighet. Men hun krever så alt for mye...... 

Men kjære deg, dere må jo flytte langt unna disse menneskene, så fort dere får det til. 

Finnes steder i Norge der hus er billige, hvis det er økonomien som holder dere tilbake fra å flytte. 

Lykke til!

Anonymkode: 96c5f...f01

• Nyttig 1
Skrevet

Vi må vekk ja, og vekk skal vi. Tar masse sunne grep nå, men er så frustrerende å ikke forstå  hvorfor de agerer som de gjør. Situasjonen er og har alltid vært så uberegnelig.

Men hva er vanlig reaksjons-mønster hos en mamma når hun får vite at barnet sliter med rus? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
flower86 skrev (6 minutter siden):

Vi må vekk ja, og vekk skal vi. Tar masse sunne grep nå, men er så frustrerende å ikke forstå  hvorfor de agerer som de gjør. Situasjonen er og har alltid vært så uberegnelig.

Men hva er vanlig reaksjons-mønster hos en mamma når hun får vite at barnet sliter med rus? 

Reaksjonsmønsteret varierer vel. Men fornektelse kan nok være første reaksjonen til mange, for så å begynne å tenke og undersøke litt. 

Men nå virker det som din familie ikke har et normalt reaksjonsmønster på noe, de er også voldelige, så det er bare å komme seg unna fort som svint. 

Anonymkode: 96c5f...f01

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg veit ærlig talt ikke hva som er normal oppvekst, reaksjonsmønster, familiedynamikk osv i det hele tatt. Er som å komme seg ut av ei sekt, jeg har vært fullstendig hjernevaska og helt knekt. Og veien ut er tung og veldig forvirrirende. Angsten og ptsd'en blomstrer så fort en av disse gir lyd fra seg.

AnonymBruker
Skrevet
flower86 skrev (1 time siden):

Jeg veit ærlig talt ikke hva som er normal oppvekst, reaksjonsmønster, familiedynamikk osv i det hele tatt. Er som å komme seg ut av ei sekt, jeg har vært fullstendig hjernevaska og helt knekt. Og veien ut er tung og veldig forvirrirende. Angsten og ptsd'en blomstrer så fort en av disse gir lyd fra seg.

Din mor er nok i en fornektelse. Hvordan vet du at du var på intensiven 2 ganger? For hva? Hva har du blitt fortalt? 
Du får filme en gang broren din klikker så får du vise henne. Også meldinger. 

Anonymkode: 5d5a9...902

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
flower86 skrev (1 time siden):

Krisesenteret har nok mange gode råd for deg. Eller VOlinjen. De kan vold i nære relasjoner og det trenger ikke være partneren din. Hele familien din høres jo farlige ut. Godt du har en samboer som støtter deg. Kom dere vekk. Evt Barnebarn bør ikke vokse opp med slike besteforeldre og onkel. 

Anonymkode: 7c00d...409

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Krisesenteret har nok mange gode råd for deg. Eller VOlinjen. De kan vold i nære relasjoner og det trenger ikke være partneren din. Hele familien din høres jo farlige ut. Godt du har en samboer som støtter deg. Kom dere vekk. Evt Barnebarn bør ikke vokse opp med slike besteforeldre og onkel. 

Håper du har en god terapeut å prate med. Psykolog/psykiater eller lavterskel terapitilbud i kommunen.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, flower86 said:

Kjenn på hvordan du vil at barna dine skal vokse opp. Se for deg hva du hadde gjort om din partner slo barna dine, tenk hva slags form for disiplin du vil bruke på dine egne barn. 

I de trygge rammer som du ønsker at dine barn skal vokse opp i, er antageligvis den oppveksten du skulle hatt og hva som er nærmere normalen 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Din mor er nok i en fornektelse. Hvordan vet du at du var på intensiven 2 ganger? For hva? Hva har du blitt fortalt? 
Du får filme en gang broren din klikker så får du vise henne. Også meldinger. 

Anonymkode: 5d5a9...902

Ble hvisket og tisket mye i familien, mormor tok meg ut av hjemmet så fikk heldigvis mye av barndommen med besteforeldre og oldemor. Men all hviskingen jeg ikke skulle høre har sitti fast i hodet så til slutt ba jeg om alle medisinske journaler fra fødsel til i dag. Og der har jeg det svart på hvitt. Foreldrene mine lot meg ligge alene i uvist antall dager, mormor famt meg når jeg var 10 dager gammel, alene,ikke skifta bleier så full av avføring osv. 43 i feber, blodforgiftning via navlestreng, utslett, dehydrert og avmagret. Lå på intensiv i kuvøse i flere uker. Kommer frem av journalen at mamma blir er katatonisk/ ikke-responsativ og blir tvangsinnlagt.

Pappa blir sendt hjem med meg. Mormors stoler ikke på han og sjekker ståa. Finner meg nok engang liggende alene, hun kontakter doktor og sammen får de meg ut av huset. Kommer ut fra denne journalen fra denne episoden at Pappa både har rista meg og sparka vogga rundt med meg oppi. Gamle-doktoren og mormor blir enige om at jeg skal bli hos mormor til mamma er frisk. 

Etter å ha lest disse journalene så skjønner jeg i hvertfall mer av hvorfor jeg er så til de grader vettskremt mine egne foreldre. Har trudd hele livet at jeg bare er korka dum og hårsår.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Håper du har en god terapeut å prate med. Psykolog/psykiater eller lavterskel terapitilbud i kommunen.

Har heldigvis kommet meg til psykolog og fått god hjelp der. Så er gode prosserer i gang nå, men fy flate så vanskelig og vondt det skal være......Og er ekstremt heldig men mannen min.

Skrevet
flower86 skrev (2 minutter siden):

Ble hvisket og tisket mye i familien, mormor tok meg ut av hjemmet så fikk heldigvis mye av barndommen med besteforeldre og oldemor. Men all hviskingen jeg ikke skulle høre har sitti fast i hodet så til slutt ba jeg om alle medisinske journaler fra fødsel til i dag. Og der har jeg det svart på hvitt. Foreldrene mine lot meg ligge alene i uvist antall dager, mormor famt meg når jeg var 10 dager gammel, alene,ikke skifta bleier så full av avføring osv. 43 i feber, blodforgiftning via navlestreng, utslett, dehydrert og avmagret. Lå på intensiv i kuvøse i flere uker. Kommer frem av journalen at mamma blir er katatonisk/ ikke-responsativ og blir tvangsinnlagt.

Pappa blir sendt hjem med meg. Mormors stoler ikke på han og sjekker ståa. Finner meg nok engang liggende alene, hun kontakter doktor og sammen får de meg ut av huset. Kommer ut fra denne journalen fra denne episoden at Pappa både har rista meg og sparka vogga rundt med meg oppi. Gamle-doktoren og mormor blir enige om at jeg skal bli hos mormor til mamma er frisk. 

Etter å ha lest disse journalene så skjønner jeg i hvertfall mer av hvorfor jeg er så til de grader vettskremt mine egne foreldre. Har trudd hele livet at jeg bare er korka dum og hårsår.

For øvrig så har mamma sett broderen slenge meg tvers over ett rom og sett han prøve å slå ned mannen min. Hun later som ingenting og nekter konsekvent at episodene har skjedd. Har vist henne meldinger med drapstrusler mot mannen min, men det nytter ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
flower86 skrev (11 timer siden):

Jeg tror du må gi opp å prøve å forstå. Det er som det er. Kom dere så langt bort som mulig så fort som mulig!

Anonymkode: cb82f...c74

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...